mobile ads

KLIK SAYA SOKONG BLOG

Monday, November 6, 2017

TANAMAN MENGHALAU NYAMOK - APA DIA? (Part 1)

NYAMOK (Mosquito) merupakan sejenis serangga yang penghisap darah untuk tujuan pembiakan. Bagaimana pun nyamok ini juga membawa bersama beberapa jenis virus yang merbahaya dan mengamcam manusia sehingga ada yang boleh membawa maut. Sebut sahaja Demam Denggi Berdarah, Penyakit Zika, Malaria dan beberapa lagi yang dibawa oleh nyamok amat menakutkan. Nyamik yang semulajadi hidup dikawasan panas lembab tropika cepat membiak didalam air dengan kadar pembiakan yang cepat. Pada masa ini nyakok aedes merupakan ancaman nombor satu di Malaysia kerana ia mampu menjejaskan kesihatan terutama dikawasan bandar yang tidak dijaga kebersihan dengan baik. Pelbagai kempen menghapuskan nyamoh dijalankan oleh Kementerian Kesihatan sepanjang tahun dan operasi menyembur asap serta racun serangga dilakukan sepanjang masa. Saya yang tinggal lama di Putrajaya akan mendengar aktiviti fogging dan semburan bahan kimia subuh hari sepanjang masa. Ini kerana Putraja adalah antara lokasi dimana kehadiran nyamoj aedes sentiasa tinggi. Memang orang ramai pun tahu jika ada kes demam denggi maka Kemterian Kesihatan akan segera membuat fogging dan kaedah kawalan nyamok yang lain. Penggunaan aerosol spray yang dijual secara komersil tidak mampu membunuh nyamuk yang ada didalam rumah anda. Kawalan tempat pembiakan nyamuk ii perlu dibuat secara kolektif dalam masyarakat kerana kecuaian seorang dua yang tidak mahu melalukannya akan memberi ruang kepada nyamok yang merbahaya untuk terus membiak. Dalam kawasan iaitu perumahan sering dilaporkan berlaku pembiakan nyamok dalam lubang tandas yang tidak digunakan, sinki dan sebagainya tanpa diketahui oleh jiran-jirannya. Bagaimana pun kali ini saya merujuk kepada beberapa penulisan mengenai beberapa jenis tumbuhan yang boleh ditana disekeliling rumah dan komuniti yang didakwa mampu untuk menghalau nyamok. Artikel malam ini saya menulis lagi dalam "Anim Agro Technology" mengenai beberapa jenis tumbuhan dipercayai mampu menghalau nyamok. 

Terdapat sebanyak 10 jenis tanaman didakwa berfungsi sebagai Pengusir Nyamuk Semulajadi yang baik untuk diketahui anda semua. Selalunya pada dimusim hujan seperti pengujung tahun kehadiran nyamuk merupakan salah satu perkara yang patut dielakkan. Apa tidaknya kerana nyamuk seringkali membawa berbagai macam penyakit seperti Demam Denggi Berdarah, Malaria, Zika dan lainnya. Terdapat banyak cara yang boleh dilakukan untuk kita menyingkirkan nyamuk dari rumah diantaranya dengan tanaman penghalau nyamuk. Terdapat banyak jenis tanaman yang terbukti dapat menghalau atau mampu mengusir nyamuk. Tanaman ini sudah digunakan oleh nenek moyang kita sejak zaman dahulu sebelum sebelum adanya ubat nyamuk lingkaran dan racun aerosol. Mereka biasanya akan menanam tanaman ini di sekitar rumah atau menggosokkan daunnya ke tubuh mereka. Penggunaan jenis tanaman anti nyamuk juga lebih sihat dan selamat untuk keluarga kita. Pada masa ini semua jenis ubat nyamuk yang beredar dipasaran mengandung bahan kimia yang berbahaya jika sampai tertelan terutama oleh kanak-kanak. Oleh itu berikut adalah beberapa alternatif tanaman yang didakwa mampu menghalau kehadiran nyamok didalam rumah kita untk dibaca dan diamalkan anda semua.

1. Lavender 
Kita pasti sudah tidak asing lagi dengan bunga Lavender. Tanaman hias pengusir nyamuk ini memang sudah banyak tampil dalam iklan lotion anti nyamuk di televisi. Maka dari itu tidak heran jika bunga Lavender selalu diidentikan dengan bunga pengusir nyamuk. Bunga lavender sendiri berasal dari kawasan pegunungan Alpen di Swiss. Bunga ini memiliki kandungan linalool dan lynalyl acetate yang aromanya sangat tidak disukai oleh nyamuk. Konon gerombolan nyamuk akan langsung pergi ketika mencium aromanya karena merasa pusing. Bunga ini biasanya dijadikan sebagai lotion anti nyamuk dengan cara menyulingnya terlebih dahulu. Namun Anda juga dapat menggunakannya secara langsung dengan cara menggosokkan bunganya ke area kulit yang terbuka. Cara ini sangat cocok dilakukan ketika Anda akan bepergian. Sedangkan untuk mengusir nyamuk yang ada di sekitar rumah, maka Anda cukup menanamnya di dalam sebuah pot saja. Selain aromanya yang wangi, warna bunganya yang cantik juga dapat memperindah tampilan pekarangan rumah Anda. 

