KLIK SAYA SOKONG BLOG

Saturday, February 7, 2015

IKAN SIAKAP - IKAN POPULAR

IKAN SIAKAP (Lates calcariferatau) juga dikenali sebagai ikan Kakap Putih merupakan ikan air tawar dan air masin yang sangat popular dikalangan rakyat Malaysia kerana ia mudah didapati dan rasanya yang enak. Ikan Siakap sering dihidangkan di Restoran Ala-Thai dan Hotel dengan menu masakan Resepi 3- Rasa atau Ikan Siakap Masak Steam. Ikan ini juga merupakan ikan pemangsa yang diternak secara komersil. Dalam keadaan emulajadi ikan siakap lazimnya akan mendiami sungai dan air laut. Diet utamanya adalah anak-anak ikan (termasuk anaknya sendiri) dan juga udang, serangga kecil seperti cengkerik dan cacing. Kajian juga mendapati bahawa ikan siakap muda akan makan zooplankton (hidupan planton halus dalam air). Penulis beberapa kali berpeluang melawat kolam ternakan ikan siakap dan ternakan ikan siakap dalam sangkar. Ikan ini merupakan jenis 'katadromous' yang tinggal di sungai dan menyusur sungai dan kekuala dan lembah takungan banjir bagi proses bertelur. Selalunya pada permulaan musim hujan ikan jantan menyusur kehilir bagi bertemu ikan betina dan eterusnya akan bertelur dengan banyaknya (berjuta setiap ekor). Ikan dewasa lazimnya tidak menjaga telor atau anaknya yang memerlukan air payau untuk terus hidup dan membesar. Ikan ini adalah jenis dikatakan 'hermaphroditik turutan' dimana kebanyakan ikan matang sebagai jantan dan menjadi betina selepas sekurang-kurangnya satu musim mengawan dengan itu kebanyakan ikan siakap besar adalah betina. Artikel malam Ahad ini sambil menonton drama di TV Astro saya ada idea menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai ikan siakap yang popular di Malaysia sebagai sejenis ikan pilihan.

Dalam mengenai tabiat kehidupan ikan siakap kita perlu mengetahui akan kitaran hidupnya.  Dalam keadan liar, ikan siakap memakan hidupan lain terdiri daripada crustacean, moluska dan ikan kecil. Anak ikan siakap menjadikan zooplankton sebagai diet utamanya dimana uniknya ikan siakap merupakan euryhaline tetapi stenothermalIkan siakap yang diternak dalam sangkar juga kadang-kadang akan menunjukkan ciri-ciri ikan liar biasa. Ia juga akan bertukar jantina pada saiz kecil, pembahagian lebih tinggi protogyny dan sesetengah ikan jantan pula ada yang tidak melalui perubahan jantina. Dalam dunia 'JORAN' lazimnya ikan siakap amat disukai oleh para pemancing kerana keupayaan melawan ketika memancing dimana ikan ini mempunyai daya juangnya yang tinggi. Ikan siakap juga dikatakan amat bijak mengelakkan jaring yang dipasang untuk menangkapnya dan selalunya ditangkap dengan menggunakan kaedah memancing. Teknik untuk memancing ikan siakap sesuai dengan cara menggewang pelbagai jenis umpan termasuk umpan lembut dan keras. Teknik menunda juga digemari dan merupakan teknik produktif bagi ikan siakap. Ikan siakap dalam sangkar sering menjadi sasaran popular pemancing dengan umpan permukaan kerana ia diketahui makan sebarang jenis makanan dari permukaan air termasuk katak, ikan umpan cedera dan malah anak angsa dan burung yang lain. Ramai kaki pancing mengembara ke kawasan sangkar ikan siakap untuk memancingnya.

