mobile ads

KLIK SAYA SOKONG BLOG

Monday, November 9, 2020

KELKATU, ANAI-ANAI - CUBA KAWAL (Part 2)

 KELKATU atau dalam bahasa Inggeris di panggil sebagai 'Termite swarmers' merupakan satu peringkat kitaran hidup bagi serangga Anai-anai (termite). Anai-anai adalah satu kelompok serangga dibawah famili Termitidae yang mana ia mempunyai lebih dari 2,500 spesis diseluruh dunia dengan berbagai bentuk, saiz, warna dan kesesuaian dalam lokaliti tertentu. Mungkin ramai diantara kita yang dibesarkan dikampong dulu akan dapat melihat kelkatu berterbangan dan jatuh dimana ada lampu (dulu pakan lampu minyak tanah atau lampu gasoline) atau sekarang dengan mentol lampu letrik. Kenapa kelkatu suka meuju lampu dan terdapat beratus-ratus yang datang kerumah kita?. Adakah ianya baik atau tidak terhadap keseamatan kita?. Kelkatu sebenarnya adalah satu peringkat putaran hidup Anai-anai yang bertujuan untuk pembiakan dan mencari kawasan baru untuk membina koloni baru. anai-anai umumnya diketegorikan dalam serangga perosak dan menjadi musuh manusia kerana ianya memakan tanaman berkayu, kumah dan perabot berasaskan kayu dan sebagainya. Anai-anai merupakan serangga bersosial yang mempunyai kitaran hidup dari TELUR, NIM, PEKERJA, ASKAR, ANAI-ANAI DEWASA BERKEPAK (KELKATU) , JANTAN DAN RATU. Merujuk kepada rajah diatas menunjukkan kelkatu merupakan fasa terakhir untuk anai-anai dewasa jantan dan betina mengeluarkan kepak dan 'swarming' kekawasan baru secara berpasangan untuk proses pembiakan. Anai-anai dewasa ini mampu terbang jauh mengikut angin dan dalam keadaan cuaca panas kering diikuti dengan hujan. Jika rumah kita dikunjungi kelkatu...AWAS! musuh kepada kayu dan perabut kayu dirumah anda sebenarnya sedang diancam. Apa pun blog "Anim Agro Technology'' kali ini saya aparkan mengenai beberapa kisah mengenai kelkatu dan kawalan anai-anai sekadar dijadikan bahan rujukkan anda semua.


Memang ramai yang mungkin pernah mengetahui dimana kehadiran anai-anai akan memberi bahaya kepada kita apabila ia merosakan harta benda. Lazimnya m
ereka yang memiliki rumah kayu atau bumbung rumah konkrit yang dibuat dengan kayu dan juga perabot yang diperbuat daripada kayu atau mempunyai pelbagai perabot kayu di rumah perlu berhati-hati dengan ancaman oleh anai-anai. Serangga kecil yang bergerak senyap ini boleh menjadi sangat berbahaya dimana tanpa disedari semua barangan asas organik tahu-tahu hanya tinggal kulitnya dan isinya sudah kosong.  Anai-anai yang hidup berkoloni ini akan membiak dengan cepat jika ada makanan yang cukup dan tidak diperiksa atau tidak dikawal daripada peringkat awal lagi. Lazimnya anai-anai atau ada juga orang kampong saya ada panggil sebagai 'Rayap' ini merupakan sejenis serangga yang membuat sarang di dalam tanah ataupun kayu (Sila lihat foto disebelah). Secara biologinya sebenarnya habitat anai=anai yang berkoloni ini akan makan kayu tetapi selain itu serangga ini juga memakan benda lain yang dikategorikan sebagai bahan lignoselulosa (iaitu bahan yang kaya dengan bahan organik) seperti Rumput, Daun kering, Tumbuhan rendah yang mati dan juga humus. Bagaimana pun dari segi ekosistem dan kebaikan kahadiran anai-anai adalah sebagai agen pereputan (composting agent) yang cekap dan berkesan. Apa pun selalunya orang memang tidak perasan kalau ada anai-anai didalam rumahnya sebab anai-anai akan makan bahagian dalam kayu dan cara bergerak pun selalu melalui bahagian belakang struktur kayu tu sendiri.

