Support My Blog

Tuesday, September 29, 2020

PIAWAIAN GRED BETIK EKSOTIKA

BETIK EKSOTIKA (Carica papaya Linn var Eksotika) dulu merupakan sejenis varieti buah betik yang sangat popular selepas ianya dilancarkan oleh MARDI. Betik ini dikenali sebagai 'MARDI Backcross Solo' iaitu kacukan diantara varieti Betik Subang 6 dengan varieti benti Sunrise Solo dan diperkenalkan pada tahun 1987 (Penulis blog sudah bekerja 5 tahun). Bgaimana pun kemudiannya pada tahun 1991 MARDI telah berjaya memperkenalkan varieti betik yang baru iaitu varieti 'Eksotika II' yang saiznya lebih kedil sekitar 600 - 1,000 gram dengan rasa lebih manis dan bentuk fizikal yang lebih cantik serta menarik. Penulis blog yang bertugas di Melaka ada menanam dengan meluas betik Eksotika II ini di projek pembangunan di kg Tebong, Alor Gajah, Melaka dari tahun 1991 dalam jangkamasa agak lama. Pokok betik eksotika ini mempunyai saiz dan ketinggian yang sederhana dimana dengan penjagaan baik akan mula berbuah 4 bulan selepas ditanam. Betik eksotika akan matang dalam masa 17 - 20 minggu selepas pembentukkan putik buah. Betik Eksoyika dan Eksotika II ini memang manis dengan kadar kandungan gula sekitar 13 - 14 Brix dan selalu dimakan dengan memotong dua dan dikorek dengan sudu sahaja. Ramai penduduk Malaysia yang suka makan betik ini ketika itu dan sanggup membelinya dengan harga yang memang baik. Bagaimana pun betik ini sudah kurang ditanam berbanding dengan Betik Sekaki yang saiznya lebih besar dan kurang risiko serangan penyakit dan perosak. Memang benar selalu orang kata 'Buah yang baik dan manis mudah diserang perosak'.  Pada masa ini lazimnya betik eksotika ini ada dijual di Pasar Tani dan Pasar Malam terpilih untuk para peminatnya. Artikel malam ini dalam blog "Anim Agro Technology" bagaimana pun saya akan menunjukkan piawaian indeks kematangan dan gred buah betik eksotika untuk panduan semua para pembaca semua.







Pengkelasan buah beti eksotika ini juga digredkan mengikut berat buah yang dipetik seperti jadual dibawah. Buah ini dikelaskan kepada saiz XL, L, M dan S.


Ada juga buah betik eksotika yang rosak dan tidak sesuai untuk dipasarkan. Kerosakkan biah betik ini berpunca dari banyak sebab seperti serangan serangga [erosak, serangan penyakit kulat, kerosakan akibat kecederaan fizikal, ditebuk burung atau tupai, cedera jatuh dari pokok dan banyak lagi.


Semuga artikel ini memberi info berguna kepada semua pembaca blog anim agro technology. Artikel ini merujuk kepada Risalah Manual Kualiti Buah Betik Eksotika yang diterbitkan oleh FAMA dengan kerjasama MARDI dan Jabatan Pertannian Malaysia. Wasallam!..

BETIKK HIBRID... NAMA EKSOTIKA...
EKSOTIKA II... LEBIH MANIS ISINYA...
PASARAN DOMESTIK... EKSPOT ADA...
MEMANG GEMBURA... BUAT UJIASA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Precint 11, Putrajaya,
WP Putrajaya,
Malaysia.
(27 Syawal 1441H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...