Support My Blog

Thursday, May 19, 2011

TEH

Pokok TEH (Camellia sinensis) merupakan sejenis tumbuhan yang telah di tanam manusia semenjak 2,000-3,000 tahun dahulu yang digunakan daunnya sebagai perasa minuman berkhasiat dari keluarga THEACEAE. Pokok Teh di percayai terdapat dengan banyak di kawasan kontinen India, Asia Tenggara, China dan juga kawasan Timur Jauh. Air perasa Teh di minum lebih daripada seperuh penduduk dunia dan mempunyai sejarah tersendiri di kalangan orang China semenjak beribu-ribu tahun dahulu dengan minuman 'Chinese Tea' yang popular di minum diseluruh dunia. Khasiat daun teh dianggap penting dengan nilai perubatan sebagai Anti oksidan yang baik kepada tubuh manusia. Keluasan tanaman teh di Malaysia adalah sebanyak 2,564 hektar yang terdapat di Cameroon Highland Pahang, Sabah dan Sarawak. Artikel kali ini saya akan mengupas mengenai tanaman teh berdasarkan pembacaan saya dari beberapa buah buku serta pemerhatian saya mengenai tanaman tersebut semasa bertugas dalam sektor pertanian selama 30 tahun.

Pokok teh dipercayai berasal dari kawasan hutan hujan tropika di Delta Sungai Irrawady sebelum di sebarkan ke kawasan Selatan Barat China dan kawasan Asia Tenggara dan kini luas ditanam di kawasan tanah tinggi di kawasan tropika. Industri tanaman teh yang di pelopori oleh penjajah kolonial British dan Belanda pada masa dulu lagi. Orang British merupakan pengguna teh yang tegar pada kurun ke 19 dan membuka ladang-ladang teh di kawasan tanah jajahannya termasuk di Malaysia, Sri Lanka, Indonesia dan banyak lagi. Tumbuhan ini kurang berprestasi jika di tanam di kawasan tanah rendah di tropika berbanding jika di tanam di tanah tinggi dari segi pertumbuhan, kualiti daun dan juga penghasilan pucuk daun teh baru. Teh sesuai di tanam di tanah subur dengan pH 6, lembab, sejuk dan menerima hujan melebihi 1,500 mm setahun dan musim kering lingkungan 50 mm setahun. Suhu antara 13-30 celsius sangat sesuai yang hanya terdapat dikawasan tanah tinggi kawasan tropika.

Pembiakan pokok teh lazimnya menggunakan Keratan Dahan walau pun ada dijalankan penanaman menggunakan biji benih tetapi ianya hanya untuk tujuan penyelidikan bagi mendapatkan klon atau kultivar baru. Penanaman secara komersial memerulan anakbenih keratan dari dua kultivar yang terpilih seperti Kultivar Camellia sinensis var . sinensis (Chinese Tea) dan juga Kultivar Camellia sinensis var. assamica (Assam Tea). Kultivar Chinese Tea merupakan kultivar dimana pokok tahan lasak, pokok renek rendah serta mempunyai daun kecil yang tirus dan bunga padat. Walau pun keluarga Theaceae mempunyai lebih dari 200 spesis tetapi hanya terdapat 45 spesis teh hijau yang berasal dari kawasan Asia dari Genus Camellia yang ujud. Sebahagian besar digunakan sebaagai pokok tanaman hiasan.


Pokok teh merupakan pokok saka yang renek (Shrub) yang mampu tumbuh sehingga 10 meter atau lebih tinggi dalam keadaan semulajadi. Habitat untuk pokok teh yang ditanam secara komersial mesti dibuat CANTASAN atau kutipan pucuk untuk di jadikan teh bagi memudahkan pengurusan dan benarkan pokok bercabang banyak setinggi 2.5-3 kaki. Daun teh berwarna hijau muda bagi daun muda dan akan menjadi hijau gelap apabika matang berukuran 4-15 cm panjang dan 2-5 cm lebar. Daun segar mengandungi 4% unusr Caffien. Daun dan pucuk muda merupakan bahagian terpenting untuk di kutip bagi dijadikan serbuk teh dan kualiti teh sering berkait dengan umur daun teh. Batangnya besar dan kukuh kerana tidak dibenarkan tinggi dan banyak cabang seolah-olah 'carpet' kila dipandang dari atas. Akar nya adalah akar tunjang yang kuat dengan akar rerambut di permukaan tanah. Akar teh menyimpan makanan KANJI (Starch) didalamnya yang penting bagi pokok teh kerana aktiviti cantasan daun pucuk yang banyak dan untuk pertumbuhan pucuk baru.

Biji benih teh terhasil daripada proses pendebungaan teh. Bunga teh yang dihasilkan dari pokok yang tidak dikutip pucuknya berwarna putih kekuningan dan terbuka cuma 2 hari sajaha. Pendebungaan silang berlaku oleh agen serangga dan juga berlaku berlaku sendiri (Self pollination). Buah Teh yang bersaiz kecil dengan 1.5 cm matang 9-12 bulanselepas proses pendebungaan. Biji teh yang dikutip perlu disemai segara jika hendak digunakan kerana ketahanan biji benih agak pendek. Semaian dijalankan di tapak kebun atau nurseri yang mempunyai naungan sempurna dan siram selalu. Apabila semaian berumur 3-4 tahun akar tunjang dipotong sepanjang 10 cm sebelum diubah keladang. Ini kerana pada umur ini akar pokok sudah terlalu panjang dan agak sukar untuk di alih keladang.

