Support My Blog

Sunday, September 27, 2015

KACANG KEDELAI (SOYA)

TANAMAN KACANG SOYA (Glycine max atau Glysine soja) merupakan sejenis tanaman bijirin (cereals) yang pastinya penting didunia selain daripada gandum, padi, jagung dan sebagainya. Tanaman ini memang tidak popular di Malaysia tetapi ia popular dan amat luas ditanam di Indonesia yang mana masyarakat petani disana didapati menamakannya sebagai 'Kedelai' atau 'Kacang Kedelai'. Ia merupakan sejenis tanaman makanan yan dijadikan bahan makanan penting dinegara tersebut terutama di Pulau Jawa dimana ia dijadikan tanaman penting. Kacang Soya atau Kedelai ini merupakan bahan asas untuk beberapa jenis makanan penting di Indonesia dan Malaysia seperti Tempe, Tauhu, Air Soya, Tauhu Kering, Kicap, pelbagai jenis kuih dan bahan masakan lain. Tanaman ini diptanam oleh manusia semenjak lama dahulu sebagai tanaman penting semenjak 3,500 tahun dahulu di kawasan Asia Timur. Merujuk kepada laporan ststistik dari Jabatan Pertanian penulis dapati tidak ada penanaman dan keluasan tanaman kacang soya dalam negara ini. Namun begitu kebanyakan orang Malaysia memang kenal akan biji kacang soya atau kedelai ini yang dijual dikedai untuk diproses menjadi pelbagai produk lain. Biji kacang soya ini kebanyakannya diimport daripada USA, China dan India serta beberapa negara lain. Harga kacang ini terus meningkat berbanding dahulu kerana ia adalah barangan import untuk Malaysia. Kalau anda kepasar malam atau pasar tani atau juga mana-mana kompleks perniagaan pastinya suka dengan minuman air kacang soya. Kini terdapat pelbagai jenama minuman kacang soya bertaraf dunia yang menghasilkan dan menjual air kacang soya. Antara jenama air kacang soya popular di Malaysia seperti Yeo's, Marigold, Drinho, Soy Rich dan banyak lagi. Ia dibotolkan dalam pelbagai cara packaging yang lazat diminum dengan ais. Kacang Kedelai ini menjadi penting di negara kita sebagai 'net importers' dengan nilai ratusan juta ringgit setahun. Artikel malam abtu ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai tanaman kacang kedelai yang banyak diusahakan dinegara jiran dari lawatan teknikal yang penulis pernah lakukan dan membuat rujukkan dari banyak sumber. 

Tanaman Kedelai kini merupakan sumber utama bahan protein dan minyak tumbuhan yang penting dunia. Minyak kacang soya merupakan pesaing terhebat dengan minyak kelapa sawit dimana beberapa NGO di USA pernah cuba memboikot minyak kelapa sawit yang bersaing dengan minyak kacang soya. Laporan FAO menyatakan antara pengeluar kedelai utama dunia adalah Brazil (90 juta mt) diikuti dengan USA (89.4 juta mt), Argentina (52.6 juta mt) , China (15.0 juta mt) dan India (9.8 juta mt) pada tahun 2014. Kacang Kedelai yang ditanam di Indonesia adalah jenis Glycine max yang merupakan hasil kacukan daripada pokok induk terkenal iaitu Glycine soja. Varieti ini telah dikenali sebagai nama baru iaitu G. soja subsp. max. Kedelai merupakan tanaman penting di Asia seperti di China, Jepun dan India. Tanaman kedelai adalah jenis tumbuhan yang selalu sensitif atau pun peka terhadap cahaya (Photo sensitive). Jika berlaku kurang cahaya semasa ditanam akan menyebabkan batangnya akan menjadi tumbuh memanjang seakan ujud seperti tanaman mernjalar atau merambat. Laporan juga mendapati diantara beberapa kultivar kedelai putih yang ditanam di Indonesia seperti Varieti 'Ringgit', 'Orba', 'Lokon', 'Davros', dan 'Wilis'. Sementara itu dilaporkan varieti 'Edamame' adalah kultivar kedelai berbiji besar berwarna hijau yang belum baru diperkenalkan berasal daripada Jepun. Saya masih tertanya-tanya kenapa ada nama varieti ringgit iaitu nama bagi mata wang Malaysia. Menurut petani yang say atemubual jawabnya "Tanam saja apa yang bagus pak.... asalkan ada pulangannya".

