Support My Blog

Monday, June 8, 2015

KOSTING - LABU MANIS

LABU MANIS (Cucurbita moschata) merupakan sejenis tanaman menjalar dari keluarga Cucurbitaceae yang sesuai ditanam di Malaysia. Labu manis juga dipanggil sebagai Pumpkin (English), Peppo (Latin) dan Pompon (Perancis). Tanaman ini dikategorikan sebagai tanaman jangkapendek kerana hanya perlukan 3-4 bulan sahaja untuk dituai. Terdapat seluas 740 hektar tanaman labu manis dengan penghasilan sebanyak 6,240 metrik tan pada tahun 2014 yang bernilau sebanyak RM 7.3 juta (Sumber: Laporan statistik Jabatan Pertanian Malaysia). Kawasan utama tanaman labu manis di Malaysia adalah di Negeri Johor, Kelantan dan Pahang. Tanaman labu mania diusahakan secara komersial sebagai tanaman tunggal atau sebagai tanaman selingan dikawasan tanaman semula getah dan kelapa sawit. Penanaman labu manis telah dikategorikan sebagai tanaman kontan sementar amenunggu kelapa sawit dan getah dewasa. Amat kurang ia ditanam dikawasan yang tetap dan juga sebagai tanaman kontan apabila dibuat tanaman semula (replanting scheme. Labu manis dipasarkan segar untuk dijadikan sayuran, membuat kuim mueh dan sebagainya. Lanu manis mengandungi banyak bahan mineral yang baik untuk kesihatan. Sesiapa yang suka makan labu manis akan menjadi sihat dan sentiasa 'cool' sahaja jika mereka asalnya dari kategori 'panas baran'. Harga runcit labu air juga murah berbanding dengan khasiat yang akan kita perolehi. Artikel malam Jumaat ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai kosting tanaman labu manis untuk rujukan dan bacaan anda semua. 


Tanaman Labu Manis di Malaysia adalah untuk kegunaan domestik dan ekspot. Jenis labu yang ditanam dulu dari jenis labu manis yang berbentuk leper dan besaiz agak besar. Kini hanya 'Labu Taiwan' yang banyak ditanam oleh petani yang bentuk agak bulat dan saiz agak kecil sedikit. Pemerhatian penulis di Johor dan Melaka mendapati petani menggunakan benih Taiwan yang didakwa sebagai benih hybrid dengan harga runcit sekitar RM25.00 sekilogram. Sebanyak 800 gram benih diperlukan untuk sehektar tanaman. Daun labu berbentuk lebar berwarna hijau dan berbulu. Batang labu menjalar diatas tanah dan berwarna hijau. Pucul labu sering digunakan sebagai sayuran. Bunga labu berwarna kuning dan didebungakan oleh serangga seperti lebah, rama-rama dan juga semut. Buah labu berbagai bentuk yang bulat, leper dan mempunyai ketak-ketak. Labu muda putik berwarna hijau dan ada corak dan apabila matang akan berwarna kekuningan atau coklat dan kulit yang agak keras.

Jadual 1: Kosting Sehektar Labu Manis




Jadual 1 diatas menunjukkan kosting labu manis yang disediakan oleh pihak Jabatan Pertanian. Labu Manis mampu mengeluarkan sebanyak 15,000 kg sehektar dan jika harga ladang purata RM0.85 sekilogram maka anggaran pendapatan kasar adalah RM12,750.00 sehektar semusim. Anggaran kos pengeluaran bagi pembelian bahan input menunjukkan ia sebanyak RM6.039.00, Kos Tenaga Kerja sebanyak RM3,050 dan Kos tetap sebanyak RM 1,662.00 dan kos kontigensi menjadikan jumlah kos pengeluaran sebanyak RM 11,280.55 sehektar. Analisa kewangan menunjukkan bahawa anggaran pendapatan kasar labu manis agak rendah iaitu hanya RM1,641.45 sehektar. Lazimnya penanam labu manis akan menanam seluas 4 - 5 hektar untuk mendapatkan margin keuntungan yang lebih tinggi dan berdaya maju. Analisa juga menunjukkan harga titik pulang modal adalah sebanyak RM0.75 iaitu agak tinggi. Ini menjadikan kadar Kos-Faedah tanaman labu manis (BC Ratio) sebanyak 1.13 sahaja. Adalah perlu penanam labu menanam dan menjual dengan harga RM1.50 diladang atau meningkatkan pengeluarannya bagi meningkatkan margin keuntungan tanaman ini. Ini menyebabkan tidak ramai penanam labu di negara kita sejak dahulu. Penanaman labu mempunyai masaalah pemasaran (pada musim-musim tertentu), serangan penyakit (Keluarga Cucurbitaceae mudah diserang penyakit) dan masaalah harga yang tidak menentu.  Walau pun labu manis agak tahan lama disimpan tetapi aktiviti lepas tuai sebelum dan selepas penuaian perlu dilakukan dengan baik. Semuga artikel ini dapat memberikan info berguna kepada pembaca semua. Wasallam!.


TANAM LABU...POTENSI APA...
LABU MANIS...3 BULAN SAJA...
HARGA RENDAH...KENA JAGA...
UNTUNG SIKIT.. BAGAIMANA?...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 107, Hotel Kristal,
Bandar Iskandar,
Perak,  Malaysia.
(23 Syaaban 1436H) 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...