Support My Blog

Monday, October 3, 2022

GEL TANAMAN - APA RAHSIANYA!

GEL TANAMAN
atau polimer atau 'Hydrogel' yang mampu menyerap air merupakan satu jenis bahan penyerap air yang sangat baik digunakan dalam bidang pertanian. Teknologi ini telah lebih 35 tahun lalu dibangunkan terutamanya untuk tanaman yang berada dikawasan kurang air, kawasan terdedah kemarau dan juga dikawasan tanah bermasaalah. Bahan dalambentuk polimer gel ini lazimnya mampu menyerap air berpuloh kali ganda daripada saiz asalnya dan mampu menyimpan air serta melepaskannya semula. Saintin menganggap bahan ini sebagai "Empangan Mini" yang sesuai menyimpan air untuk akar tanaman terutama dimusim kemarau dan kawasan tanah poros yang mudah berlaku resapan. Ia mampu menyerap air dan akan melepaskannya secara perlahan-lahan dalam tanah atau media tanaman. Selain itu gel akan menjadikan tanah menjadi subur dengan kandungan air, udara dan nutrien untuk kegunaan tanaman. Penulis telah menulis mengenaii gel dalam pertanian dalam beberapa artikel sebelum ini untuk dirujuk bertajuk Plant Gel - Menyimpan Air (Sila Klik disini), (Part 2 - Sila klik disini), Polimer Crystal Gel - Tanam Bunga (Sila klik disini), Gel Untuk Tanaman (Sila klik disini) dan beberapa lagi. Penulis dapati penggunaan dan kebaikan gel dalam bidang tanaman masih amat kurang diminati sama ada mereka kurang tahu maklumat atau kos pelaburan yang menjejaskan operasi. Bagaimana pun kini usaha sedang dijalankan untuk memberi kefahaman kepada usahawan pertanian agar menggunakan gel dikawasan tanaman mereka yang sesuai dengan teknologi ini. Beberapa penerangan telah penulis buat kepada beberapa pegawai teknikal jabatan dimana perkara ini adalah satu teknologi yang sesuai dijalankan di Malaysia walau pun dikatakan kita menerima hujan yang banyak. Kesan kemarau panjang semenjak 2013 - 2015 memang amat ketara dimana kadar kekurangan hasil pertanian akibat kemarau adalah mencecah 10 - 15%. Penggunaan gel tanaman ini perlu dijadikan satu amalan terutama dikawasan tanah yang mudah larutresap, kurang bahan liat dan jika berlaku kemarau berpanjangan. Tahun 2014 dan 2016 antara kesan kemarau yang agak lama terutama dibebeapa projek di kawasan Utara Semenanjung Malaysia dan juga di Selatan Tanah Air. Kesan El-Nino ini akan berulang saban tahun dengan kesan yang mampu menjejaskan pengeluarab hasil tanaman. Artikel kali ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" saya kongsikan mengenai Gel Tanaman dan rahsia disebaliknya untuk dijadikan bahan rujukkan semua. 

Dalam menjalankan aktiviti pertanian keperluan komponen asas diperlukan adalah Tanah, Air, Benih, Udara, Amalan Agronomi dan Pengurusan. Bagaimana pun tanah yang subut memerlukan Air (water) sebagai asas untuk pertumbuhan tanaman dan juga kehidupan haiwan ternakan dan perikanan. Penanaman tanaman makanan dan sebagainya memerlukan satu sistem pengairan yang sempurna bagi mempastikan tumbuhan akan dapat bekalan air dan membolehkan nutrien, air dan proses fotosintesis dapat dilakukan. Kebanyakan kawasan tanaman komersil akan dipasang dengan sistem pengairan dalam pelbagai sistem. Bagaimana pun keadaan cuaca dunia yang sudah berlaku 'pemanasan global' menyebabkan perlu ada kaedah alternatif didalam mempastikan tanaman akan terus ditanam untuk bekalan makanan dan sebagainya. Berlainan dengan sistem tanaman dalam rumah (indoor plants' dimana ia sudah maju menggunakan teknologi 'gel tanaman' atau plant gel untuk membekalkan air kepada akar tumbuhan. Ini membolehkan tanaman tersebut boleh ditinggalkan untuk satu jangkamasa lama kerana kandungan air didalam gel tersebut akan bertahan agak lama. Pemiliknya juga tidak perlu lagi menyiram tanamannya setiap masa. Di laporkan hanya perlu menyiram sebulan sekali jika menggunakan gel tanaman berbanding dengan satu atau dua kali jika menggunakan media tanaman biasa (tanah campuran, cocopeat dan media lainnya). Ramai kurang tahu berapa banyak air sebenarnya diperlukan untuk tanaman indoor ini kerana keadaan kelembapan dalam rumah lazimya tidak banyak perubahan seperti diluar rumah apa lagi dikawasan ladang pertanian yang luas. Teknologi penggunaan gel tanaman membolehkan tanaman boleh mengambil air dari dalam gel secara perlahan. Apabila dilihat paras air didalam gel kelihatan sudah berkurangan makan boleh sahaja ditambah mengikut kuantiti yang sesuai.

