Support My Blog

Thursday, September 29, 2022

DAUN TERATAI GERGASI - APA DIA?

DAUN TERATAI GERGASI (Victoria amazonica) merupakan sejenis tumbuhan dari famili Nyhphaeaceae yang unik kerana tumbuhan ini merupakan diantara tumbuhan yang mana ia  mempunyai daun yang besar didunia natif daripada hutan tropika Amazon. Penulis blog sebelum ini melihat bagaimana tumbuhan ini ada ditanam di Taman Pertanian Sabah yang legend iaitu terdapat di DaerahTenom. Tumbuhan Teratai atau bahasa Inggeris disebut sebagai 'Water Lily' ini mempunyai empat nama botani lain atau yang sinonim iaitu Euryale amazonica Poepp, Nymphaea victoria M.R.Schomb. ex Lindl., Victoria regina R.H.Schomb. dan juga Victoria regia Lindl. Ia adalah tumbuhan yang mempunyai saiz daun yang terbesar dalam famili tersebut dan menjadi bunga kebangsaan bagi negara Guyana. Kita mungkin ingat akan negara Guyana kerana berlaku peristiwa dimana berlaku kes bunuh diri secara beramai-ramai dengan mereka yang menjadi penganut itu meminum racun akibat ajaran sesat Jim Jones beberapa bertahun dulu dengan Tragedi di Jonestown, Guyana. Apa pun ciri-ciri tumbuhan ini memang unik dimana ia oleh tumbuh dikawasan semulajadi mulai dikenalpasti atau dijumpai pada tahun 1837 oleh kolonial British diberikan nama Queen Victoria ketika itu. Tumbuhan yang hidup diatas permukaan air tawar ini sesuai dijadikan tumbuhan hiasan dikawasan kolam atau taman yang ada air. Penulis blog gembira dapat melihat sendiri akan tumbuhan ini di TPS semasa bertugas dahulu dimana di layan dengan baik oleh kakitangan TBS yang bertugas. Artikel pada kedinginan malam ini dalam blog ''Anim Agro Technology'' saya kongsi info bersama pembaca blog mengenai tumbuhan dari luar negara dikenali dengan nama Teratai Gergasi atau ''Giant Water Liliy'' yang amat jarang kita jumpa akan tetapi ia kini berada di Taman Pertanian Sabah (TPS) di Tenom yang saya baru lawati untuk rujukkan semua.


Tumbuhan ini mempunyai daun berbentuk bulat berwarna hijau dengan ukuran sekitar 3 meter (10 kaki) diameter akan yang timbul dipermukaan air dengan tangkainya berada didalam air. Spesis ini asalnya diberikan nama Victoria regia akan tetapi saintis kemudiannya menukar kepada Victoria amazonica yang natif dikawasan paya berair cetek di Amazon River Basin. Apabila berbunga pada mulanya malam pertama ia berwarna putih akan tetapi akan bertukar kepada warna pink pada malam kedua. Ukuran bunga adalah sekitar 40 cm (16 inci) dimana ia didebungakan oleh sejenis kumbang. Daun yang berwarna hijau sebenarnya adalah dari jenis 'vascular plant' dimana ia juga bertindak sebagai pucuk daun dan helaian daun bersambung dengan tangkai panjang didasar air. Mempunyai tangkai bersambung akar pokok didalam tanah yang mencengkam kuat dan tidak beralih walau pun ada arus. Daripada saiz daun tersebut seorang bayi atau kanak-kanak seberat 10 kg - 15 kg mereka boleh dudk dan berada diatas daun ini (Sila lihat foto disebelah). Kekuatan yang ada pada daun ini membolehkan ia terapong diatas permukaan air dengan selamat.  Apa yang unik dimana ia memang boleh diletakan dua orang kanak-kanak dengan duduk diatasnya tanpa daun in pecah (Sila lihat foto paling atas sekali). Bagaimana pun jika orang dewasa melebihi 50 kg ketas mungkin daun tidak dapat menampung jumlah berat dan akan pecah agaknya. Agak-agak adik didalam foto diatas apa perasaannya apabila berada diatas daun teratai gergasi ini dan agaknya juga memang ketakutan disebabkan mungkin daun lebar ini agak bergoyang dan kurang selamat.