Pemilik rumah yang tidak kisah dengan serangga anal-anai ini hanya akan mengetahui apabila kerosakan dilakukan pada tahap teruk dan tidak berfungsi lagi (Sila lihat foto disebelah). Apa yang berlaku adalah 
bila dapat tahu ada anai-anai dalam rumah semasa membuat pmeriksaan atau ada tanda laluannya memang barang sudahpun rosak teruk. Anai-anai selalunya akan menyerang kawasan rumah dengan masuk ke dalam jurang antara lantai dan dinding atau retakan yang ada. Kelkatu adalah serangga betina yang keluar untuk mengawan dimana setelah ia terbang masuk kedalam rumah maka ia akan bertelur dan seterusnya membuat koloni. Kehadiran kelkatu selepas musim hujan jangan anggap tiada ancaman sebaliknya ia adalah membawa 'induk' anai-anai untuk bersarang dirumah anda. Apabila anai-anai pekerja ini menjumai rumah baru maka ia akan dan boleh membuat laluan lain untuk masuk ke rumah. Kajian mendapati anai-anai dari luar boleh memasukki rumah melalui pendawaian saluran eletrik, Kabel atau saluran kabel telefon dan juga saluran paip. Apa pun semua kena faham akan tanda-tanda kehadiran serangga merbahaya ini. Memang agak susah untuk tahu kalau ada anai-anai dah masuk bersarang dalam rumah tetapi memang penting untuk anda peka dengan keadaan yang ada di sekeliling rumah. Antara tanda-tanda yang anai-anai sudah berada dalam rumah adalah seperti (1) warna kayu berubah dimana ini ada kemungkinan yang anai-anai sudah mula menyerang jika warna pada kerangka pintu dan tingkap atau lantai paquet dah mula berubah warna. Warna coklat gelap pada tempat-tempat tersebut selalunya akan bertukar menjadi warna coklat cair jika ada anai-anai. (2) Jika nampak laluan anai-anai maka anda boleh mengesan laluan ni pada dinding rumah selalunya. Anda akan nampak seperti satu laluan panjang bersaiz pensil muncul keluar dari perabot kayu atau kerangka pintu dan tingkap. (3) Kalau ada kalkatu yang dilihat berterbangan bermakna kalkatu selalunya menandakan yang di tempat anda ada anai-anai bersarang. Perhatikan di mana kedudukan kawasan kalkatu selalu keluar dan makan dan usaha untuk mencari anai-anai dalam rumah anda. (4) Kalau anda jumpa rekahan atau lubang maka cuba gunakan alat pemutar skru untuk mengetuk perlahan pada kawasan kayu untuk mengesan lubang. Tengok dengan teliti kalau ada apa-apa rekahan pada kerangka berkayu dan kalau bunyi ketukan berbeza pada tempat tertentu. Kalau anda terjumpa selut berpasir di rekahan tu, memang rumah anda dah diserang anai-anai.

Bagaimana pun penulis blog dapat tahu semasa belajar dahulu du Universiti iaitu terdapat beberapa jenis an
ai-anai yang perlu diketahui. Sebenarnya serangga ini ada beratus jenis mengikut keadaan iklim, persekitaran dan habitat. Anai-anaj di kawasan tropika berlakinan dengan anai-anai di negara sejik dan padang pasir yang panas. Bagaimana pun di Malaysia ada 3 jenis utama yang di temui iaitu Jenis Anai-anai Kayu Kering, Jenis Anai-anai Bawah Tanah dan Jenis Anai-anai BusutAnai anai kayu kering merupakan spesis yang selalunya merosakkan perabut kayu dan barang lain yang diperbuat daripada kayu, kertas, kain dan bahan organik lain. Ia tinggal dikawasan kayu kering dan juga cepat membiak tanpa disedari oleh kita. Sementara itu jenis anai-anai bawah tanah dan anai anai busut pula berkait rapat dengan tanah kerana mereka menggunakan tanah untuk membina sarang anai anai (dipanggil busut) dan laluan ke sesuatu tempat. Anai-anai ini juga merupakan agen pereputan kayu kayan dihutan dan selalunya akan menjadikan bahan organik seperti daun dan ranting kayu diatas tanah  sebagai makanan. Busut anai anai pula boleh mencapai sehingga 2 meter tinggi dimana ia bergantung kepada spesis yang membinanya (Sila lihat foto disebelah). Seperti juga serangga semut selalunya anai-anai bekerja untuk menjaga dan melindungi ratu (Queen) mereka. Ratu anai anai tidak mudah untuk dicari akan tetapi ada juga orang yang memang mencari ratu tersebut hingga ke lubuk dalam sarang kerana  ada dakwaan hebat khasiatnya bila dimakan. Bagaimana pun penulis blog nasihatkan jika jumpa ratu anai-anai sebaiknya dimusnahkan agar tidak membiak lagi. Bukan mudah untuk kita mencari ratu anai-anai tersebut dan sebaiknya jika ada duit panggil syarikat kawalan anai-anai komersil untuk mereka membasmi kehadiran anai-anai dirumah anda.