Kaedah mendapat benih melalui KERATAN dibuat dengan memotong dahan muda dan meninggalan sehelai daun sebelum diletakan dalam tapak semaian. Pastikan keratan mempunyai ruas dan matatunas sesuai dari pokok induk terpilih yang dikenalpasti berhasil tinggi dan tahan penyakit. Pastikan juga siraman dijalankan sentiasa di tapak semaian keratan. Apabila anakbenih berakar selepas 1 tahun boleh diubah keladang. Jarak tanaman yang disyorkan bagi tanaman teh adalah 1.2 meter x 1.5 meter untuk memberikan kepadatan sebanyak 5,000 - 7,000 pkok sehektar. Oleh kerana di kawasan tanah tinggi tanahnya agak bercerun maka kepadatan tanaman CHE setiap hektar adalah lebih tinggi berbandng dengan tanah mendatar.

Pokok muda peru sentiasa dibuat cantasan dari peringkat awal lagi untuk menggalakan pengeluaran cabang dan dahan baru. Ini perlu dibuat untuk tujuan dan memudahkan proses mengutip hasil dengan ketinggian 60 cm diatas tanah. Pengeluaran daun sebanyak 4 helai serentak satu pusingan sebelum dormant dalam pusingan selama 70-90 hari yang menjari kurang menuai dan mengeluarkan pucuk baru. Lazimnya aktiviti memetik daun muda dijalankan dengan jarak 7-14 hari satu pusingan bergantung kepada cuaca, huhu dan varieti. Pada musim hujan dangan panas silih berganti lebih kerap kerana perumbuhan pucuk yang cepat.

Mengutip daun teh memang kerja yang sangat kritikal dalam industri ini kerana lazimnya dijalankan secara manual. Walau pun ada mesin untuk memotong pucuk teh dibuat tetapi kaedah menual tetap dilaksanakan untuk menjamin kualiti teh. Pekerka akan memetik 2-4 helai daun atau pucuk muda dengan menggunakan tangan dan di masukkan didalam bakul dibelakangnya. Daun yang lebih tua akan menjejaskan kualiti teh. Lebih kerap mengutip daun dan pucuk muda dijalankan akan mengrangsang lebih banyak pucuk dihasilkan. Jika berlaku masaalah jadual dan pusingan memetik hasil makan penghasilan pusingan berikutnya akan berkurangan dan kualiti yang sangat kurang. Pokok perlu dicantas keseluruhan dahan setiap 2-5 tahun untuk membentuk sistem pertumbuhan baru.

Pembajaan sangat perlu dibuat selepas membuat cantasan menyeluruh dengan memperbanyakan unsur Nitrojan, Posforan dan Kaliam. Bagaimana pun banyak ladang teh di Sri Lanka mendapat Persijilan Organik kerana sememagnya mengikuti akreditasi perladangan organik. Banyak simpanan kaji dalam akar pokok teh yang digunakan pokok selepas proses cntasan menyeluroh pokok. Cantasan pokok membuang hampir keselurohan daun dan dahan-dahan yang telah tinggi menggunakan parang atau alatan lain. Daun dan ranting yang ditinggalkan diatas tanah akan reput dan menjadi baja semulajadi kepada pokok teh.

Penuaian daun teh perlu diatur dengan baik oleh pengurus ladang dari segi pusingan lokasi penuaian. Daun dan pucuk yang dipetik perlu dihantar segera ke kilang diladang terdekat bagi menjamin kualiti teh dalam mengekalkan 'aroma' yang akan terbentuk. Kebanyakan daun segar akan di keringkan dulu sebelum di keringkan, di gredkan, diperam dan di kisar dalam kilang. Pemeraman akan menurunkan kadar caffiene kepada hanya 1.5-5% sahaja daripada 4% yang segar. Kandungan 'Polyphenols' dalam daun teh akan memberikan kekuatan rasa dan bau kuat dari daun teh muda. Serbuh teh yang dikisar akan di gredkan mengikut saiz dari yang sangat halus, halus, sederhana, kasar dan sangat kasar dalam bungkusan yangberbeza-beza.

Terdapat pelbagai jenama teh di seluroh dunia dengan harga, kualiti, promosi dan bentuk pembungkusan yang berbagai jenis. Di negara China, Jepun dan taiwan produk TEH HIJAU lebih popular dimana daun teh yang diproses tidak melalui proses fermentasi dahulu. Jenis 'OBLONG TEA' pula dimana daun teh hanya menjalani proses separa-fermentasi sahaja. Semasa lawatan saya ke Beijing pada tahun 2004 dan berpeluang melawat keagungan industri teh di China, mereka mempunyai banyak produk berasaskan pokok teh dari yang paling mahal sehinga produk yang sangat murah. Satu demonstrasi menggunakan 'TOYOL KECIL' yang akan 'kencingkan' pengujung akan di demonstrasikan dimana air teh diisikan dlam toyol tersbut dan disiram dengan air panas. Apabila udara dalam toyol tersebut mengembang, maka air pancutan toyol akan kerpancut dan tepat kemuka pengunjung..... Amboi satu set toyol dengan teh china berharga RM200 satu set dalam premis tersebut...kat luar cuma lingkungan RM 50.00 sahaja. Itulah namanya business!


PRODUK TEH...BANYAK KHASIATNYA....
DICAMEROON HIGHLAND..BANYAK POKOKNYA...
ANDA MINUM....TAMBAH KESIHATANNYA...
BACA ARTIKEL...ADA MENAFAATNYA....


By,
M Anem
Putrajaya
Malays
ia

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...