Teratai gergasi ini mempunyai ciri-ciri yang sangat menakjubkan dimana saintis ada mendakwa teratai ini mampu membesar secara keseluruhannya sehingga tiga meter lebar (3) bulatan daunnya dan dimana dibahagian hujung daunnya berlipat bagi mengelakkan dari bertindihan sesama sendiri agar air tidak masuk kedalamnya. Terdapat lapisan permukaan bawah daunnya yang berduri untuk mengelakkan daripada dimakan oleh perosak seperti ikan atau lain-lain perosak didalam air. Dilaporkan dimana bunga teratai ini sangat cantik dan ianya hanya dapat dilihat pada waktu malam sahaja iaitu pada malam pertama ia berwarna putih dan pada malam kedua ia akan bertukar kepada warna merah jambu (pink). Di dapati bunganya juga boleh bertukar warna sepanjang tempoh jangka hayatnya  mengikut keadaan persekitaran. Jika kita melihatnhya pada waktu senja akan didapati dimana bunganya akan tertutup dengan cepat. Pada fasa terakhir jika diteliti gambar kanak-kanak diatas permukaan daun telah menjadikan daun teratai gergasi ini boleh menjadi tarikan kepada tumbuhan yang unik ini. Sebenarnya ada laporan dimana daun teratai gergasi  yang telah matang boleh menyokong sesuatu beban di atasnya sehingga seberat 45 kilogram. Wow... itu merupakan satu keunikan yang ada pada daun ini. Bagaimana pun kisah tersebut penulis blog dapati agak kurang divideokan oleh youtuber didalam media social.

Jauh di dalam hutan hujan Amazon tersembunyi aneka ragam misteri yang sukar difahami dimana terdapat juga tumbuhan gergasi seperti ini. Ia adalah satu kekayaan flora dan fauna di hutan tersebut dan merupakan satu perkara membingungkan kebanyakan ahli botani kerana penemuan sejenis tumbuhan tropika yang sangat menakjubkan dinamakan dalam bahasa greek atau nama botaninya Victoria amazonica.  Pada tahun 1835 lagi dimana santis masuk jauh di dalam hutan hujan Amazon tersembunyi aneka ragam misteri dan ia dikenali sebagai pokok teratai daripada spesis Nymphaeceae ini memiliki daun yang sangat besar. Ia juga berbentuk bulat dan diameter daunnya boleh membesar sehingga lebih daripada tiga meter.  Setiap pada bahagian bibir daun kelihatan lekuk-lekuk dan pada lekukan tersebut terbentuk dua takuk di bibir daun. Ia seakan-akan muncung cerek dan berfungsi untuk tujuan mengalirkan air hujan yang bertakung di atasnya. Anggaran berat setiap daun mencecah sehingga 31 kilogram (kg) dan seorang tidak mampu mengangkatnya didalam air. Dalam pada itu didapati kebolehannya mengapung di atas air disebabkan oleh struktur anatomi daun ini. 

