mobile ads

KLIK SAYA SOKONG BLOG

Monday, January 1, 2018

SELAMAT TAHUN BARU 2018!!

SELAMAT TAHUN BARU 2018!!!... Penulis blog "Anim agro Technology" bersyukur kerana masih aktif menulis recana yang berkaitan dengan Teknologi Pertanian. Blog yang telah berusia 10 tahun ini mempaparkan setiap hari satu artikel tanpa tertinggal walau pun sehari!. Alhamdullilah kerana Allah SWT telah memberikan kesihatan, kelapangan masa, kekuatan minda, minat berterusan kepada penulis blog ini sehingga mencapai sebanyak 4,581 artikel sehingga detik 12.00 malam menjelang tahun baru 2018. Daripada jumlah tersebut sebanyak 2,948 artikel telah dibuat posting dalam blog sementara bakinya menunggu untuk posting setiap hari satu artikel. Mencari masa dan tajuk untuk menulis setiap hari ini dilakukan subuh, petang dan malam hari mengikut kelapangan masa. Lazimnya penulisan selepas solat subuh adalah paling baik kerana otak masih fresh dan juga pada malam hari ketika cuti mingguan pada Jumaat, Sabtu dan Ahad. Sehingga kini lebih daripada 25,000 foto telah berada dalam google yang disumbangkan oleh penulis Anim Agro Technology dimana sebahagian besar daripadanya adalah dari foto oleh penulis sendiri dan sebahagian lagi dari rakan-rakan taulan dalam wasap, faceboo dan sebagainya yang dikumpulkan berkaitan dengan tajuk artikel. Penulis lazimnya akan mendapat ilham mengenai tajuk artikel daripada banyak sumber. Ada yang tajuk artikel yang datang sendiri semasa berjaga, ada yang diberikan kawan-kawan, ada yang dijumpai semasa membuat lawatan keprojek pertanian, ada yang didapati semasa hadir pameran atau seminar, ada yang didapati daripada surat khabar / malajah tahunan dan sebagainya. Biasanya satu artikel dapat ditulis dalam masa 1 -3 jam bergantung kepada ketersediaan maklumat dan 'mood'penulis sendiri. Menggunakan 3 buah laptop, 2 unit desktop dan 4 unit mobile smartphone penulis blog jarang menghadapi masaalah untuk melakukan kerja penulisan dan juga membuat posting. Sempena tahun baru 2018 ini saya menulis artikel khas mengenai Blog Anim Agro Technology sekadar membuat penilaian semula apa yang telah dilakukan sepanjang tahun 2017 an sebelumnya dan perancangan untuk tahun 2018 dalam beberapa minit lagi!..


Artikel Anim Agro Technology daripada FLAG counter sehingga jam 11.50 31 Disember 2017 malam ini adalah sebanyak 12.866 juta pageviews. Ini tidak termasuk blog ini yang dibaca oleh pembaca terus di Indonesia iaitu (menggunakan yrl...co/id) yang membuat link terus dengan blog ini. Terdapat beratus-ratus bllogers juga yang membuat link terus dengan blog ini dan tidak masuk dalam kaunter penulis yang asal. Ramai juga bllogers lain yang '├žopy and paste' artikel asal dari blog ini dimana penulis bog dapat kenal dari segi gaya bahasa, foto dan juga isi kandungannya. Daripada jumlah 2.886 juta ini sebahagian besar embaca dlah daripada Malaysia (2.01 juta) dn diikuti dengan pembaca daripada USA (143,398), Indonesia (141,50), Singapura (27,710), Brunei DS (16,730) dan Jepun (5,450). Negara lain yang ada mengunjungi blog ini seperti Britain, India, Thailand dan beberapa lagi. Purata bulanan pengunjung adalah sekitar 10,000 - 15,000 orang dimana ia agak rendak pada hari Sabtu dan Ahad. Mengenai tajuk pula artikel terbanyak dibaca bertajuk 'Menanam Kelapa Matag' yang diitulis pada 28/1/2015 dengan seramai 62,533 orang diikuti pula dengan artikel bertajuk 'Cili Padi - Senang Tanamnya seramai 39,842 pembaca, artikel 'Racun Rumpai' seramai 19,379 pembaca, artikel 'Ayam Kampong - Cara Ternakan" dengan seramai 17,852 dan kelima adalah arikel bertajuk 'Durian Musang King" seramai 17,017 pembaca. Banyak tajuk artikel yang mencapai bacaan melebihi 10,000 pembaca direkodkan penulis blog.


Pada tahun 2018, penulis blog berharap akan dapat meneruskan lagi penulisan dalam Anim Agro Technology ini. Hanya dengan kekuatan minda, kesihatan dan cetusan idea bernas diharapkan untuk tahun 018 bagi meneruskan penulisan teknikal ini semuga sumbangan ini akan menjadi rujukan dan digunakan oleh pembaca. Penulis dimaklumkan rakan-rakan dan pengikut blog ini dimana paling ramai pembaca dari Malasyia sebagaian besarnya adalah gulongan siswa universiti, pelajar kolej, institut, pelajar sekolah malahan dikalangan meraka yang ada minat dengan sektor pertanian. Bila ada berjumpa dengan penggiat pertanian yang membaca blog Aim Agro Technology, mereka akan bertanya bagaimana penulis ada kekuatan menulis dan membuat posting setiap hari. Kerana Izin Allah jua saya masih ada kekuatan ini untuk meneruskan khidmat bakti. Pada tahap ini rupa-rupanya lebih banyak kita membaca, menulis memberitahu ilmu pengetahuan semakin banyak juga yang kita tidak tahu. Boleh dikatakan setiap hari atau minggu ada sahaja ilmu baharu yang penulis blog dapat hasil pnulisan ini. Daya ingatan minda juga semakin kuat kerana banyak informasi yang berada didalam otak yang sentiasa aktif. Diharap Allah akan memberikan kesihatan, kekuatan minda, kelapangan masa, kemudahan teknologi ICT dan sebagainya untuk saya terus berkarya pada 2018 dan tahun-tahun berikutnya. Pohon maaf jika ada tulisan yang kurang menyenangkan semua pembaca blog ini. Wasallam!!..
SELAMAT TAHUN BARU 2018!!!.



MENULIS BLOG... SUDAH BERJAYA...
4,581 ARTIKEL ... JUMLAH SEMUA...
SUDAH 10 TAHUN...TERUS BERKARYA...
PASANG AZAM...TAHUN BARU TIBA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Taman BAndar Baru UDA,
Johor Bahru,
Johor, Malaysia.
(31 Disember 2017)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...