Support My Blog

Monday, September 26, 2011

ITIK MUSCOVY (Part 4)

ITIK MUSCOVY (Cairina muschota) adalah sejenis haiwan itek dari keluarga ANATIDAE yang sesuai di pelihara di negara kita. Saya mengenali itik Muscovy ketika bertugas di Mersing, Johor yang bertujuan untuk penghasilan daging itik dan sebagai satu program Pengawalan Perosak Bersepadu (IPM - Intergrated Pest Management). Itik ini dikalangan penduduk tempatan dikenali sebagai Itik Nila, Itik Perancis atau Itik Serati. Itik ini berbulu hitam dan putih biasa dipelihara oleh orang kampung untuk menghasilkan telur dan daging. Baka itek ini yang berwarna putih pada keseluruhan badan merupakan jenis yang di import berkualiti tinggi khusus untuk pengeluaran daging secara komersil. Artikel ini saya menulis teknologi ternakan itik Muscovy berdasarkan pengalaman dan pemerhatian di Sawah Endau dan Sawah Air Papan, Johor dan pembacaan beberapa risala/ buku lama dahulu untuk pengetahuan pembaca.


Pemasaran Itik Muscovy
Kajian menunjukkan daging muscovy mempunyai sistem pasarannya masih kecil berbanding dengan pemasaran itik peking. Pengalaman di Mersing menunjukan pemasarannya masih terhad dan hanya tertumpu pada musim perayaan kaum Cina dan Kaun Melayu. Ianya di jual diperinggkat ladang atau diproses di rumah sembelih dan dipasar segar di seluruh Malaysia. Sistem integrasi bersepadu pemeliharaan itik pedaging jenis peking telah dimulakan oleh beberapa syarikat. Penternak itik dipilih oleh syarikat dengan syarat penternak mesti mampu membina reban sendiri. Syarikat bertanggungjawab membekal anak itik dan makanan kepada penternak dan kemudiannya membeli balik itik yang telah memcapai umur sembelihan dengan harga yang telah dijanjikan sebelumnya. Itik muscovy juga diharapkan akan diusahakan secara sepadu seperti ini tidak lama lagi.


Kajian saya dulu mendapati permintaan itek muscovy dan pasaran dalam negeri terhad kepada itik yang bersaiz kecil (betina) dan itik jantan yang berumur dalam lingkungan umur 11 minggu dengan berat 3.8 kg. Pengalaman di Johor mendapati untuk pasaran Singapura terutama musim perayaan mengkehendaki itik jantan yang bersaiz besar purata 4.5 kg. Penternak kecil akan memasarkan itik kepada pemborong atau orang tengah. Itik dimuatkan kedalam bakul yang serupa dengan bakul ayam yang boleh memuatkan antara 8 hingga 10 ekor dan diangkut ke rumah sembelih dengan menggunakan lori. Itik yang sudah diproses (chilled) diedarkan kerestoran-restoran Cina dan juga hotel-hotel yang berbintang. Harga pasaran itik hidup di Semenanjung Malaysia (Mersing dan Johor Bahru) ialah diantara RM3.80/kg hingga RM4.20 sekilogram dan akan meningkat kepada RM6.50 pada musim perayaan. Manakala harga itik proses ialah antara RM6.00/kg hingga RM9.00 sekilogram dan meningkat kepada RM12.00/kg pada musim perayaan.


Aktiviti galakan dan promosi itek muscovy merupakan satu elemen yang penting bagi meningkatkan penjualan. Perasaan geli dan 'kotor' sert 'hanyir' perlu dibuang dari persepsi di mana ianya akan dapat memberi dan meningkatkan kesedaran serta pendidikan di kalangan masyarakat terhadap khasiat dan keenakan daging muscovy terutama kepada masyarakat Melayu dan India. Promosi haruslah dijalankan secara berterusan dan berkesan melalui media massa dan elektronik seperti program pendidikan di sekolah, promosi produk dan aktiviti masakan di seluruh Malaysia. Daging itik muscovy saya dapati amat sesuai dimasak dengan cara merebus (stew) atau panggang dan ianya sangat popular di Pulau Pinang, Sarawak dan Singapura. Ia juga sesuai untuk masakan Melayu, India, Iban, Kadazan, European seperti rendang dan kari. Saya paling suka makan itek muscovy dimasak rendang terutama dimakan dengan nasi himpit atau ketupat. Makan pula di tepi pantai dekat Air Papan, Mersing pada waktu tengahari selepas mandi laut......


Ternakan itek muscovy mempunyai potensi yang baik dimasa depan dengan melibatkan pesawah, usahawan komersil, pembuat telur asin dan sebagainya. Mereka yang masih berminat boleh menghubungi pejabat JPV yang berdekatan untuk mendapatkan khidmat nasehat dan kursus yang berkaitan. Wallahualam....


ITIK MUSCOVY.....BERAT BADANNYA....
DALAM SAWAH...ADA KERJANYA...
KONSEP IPM..KAEDAH KAWALANNYA...
MEMBASMI PEROSAK ....DAPAT DAGINGNYA...


By,
M Anem
Asal Johor
Daerah Muar, (Sekarang Ledang)
Malaysia.
(27 Shawal 1432H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...