Support My Blog

Tuesday, November 27, 2018

PENGENALAN BROMELIADS DI MAHA 2018

TANAMAN NANAS BROMELIADS (Ornamental Pineapple Plants) merupakan salah satu acara penting di Festival MAHA 2018 di Laman Nanas. Tanaman Bromeliads merupakan satu tanaman hiasan berpotensi besar untuk di majukan di Malaysia kerana negara kita mempunyai iklim dan kepakaran yang sesuai utuk industri ini. Terdapat banyak jenis tanaman hiasan dinegara ini yang sesuai dimajukan seperti tanaman keluarga orkid, keluarga tanaman Palmae (Aeraceeae), Keluarga Tanaman Musaceae dan sebagainya. Kementerian Pertanian melalui Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia (LPNM) telah mengambil langkah strategik dengan menjadikan tanaman bromeliads sebagai salah satu daripada program pembangunan nanas hiasan tersebut. Menurut Ketua Pengarah LPNM Dato' Hj Mohd Anim Hosnan dalam Majlis Pengenalan Bromeliads tersebut, potensi industri ini di Malaysia adalah amat baik dengan pelbagai jenis perancangan dan penglibatan semua pihak. Bromeliads adalah sejenis tanaman yang sama dengan tanaman nanas iaitu famili Bromeliaceae yang mempunyai sebanyak 3,495 spesis daripada 51 genus semuanya. Bagaimana pun umumlebih mengenali dengan jenis Ananas comosus iaitu nanas yang berbuah dan ianya dikomersilkan sebagai sejenis buah tropika yang manjadi tahap status tanaman buah komersil diseluruh dunia yang dikatakan memberikan pulangan baik kepada penanamnya. Di Malaysia terdapat lebih dari 70 spesis nanas berbuah yang dikenalpasti tetapi hanya 11 varieti sahaja yang telah didaftarkan dengan Jabatan Pertanian daripada Nanas Moris (AC1) sehingga varieti Nanas Madu Kaca (AC11). Keluasan tanaman nanas di Malaysia adalah seluas 13,433 hektar pada tahun 2017 dengan pengeluaran mencapai 443,500 metrik tan bernilai sebanyak RM618 juta. Pembangunan nanaman nanas premium MD2 kini dijadikan program utama LPNM untuk pasaran domestik dan pasaran eksport. Ia menjadi tanaman untuk kegunaan domestik dan dieksport ke luar dengan nilai sebanyak RM208 juta ke negara seperti Singapura, Timur Tengah (negara Arab), Korea, China, Mesir dan banyak lagi. Apa pun industri bromeliads sebenarnya menyumbang sebanyak RM20 juta untuk pasaran eksport pada tahun 2017 terutama ke negara jiran Singapura. Artikel subuh ini saya menulis dalam blog  "Anim Agro Technology" mengenai pelancaran dan pengenalan tanaman hiasan bromeliads sempena MAHA 2018 di laman nanas.

Majlis ini dilancarkan oleh Yg Bhg Dr Zunika binti Mohamed iaitu Timbalan Ketua Setiausaha (Dasar) Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia. Beliau tiba di laman nanas jam 11.00 pagi dimana beliau seterusnya menanam sepokok bromeliads jensi Aechmea faciata diatas sebatang kayu di laman nanas(Sila lihat foto disebelah). Spesis bromeliads ini adalah spesis yang memangnya cantik dan mempunyai nilai baik dipasaran. Turut hadir didalam penanaman bromeliads tersebut adalah selebriti Abby Abadi serta pegawai-pegawai kanan PNM serta media. Seterusnya adalah djalankan tayangan montaj mengenai tanaman bromeliads dan taklimat bromeliads oleh En Imran iaitu Pengarah LPNM Negeri Terengganu. Dalam taklimat tersebut dijelaskan bagaimana LPNM menjaikan Pusat LPNM Sg Tong, Setiu, Terengganu dimana disana telah mempunyai lebih daripada 80 spesis untuk dibiakkan dan dijadikan pusat rujukkan tanaman bromeliads di Malaysia. Beberapa spesis bromeliads pula akan dibiakan di Pusat LPNM Alor Bukit, Pontian , Johor menggunakan teknologi kultur tisu. Menjelaskan lanjut dinyatakan dimana tanaman bremeliads mamu hidup diantara 1 - 3 tahun jika dijaga baik bergantung kepada spesisnya. Ia sesuai untuk disusunatur dikawalan halaman rumah, dalam pejabat (indoors) dan juga dipremis-premis perniagaan atau hotel-hotel sebagai tanaman hiasan yang cantik dan menarik. Sama dengan pokok nanas biasa, lazimnya tanaman bromeliads akan menghasilkan bunga yang cantik dan seterusnya boleh menghasilkan sulur untuk dijadikan baka atau benih untuk tanaman. Secara semulajadinya tanaman bromeliads boleh dijumpai hidup didalam 3 cara iaitu bergantung kepada bentuk fisiologi pokok tersebut iaitu ditanam secara TERS ATAS TANAH, DICELAH-CEALAH BATU atau pun di GANTUNG (atau diatas pokok - tanaman epifit). Kepakaran pemiliknya akan mempelbagaikan cara menanam mengikut landskap yang sesuai.

