Support My Blog

Tuesday, June 2, 2020

TEKNOLOGI MENENTUKAN KEPEDASAN HALIA

HALIA (Zingiber officinale) merupakan sejenis herba yang banyak digunakan sebagai rempah, bahan perisa, perubatan tradisional dan dalam industri bahan pewangi yang telah digunakan hampir 2,500 tahun yang lalu. Penulis blog anim agro technology dalam beberapa artikel yang ditulis senelum ini mendapati tumbuhan ini telah dikenal pasti berasal dari India atau negara Asia Tenggara. Secara umumnya halia boleh tumbuh dan membesar di kawasan yang beriklim subtropika. Di Malaysia apa yang saya telah tulis sebelum ini terdapat beberapa jenis halia yang digunakan terutama dalam masakan dan perubatan herba (Sila baca klik disini). Terdapat dua varieti utama halia popular di Malaysia iaitu Halia Bentong dan Halia Tanjong Sepat. Secara teknikal lazimnya faktur seperti Kepedasan dan Aroma merupakan kualiti utama yang dinilai dalam varieti halia. Pengekstrakan halia menggunakan pelarut (aseton atau etanol) pula akan menghasilkan dua bahan primer iaitu oleoresin dan minyak pati. Bahan Oleoresin mengandungi kumpulan fenolik yang bertindak menentukan kepedasan halia. Terdapat juga dua kumpulan utama yang memberi kesan kepedasan dalam oleoresin iaitu shogoal dan gingerol. Shogoal merupakan hasil daripada dehidrasi gingerol akibat tindak balas haba (pemanasan). Oleoresin banyak digunakan sebagai bahan perisa dalam industri makanan dan minuman. Kajian juga berkaitan komponen bahan kimia dalam halia telah banyak dijalankan oleh penyelidik. Kandungan aktif bahan kimia dalam rizom halia berupaya bertindak sebagai bahan antioksida, antiradang, antikanser dan antiulser. Kajian saintifik yang telah dilakukan secara spesifik membuktikan bahawa kandungan gingerol dan kumpulan terbitannya mempunyai kesan aktiviti sebagai bahan antiradang. Pelbagai kaedah dan teknik boleh digunakan untuk dapat menentukan kandungan gingerol dan shogoal dalam varieti halia. Antara kaedah yang boleh digunakan termasuklah Kromatografi Lapisan Tipis (TLC), Kromatografi Gas-Spektrum Jisim (GCMS) dan Kromatografi Cecair Prestasi Tinggi (HPLC). Artikel subuh pada 30 Ramadan 1441H ini saya benulis dalam "Anim Agro Technology" teknologi untuk menentukan kepedasan halia di rujuk kepada Bulletin MARDI Bil. 6-2014:77-82 dan juga blog saya sendiri selain daripada pengalaman penulis blog di lapangan.

Kajian yang dijalankan pihak MARDI juga memerlukan proses penyediaan sampel sebelum analisis. Dilaporkan dimana sampel halia diperoleh dari MARDI Kota Bharu dan Bukit Tinggi, Bentong, Pahang (Sila lihat foto disebelah). Sebaiknya guna jenis halia segar dan kering sesuai untuk digunakan bagi menentukan kandungan kepedasan dalam halia. Analisis kandungan 6-Gingerol hanya melibatkan sampel halia segar kerana diduga dimana kandungan 6-Shogoal secara teorinya tidak wujud dalam rizom halia segar. Analisis kandungan 6-Shogoal melibatkan sampel halia yang telah dikeringkan pada suhu kurang daripada 50 °C. Sampel halia yang diguna akan dibersihkan terlebih dahulu dengan membuang bahagian yang kotor dan dibasuh dengan air suling sebelum dipotong halus. Halia segar (10 g) dan halia kering (2 g) dimasukkan ke dalam kelalang kon bersaiz 250 ml secara berasingan. Sebanyak 150 ml metanol dimasukkan ke dalam kelalang kon sebelum proses goncangan dilakukan selama lebih kurang 7 jam. Carta alir dibawah pula menunjukkan proses secara ringkas bagaimana penentuan bahan aktif atau kandungan 6-Gingerol dan 6-Shogoal dalam sampel halia segar dan kering dilakukan. 


