Support My Blog

Monday, April 13, 2020

STRAWBERI TANAH RENDAH

STRAWBERRI (Fragaria x ananassa) merupakan sejenis tumbuhan beriklim sejuk daripada keluarga Asteraceae yang semakin popular ditanam di Malaysia terutama di kawasan tanah tinggi Cameroon Highlands, Pahang. Tanaman ini dijadikan tarikan pelancong tempatan dimana cuaca sejuk yang ujud dikawasan ini adalah faktur asas kehadiran pelancong. Pada masa ini ia diusahakan oleh petani dan pemilik beberapa pusat pelancongan selain daripada hasil bunga-bungaan, teh, produk IAT dan sayur-sayuran. Tidak ramai dikalangan rakyat Malaysia yang tahu dan kenal akan ujudnya banyak varieti strawberri kerana tanaman ini bukan tanaman popular di Malaysia. Ia hanya dikomersilkan dalam beberapa tahun kebelakangan ini apabila teknologi fertigasi dan Rumah Struktur Pelindung Hujan (SPH) diperkenalkan. Teknologi 'Vertical Agriculture' ini membolehkan tanaman strawberri dan tanaman beriklim sederhana lain sesuai ditanam di negara kita yang banyak hujan lebat serta sinaran matahari yang terik. Hujan yang lebat selalunya akan menjadi punca atau menyebabkan tanaman import beriklim temperate ini mudah rosak. SPH mampu melindungi kejadian ini disamping formulasi baja fertigasi dan media fertigasi yang sesuai untuk tanaman strawberri. Lebih daripada 30 hektar CHE tanaman strawberi dilaporkan ditanam di Cameroon Highland saban tahun dimana keluasan ini terus meningkat. Tanaman strawberri ini mampu bertahan lama sehingga 5 tahun jangkahayatnya tetapi biasanya selepas 3 tahun ia akan ditanam baru. Penulis yang membuat tinjauan rambang terhadap beberapa penanam strawberi di kawasan Cameroon Highland mendapati antara varieti yang kini popular ditanam adalah Varieti Festival. Ini kerana varieti ini dikatakan sesuai ditanam dengan cuaca dan mudah sistem amalan agronominya serta disukai oleh ramai pelancong. Bagaimana pun penulis pernah mendapat laporan dimana buah strawberi yang telah dikeringkan kebanyakannya adalah diimport daripada luar negara terutama dari China yang kurang pasti sama ada ia membahayakan kesihatan atau tidak. Apa pun penulis sudah lama tidak makan buah strawberi kering yang diiport atas nasihat rakan-rakan. Artikel petang Sabtu ini sambil menikmati kedinginan malam dari Hotel Rosa Pasadena, Brinchang saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai satu testimoni akhbar tempatan Harian Metro dimana tanaman strwaberri mampu menjada pendapatan lumayan d Marang, Terengganu untuk dijadikan bahan rujukkan pembaca semua.


Di Marang Terengganu dilaporkan media tempatan bertajuk "Strawberi Marang Manis' dimana usahawan muda Nor  Ehsan menunjukkan buah strawberi ditanamnya dengan kerjasama UMT di Kampung Jambu Bongkok, Marang. Kini tanaman pokok strawberi memang sesuai dan lazim ditanam di tanah tinggi akan tetapi kni ia berlainan dengan strawberi ditanam seorang lelaki yang menyahut cabaran Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dengan menanam buah itu di Ladang Penternakan Madu Lebah dan Kelulut di Kampung Jambu Bongkok, Marang, Terengganu. AkhbarHarian Metro melaporkan didalam artikel bertajuk " Strawberi manis kini di Marang"dimana terkini memberikan hasil daripada tanaman sebanyak 300 pokok strawberi yang berjaya mengeluarkan hasil. Ironinya dilaporkan iaitu rasa buah strawberi itu juga dikatakan lebih manis berbanding strawberi ditanam di kawasan tanah tinggi termasuk daripada kawasan tanah tinggi Cameron Highlands.  Pengusahanya pemuda bernama Ecik Nor Ehsan berumur 41 tahun mendakwa dimana dia dengan kerjasama UMT mula menanam 100 pokok strawberi sejak Jun 2018. Beliau bersyukur dengan menggunakan teknik betul selain penggunaan baja biochar diperkenalkan UMT dimana pokok strawberi itu dilaporkan berjaya berbuah selepas tiga bulan. Dakwanya lagi pada peringkat awalnya dia berasa tidak yakin kerana tanaman strawberi biasanya ditanam di kawasan tanah tinggi.


