Support My Blog

Monday, August 26, 2019

NANGKA LOT 8 - TECHNOLOGY TRANSFER

TANAMAN NANGKA MADU J33 (Artocarpus heterophyllus) di Lot 8 Projek Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM) Kota Perdana di Rompin, Pahang menjadi tumpuan kepada pengusaha tanaman disini untuk 'technology transfer'. Ia berlaku semasa tinjauan teknologi oleh penulis blog dan rakan-rakan seperti PPN Pahang, AO Daerah dan APT Kawasan membuat lawatan di kebun tersebut. Pengusaha lot 8 adalah En Zakuan yang menanam 4 hektar nangka Madu Tekam Yellow (J33) yang sedang berhasil. Turut bersama dilokasi kebun adalah seramai 12 orang usahawan tani dari TKPM ini yang inginkan maklumat mengenai usaha tanaman nangka dan berbincang beberapa isu teknikal dan juga isu serangan haiwan liar seperti gajah yang sudah dua kali menyerang tanaman disini dalam tahun ini sahaja telah menyebabkan kerugian mencecah RM45,000. Di Pahang terdapat 19 buah TPM termasuk TKPM Kot Perdana ini.  Pengujudan TKPM adalah untuk mengeluarkan bahan makanan negara seperti sayur-sayuran, buah-buahan dan sebagainya yang mana ia kekal pengeluarannya dikawasan yang dikhaskan. Kawasan TKPM ini digazetkan sebagai kawasan penanaman buah nangka J33 khususnya yang mempunyai kelengkapan infsastruktur lengkap sala seperti konsep taman perindustrian dengan adanya jalanladang, sistem perparitan, sistem pengairan, utiliti air dan letrik malahan disesetengan TKPM telah pun dilengkapkan dengan Rumah Struktur Pelindung Hujan (SPH) atau Rumah Kalis Serangga (RKS). TKPM ini secara langsung dapat menyelesaikan masaalah rungutan oleh usahawan tani dan para pelabur mengenai ketiadaan tanah pertanian untuk kegiatan pengeluaran bahan makanan untuk negara. Di Malaysia setakat ini ada74 buah TKPM dengan keluasan fizikal 11,952 hektar dan ditanam seluas 10,304 hektar pada tahun 2018. Seramai 1,383 peserta terlibat dengan kaedah manghasilkan sebanyak 90.179 juta metrik tan hasil bernilai RM143.9 juta pada tahun sama. Rekod Jabatan Pertanian Malaysia menunjukkan purata pendapatan peserta TKPM adalah sebanyak RM6,771.45 sebulan iaitu menepati sasaran TKPM. Artikel malam Isnin ini dalam blog ''Anim Agro Technology'' saya menulis mengenai technology transfer diantara penulis blog dengan usahawan nangka di TKPM Kota Perdana bagi memajukan pengeluaran makanan negara dan isu teknikal untuk bahan rujukkan anda.


Ketibaan penulis blog di sambut oleh PPN Pahang Dato' Zahimi dan AO Daerah En Hatta, APT Riduan serta tuan milik kebun dan terus melawat lot yang diserang oleh Gajah. Serangan gajah kali kedua tahun ini berlaku pada Hari Raya Korban ke 2 pada malam hari dengan sebanyak lebih 20 pokok nangka dirosakkan. Serangan kali pertama oleh kumpulan 12 ekor gajah sama berlaku pada Julai 2019 dengan nilai kerosakkan diangarkan Jabatan Pertanian sekitar RM35,000. Antara beberapa langkah mengurangkan dari serangan gajah adalah cadabgan baikpulih dan pembinaan baru parit gajah, pemasangan pagar letrik dan pemasangan lampu kelip-kelip (lampu nelayan) dikawasan laluan gajah memasukki kebun. Peserta yang terlibat dengan kerosakan tanaman dan pinjaman bank memohon Jabatan Pertanian membuat makluman kepada pihak bank untuk penjadualan semula bayaran pinjaman kewangan peserta TPKM terlibat. Selain itu penanaman semula pokok nangka baru (sulaman) dan juga membaiki dahan pokok yang masih boleh dipulihkan boleh petani terlibat laksanakan. Hampir 2 jam penulis blog berbincang dengan 7 peserta TKPM yang datang di lot nangka yang diserang gajah liar ini. Kerosakkan serangan gajah liar ini telah pun di maklumkan kepada pihak Kerajaan Negeri, PERHILITAN dan wakil rakyat tempatan. Penulis blog pohon PPN Pahang mngambil tindakan proaktif didalam mengatasi masaalah serangan gajah liar di TKPM ini.


Seterusya kami bergerak ke Lot 8 dimana pokok nangka sedang berbuah dan dijaga baik oleh En Zakuan. Pokok nangka yang berbuah dengan baik. Pokok yang sedang berbuah ini dikerumuni semua pengusaha yang ingin mendapatkan info terbaru mengenai tanaman nangka madu ini. Penulis blog mengambil sehelai daun nangka yang mana saiznya memang kecil berbanding dengan saiz daun nangka yang sepatutnya ada. Ia kecil dimana ia merupakan tanda kekurangan baja dan juga kurang air akibat sistem pengairan tanaman tersebut (Sila lihat foto disebelah). Daun yang kecil ini juga tidak berwarna hijau gelap berkilat seperti mana pokok nangka yang subur. Di plot lain iaitu lot bersebelahan dilihat memang pengusaha kurang membuat pembajaan sama ada baja sebatian kimia dan juga baja organik dan ada kebun yang semak. Mereka dakwa telah kekurangan modal memberikan input baja kerana penghasilan buah nangka agak rendah. Ini juga disebabkan agak sukar untuk mendapatkan baja organik di sekitar TKPM ini dimana yang ada harganya agak mahal dakwa mereka. Penulis blog juga terangkan kaedah atau cara membuat cantasan yang dilakukan pengusaha perlu diperbaiki dimana yang ada sekarang bukan cara cantasan yang betul. Apa yang mereka dakwa adalah ''sayang'' untuk mencantas dahan yang tumbuh menegak keatas kerana ia nampak ''subur'' dan dijelaskan penulis blog kaedah cantasan pembentukkan semula yang perlu dilakukan. 