Penggunaan gel tanaman pada tanah perlu diperiksa dahulu akan jenis tanah tersebut dahulu. Bagi aktiviti menyediakan anakbenih melalui teknik KERATAN (cuttings) maka penggunaan media plant gel dilaporkan paling sesuai kerana ia mudah, murah dan praktikal. Ini kerana sudah banyak kalangan pengusaha nurseri yang telah menggunakan gel tanaman untuk mempercepatkan pengeluaran akar bagi keratan tanaman tertentu sebelum ianya dipindahkan ke polibeg semaian atau untuk tanaman hiasan (Sila lihat foto disebelah). Dalam pada itu ada juga kalangan petani komersil yang telah menggunakan media gel tanaman semasa mereka menyemai biji (seeds) atau bebawang (bulbs) dalam mereka mengeluarkan benih yang lebih berkualiti, seragam dan bebas dari ancaman peyakit serta perosak. Tidak perlu risau akan 'air masam'a atu 'air tercemar' dalam air biasa (plain water source) jika menggunakan gel tanaman dilaporkan. Lebih hebat lahi menjawab pertanyaan mengenai berapa gel ini tahan?. Dilaporkan dimana jsngkahayat gel tanaman belum digunakan yang ada dipasaran sekitar 7 - 10 tahun sbelum ianya akan terhidrat (dehydrated). Bagaimana pun jika sudah digunakan ia mempunyai jangkahayat selama 5 - 7 tahun. Lebih hebat dimana dilaporkan penggunaan gel tanaman adalah selamat kepada pengguna, kanak-kanak dan juga haiwan peliharaan atau 'pet animal' kerana ia adalah 100% Non-Toksik serta juga bahanya Biodegradable. Bagaimana pun ia adalah licin (slipery) jika tertumpah basah diatas lantai yang boleh ianya menyebabkan seseorang jatuh dan cedera. Dalam pada itu jika ingin membuangnya jangan sesekali menuangkan kristal gel kedalam lubang sinki dirumah atau lubang tandan atau sebagainya kerana ia akan menyebabkan tersumbat pula. Ia akan berlaku sebab kristal gel ini akan mengembang apabila terkena air!. Oleh itu cara terbaik membuangnya dengan meletakkan didalam pasu tanaman (digaul bersama tanah) atau ditanam ditanah diluar rumah atau dikebun. Jangan MAKAN kristal gel dan jauhkan daripada kanak-kanak.

Bagi penggunaan gel tanaman untuk diluar rumah perlukan teknik dilakukan agak berlainan. Bagi menanam pokok baru boleh dibuat lubang penanaman dan gel ini dibubuh dan digaulkan dengan tanah (Sila lihat foto disebelah). Sebaiknya tanah didalam lubang tanaman adalah sudah digemburkan dahulu dan campur dengan baja asas seperti CIRP, Dolomite, MOP, baja Organik dan sebagainya dahulu sebelum penanaman dilakukan. Bagi tanaman yang sudah besar dan tinggi dengan kanopi luas maka boleh dibuat beberapa lubang sekitar kanopi dan dimasukan kristal gel kedalamnya dan ditutup semula. Penulis blog dapati dari beberapa sumber pembekal dimana lazimnya 6 sudu teh kristal gel mengandungi sekitar 28 gram (1 aun) polimer kristal. Jika 1 sudu (ukuran medium atau besar) ia mampu menyerap sebanyak 1 cawan air maka pembaca boleh kira berapa banyak air untuk 6 sudu (6 cawan). Air didalam kristal gel ini akan diserap oleh akar tumbuhan apabila diperlukan sahaja. Dilaporkan diseluruh dunia dimana kini Hygrogel atau (polimers) ini digunakan secara meluas dalam bidang perhutanan, perkebunan dan teknologi dalam landskap. Hydrogel ini juga sudah dijadikan topik poular proses kelas pembelajaran diseluruh dunia sebagai bahan yang mesra alam dan menjanjikan kelestarian alam. Bahan ini juga berpotensi didalam industri penanaman tanaman makanan terutama semasa berlaku keadaan iklim kemarau, panas dan kekurangan air. Kepada mereka yang berminat mendapatkan gel tanaman ini boleh google sahaja mencari pembekal di internet. Apa yang hebat dimana di Shopee dan Lazada ada dijual bahan ini secara online sahaja. Semuga artikel ini memberi info berguna kepada semua pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!...
NAMA GEL TANAMAN... APA BENDA...
SERAP AIR... KAPASITI BERGGANDA...
PRODUK POLIMER... SELAMAT DIGUNA...
MEMBACA ARTIKEL... TAHU RAHSIANYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Precint 11, Putrajaya,
WP Putrajaya,
Malaysia.
(1 RabiulAwal 1444H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...