Support My Blog

Thursday, November 28, 2013

LEBAH MELIFERA - PENGURUSAN PRODUK

LEBAH MELLIFERA (Apis mellifra) merupakan sejenis lebah dari Eropah yang mampu menghasilkan produk madu hasil ternakan secara intensif dan komersil. Lebah jenis ini telah dibawa masuk ke Malaysia semenjak tahun 1976 oleh Jabatan Pertanian. Sebenarnya terdapat beberapa jenis lebah madu tempatan yang mampu menghasilkan madu seperti Lebah Keran (Apis cerana) dan Lebah Tualang (Apis dorsata) walau pun pengeluaran masih rendah dan tidak menentu. Daripada pembacaan dan pengalaman penulis, terdapat 8 spesis lebah yang terdapat dinegara ini yang berpotensi untuk di'explore' lagi termasuk terkini yang mendapat perhatian iaitu Lebah Kelulut (Trigona spp). Saya mula kenal dengan lebah madu semenjak awal 1980'an semasa saya mula bertugas di Melaka dan aktif dalam mengembangkan teknologi ternakan lebah keran dikawasan tanaman kelapa. Kini benyak pokok kelapa dikawasan Merlimau, Melaka yang telah ditebang dan ia telah digantikan dengan pokok kelapa sawit dan menjadi kawasan perumahan serta kawasan kilang. Agaknya penternakan lebah madu dikawasan tersebut semakin kurang sesuai akibat perubahan ekologi dan punca makanan. Artikel subuh ini saya berfikir dan menulis teknologi pengurusan produk bagi Lebah Eropah atau kita lebih kenali dengan Lebah Mellifera dalam "Anim Agro Technology" untuk rujukkan dan bacaan anda yang minat mengenai lebah madu.


Kalau saya bertanya kepada peserta kursus perlebahan yang saya pernah laksanakan beberapa kali, apakah produk daripada penternakan lebah?. Boleh dikatakan semua akan menjawab Madu Lebah. Ini adalah jawapan yang betul juga kerana tujuan utama penternak lebah dan produk utama memang adalah madu lebah. Sebenarnya ada produk lain seperti Koloni Lebah, Royal Jelly, Ratu Lebah, Lilin Lebah, Propolis, Debunga dan sebagainya yang boleh dijual dalam aktiviti penternakan lebah. Laporan oleh Universiti Malaya ada menyatakan terdapat banyak madu dipasaran tempatan diragui kualitinya kerana banyaknya madu tiruan. Madu lebah tempatan yang kita hasilkan perlulah di proses dahulu untuk memenuhi standard atau piawaian sebelum dijual. Saya dapati mengikut Akta Makanan 1983 di Malaysia ada dinyatakan keterangan mengenai kualiti madu lebah. Definasi tersebut menyatakan, "Madu adalah produk yang mengandungi gula yang dihasilkan dari kom lebah, mengandungi tidak kurang dari 60% gula penurunan, tidak melebihi 20% kandungan air dan 1% mineral, mengandungi tidak kurang 10% sukrosa serta keasidan yang melebihi 140 mrq/1,000 gram". Madu yang dihasilkan lebah perlu memenuhi piawaian tersebut. Oleh itu kita perlu mengetahui kualiti madu lebah dan bagaimana hendak mengukurnya.


