KLIK SAYA SOKONG BLOG

Sunday, October 18, 2015

SERBUK ASAM BOI

SERBUK ASAM BOI (Tamarind powder) merupakan satu pelengkap dalam kita makan buah-buahan tempatan yang menambah keenakkan ketika makan buah. Nama serbuk 'Asam Boi' tidak pasti bagaimana ujudnya tetapi penulis fikir kerana sesiapa yang makan buah yang agak masam ditabur dengan asam boi akan berkata "AMBOI SEDAPNYA!" lalu asam tersebut dipanggil sebagai 'Asam Boi'.  Asam Boi disediakan daripada buah asam jawa (Tamarindus indica) merupakan sejenis tumbuhan yang menghasilkan buah dalam bentuk lengai (pod) dimana didalamnya ada isi asam jawa yang mengelilingi bijinya. Biji asam jawa lazimnya berwarna hitam dan besar saiznya. Asam Jawa sesuai ditanam dikawasan tanah subur beriklim tropika yang mana ia boleh berbuah sepanjang tahun. Malaysia tidak menanam pokok asam jawa secara komersil kerana ia tidak dilaporkan dalam laporan ststistik Jabatan Pertanian Malaysia. Saya ada menulis artikel mengenai tanaman asam boi dalam artikel sebelum ini untuk anda jadikan bahan rujukkan. Artikel ini menjelaskan banyak perkara mengenai penanaman, teknologi dan kegunaan asam jawa. Anda boleh baca dengan membuat pautan berikut (Sila klik disini) dan (Sila klik disini). Buah Asam Jawa sering dikutip dan boleh dijadikan pelbagai produk kegunaan dapor termasuk untuk diproses menjadi asam boi. Penulis dapati tidak banyak atau macam 'tiada' artikel yang khusus menulis mengenai cara untuk membuat asam boi atau teknologi mengenai pemprosesan asam boi komersil. Bagaimana pun petang Sabtu ini saya terus berfikir dan menulis artikel mengenai asam boi dalam "Anim Agro Technology" untuk dijadikan bahan rujukkan anda semua.


Penyediaan asam boi lazimnya dijalankan sebagai usaha kecil 'cottage industry' atau perusahaan industri asas tani secara kecil-kecilan sahaja. Ini kerana prosesnya tidak memerlukan teknologi canggih dan peralatan yang mahal. Penelitian penulis dari beberapa rujukkan mendapati antara negara yang banyak memproses asam boi seperti China, India, Thailand dan Vietnam. Mereka hanya menggunakan mesin pengisar yang mudah dan skala kecil (Sila lihat foto disebelah). Mesin pengisar dan penapis (ayak) digunakan dalam pemprosesan asam boi. Buah asam jawa yang masak dikutip dan dikeluarkan isinya. Asingkan isi dengan biji dan ia kemudian dijemur dibawah cahaya matahari atau pun dalam oven. Jemur selama 7 - 9 hari sehingga isi asam boi mengering. Mesin pemisah antara kulit asam jawa dengan biji dan isinya juga ada digunakan untuk kilang yang agak besar. Kemudian isi asam boi yang telah kering ini perlu dikisar dalam mesin pengisar atau pun 'blender kering' jika anda buat sendiri dirumah.Kisar sehingga sederhana kasar saiznya dalam mesin. Keluarkan dan kemudian dijemur lagi selama 1-2 hari agar kisaran menjadi agak kering. Masa ini ia akan dapat dipisahkan dan sebaiknya dikisar sekali lagi sehingga halus. Kemudian ia perlu dijemur semula sehingga kering dan kisar semula (Jika perlu). Tapis semua untuk mengasingkan partikel kasar dan halus serta bahan lain yang tidak diinggini. Masukkan kedalam bekas kedap udara untuk penyimpanan dan juga untuk pembungkusan.