Lazimnya kawasan perumahan di bandar sama ada rumah kampong, rumah teres, rumah Semi-D, Rumah Bunglow atau kadang-kala rumah pangsa akan ada syarikat kawalan anai-anai yang memberikan risalah untuk pembasmian anai-anai. Bergantung kepada kemampuan dan tahap pembasmian kos yang terlibat memang berbaloi harganya. Ada yang sampai beribu-ribu ringgit setiaap kali rawatan. Bagi promosi kawalan sepanjang hayat memang kos kawalan anai-anai mahal. Bagaimana pula jika anda yang tinggal dirumah teres membuat kawalan akan tetapi jiran sebelah tidak membuat kawalan, adakah kawalan ini berkesan?. 
Bila anda sudah dapat tahu yang ada anai-anai di rumah, kebanyakan orang akan terus cari racun anai anai yang berbentuk cecair untuk hapuskan mereka. Bagaimana pun penulis blog memang ada pelbagai jenis racun anai-anai yang anda boleh cari di luar sana akan tetapi tidak semua racun boleh menghapuskan koloni serangga kecil tersebut dengan serta-merta. Berikut adalah beberapa kaedah kawalan anai-anai yang anda boleh buat sendiri dan lakukan sebagai panduan:

(4) Guna Garam Dapur
Garam Dapur merupakan bahan paling mudah didapati dirumah anda dan juga ia murah. Apa yang perlu dilakukan adalah dengan a
nda hanya perlu taburkan sahaja garam dapur (sebaiknya gunakan jenis garam sederhana halus) pada tempat dimana anai-anai bersarang. Satu lagi cara adalah dengan membancuh pekat garam ini dalam air dan kemudian ia di biarkan dulu semalaman sebelum anda sembur ke kawasan sarang anai-anai dengan mencukupi dan cukup basah. Kaedah ini akan membolehkan air garam ini akan menyerap masuk sampai ke dalam sarang anai-anai dimanakemudian dilihat lagi akan banyak anai-anai akan mati. Kalau perlu ulangi kaedah ini beberapa kali sehingga semua koloni anai-anai tersebut musnah akhirnya. Apa pun ia memerlukan kesabaran dan kerumitan sehingga kawalan berjaya.


(5) Gunakan Air Kapur Sirih
Kaedah ini memang telah lama dilakukan dikampong-kampong sejak dahulu kerana mudah mendapatkan bahan kapur dan daun sireh. Sebenarnya kapur dikatakan bersifat panas dimana ini menjadikan air daripada kapur sirih akan membakar kulit anai-anai yang nipis dan lembut jika tersentuh. Air kapur sirh ada dijual dengan harga yang murah sahaja dikedai-kedai runcit. Anda hanya perlu membuat air kapur sirih dan kemuidan siramkan pada sarang anai-anai atau pun diatas atas kayu yang diserang oleh mereka. Pastikan meniram sehingga semua basah dan merata diseluruh sarang. 

(6) Gunakan Daun Tembakau
Daun Tembakau (Nicotiana tabacum) merupakan sejenis tumbuhan yang ditanam untuk dibuat rokok yang mengandungi bahan aktif Nicotine. Walau pun kini bagi mendapatkan daun tembakau segar ini agak sukar diperolehi akan tetapi jika pergi kekedai runcit memang mudah membelinya. Kandungan nicotine didalam daun tembakau ini didakwa memang dapat membantu untuk menghalau anai-anai disekitar rumah anda. Caranya hanya dengan anda perlu mencampurkan daun tembakau kering dengan air dan biarkan semalaman. Setelah sebati pada esok harinya maka anda boleh menyiram air campuran tersebut pada kayu yang dah diserang atau terus atas sarang anai-anai tersebut. Kaedah ini perlu dipastikan semua sarang menerima air tembakau dan perlu diulangi beberapa kali sehingga anai-anai hilang. Apa pun tidak kiralah anda ingin mencuba racun atau petua tradisional untuk menghapuskan anai-anai akan tetapi yang pentingnya anda tidak boleh biarkan anai-anai ini terus membiak di rumah anda. Bukan sahaja anai-anai ini boleh merosakkan harta benda sahaja akan tetapu ia boleh menyebabkan kos pembaikan yang tinggi kalau kerosakannya dah di tahap kritikal. Semoga berjaya dengan petua-petua yang saya tulis kali ini dan jangan lupa untuk berkongsi panduan ni dengan semua kawan serta ahli keluarga lain. 
Artikel ini ditulis dalam 2 bahagian iaitu Part 1 dan Part 2 untuk dibaca bersama. Semuga tulisan ini memberi info berguna kepada semua pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam...!
ANAI-ANAI KELKATU... SATU BANGSA...
KEHADIRANNYA...MEROSAK HARTA...
MESTI DIKAWAL... DENGAN SEGERA...
ARTIKEL INI... ADA PELBAGAI CARA...

By,
M ANem,
Senior Agronomist,
Precint 11F, Putrajaya,
WP Putrajaya,
Malaysia.
(8 Rabiul Awal 1442H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...