KLIK SAYA SOKONG BLOG

Saturday, August 18, 2012

KAYU TAS

KAYU TAS (Glochidion spp)  juga dikenali sebagai Kayu penunduk, Hujan panas, Limpanas atau pun (God Mountain Stick) adalah dari keluarga EUPHORBIACEAE iaitu jenis kayu yang bergetah ketika segar. Kajian mendapati kebanyakkan kayu jenis ini adalah tumbuh secara semulajadi dan orang ramai hanya mengetahui banyak di jumpai di Sarawak dan Sabah atau hutan Borneo. Saya pernah dengar akan kayu tas ini semenjak kecil lagi kerana ramai orang mendakwa kayu ini ada kuasa sakti menundukkan haiwan terutamanya harimau. Nama-nama lain kayu ini adalah seperti  Kayu tas, lukai, gertimang (Penan), binidieng (Kayan), gerumong jantan (Sabah), obah nasi (Sabah), saka-saka (Sabah), Bagna dan Salanisin (Filipina),Khrai mot (Thai), Ki pare dan Ki timbel (Indonesia), Ubah Merah (Singapura). Beberapa rakan di Jabatan Hutan (Tn Hj Manap di FRIM Kepong) juga ada menyatakan yang kayu jenis ini terdapat juga ada di hutan Semenanjung Malaysia seperti di Perak, Kelantan dan hutan Pahang bagaimana pun agak susah mendapatkannya kerana spesis kayu ini dilindungi dan ianya amat kurang didapati di tanah semenanjung. Artikel subuh 30 Ramadan ini saya berkongsi maklumat mengenai kayu tas dan kegunaannya serta khasiatnya dalam 'Anim Agro Technology' untuk bacaan dan rujukkan anda. 

Pengalaman saya yang telah bertugas di Sarawak selama hampi 3 tahun berpeluang merayau keseluruh bandar, bahagian dan pekan di Sarawak. Sering saya pergi di pasar malam dan pasar tamu untuk menjalankan tugas. Di Lawas ada seorang penjual pelbagai jenis kayu termasuk kayu tas, 'talking stick', kayu belian dan kayu hikmat. Saya paling seronok melihat gelagat penjual tersebut menjual kayu jenis "Talking Stick". Kajian daripada beberapa rakan di Pejabat Hutan dan Pejabat Pertanian Sarawak menyatakan terdapat dua jenis kayu tas iaitu Kayu Tas Jantan dan Kayu Tas Betina. Katanya terdapat beberapa perbezaan kayu tas jenis Jantan dan betina adalah dari kulit warna kayunya. Lazimnya Kayu Tas Jantan adalah berwarna kehitaman kulitnya berbanding dengan Kayu Tas Betina yang berwarna putih dan cerah. Kalau penjual di kaki lima disekitar Kuala Lumpur (dulu memang ramai juga orang yang mengusahakan jualan kayu tas dan pelbagai produk seperti ini di kali lima - jual ubat) tetapi kini agak berkurangan. Ini mungkin ramai penduduk di bandar sudah jarang masuk hutan dan tidak perlukan perkhidmatan dari kayu tas. 

Sebenarnya didapati bahawa Kayu Tas juga memiliki Aroma atau Bau (Kalauyang tidak ada bau memang kurang Khasiatnya). Apa yang saya dapati dari rakan kita ialah terdapat perbezaan antara bau kayu tas Sarawak dengan Kayu Tas dari Sabah dan kayu tas dari Semenanjung yang didapati amat jauh sekali. Kajian juga mendapati yang kayu bau tas jantan lebih kurang sama di semua tempat ini. En Manap seterusnya berkata yang bau kayu tas Betina dari Negeri Sarawak lebih wangi semacam bau rempah sedangkan bau kayu tas betina dari Semenanjung didapati menghasilkan bau hancing (amat busuk). Bagaimana pun kayu tas Semenanjung dari didakwa mempunyai kuasa dari segi mistik adalah lebih bertenaga atau ianya lebih berkhasiat kerana kebanyakkan orang kampong menggunakannya untuk menundukkan manusia, jin serta makhluk halus. Tetapi asal sahaja kayu tas jenis ini,  memang didakwa khasiatnya untu tujuan 'menundukkan' atau tujuan 'menghalau'. Pawang atau bomoh tempatan akan  menggunakan khasiat kayu tas ini dalam bidang perubatan tradisional. 