Daripada pemerhatian bagaimanapun proses tumbesaran pokok strawberi yang beliau tanam tumbuh lancar sehingga mengeluarkan hasil membuktikan strawberi sesuai ditanam di kawasan tanah rata yang bersuhu panas dan lembap. Beliau nyatakan demikian ketika ditemui wartawan HM di Galeri Madu Big Bee Haney di Jalan Jambu Bongkok, Marang, Terengganu. Dakwa beliau lagi projek penanaman strawberi itu masih di peringkat kajian dan percubaan dimana aktiviti pemerhatian ini telah dijalankan bersama UMT. Biasanya pada setiap minggu seramai 20 para pengkaji, pensyarah dan penuntut UMT diketuai Dr Wan Zaliha Wan Sembok akan berkunjung ke tapak tanaman strawberi untuk menjalankan pemantauan dan kajian. Dilaporkan dimana hasilnya bentuk buah strawberi yang dihasilkan sekarang masih lagi belum mencapai piawai strawberi ditetapkan walau pun asasnya berjaya membentuk bujur dan tidak bulat. Merka mendapati dimana rasanya lebih manis berbanding strawberi dijual di pasaran dan itu ialah kelebihan strawberi dari kawasan tanah rata. Kini buah strawberi sudah dituai sebanyak empat kali sepanjang enam bulan projek itu dijalankan. Kumpulan pengkaji UMT ini juga selain menguji tahap keberkesanan tanaman strawberi ditanam di kawasan tanah ratadiaporkan mereka sedang merancang untuk mencuba didlam mengeluarkan madu kelulut berasaskan strawberi. 


Kini merek juga meletakkan beberapa sarang kelulut (Trigona itama) dan juga Trigona thoracica yang ditempatkan berhampiran tanaman strawberi itu dan lebah kelulut dilihat sudah mula hinggap pada bunga strawberi. Dipercayai melalui proses itu maka dijangka pada masa akan datang lebah kelulut yang diternak di situ akan menghasilkan madu berasaskan strawberi pula dan mampu membantu didalam roses pendebungaan (fertilization). Menurut Ketua esyarah iaitu Wan Zaliha mendakwa program pemindahan ilmu itu dibiayai dana Asimilasi Pengetahuan dan Teknologi daripada UMT. Tambahnya selain suhu dan kelembapan sesuai dilaporkan dimana tanaman strawberi tanah rendah memerlukan teknik pembajaan dan bahan perantaraan efektif bagi memperoleh hasil tinggi. Proses pendebungaan oleh lebah kelulut memainkan peranan sangat signifikan dalam memperoleh bentuk buah cantik dan berkilat. Pendebungaan lebah kelulut ke atas strawberi tanah rendah ini adalah hasil idea salah seorang penyelidikdi UMT. Campuran sabut kelapa dan arang hitam melalui hasil pembakaran sisa pertanian dengan teknik pyrolysis dan digabung jalinkan dengan semburan baja foliar. Kelebihan baja foliar atau ekstrak rumpai laut yang dikaji mempunyai kandungan hormon tumbuhan dan mineral nutrien tinggi diaplikasikan bagi meningkatkan hasil buah. 