Proses penentuan kandungan kepedasan halia dengan membuat analisa kandungan bioaktif dalam ekstrak metanol telah dilakukan dengan menggunakan kromatografi cecair prestasi tinggi menggunakan larutan fasa gerak asetonitril serta air dan komponen tersebut akan melalui fasa-fasa pemisahan menggunakan fasa pegun yang terdiri daripada turus pemisah Waters Spherisorb 5 µm ODS2 (4.6 x 150 mm). Penentuan kuantiti 6-Gingerol dan 6-Shogoal dilakukan menggunakan pengesan photo diode array pada jarak gelombang 228 nm. Jadual 1 menunjukkan masa dan fasa gerak yang digunakan sepanjang analisis dilakukan. Peralatan kromatografi cecair prestasi tinggi (Model Shimadzu) telah digunakan bagi menentukan kandungan 6-Gingerol dan 6-Shogoal. Data yang telah diperoleh daripada kromatogram menunjukkan kandungan 6-Gingerol dan 6-Shogoal dikesan masing-masing pada minit 11.829 dan 16.364 dan pemisahan kedua-dua komponen tersebut telah berjaya dilakukan dengan sempurna. Turus pemisah yang digunakan juga dapat melakukan pemisahan dengan baik dan masa penahanan bagi komponen gingerol dan shogoal adalah melebihi 4.5 minit. Mengikut kajian yang telah dilakukan menunjukkan kandungan kepedasan dalam halia disebabkan oleh beberapa kumpulan fenolik keton yang terdapat dalam halia seperti [6]-Gingerol, [8]-Gingerol dan [10]-Gingerol. Bagi halia kering, kandungan gingerol akan bertukar kepada shogoal apabila haba dikenakan disebabkan kandungan gingerol berada dalam keadaan tidak stabil apabila tenaga haba dikenakan. Tahap kepedasan shogoal adalah lebih tinggi berbanding dengan gingerol. Daripada kromatogram yang ditunjukkan perbandingan antara halia segar dengan halia kering jelas menunjukkan shogoal bukanlah komponen asal dalam halia.

Kewujudannya adalah kesan proses penghidratan akibat pengeringan halia segar kepada bentuk kering. Dalam kajian ini, beberapa varieti halia makan yang telah ditanam di beberapa lokasi di Semenanjung Malaysia telah dijalankan bagi menentukan kandungan kepedasannya. Kajian telah dilakukan di dua lokasi iaitu di Kampung Janda Baik, Bentong Pahang dan di MARDI Kota Bharu. Kajian telah dilakukan untuk tempoh 1 tahun proses penanaman dan penentuan kandungan 6-Gingerol dan 6-Shogoal telah dilakukan. Didapati kandungan 6-Gingerol dan 6-Shogoal yang telah dianalisis mengikut kaedah yang telah dijelaskan di atas. Data jelas menunjukkan kandungan 6-Shogoal tidak dapat dikesan dalam sampel halia segar, tetapi dapat dikesan dalam halia kering. Kandungan bahan aktif ini didapati berbeza mengikut kematangan halia tersebut. Bagi halia makan yang ditanam di Bentong, kandungan 6-Gingerol dan 6-Shogoal adalah tinggi semasa berumur 6 bulan berbanding dengan tempoh masa penanaman 3, 9 dan 12 bulan. 

Manakala untuk halia yang ditanam di MARDI Kota Bharu juga menunjukkan polar yang sama di mana kandungan 6-Gingerol dan 6-Shogoal adalah tinggi semasa berumur 6 bulan tanaman berbanding dengan 3 bulan. Keadaan yang sama juga berlaku untuk halia yang telah dikeringkan dan kandungan 6-Shogoal adalah tinggi semasa tuaian 6 bulan bagi kedua-dua jenis halia yang ditanam di Kampung Janda Baik dan MARDI Kota Bharu. Teknologi ini mendapati dimana sebagai kesimpulan kajian dimana kandungan kepedasan dalam halia dapat ditentukan menggunakan kaedah yang mudah dan cepat dengan menggunakan peralatan Kromatografi Cecair Prestasi Tinggi (HPLC) yang mengambil masa kurang daripada 17 minit (Sila lihat alatan tersebut di bawah). Kandungan 6-Gingerol dan 6-Shogoal berjaya dianalisis masingmasing pada masa 11.829 dan 16.364 minit. Kaedah yang telah dibincangkan di atas sesuai digunakan sebagai salah satu kaedah bagi tujuan menentukan kualiti halia yang dihasilkan melalui kaedah penanaman. Pada penulis blog kandungan artikel dari kajian MARDI ini boleh digunapakai sebagai satu kaedah bagaimana untuk menentukan kualiti halia kerana ia amat jarang dijalankan oleh penanam, pemborong, penjual dan pengguna secara lebih tepat. Semuga tulisan ini memberi info berguna kepada semua pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!....
KEPEDASAN HALIA... CARA UKURNYA...
ALAT HPLC... AMAT SESUAI DIGUNA...
UMUR DITANAM.... PENENTU RASA....
HALIA BENTONG.. TERBAIK DIDAKWA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Preciint 11, Putrajaya,
Wilayah Persekutuan,
Malaysia.
(30 Ramadan 1441H)
Bersamaan 23 Mei 2020.
SELAMAT HARI RAYA....

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...