Semasa memancing ikan siakap, kita akan dapat melihat yang ikan sering kali melompat keluar dari air sebanyak beberapa kali sepanjang pergelutan dan membuat larian jauh yang berkuasa. Ini menjadikannya sebagai jenis sasaran yang popular dikalangan pemancing. Kawasan air payau yang ada ikan siakap sering menjadi buruan pemancing dengan menggunakan jiran dan umpan yang sesuai (Sila lihat foto disebelah). Dalam banyak tulisan ada menyatakan bahawa isi ikan siakap ini mempunyai rasa 'berlumpur' disebabkan ikan siakap menghabiskan hayatnya dalam persekitaran air tawar atau kawasan berlumpur. Bagaimana pun penternak ikan sangkar mampu menghilangkan bau lumpur dengan teknologi memasukan ikan siakap tersebut dalam air berarus untuk beberapa waktu. Cara memasak ikan siakap sangat penting untuk mempastikan bau lumpur hilang dengan menggunakan air asam jawa atau perahan air limau. Antara jenis resepi ikan siakap yang popular seperti Ikan siakap tiga rasa, Ikan Siakap Sweet Sour, Ikan Siakap Masak Stem, Ikan Siakap Goreng Berlada dan beberapa resepi lagi.

Teknik memancing ikan Siakap di muara sungai atau kuala sungai serta sungai yang berdekatan dengan laut amat menyeronokan kaki pancing. Kawasan kuala sungai yang disukai dimana didiami ikan Siakap Muara atau kuala yang berukuran besar. Sungai yang bermuara terus ke laut adalah tempat mereka bersarang dan bertelur. Ikan ini juga dikenal sebagai ikan yang susah dipancing karena terlalu sensitif dan sangat berhati hati dengan kehadiran manusia. 
Masa Sesuai Pancing Ikan Siakap adalah pada waktu makan dimana ikan siakap galak makan yang biasanya bermula dari jam 4.00 petang hingga jam 6.00 petang sahaja. Keadaan dimana angin laut mulai meredup dan kemudian ada angin berubah menjadi angin darat sebentar kemudian angin timur amat sesuai untuk memancing siakap. Jika tiupan angin tidak terlalu kencang selalunya ikan siakap masih mahu makan umpan pancing. Bagaimana pun dalam keadaan lain iaitu sekitar jam 11.00 pagi -12.00 tengahari diman berlaku angin berubah ke haluan tenggara lazimnya ikan siakap akan berhenti makan sampai angin dari timur muncul lagi sekitar jam 3.00 petang atau jam 4.00 petang sehingga sampai jam 8 mlm. Faktor air sungai dikuala dan keadaan air juga mempengaruhi faktor pemakanan siakap kepada umpan. Selalunya ketika berlaku fenomena air pasang naik maka ikan siakap suka makan. Ketika air pasang penuh pula lazimnya ikan siakap mulai kurang suka untuk makan. Ketika air mulai turun atau air mula surut maka ikan siakap mulai makan lagi. Pada keadaan air bertahan (ada lapisan lumut atau plankton tipis di permukaan) lazimnya ikan siakap jarang ada yang makan umpan. Ini disebabkan oleh bahan yang bergerak akan menimbulkan semacam sinar di permukaan yang membuat siakap akan menjauhkan diri. Dari segi pemilihan jenis umpan ikan siakap terbaik adalah menggunakan Udang Putih. Selain lebih kuat berenang dibanding Udang kelabu selalunya udang putih matanya akan menyala di dalam air pada waktu malam hari. Ada juga yang menggunakan ikan Belanak tapi umpan ini perlu dikawal sebab ikan ini suka masuk ke dalam batu atau semak. Umpan belanak amat sesuai diggunakan diwaktu malam yang mempunyai cahaya bulan. Begitulah beberapa info mengenai ikan siakap dan memancing ikan siakap. Wallahualam.!

IKAN SIAKAP... GALAK GERAKNYA...
JENIS MAKANAN.... PEMANGSA....
ANAK IKAN... PELBAGAI CARA...
SEDAP DIMAKAN... MASAK 3 RASA...

By,
M Anem,
Senior AGronomist,
Medan Ikan Bakar Sabak Awor,
Muar, Johor,
Malaysia.
(18 RabiulAwal 1436H) 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...