Serbuk Asam Boi yang dijual dipasaran ada dalam pelbagai bentuk, saiz partikel dan juga warna. Begitu juga ia sering dijual dalam pelbagai produk daripada Serbuk Asam Boi Tulin (100% asam boi) atau yang dicampur dengan pelbagai bahan lain. Paling asas adalah asam boi yang dicampur dengan garam atau gula sebagai bahan penyedap rasa (Sila lihat foto disebelah). Penulis juga mendapati kini ada asam boi terbaik atau extra kerana ia digabungkan antara serbuk asam jawa (asam boi), garam, gula dan juga serbuk cili. Rasa pedas pada produk ini amat sesuai untuk ditabur pada buah-buahan seperti mangga muda, apel, nenas, jambu air, jambu batu dan banyak jenis buah lagi. Kita boleh membuat asam boi sendiri dirumah jika ada ilmu pengetahuan, kemahuan dan peralatan yang sesuai. Alat yang diperlukan cula pengisar kering (blender), ayak dan juga bekas penyimpanan. Buah asam jawa diambil sisinya dan dijemur dan dikisar beberapa kali dan dijemur semula dan ditapis sehingga ia menjadi asam boi sebelum dibotolkan. 


Pembungkusan Asam Boi dalam pelbagai saiz dan teknik. Paling asas adalah dibungkus dengan plastik kecil yang jernih dan boleh dilihat isi asam boi didalamnya (Sila lihat foto disebelah). Ia perlu ditutup kuat agar udara tidak masuk kedalamnya kerana kualitinya akan menurun jika udara masuk kedalamnya. Terdapat juga pek pembungkusan asam boi dalam kontena plastik atau botol kaca yang lebih kukuh dan tahan lama. Ia ada dijual dipasaraya, kedai runcit dan juga gerai menjual buah-buahan dimerata tempat. Pek bungkusan asam boi yang palng meluas dipasarkan dalam bungkusan plastik kecik sekitar 50 gram dijual dengan harga RM1.00 satu paket. Sesiapa yang membeli jambu batu di RnR PLUS Tapah, Perak mestinya akan membeli asam boi ini jika membeli jambu batu, jambu air, mangga atau buah-buahan lain. Ada juga pek yang lebih bedar dengan harga jualan lebih tinggi bergantung kepada kuantiti.


Pada penulis makan buah jambu batu dengan ditabur asam boi merupakan nikmat sebenar. Jambu batu sama aa dari varieti GU8 atau namanya Jambu Batu Kampuchea (Berbiji) atau Jambu Batu Lohan (GU16) atau Jambu Batu Tanpa Biji (Seedless) memang enak. Jambu batu Kampuchea merupakan varieti yang manis, keras sedikit, masam manis dan tahan lama amat sesuai dipotong-potong sama ada dalam bentuk dadu, nipis atau leper amat sesuai dimakan bersama asam boi (Sila lihat foto disebelah). Penulis mempunyai banyak pengalaman dalam penanaman jambu batu semasa melaksanakan projek tanaman jambu batu di TKPM Sekijang, Segamat, Johor 15 tahun dahulu. Buah Jambu yang matang dipetik dan dibuang bijinya dan enak dimakan semasa buah jambu batu masih segar. Pasaran utama buah jambu batu adalah dikantin dan sekitar sekolah-sekolah. Lazimnya harga jambu batu menurun semasa sekolah bercuti dan sambutan Tahun Baru China serta bulan puasa. Asam boi adalah pasangan terbaik untuk makan jambu batu dan biah-buahan lain. Semuga artikel ini memberi ilmu berguna kepada pembaca blog Anim Agro Technology dalam alam maya. Wasallam!.
ASAM BOI... IA DARI ASAM JAWA..
SERBUK HALUS... DIBUNGKUSNYA...
RASA MASAM... PELBAGAI RASA...
SENANG MEMBELI...MAKAN SAJA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 113, Ridel Boutique Hotel,
Wakaf Che Yeh, Kota Bahru,
Kelantan, Malaysia.
(28 Zulhijjan 1436H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...