Dalam pada itu pokok bromeliads genus Tillandsia pula merupakan genus paling sesuai dan mudah ditanam kerana ia adalah lebih dikenali sebagai "Air Plant" atau dalam bahasa kita tanaman bergantungan di udara. Jenis ini tidak memerlukan tanah sebaliknya ia hanya mendapatkan air daripada akarnya iaitu Trichomes yang terdapat dibawah daun. Genus ini dilaporkan antara genus yang paling banyak mempunyai spesisnya dengan sebahagian besar telah dikomersilkan. Sementara itu kumpulan bromeliads dari genus Dyckia pula merupakan spesis bromeliads yang mempunyai struktur daun yang tebal, berduri tajam dan ianya seakan-akan pokok kaktus dan sacculent dimana ia sesuai tumbuh dikawasan berbatu, kering dan juga lasak. Penulis blog telah membawa Tan Sri Dr Nadzmi (CEO NNADI) lawat pameran tanaman bromeliads di Laman Nanas sempena MAHA 2018 dan beliau amat berminat untuk mencuba menanam bromeliads sebagai satu industri oleh syarikatnya (Sila lihat foto disebelah). Beliau nyatakan ada 50 ekar kawasan tanahnya di Rawang, selangir yang mungkin sesuai untuk dibangunkan dengan tanaman nanas komersil dan juga tanaman bromeliads dimana akan datang.

Dalam pada itu YAB Menteri Besr Johor, Dato Osman Sapian pula dalam lawatan ke lokasi bromeliads dilaman nanas teruja dengan tanaman tersebut yang beratus-ratus jenis dipamerkan (Sila lihat foto disebelah). Diantara jenis bromeliads yang dipamerkan dan popular di Malaysia masa kini adalah seperti Aechmea fascinata, Aechmea chantini, Guzmania allura, Crypttanthus bivittatus, Tillandsia houston, Tillnadsia xerographic, Tillandsia cotton candy, Tillandsia bulbosa dan Tillandsia lonatha. Kesemua spesis ini telah ada di LPNM dan dijual oleh beberapa usahawan bromeliads yang berdaftar dengan LPNM. Harga bromeliads ini didapati diantara semurah RM5.00 satu unit sehingga RM300 sepokok yang dijual oleh usahawan bunga bromeliads di laman nanas dan dianggap sebegai harga promosi. PAda penulis blog mendapati industri bromeliads amat baik dari segi nilai komersil dimana nlai dagangan bromeliads seluruh dunia USD162 billion melibatkan sebanyak 156 buah negara (Sumber: FAO Report 2027). Negara Belanda merupakan negara mendudukki tangga pertama dalam industri bromeliads dengan nilai eksport sebanyak USD10 billion (RM41.9 bilion) diikuti dengan negara Colombia, Jerman, Equardo dan Itali. Di Asia Tenggara Thailand adalah antara negara yang maju dalam sektor bromeliads ini selain Singapura dan Indonesia. Malaysia pula mendudukki tangga ke 15 dengan jumlah nilai eksport sebanyak RM138 juta seperti direkodkan. Program pelancaran dan pengenalan bromeliads semasa MAHA 2018 oleh LPNM akan membolehkan kesedaran usahawan tempatan dan semua pihak bersama-sama didalam membangunkan industri ini dimasa akan datang. semuga artikel ini memberi info berguna kepada semua pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!...
TANAMAN BROMELIADS...IA DIKENALKAN....
MAHA 2008... MAJLIS TELAH DIRASMIKAN...
ADA SPESIS... DIDAKWA MENGUNTUNGKAN...
POTENSI TINGGI... UNTUK DIUSAHAKAN...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Laman Nanas, MAEPS Serdang,
Serdang, Selangor, 
Malaysia.
(20 RabiulAwal 1440H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...