KLIK SAYA SOKONG BLOG

Wednesday, May 25, 2016

SATE IKAN - PRODUK POPULAR

SATE IKAN (LockChing) merupakan satu produk industri asas tani yang berasaskan ikan dan bahan-bahan lain yang dikategorikan sebagai mananan ringan (snack food). Kita di Malaysia lebih biasa dengan jenis sate daging (Selalunya Daging Lembu), Sate Ayam, Sate Perut, Sate Kambing dan kadang-kadang terdapat gerai yang sering menjual Sate Rusa. Bagaimana pun terdapat satu lagi jenis sate yang sangat popular di Segamat dan Tangkak, Johor iaitu Sate Kerang. Sate kerang merupakan sate yang dibuat daripada kerang dan penulis amat suka. Pada saya semua jenis sate yang saya disebutkan diatas adalah hampir sama teknik penyediaan, pembakaran dan juga cara memakanya. Sate ini akan disediakan dengan memotong daging, diperap dengan rempah kemudian dibakar dan dimakan dengan kuah sate. Kuah sate adalah kuah yang dibuat daripada ramuan terdiri daripada cili bor, kacang tanah, asam jawa, gula dan garam. Ini amat berbeza dengan sate ikan yang resepinya adalah berlainan dimana kuahnya juga adalah berlainan. Sate ikan bukan sahaja terdapat di Malaysia tetapi menjadi makanan yang dijual di Indonesia dan beberapa negara jiran lain sebagai makanan ringan yang agak popular. Di Malaysia sate ikan ada dijual diibukota atau lokasi yang ada banyak ikan. Bagaimana pun kini terdapat jenis sate ikan nipis yang komersil ada dijual dikedai-kedai makanan laut dimana ia sedia untuk dimakan terus dan mempunyai perasa manis atau pedas. Sate ikan jenis ini pada penulis adalah seperti Keropok Ikan sahaja yang disalut dengan perasa pedas manis. Artikel malam ini saya dapat sedikit masa untuk menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai sate ikan yang popular dijual dikawasan pantai yang banyak bahan asas ikan seperti di Kelantan, Johor Terengganu, Pahang, Sabah dan Sarawak.

Penyediaan sate ikan memerlukan sedikit ilmu asas memasak dan kemahiran. Antara beberapa bahan asas membuat sate ikan adalah isi ikan atau juga menggunakan bahan suremi ikan. Dalam saya mencari beberapa resepi dan membuat tinjauan dibeberapa usahawan sate ikan yang mudah membuat sate tersebut, akhirnya dapat apa yang dikatakan resepi Lokching Tradisional. Cara penyediaan sate ikan dengan menyediakan bahan asas iaitu bahan 500gm isi ikan selayang atau jenis sardin, 100gm tepung ubi kayu atau tepung kanji, 1 biji bawang besar, 1 sudu besar garam dan juga 1 sudu besar serbuk penaik. Kesemua bahan-bahan tersebut memang agak mudah diperolehi dan dibeli dikedai runcit kecuali ikan segar yang perlu dibeli dipasar basah. Cara untuk menyediakan bahan tersebut adalah dengan mengisar isi ikan bersama bawang besar sehingga adunan tersebut sebati. Kemudian ramuan ini perlu digaul bersama tepung ubi kayu dan garam serta serbuk penaik. Setelah adunan yang digaul itu betul-betul sebati kemudian kita hanya membuat pembentukan atau kepal atau bulat-bulatkan mengikut saiz yang dikehendakki. Kepalan ini disesuaikan dengan ia sesuai dicucuk pada lidi kelapa. Kemudian kepalan ini perlu dimasak atau dikukus dulu sehingga separuh masak. Ada juga sate ikan yang akan dibakar dahulu diatas bara arang sebelum dihidangkan. Ada dikalangan usahawan sate ikan yang menjual sate ikan secara pukal (menimbang atau mengikut bilangan) dan ada yang menyucuknya dengan batang lidi kelapa.

Sate ikan biasanya enak dimakan dengan mencampur sedikit kuahnya. Cara untuk membuat kuah sate ikan juga amat mudah dimana anda boleh membuatnya sendiri dirumah (Sila lihat foto disebelah). Ada pengusaha lain yang membuat kuah sate ikan dengan menggunakan bahan diperlukan iaitu 1 biji bawang putih (dibakar dulu kemudian ditumbuk bagi menaikkan bau), Cili kisar, Air, Gula Melaka (boleh juga guna gula tapi gula melaka lagi best) dan sedikit asam jawa. Bahan lain adalah sedikit garam, sedikit tepung jagung yang dibancuh dengan sedikit air (bertujuan untuk pekatkan sos) dan juga akhirnya bahan pewarna merah. Cara membuat kuah sate ikan adalah dengan membakar bawang putih dan kemudian ia ditumbuk. Seterusnya perlu dimasukkan semua bahan kecuali tepung jagung dan juga pewarna merah di dalam periuk untuk dipanaskan. Akhirnya kita masukkan tepung jagung yang sudah dibancuh hingga kuah menjadi sedikit pekat. Kuah sate ini boleh dituang keatas sate ikan atau pun sate tersebut dicelup dalam kuah tersebut. Apa pun tahap kepedasan dan manis kuah juga memainkan peranan penting terhadap keenakkan sate ikan yang dihidangkan.

Kalau anda berkunjung kepantai timur seperti di Kelantan dan Terengganu, lazimnya kita akan dapat melihat sate ikan dijual dibanyak lokasi. Ramai penjaja yang akan menolak gerai atau mempunyai gerai tetap menjual sate ikan terutama dikawasan yang ramai orang. Di kawasan sekitar bandar kita boleh lihat bagaimana sate ikan ini dijual dengan murah dan enak (Sila lihat foto disebelah). Tinjauan penulis mendapati harga jualan sate ikan amat murah iaitu sekitar RM0.30 satu cucuk atau dalam iklan ditulis RM1.50 untuk 5 cucuk sate ikan. Sate ikan mengandungi khasiat baik jenis iaitu mengandungi banyak bahan protin yang baik dan mampu untuk mencerdaskan otak kita. Makanan sate ikan ini memang enak dimakan semasa agak panas atau suam tetapi jika sejuk rasanya kurang enak sedikit. Produk sate ikan ini telah banyak kali dipromosikan oleh Jabatan Perikanan dan LKIM sebagai satu produk asas ikan yang menjana pendapatan kepada keluarga nelayan di Malaysia. Wasallam!.
SATE AYAM... LEMBU PUN ADA...
SATE KERANG...PERUT ENAKNYA...
SATE IKAN... KENAPA BERBEZA...
ISI IKAN.... MACAM KEROPOK SAJA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room ST241, Lead View Hotel,
Taman Samudera, Jalan Lumut, Manjung,
Lumut, Perak,
Malaysia.
(1 Muharam 1436H) 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...