Kedelai kebanyakannya akan ditanam disawah atau kawasan tanah biasa (bukan sawah) yang kering. Penanaman biasanya dilakukan pada akhir musim hujan atau selepas aktiviti menuai padi selesai. Maknanya ia adalah satu kaedah tanaman giliran dengan padi (crop rotation) yang baik dilakukan. Ini disebabkan selepas menuai padi lazimnya aktiviti penyediaan tanah sawah adalah minima untuk mengurangkan kos pengeluaran. Biji kedelai yang terpilih perlu dimasukkan terus kepada lubang-lubang tanaman yang dibuat secara menugal. Biasanya jarak tanaman yang sesuai sekitar 20-30 cm. Pemberian baja asas menggunakan unsur nitrogen dan fosfat diperlukan diperingkat awal. Bagaimana pun setelah tanaman sudah tumbuh maka penambahan baja nitrogen (N) sudah tidak perlu diberikan. Bagi kebun yang belum pernah ditanam dengan kacang kedelai sebaiknya diberikan bahan dinamakan "starter" bakteria pengikat nitrogen Nitrojan iaitu bahan Bradyrhizobium japonicum untuk membantu proses pertumbuhan tanaman. Pengawalan rumpai dan aktiviti menaikan tanah dipangkal pokok dilakukan semasa pokok diperingkat awal pertumbuhan (vegetatif stage). Proses pembajaan kedua dijalankan sebelum pokook kedelai berbunga dengan baja fosfat. Seterusnya bagi pembajaan ketiga ditambah unsur Kalium (K) agar menghasilkan buah yang lumayan. 

Kedelai merupakan tumbuhan dikotil dengan singkat masa serta mempunyai cabang sedikit (Sila lihat foto disebelah). Ia mempunyai sistem akar tunjang dan dikelilingi dengan akar serabut yang setek. Batangnya lembut dengan berkambium. Ia lazimnya tumbuh menegak jika mendapat baja , air dan cahaya matahari yang banyak. Bagaimana pun jika kurang mendapat sinaran matahari atau pun ternaung maka pokoknya seakan menjalar diatas tanah (merambat). Tanaman kacang kedekai (terutama jenis putih) dari sub-tropika ini perlukan cahaya sekurang-kurangnya 13 jam sebagai masa kritikal. Ini kerana ia akan segera berbunga apabila menerima cahaya matahari yang cukup tetapi terjejas untuk berbunga dimana panjang hari kurang dari 13 jam. Ini menjelaskan pengeluaran hasil dan rendahnya kuantiti hasil kacang soya yang ditanam di kawasan tropika. Biji kedelai terbahagi kepada dua bahagian atau berkeping dua, dibungkus kulit biji dan tidak ada kandungan jaringan endosperma. Embrio terletak di antara keping biji. Kacang kedelai ini mempunyai warna kulit biji kuning, hitam, hijau atau coklat bergantung kepada varieti yang ditanam. Terdapat Pusar biji (hilum) adalah jaringan bekas biji melekat pada dinding buah. Bentuk biji kedelai umumnya bulat lonjong tetapi ada juga yang bundar atau bulat agak pipih. Biji kedelai yang kering akan bercambah bila mendapat air yang cukup. Kecambah kedelai tergolong epigeous, yaitu keping biji muncul diatas tanah. Warna hipokotil, yaitu bagian batang kecambah di bawah daun kecambah (kotiledon), ungu atau hijau yang terpaut dengan warna bunga. Kedelai yang berhipokotil ungu berbunga ungu, sedang yang berhipokotil hijau berbunga putih. Kecambah kedelai dapat digunakan sebagai sayuran (tauge). 