Daun teratai gergasi ini jika diterbalikkan, akan kelihatan jaluran berwarna putih seperti sarang labah-labah memenuhi setiap ruang bawah daun  (Sila lihat foto disebelah). Sebenarnya ia berfungsi seolah-olah seperti tulang rusuk kepada struktur daun ini menjadi lebih kukuh. Ia adalah struktur yang berongga dimana ia didapati mempunyai kemampuan yang sangat tinggi untuk memerangkap udara. Udara yang telah terperangkap dalam ruang antara tulang rusuk membolehkan daun ini terapung cantik di atas permukaan air. Diperiksa lanjut tumbuhan ini yang terapong diatas permukaan air mempynyai struktur batangnya yang tenggelam dalam air dan panjangnya boleh mencecah antara tujuh 7 - 8 meter. Terdapat duri tajam meliputi bawah daun, pada batang dan juga pada tunas bunga bagi melindungi daripada dimakan haiwan seperti ikan. Apa yang unik lagi adalah dimana disebalik saiz daun yang sangat besar ini ia sebenarnya sangatlah rapuh. Daun ini mudah bocor atau terkoyak jika tercucuk dengan benda keras dan tajam.  Pada awal penemuannya dilaporkan dimana tumbuhan ini diberi nama Victoria bersempena nama Ratu England pada masa itu. Ia juga turut dikenali sebagai “piring air gergasi’. Teratai ini merupakan spesis semulajadi bersaiz besar tanpa melalui proses penghibridan. Ia merupakan daripada benih asal tanpa mengalami sebarang proses kacukan. Hasil kajian mendapati bahawa rahsia tumbesaran gergasi teratai ini terletak pada kitaran hidupnya. Ia bermula sejak proses pendebungaan lagi. Bunga-bunga Victoria akan mampu untuk mengeluarkan aroma buah seperti nanas pada waktu siang. Bauan manis ini adalah untuk menarik kumbang mendekati bunga pokok teratai ini. Lazimnya apabila menjelang waktu malam maka bunga akan tertutup dan kumbang yang mendekati bunga akan terperangkap di dalam bunga. Bunga ini didebungakan oleh kumbang dimana lazimnya pada satu musim maka setiap pokok bakal menghasilkan 40 - 50 helai daun dan setiap daun akan membesar lebih daripada lapan inci diameternya setiap hari. Diameternya terus membesar sehingga mencapai lebih daripada tiga (3) meter.

Bagaimana pun penulis blog gembira apabila dapat menjumpai tumbuhan ini yang di Taman Pertanian Sabah di Tenom dimana ia merupakan tanaman dibawa masuk dari negara asal untuk tujuan penyelidikan, konservasi dan juga tarikan pelancong. Menurut Sheera iaitu Pengurus TBS ini iaitu tumbuhan ini menjadi salah satu fenomena ditaman ini apabila ia mengeluarkan bunga dimalam hari. Tumbuhan ini ditanam di atas kolam sedalam 3-5 kaki dimana teknologi atau cara pembajaan dijalankan bagi tumbuhan ini dengan memasukkan baja pada permukaan tanah pangkal akar didalam kolam dengan menggunakan alat khas berupa corong dan paip. Ini bagi mempastikan tumbuhan ini akan terus hidup subur seperti mana dilihat pada habitat asalnya. Bagaimana pun rakan saya yang mengiringi lawatan tersebut iaitu Marius Gosong cuba memegang daun tersebut dan dia terkejut apabila terkena duri tajam tanpa diketahuinya. Kesian beliau menyembunyikan kesakitan tercucuk duri yang banyak dibahagian tepi dan bawah daun. Penulis blog cuba juga untuk membantu beliau dan dia nyatakan tidak apa-apa boss!. Pada penulis blog tumbuhan unik ini yang ada di TBS mampu jika ia dikawal proses pembiakannya dimana jika terlepas kekolam atau sungai mungkin akan menjadi gangguan selalu terjadi pada lokasi tersebut. Ia boleh dibiakkan dengan beberapa cara yang sesuai. Semuga tulisan mengenai teratai gergasi ini mampu memberikan info berguna kepada semua pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!...
TERATAI GERGASI... MEMANG BESARNYA...
HUTAN AMAZON... TEMPAT ASAL USULNYA...
TUMBUHAN YANG UNIK...TAPI APA GUNANYA...
MEMBACA ARTIKEL... TAHU JAWAPANNYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Taman Cendana, Persimpangan Bukit Beruang,
Bandar Melaka, Melaka,
Malaysia.
(18 Muharram 1441H).
Kemaskini pada 27/9/2022.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...