Support My Blog

Thursday, August 29, 2013

GULA KABONG


POKOK BUAH KABONG (Arenga pinnata) merupakan tumbuhan dari keluarga Arecaceae yang terdapat di Malaysia, Indonesia dan Filipina yang boleh menghasilkan manisan. Pokok ini juga dipanggil sebagai Sugar Palm, Arenga Palm, Areng palm, Black-fiber palm, Gomuti Palm, Pokok Aren, Pokok Enau, Irok dan Pokok Kaong (Sila lihat pokok dan buah kabung diatas). Pokok Arecaceae (Dulu ia dipanggil keluarga Palmae) ini boleh juga menghasilkan air nira (Cecair Manisan) seperti juga tumbuhan yang sama dalam kumpulannya iaitu Nipah, Kelapa dan sebagainya. Lazimnya tumbuhan ini tumbuh liar semulajadii dikawasan yang agak lembab dan ianya berumpun. Dalam membuat beberapa rujukkan, saya mendapati Pokok Kabung adalah satu spesis tumbuhan dalam famili Arecaceae yang berasal dari Asia Tenggara dimana ia juga telah ada di Australia Utara dan juga India Timur. Selain air nira, pokok kabong akan  menghasilkan buah kabong yang diproses untuk dijadikan isi buah kabong yang sangat popular untuk dijadikan ramuan dalam minuman. Artikel subuh Sabtu ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" tentang laporan akbar yang boleh dijadikan kajian kes mengenai potensi mengusahakan gula kabong daripada pokok kabong dan kegunaannya bagi dijadikan bahan bacaan dan rujukan.

Gula kabung lahirkan Usahawan Tani
Oleh HARIS FADILAH AHMAD

KUALA LIPIS 18 Mac  - – Projek tanaman pokok kabung secara komersial merupakan antara agenda utama pembangunan berasaskan pertanian di Daerah Lipis bagi melahirkan lebih ramai usahawan tani di kawasan luar bandar. Projek tanaman pokok kabung seluas 50 hektar di Kampung Peruang, Benta dekat sini menjadi perintis kepada perusahaan gula kabung untuk diketengahkan ke peringkat antarabangsa dengan galakan daripada Jabatan Pertanian. Seramai 18 pengusaha menjalankan projek itu secara secara kecil-kecilan dan mendominasi pasaran sekitar Pekan Benta dan Bandar Kuala Lipis. Kini, perusahaan gula kabung mengorak langkah apabila Jabatan Pertanian Negeri membina beberapa kemudahan termasuk sebuah bengkel perusahaan serta peralatan mesin yang meningkatkan lagi pengeluaran.

Projek perusahaan gula kabung diharap dapat mengubah mentaliti petani daripada kaedah pemprosesan buah kabong secara tradisional kepada teknologi moden untuk menghasilkan produk berkualiti termasuk dari segi pembungkusan dan pemasaran. Dalam usaha itu, bertepatan dengan aspirasi kerajaan untuk mengubah sikap dan persepsi petani serta pengusaha agar menggunakan teknik baru, teknologi moden dan amalan pertanian terbaik. ‘‘Tanaman ini akan mengeluarkan manisan yang boleh diproses menjadi gula kabung untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat di pasaran tempatan dan sasaran kita agar makanan ini boleh menembusi pasaran luar. ‘‘Hasrat kita untuk membesarkan perusahaan ini bagi meningkatkan lagi pendapatan penduduk luar bandar di samping peluang dalam industri pengeluaran bahan makanan berasaskan gula kabung dengan menggunakan teknologi moden,” katanya.