Tanaman kedelai mempunyai akar tunjang yang membentuk akar-akar serabut yang tumbuh mendatar (horizontal) tidak jauh dari permukaan tanah. Jika kelembapan tanah menurun lazimnya berlaku dimana akar akan berkembang lebih ke dalam agar dapat menyerap unsur baja dan air. Pertumbuhan kedelai lazimnya mempunyai kanopi sekitar 40 cm dengan kedalaman akar sehingga 120 cm dalam tanah. Selain tanaman ini akan berfungsi sebagai tanaman menghasilkan buah lazimnya akar tanaman kedelai juga merupakan tempat terbentuknya bintil-bintil akar. Bintil akar tersebut berupa koloni bereimbiosis dengan bakteria untuk pengikat nitrogen. Bakteria jenis Bradyrhizobium japonicum yang bersimbiosis secara mutualis dengan kedelai perlu disembur pada kawasan kebun kali pertama menanam kedelai (Sila lihat foto disebelah). Lazimnya jika pada tanah telah pernah ditanam kedelai ia sedia ada telah ujud dan mengandungi bakteria ini,. Selalunya bintil akar mulai terbentuk sekitar 15-20 hari setelah ditanam. Bakteria dalam bintil akar dapat mengikat nitrogen langsung dari udara dalam bentuk gas N (nitrogen) yang kemudian dapat digunakan oleh kedelai setelah dioksidakan manjadi bahan jenis Nitrat (NO3+). Batang Kedelai selalunya tumbuh tinggi sekitar 30-100 cm dimana akan mempunyai sebanyak 3-6 cabang tetapi bila jarak antara barisan tanaman rapat maka jumlah cabang menjadi berkurang atau pun tidak bercabang sama sekali. Bunga kedelai termasuk bunga sempurna iaitu setiap bunga mempunyai organ jantan dan organ betina. Pendebungaan terjadi pada masa mahkota bunga masih terutup sehingga kemungkinan kahwin kacukan semulajadi amat kecil. Bunga terletak pada ruas-ruas batang yang selalu berwarna ungu atau putih. Tidak semua bunga dapat menjadi polong buah (lenggai) walaupun telah terjadi pendebungaan secara sempurna. Sekitar 60% bunga akan gugur sebelum membentuk polong buah.

Buah kedelai berbentuk lengai atau kelongsong (polong) yang ada biji didalamnya (Sila lihat foto disebelah). Setiap tanaman mampu menghasilkan antara 100-250 polong. Polong kedelai lazimnya berbulu dan berwarna kuning kecoklatan atau kelabu. Semama proses permatangan buah, polong yang mula-mula berwarna hijau akan berubah menjadi kehitaman.  Kedelai boleh dituai apabila sebahagian besar polong berwarna coklat dan kering. Negara Indonesia mampu mengeluarkan kacang soya atau kedelai diantara 603,000 - 730,000 metrik tan setahun bergantung kepada musim dan cuaca serta faktur harga dipasaran. Walau pun begitu statistik yang penulis kaji dan buat perbandingan mendapati Indosesia masih mengimpoort 75% daripada keperluan kacang soya dari luar negara. ini kerana jumlah penduduk yang ramai memerlukan tempe sebagai makanan berkhasiat yang sangat popular dinegara tersebut. Untuk meningkatkan pengeluaran kacang kedelai di Indonesia, Kerajaan mereka telah membuka 1 juta hektar kawasan penanaman kedelai baru di kawasan transmigrasi untuk ditanam kedelai secara bertahap selama tiga tahun. Lahan itu tersebar di sebanyak 26 provinsi di Indonesia. Di Indonesia, kedelai menjadi sumber zat protein tumbuhan yang masih utama. Ini terjadi disebabkan keperluan yang tinggi jenis kedelai putih. Kedelai putih bukan asli tanaman tropika di Indonesia tetapi dari kawasan sub-tropika. Kedelai merupakan tumbuhan serbaguna dan kini merupakan tanaman yang digunakan sebagai bahan membuat baja hijau dan bahan makanan untuk ternakan ruminan. Artikel ini diharap jadi sumber rujukan teknikal untuk anda semua. Wasallam!...
KEDELAI... ITU SAMA KACANG SOYA...
MALAYSIA TIDAK TANAM.... KENAPA....
LUAS DITANAM... JIRAN INDONESIA...
ARTIKEL DITULIS...HATI GEMBIRA....

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Precint 11, Putrajaya,
WP, Malaysia.
(11 Zulhijjah 1436H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...