Support My Blog

Friday, February 23, 2018

INDUSTRI KULINARI - SUMBER KEKAYAAN BARU (Part 1)

KULINARI (Culinary) merupakan satu aspek penting yang disebut oleh Perdana Menteri Malaysia pada 28 September 2017 semasa merasmikan Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Kebangsaan (HPPNK) tahun 2017 di MAEPS, Serdang, Selangor. Perdana Menteri menyatakan dimana sehingga kini tidak ada mana-mana kementerian yang memberi tumpuan secara spesifik dan khusus dalam merancang secara rapi industri yang mengintergrasikan pengeluaran diperingkat ladang sehingga keperingkat outlet makanan sedia ada seperti Cafe, Restoren, Kenderaan saji (food truck), pandu lalu serta pesanan makanan melalui talian (internet food service). Oleh itu Perdana Menteri telah mencadangkan agar Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia (MoA) dipertanggungjawabkan untuk menerajui dan membangunkan industri kulinari negara. Penulis blog merujuk dalam Kamus Bahasa Inggeris Kulinari ini didefinasikan sebagai 'Culinary (adj) related to cooking. Culinary skill is the skill a person has for cooking. When you say that her culinary skills are excellent, you mean that she is very good at cooking. Attempts to cook are culinary attempts. Culinary delight is the wonderful and enjoyable taste a food has. Trained in the foremost institute of hotel management and culinary art, example words, Anita has culinary expertise that can match that of the best in the country. Her cooking is appreciated by all those who have tasted it. Jamison's culinary skills are limited to making a few simple dishes like an omelet and plain chicken.' Apa pun penulis blog lebih gemar dengan definasi bahasa Malaysia yang bermaksud 'Kulinari adalah satu cabang seni dalam persembahan makanan". Aktiviti seperti ini akan mencipta permintaan keluaran pertanian tempatan yang memberikan menafaat dalam sistem rantaian nilai makanan. Artikel Prt 1 malam ini saya menulis dalam ''Anim Agro Technology'' mengenai industri Kulinari sebagai satu Sumber Kekayaan Baru (SKBP yang diumumkan oleh Perdana Menteri Malaysia dalam Bajet 2018 untuk dijadikan bahan bacaan dan rujukkan.


Dalam penulis mencari fakta mengenai industri berkaitan dengan kulinari atau industri perkhidmatan makanan dan juga minuman di Malaysia, didapati bilangan pertumbuhan yang terlibat dalam sektor kulinari adalah sebanyak 130,570 (2010) dimana ia telah meningkat kepada 167,490 pertubuhan pada tahun 2015. Kadar pertumbuhan tahunan industri ini berkembang sebanyak 5.1% setahun dalam masa tersebut. Dari segi nilai pula dilaporkan pendapatan kasar dilaporkan dimana industri ini menyumbang sebanyak RM37.3 billion pada tahun 2010 kepada sebanyak RM66.4 billion pada tahun 2015 iaitu kadar pertumbuhan sekitar 12.2% setahun (Sumber: Jabatan perangkaan Malaysia, 2016). Sementara itu didapati fakta Nilai Input Perantaraan telah meningkat daripada RM20.9 billion (2010) kepada RM38.4 billion (2015) dengan kadar peningkatan sekitar 12.9% setahun. Dari fakta nilai ditambah, sektor kulinari menyumbangkan dari sebanyak RM16.4 billion (2010) kepada RM28.0 billion (2015) dengan kadar peningkatan 11.2%. Data ini menunjukan industri ini terus berkembang dengan pantas dengan sumbangan terus meningkat setiap tahun dan amat perlu diselaraskan. Dari segi peluang dan bidang pekerjaan pula ia melibatkan seramai 645,743 orang (2010) kepada seramai 891,616 orang (2015) dengan kadar peningkatan sebanyak 8.7% setahun. Dari segi nilai gaji dan upah didapati sektor kulinari melibatkan jumlah upahan sebanyak RM4.9 billion (2010)  kepada sebanyak RM 9.7 billion (2015) iaitu kadar meningkat sebanyak 14.4% setahun.  Dari segi penglibatan kaum pula dilaporkan kaum wanita dalam industri kulinari dinyatakan ada seramai 53,927 (2010) dan pertubuhan dikaji seramai 56,436 (2015) yang menunjukkan ia agak rendah.


Penulis blog membuat beberapa kali semakan daripada Laporan oleh pihak Kementeria Pertanian dan Industri Asas Tani juga berkaitan kenyataan Perdana Menteri ini mengenai kulinari. Dalam Penyataan pada buku DASAR AGROMAKANAN Negara (Dinyatakan pada Bab8) ada di nyatakan dibawah tajuk  utama ''Dasar Meningkatkan Agromakanan Negara'' yang jelas dimana ia memanafaatkan keunikan citarasa dan budaya masyarakat serta mempergiatkan promosi makanan negara yang bertemakan 'Malaysia - Cita Rasa Asia'. Objektifnya pula berkaitan dengan mengujudkan sistem peningkatan serta permintaan dalam industri huluan. Mampu membangunkan industri Food and Bevereages (F and B) yang bernilai tinggi berasaskan citarasa dan menu tempatan. Kunilari juga mempromosikan 'food tourism' atau menerusi keunikan serta budaya Malaysia. Ia juga menggalakkan proses mengeksport buah nanas dalam menu authentetik Malaysia dan budaya Malaysia dipasaran keluar negara. menyentuh Ekosistem industri kulinari ia bermua dengan mengeluarkan bahan mentah (raw material)  diikuti dengan Proses Penyediaan dan akhirnya hidangan dilokasi atau sajian. Proses untuk penyediaan ini melibatkan pihak tertentu seperti Chef, Menu, Citarasa, Kreativiti dan juga Silibus Akademik. Diantara sasaran lokasi adalah seperti Hotel, Restoren, Cafe, Gerai, Warung, Bakeri, Fine Dining, Casual Dining, Street Food dan Packed Food.  Penulis amat setuju agar industri kulinari di negara ini dimajukan dibawah satu pengurusan seperti oleh MoA. Pada masa ini hanya promosi makanan tempatan  yang dilakukan oleh Kementerian Pelancongan dan beberapa pihak lain. Begitu juga dengan bidang latihan atau pembangunan penyediaan makanan kulinari oleh banyak pihak Institusi Pengajian Tinggi Awam dan Swasta serta institusi peringkat negeri lain. Artikel ini bersambung pada Part 2 , Part 3, Part 4 dan Part 5 untuk membincangkan industri kulinari yang kini dijadikan satu daripada cabang Sumber Kekayaan Baru Negara. Semuga pembaca blog anim agro technology mendapat info berguna dari tulisan artikel ini. Wasallam!!!..
INDUSTRI KULINARI... PM UMUMKAN...
SUMBER KEKAYAAN BARU.. PASTIKAN...
BANYAK MANAFAAT... DILAKSANAKAN...
MOA TERAJUI...PASTI MEMBERI KESAN...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 1530, Hotel Zenith,
Kuantan, Pahang, 
Malaysia.
(3 JamadilAkhir 1439H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...