Kampung Peruang dan Kampung Budu akan diwartakan sebagai pusat perusahaan gula kabung di sini kerana ia menjadi aset pelancongan. ‘‘Kita akan memperluaskan projek tanaman pokok kabung di tanah-tanah terbiar di kawasan secara besar-besaran,” katanya. Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Benta telah memberi jaminan kerajaan akan memberi bantuan dan bimbingan teknikal kepada pemilik tanah dan koperasi yang berhasrat menanam sendiri pokok tersebut. Dalam pada itu, katanya, KPLBW memperuntukkan sebanyak RM1 juta untuk membina bangunan untuk memproses gula kabung, peralatan, bilik pameran dan jualan di Kampung Peruang bagi membesarkan industri itu. ‘‘Kesemua 18 pengusaha gula kabung ini perlu mengubah sikap dengan menjadikan pengeluaran bahan makanan ini secara besar-besaran yang boleh menambah pendapatan pada masa akan datang,” katanya.


Perusahaan gula kabung itu juga, tambahnya, dapat merancakkan lagi pengeluaran kuih-muih untuk dikomersialkan di samping menarik ramai pelawat menerusi program homestay. Katanya, projek itu antara usaha kerajaan menaik taraf kampung tradisional menjadi pusat pertumbuhan baru membabitkan penglibatan proaktif penduduk dalam sektor pertanian, pelancongan dan industri kecil dan sederhana (IKS). Seorang penduduk Kampung Peruang, Mustafa Yunus, 50, berkata, kerja-kerja membuat gula kabung sejak 15 tahun lalu mampu memberi pulangan lumayan kepadanya untuk menyara keluarga. ‘‘Kerja ini memerlukan ketekunan dan kesabaran bermula daripada mengambil nira sehingga memasak menjadi gula dan dijual ke pekan sehari dan menerusi tempahan orang ramai,” katanya.


Setiap hari sebanyak 20 hingga 40 buku gula kabung dihasilkan bergantung kepada jumlah air nira yang berjaya dikumpulkan. Dia berkata, permintaan terhadap gula kabung terus meningkat terutama ketika bulan Ramadan kerana ia bahan penting untuk membuat inti atau manisan kuih selain buahnya boleh dijadikan halwa untuk digunakan sebagai campuran dalam minuman. Seorang pengusaha, Maseriah Talib, 46, berkata, dia melakukan kerja memasak manisan itu dalam kawah di bangsal belakang rumah sehingga menjadi pekat sebelum diisi ke dalam acuan daun mengkuang untuk dikeraskan dalam tempoh lima minit. Katanya, kebiasaannya tiga tabung buluh berukuran 1.5 meter boleh menghasilkan 13 buku gula kabung setiap hari. ‘‘Saya menjual RM3.50 sebuku kepada pelanggan yang datang ke rumah dan juga menerusi tempahan daripada peniaga Bandar Benta dan Raub,” katanya. Maseriah memberitahu, dia memperoleh pendapatan sebanyak RM1,300 sebulan hasil jualan gula kabung yang cukup untuk perbelanjaan dapur dan persekolahan anak.


Dia juga berterima kasih kepada kerajaan negeri kerana membantu membiayai perusahaan gula kabung dengan peruntukan sebanyak RM20,000 untuk membina bangsal dan membeli peralatan memproses gula itu. Katanya, beberapa buah stesen televisyen tempatan dan luar negara pernah membuat dokumentari selain menerima lawatan pelancong asing untuk melihat lebih dekat perusahaan gula kabung secara tradisional di rumahnya. Maseriah menambah, gula kabung bukan sahaja dicampur untuk menyedapkan masakan kuih-muih tradisional Pahang malah sering dijadikan buah tangan atau cenderamata khas kepada pembesar di majlis tertentu di Daerah Lipis. Dalam perkembangan lain, kerajaan negeri juga sedang menumpukan kepada projek tanaman jagung manis secara komersial di Lipis. Menurut beliau, usaha itu mendapat kerjasama FAMA, Jabatan Pertanian, MARDI, Jabatan Haiwan dan syarikat pengeluar makanan.

GULA KABONG...PAHANG HERONYA...
ADA PROJEK... TANAM DAN PROSESNYA...
SOKONGAN KERAJAAN... AMAT BERMAKNA...
PETANI GEMBIRA... KERAJAAN PUN SUKA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Kg Peruang/Benta,
Raub, Pahang.
Malaysia.
(24 Ogos 2013)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...