Support My Blog

Saturday, April 18, 2020

KOPI NANAS MAISARAH - UJIRASA

KOPI NANAS MAISARAH merupakan satu jenis produk tempatan yang mungkin ada dikalangan pembaca blog belum pernah membuat ujirasa. Kopi Nanas merupakan prosuk minuman berasaskan Kopi (Coffea spp) dengan Nanas (Ananas comosus) yang mana ia dilaporkan kini semakin mendapat perhatian dikalangan peminat kopi di Malaysia. Selain kopi nanas penulis blog percaya memang banyak lagi kopi campuran yag ada seperti Kopi Jantan, Kopi Manggis, Kopi Tongkat Ali, Kopi Herba, Kopi Luwak, Kopi Halia dan banyak lagi. Dipasaran antarabangsa pula terdapat berpuloh-puloh lagi jenis minuman berasaskan kopi seperti Kopi Mocha, Kopi Latte, Kopi Americano, Kopi Expresso, Kopi Capucinno, Kopi Mochacino, Kopi Long Black, Kopi Segera (instant coffee) dan sebagainya. Minuman kopi merupakan minuman yang kedua tertinggi diambli manusia seluruh dunia selepas minuman air mineral atau air putih. Ini menunjukkan dimana industri kopi didunia akan terus dominan dimana ia diminum oleh semua bangsa dan peringkat umur. Kopi Nanas merupakan antara jenis kopi yang saya galakkan pengeluarannya semasa menjadi Ketua Pengarah LPNM dimana terdapat beberapa usahawan yang mulakan memproses kopi nanas dengan beberapa insentif promosi. Saya ada menulis mengenai kopi nanas sebelum ini dengan anda boleh membacanya melalui pautan berikut (Sila klik disini), (Sila klik disini), (Sila klik disini), (Sila klik disini) dan beberapa artikel lagi. Artikel kali ini dalam blog "Anim Agro Technology" saya paparkan satu lagi produk kopi nanas untk anda buat ujirasa seterusnya menjadi peminat kepada minuman kopi nanas sebagai bahan bacaan dan rujukkan semua. 


Minuman kopi 4-in-1 ini dibungkus dalam kotak menarik yang mengandungi sebanyak 10 sachet dimana didalamnya adalah serbuk campuran kopi dan nanas seberat 25 gram. Jumlah ini sesuai untuk secawan air panas yang mana akan terbit aroma kopi dan nanas setelah dibancuh. Cara meminumnya adalah dengan menyediakan air panas (95 Celcius) dan potong sachet menuang isinya kedalam air panas dan dikacau sehingga sebati. Enak diminum semasa air panas dan amat enak diambil bersama goreng pisang panas cicah sambal kucap. Setiap kotak dilabel dengan MeSTI, HACCP, GMP dan tanda buatan Malaysia. Di paparkan juga tarikh pembuatan dan tarikh luput produk kopi nanas Maisarah ini yang biasanya selama 2 tahun. Kandungan kopi nanas ini seperti idpaparkan pada label terdiri daripada krimer bukan tenusu, gula, serbuk kopi, susu penuh krim, agen pembuih, ekstrak nanas dan perisa nanas. Produk ini dikeluarkan oleh Tyzo Sdn Bhd dan dikilangkan uuntuk Kembara Cahaya Services di Johor Bahru (OEM). Apa pun penulis blog akan paparkan kandungan nutrisi kopi nanas seperti label (Sila lihat foto disebelah). Makluma permakanan bagi setiap 100 gram terdiri daripada tenaga (446.7 kcal), jumlah lemak (14.1 gram), Lemak Tepu (0.1 gram), Asid lemak polisakarid (kurang 0.1 gram), Sodium (166.7 mg), Karbohiderat (72.9 gram), Gula (47.3 gram), Kalsium (166.5 mg), Protin (7.4 gram), Potassium (0.1 gram) dan beberapa lagi.


Merujuk kepada operasi syarikat pengeluar kopi ini iaitu Syarikat Kembara Cahaya yang mana penulis blog pernah sekali melawat. Kami diberikan layanan dengan taklimat dimana dimaklumkan iaitu industri dimulakan pada tahun 2013 yang melibatkan dalam menghasilakn produk makanan dan minuman. Pada masa itu syarikat ini mula minat kepada perusahaan menghasilkan makanan yang agresif. Didakwa dimana syarikat ini merupakan salah satu produser di Malaysia yang secara aktif menghasilkan Produk Kopi Nanas.  Dimaklumkan dimana pproduk yang ada dan dipasarkan adalah seperti Nanas Maisarah Kopi, Jus Nanas Nictar Murni, Dayang Ros Musang Raja Durian Putih kopi, Dayang Ros Vakum Kering Musang Raja Durian serta produk Dayang Ros seperti Nictar Malaysia. Produk Dayang Ros dan Eqa's antara produk yang pernah baik penerimaan pengguna dipasaran. Kilang yang beroperasi di Johor Bahru membolehkan ia mempunyai ruang baik untuk pasaran eksport keluar negara melalui Singapura. Ini kerana kos pengangkutan melalui singapura dan beberapa pelabuhan di Johor (Pasir Gudang, PTP Tg Pelepas) adalah mudah dijalankan. Syarikat ini mengedarkan prosuk minuman Kpi Nanas Maisarah melalui beberapa pengedar yang dilantik dan pengguna boleh mendapatkannya dibeberapa premis yang menjual produk kopi nanas ini.


Merujuk kepada ujirasa kopi nanas maisarah yang dilakukan memang memuaskan. Penulis blog dapati ia menghaslkan rasa dan aroma kombinasi diantara kopi dengan nanas. Bahan kopi mengandungi 'Caffien' yang baik untuk kesihatan termasuk boleh ia mengelakan masaalah Alzeirmer's serta merangsang otak sentiasa cergas. Sementara itu nanas merupakan buah yang banyak vitamin C serta bahan Bromaleine yang bagus untuk membantu kawal sel kanser dan meningkatkaan proses pencernaan manusia. Kombinasi antara kedua jenis bahan ini membolehkan para pengguna akan menikmati kehebatan tanaman yang mampu ditanam dan dijadikan produk untuk pasaran domestik dan juga untuk pasaran antarabangsa. Penulis berkesempatan bersama dengan pengasas kopi ngences semasa promosi dilakukan (Sila lihat foto disebelah). Kopi nanas ini akan menjadi satu pilihan untuk peminat minuman kopi dan mengharapkan khasiat buah nanas. Konsep pemasaranterkini dengan ada banyak perasa kopi nanas membolehkan kopi ini menjadi satu kegemaran minuman ramai. Diharap industri tanaman nanas dan kopi di Malaysia akan terus berkembang dengan adanya permintaan baik pengguna terhadap kopi nanas dimasa akan datang. Semuga artikel ini memberi info berguna kepada anda pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!..
KOPI NANAS... MAISARAH JENAMA...
AROMA KOPI,,, AROMA NANAS ADA...
PENULIS SUKA... MEMBUAT UJIRASA...
SUDAH MINUM... KENA BELI PULA..

By,
M Anem,
Senior Agronomist Expert,
Precint 11F, Putrajaya,
Wilayah Persekutuan,
Malaysia.
(22 Rejab 1441H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...