Laporan daripada Nibong Tebal, Pulau Pinang pula berlainan dimana artikel  My Metro bertajuk "Strawberi subur di Tanah Rendah" menarik dikongsi bersama. Kini berbekalkan pelbagai teknologi didalam penanaman sempurna khususnya kepakaran daripada Jabatan Pertanian membuktikan pokok strawberi kini mampu ditanam di kawasan bertanah rendah dan bukan lagi terhad di Cameron Highlands sahaja. Malah kini kesabaran dan tidak mudah putus asa mendorong pesara iaitu Abdul Halim Mohammad, 57, mengusahakan tanaman strawberi di Kampung Jalan Teluk Ipil, Nibong Tebal (Sila lihat foto disebelah). Beliau yang pernah menjawat Penolong Pegawai Pertanian mempunyai kelebihan ketika menjalankan pelbagai kajian daripada bidang berkaitan khususnya dalam penanaman strawberi. Dia memulakan projek tanaman strawberi pada Disember 2015 yang pada peringkat awalnya secara suka-suka, tetapi kini ia mula menunjukkan potensi besar dalam kalangan pengemar buah berkenaan. Dengan mengeluarkan modal RM10,000 untuk menyediakan benih, peralatan serta membina rak dan kini mampu menghasilkan antara 1,000 hingga 1,200 pasu pokok strawberi. Tanaman strawberi ini diusahakan bersebelahan dengan rumah dan ia agak sensitif serta menerima sinar matahari lebih kurang enam hingga lapan jam sehari. Tanaman strawberi dakwanya perlu dalam menerima bekalan air secukupnya bagi membantu didalam mengurangkan kerosakan pada daun dalam proses tumbesarannya. Tanaman strawberi mulai bertambah dengan munculnya sulur dan dari ujung sulur itu akan tumbuh tanaman strawberi baru dari akarnya yang akan dimasukkan di dalam pasu kecil. Tanaman strawberi akan mulai berbunga dan berubah menjadi buah dalam tempoh tiga bulan sekali gus boleh memetik buah yang sudah matang. Antara spesies ditanam termasuk jenis festival, Carmorosa dan K Pop iaitu benih yang diperoleh daripada Korea Selatan dan amat digemari orang ramai. Buah strawberi berwarna merah dengan bintik-bintik kuning kelihatan menawan dan walaupun tidak semua jenis strawberi manis, tetapi ramai yang tetap menyukainya. Kini selain boleh dimakan begitu saja serta mempunyai aroma dan rasa sedap, ia turut digunakan sebagai perasa tambahan dalam makanan dan minuman, selain turut digunakan dalam menangani pelbagai penyakit seperti kanser, angin ahmar dan mampu memulihkan proses penuaan. Hasil strawberi saya terus mendapat perhatian pelanggan termasuk dari Selangor dan Perlis untuk mendapatkan bekalan dijual pada harga RM20 bagi pasu kecil. Hasil jualan pokok strawberi ini mampu menjana pendapatan sampingan dianggarkan kira-kira RM3,000 sebulan dan saya puas melihat kejayaan ini selepas beberapa tahun mencubanya. Selain mengusahakan tanaman strawberi, Abdul Halim turut mengusahakan madu kelulut asli yang turut mendapat sambutan pelanggan. Akhir kata semuga artikel ini memberi info berguna kepada sema pembaca anim agro technoloy kali ini. Wasallam!!!..
MENANAM STRAWBERI... ADA CARA...
DITANAH TINGGI... IA SUDAH BIASA...
DI MARANG TERENGGAU... IA DICUBA..
DILAPORKANMANIS... UMT BUKTIKANNYA...

By,
M Anem,
Senior Agrnomist,
Room 429, Corpthorne Hotel,
Kea Farm, Brichang,
CameroonHghland,
Pahang, Malaysia.
(21 JamadilAkhir 1441H).
Stay Home..elakkan covid19...

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...