2. Geranium 
Tanaman untuk mengusir nyamuk yang selanjutnya adalah Geranium. Di beberapa daerah di Indonesia, tanaman ini juga dikenal dengan nama Tapak Dara. Tanaman ini dipercaya mampu mengusir nyamuk berkat kandungan zat geraniol dan sitronelol. Kedua zat tersebut dapat dengan mudah terbawa angin sehingga membuat semerbak wilayah sekitarnya. Geranium juga merupakan salah tanaman pengusir nyamuk indoor karena aromanya dapat memenuhi ruangan dengan cepat. Namun ingat, tempatkan bunga ini di dekat jendela atau di tempat yang mudah terkena angin agar aromanya dapat menyebar dengan cepat. 


3. Rosemary 
Rosemary merupakan bunga yang memiliki aroma seperti minyak telon atau minyak kayu putih. Seperti kita ketahui, kedua minyak tersebut sering dioleskan pada bayi karena aromanya dapat mencegah gigitan nyamuk. Nah dengan aroma yang sama tersebut, maka bunga Rosemary juga ternyata ampuh untuk mengusir nyamuk. Bunga Rosemary ini dapat ditanam langsung di tanah ataupun di pot. Namun pastikan agar selalu mendapatkan cahaya matahari serta air yang cukup agar pertumbuhannya bisa berjalan dengan baik. Selain bunganya, Anda juga dapat menggosokkan daunnya ke kulit agar terhindar dari gigitan nyamuk ketika pergi keluar rumah. 

4. Zodia 
Pada kita orang Malaysia mungkin jarang atau tidak kenal akan tumbuhan ini. Teteapi bagi orang Papua tanaman Zodia pasti sudah tidak asing lagi di telinga mereka. Ini kerana dikalangan orang Papua biasanya mengambil daun Zodia dan kemudian mereka akan menggosokannya ke tubuh mereka sebelum berburu ke dalam hutan (Sila lihat foto disebelah). Ini kerana pada daun tumbuhan ini ada bau atau aroma pokok  Zodia ini terbukti dapat melindungi mereka dari gigitan serangga dan nyamuk. Tumbuhan Zodia sendiri merupakan daun pengusir nyamuk yang memiliki bahan kandungan seperti Evodiamine dan Rutaecarpine. Keduanya merupakan zat yang sangat tidak disukai oleh nyamuk dan serangga. Selain digosokkan ke kulit, tanaman asli Indonesia ini juga dapat ditanam di dalam pot agar aromanya dapat terbawa oleh hembusan angin. 


5. Citrosa Mosquito 
Dari namanya saja mungkin kita sudah dapat meneka jika tumbuhan ini ada sangkut pautnya dengan nyamuk. Tumbuhan dikenali dengan nama Citrosa Mosquito merupakan salah satu tanaman yang mampu mengusir nyamuk terbaik sebab mampu mengeluarkan aroma lemon yang sangat kuat (Sila lihat foto disebelah). Selain nyamuk didakwa terdapat berbagai banyak serangga lain yang tidak suka dengan aroma yang dikeluarkan oleh tumbuhan tersebut. Citrosa Mosquito merupakan sejenis tumbuhan yang berasal dari negara Belanda. Cara menanam tumbuhan ini juga cukup mudah iaitu dengan hanya dengan menanam , menyiram dan memberinya sinar matahari secara teratur. Sayangnya tumbuhan ini masih jarang di tanam di Malaysia dan sebaiknya harus diimport dari negara asalnya tersebut untuk mendapatkan menafaatnya. Artikel ini bersambung pada tajuk yang sama dalam Part 2. Semuga tulisan ini memberi info berguna kepada semua pembaca blog anim agro technology. Wasallam!!!...
SERANGGA NYAMOK... ADA BAHAYA...
PERLU DIKAWAL... DIMANA SAHAJA...
MUSNAH PEMBIAKAN...SENTIASA...
TANAM POKOK... MENGHALAU SAJA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Taman Cendana, Persimpangan Bukit Beruang,
Bandar Mlaka, Melaka,
Malaysia.
(28 Muharam 1438H)
From Room 2020, Mariott Hotel Nanning, China

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...