Dalam perbincangan saya dengan En Manap dari FRIM, katanya cara atau kaedah untuk mengenali kayu Tas ialah dengan memeriksa pokok tersebut (Jika anda mengenalinya) iaitu apabila kulit pokok kayu ini dibakar. Selalunya setelah dibakar ia akan mengeluarkan asap berbau wangi macam bau setanggi. Bau inilah yang sebenarnya akan ditakuti atau dapat menghalau binatang buas, jin dan lain-lain yang takut akan bau-bauan ini. Kalau kita melihat Sarkan akan kita lihat beberapa penjaga haiwan ini menggunakan cimeti atau kayu tas untuk mengendalikan haiwan peliharaannya. Saya agak kuasa kayu tas memang ada tetapi kita perlu tahu bagaimana untuk menggunakannya bagi tujuan perlindungan diri dari haiwan. Kajian seterusnya mendapati terdapat beberapa keistimewaan kayu Tas Pontianak kerana ianya mempunyai sifat jantan dan betina pada satu kayu tersebut. Kayu tas jenis ini amat sukar sukar untuk di temui dan kalau ada harganya pun mahak. Kayu jenis ini dijuak dengan harga RM 25.00 - RM 30.00 setiap 1 cm panjang. Jika dalam seribu batang kayu Tas untuk mendapat sebatang kayu Tas pontianak pun agak sukar.

Bertanya kepada beberapa jurujual dan bomoh tempatan, dakwanya khasiat kayu tas yang biasa kita dengar adalah dari jenis Kayu Tas Jantan. adalah sangat di takuti oleh binatang buas. Kaum Penan biasanya membakar kulit kayu Tas betina untuk menghindari dari gangguan makhluk halus. Satu lagi khasiat pohon Tas yang jarang di ketahui umum, jika daun pohon kayu Tas betina dibakar disiang hari, hujan akan berpindah ke tempat lain. Antara rahsia dan kegunaan Kayu Tas atau Kayu Penunduk atau Kayu Limpanas adalah seperti keadaan dimana binatang takut (semua binatang samaada bisa atau tidak), jin atau syaitan juga takut, boleh menundukkan anak kalau jenis degil sangat dan didakwa menjadi penawar bisa atau santau.

Bagaimana kita hendak menggunakan kayu tas yang baru kita beli atau ada pada simpanan kita?. Saya berpeluang membuat temubual dengan beberapa pengamal perubatan tradisional. Katanya cara pengunaan kayu tas adalah dengan mengetuk sahaja kayu tersebut pada bahagian dahi pesakit yang kerasukan atau tidak s edar. Oleh kerana kebanyaka binatang takut akan kayu ini dinasihatkan jangan sesekali pukul kepada binatang kesayangan. Dinasihatkan juga jangan kita pukul kepada kanak-kanak walau pun dengan tujuan saja-saja atau pun gurauan sahaja. Kalau hendak mengurangkan nakal anak-anak maka bolehlah menggunakan kayu ini  dengan mengurut perlakan-lahan dari bahagian kepala sehingga kekaki dengan tujuan membuang sifat yang tidak baik mereka. Kata rakan saya , kayu tas sangat meujarab untuk membuang santau, masaalah buatan orang dan sebagainya. Dari dulu saya pernah dengar kayu tas ini di buat sebagai tongkat bagi tujuan menghalau dan menundukkan binatang berbisa. Paling mudah kini orang telah buat Cincin dengan cantik dan dipasang pada jari anda. Begitulah adanya kisah kayu tas yang dapat saya kongsi bersama. 
ESOK RAYA AIDIL FITRI 1433H!

KAYU TAS...BANYAK KHASIATNYA....
BOLEH MENUNDUK...KUASA SAKTINYA...
KALAU TIDAK PERCAYA...TIDAK UPAYA....
KEPADA ALLAH.... SUJUD SENTIASA....

By,
M Anem
Jalan Istana, Lebuh Air Keroh,
Melaka, Malaysia.
(30 Ramadan 1433H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...