Madu Lebah Malaysia (Tropika) memang agak sukar untuk memenuhi kriteria piawaian tersebut kecuali kandungan air. Apa yang telah dibuat kajian, secara semulajadinya madu dari negara kita mengandungi kandungan air yang melebihi 20%. Keadaan sedemikian akan juga menggalakkan madu tersebut mudah berlaku proses penapaian (Fermentation process) dan menjadikan rasanya masam. Penapaian ini berlaku akibat oleh tindakan Yis atau ragi dan glukosa yang menghasilkan alkohol dan karban dioksida (CO2). Bagi mengelakan berlakunya kes sebegini, madu berkenaan boleh didimpan dalam tempat suhu sejuk. Cara lain yang dibuat oleh pihak industri madu lebah komersil adalah dengan menurunkan kandungan airnya ketahap optima untuk penyimpanan dan dibuat pembungkusan yang baik. Madu lebah komersil yang dijual dipasaran dibungkus dengan baik dan kedap udara dengan perlabelan yang menarik bagi memanjangkan hayat madu lebah tersebut. Teknik pembotolan lazimnya menggunakan botol kaca atau botol plastik khusus dan tiada yang menggunakan bekas logam kerana akan merosakkan kualiti madu. 


Lazim kita lihat terdapat 'mendakan' pada madu (Granulated honey atau crytalised honey) dalam bekas simpanan madu (Sila lihat foto sebelah). Kejadian ini adlah disebabkan oleh kandungan dektrosa yang tinggi didalam madu tersebut. Ini menyebabkan berlaku penukaran gula ringkas kepada gula kompleks oleh enzim dimana ianya adalah tiada kaitan dengan kualiti madu berkenaan. Lazimnya pelangan akan takut hendak membeli madu yang telah membeku atau terdapat mendakan kerana apa yang difikirkan ianya adalah madu tiruan atau madu rosak dan menyangka yang membeku tersebut adalah kesan gula pasir yang diberikan kepada lebah. Kita kena tahu bagaimana caranya mencari maklumat kualiti madu yang dijual sama ada ianya madu asli atau madu tiruan. Banyak petua dan cerita bagaimana hendak menguji madu asli dibincangkan (Sila baca artikel berkaitan - Sila klik disini). Pada saya dengan membaca label dan menilai syarikat yang mengeluarkan madu kita boleh cari di lamanweb akan membantu kita dalam hal ini. Banyak teknik yang boleh digunakan dalam menentukan keaslian madu lebah yang tepat. 


Laporan daripada Jabatan Pertanian ada menunjukkan tahap pengeluran madu lebah Mellifera adalah sekitar 20 - 35 kg madu satu haif setahun dan dengan harga jualan runcit RM20.00 sekilogram (Harga Ladang boleh mencecah sehingga RM60.00/kg). Saya kira aktiviti menternak lebah ini boleh memberi pendapatan bersih iaitu sebanyak RM 400.00 hingga RM 700.00 satu haif setahun. Jika kita mampu mempunyai 50 haif yang produktif, anggaran bagi pendapatan tahunan adalah dianggarkan sebanyak RM20,000 - RM 35,000 setahun atau sekitar RM 1,667 hingga RM 2,917 sebulan. Itu hasil daripada kutipan dan jualan madu sahaja. Kalau ada kemahiran kita juga boleh menjual haif lebah kepada penternak lain, jualan ratu lebah, lilin lebah, debunga, propolis, royal jelly dan sebagainya. Saya buat anggaran keluaran madu tempatan di Malaysia hanya sekitar 8 - 10 metrik tan setahun dan ini amat rendah berbanding dengan keperluan domestik sekitar 40 - 50 metrik tan setahun.  Aktiviti menternak lebah madu di Malaysia mempunyai potensi baik dimasa akan datang dengan adanya galakan, sokongan dan penyelidikan yang berterusan. Peranan Persatuan Perlebahan Kebangsaan perlu dikukuhkan dengan melaksanakan pelbagai aktiviti lagi. Wasalam!


Lebah madu pekerja sedang mencari makanan.
MADU TROPIKA... BANYAK AIRNYA...
CEPAT PENAPAIAN...MASAM JADINYA...
BUAT KAJIAN... TINGKAT KUALITINYA...
MADU IMPOT... BAGAIMANA ASLINYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 21551, Awana Genting Golf Resort,
KM 13, Genting Highland Resort,
Pahang,
Malaysia.

(17 Muharam 2435H).   

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...