Dijelaskan kepada semua usahawan nangka dimana dahan jenis ''lateral'' adalah bentuk dahan yang akan memberikan hasil buah pada pokok nangka berbanding dengan dahan yang berbentuk ''vertical'' yang kuat makan baja tetapi tidak produktif. Dijelaskan juga agar ''point of production'' pada dahan nangka agar tidak dirosakkan semasa memetik hasil, sekah akibat dahan berat atau diserang perosak (Sila lihat foto disebelah). Lazimnya lokasi pengeluaran bunga dan buah adalah pada titik yang sama setiap kali buah akan dihasilkan. Ramai petani bertanya kaedah cantasan pokok nangka yang betul. Dijelaskan juga waktu sesuai dan jenis pembungkus paling sesuai digunakan setiap musim penanaman. Buah nangka lazimnya akan banyak keluar pada bulan November sehingga awal Januari setiap tahun walau pun pada bulan-bulan lain penghasilan masih produktif. Dijelaskan juga bagaimana masa tepat membalut buah dan bagaimana serangga perosak Lalat Buah (Dacus spp) akan bertelur pada putik nangka jika tidak dibalu ada masa tepat. Pada masa ini pembalut buah nangka yang digunakan adalah plastik berwarna biru (selalu digunakan untuk membalut buah pisang) walau pun ia bukan pilihan membalut buah nangka terbaik. Plastik pembungkus perlu ditandakan masa sesuai untuk buah tesebt dituai dengan 'marker' bagi menentukan masa memetik buah yang tepat.


Menurut Zakuan lagi dimana buah nangka dari kebunnya akan dipetik mengikut tanda yang ditulis pada plastik pembungkus buah. Ditanya lanjut mengenai penghasilan dan harga diterima didakwa memang jumlah pendapatan adalah agak balik pada bulan Novemner dan Disember. Penulis blog jelaskan teknik pembajaan pokok nangka perlu disesuaikan semula daegan kaedah tabur terus dibawah pokok nangka skitar kanopi. Penulis blog sarankan agar pengusaha mengamalkan pembajaan secara ''pocket application'' atau pun membubuh baja didalam lubang. Lubang disekeliling pokok (sebaiknya jumlah lebih banyak dibahagian atas lereng pokok) diisikan dengan baja sebatian NPK 12:2:17:2 dengan baja organik dan juga bahan gel pertanian. Baja sebatian ini sebaiknya menggunakan jenis ''fast release' untuk kesan penyerapan baja terbail. Zakuan di lot 8 ada mmberikan baja organik tahi kambing di pokok angka dan dilihat tanahnya lebih subur dari pelmilik kebun lain. Penggunaa gel pertanian merupakan pekara baru kepada mereka. Penulis blog jelaskan jenis ''plant gel'' dan kaedah penggunaan serta beberapa kebaikan jika mereka menggunakan fel pertanian di sini. Hampir semua usahawan disini pernah dan terus mengikuti penuisan dalam Anim Agro echnology sejak dahulu lagi.


Buah nangka J33 merupakan varieti nangka yang didaftarkan kepada Jabatan Pertanian oleh FELDA Agricultural Services Sdn Bhd pada 29 Mac 2004. Pendaftaran nangka ini telah diberikan Nombor Pendaftaran 'J33' dengan nama gelaran 'TEKAM YELLOW' yang kini merupakan antara varieti nangka paling luas di tanam di Malaysia. Projek TKPM Lancang di Temerloh menanam varieti nangka ini dengan luas (difahamkan lebih dari 800 hektar dimana terdapat lebih dari 80,000 pokok) dan mula mengeluarkan hasil tahun 2011 dengan anggaran pengeluaran sebanyak 90 metrik tan. Pokok yang berumur 2-3 tahun ini mula berbuah secara berperingkat-peringkat. Penulis blog dapati daun buah J33 adalah jenis daun Eliptik iaitu berbentuk hujung daun atau pun berbentuk Acuminate. Panjang daun sekitar 16 cm (banyak yang kecil jika tidak dibaja) dengan lebar daun adalah 8 cm. Warna daun adalah hijau dimana pada permukaan atas dan bawah daun adaah Glabrus. Petiolnya  adalah bulat dan terdapat alor berukuran 2.3 cm. Warna inflorescens adalah hijau muda. Posisi bunga jantan dan betina: Kebanyakkan pada batang dan dahan utama. 


Nangka Tekan yellow (J33) yang ditanam di TKPM Kota Perdana ini dibeklkan oleh Jabatan Pertanian dan nurseri lain yng diiktiraf melalui skim Pengsahan Benih Tanaman (SPBT) Jabatan Pertanian. uahnya berbentuk Oblong dengan saiz panjang buah ekitar 44 cm dn juga lebar buahselitar 25 cm. Panjang tangkai buah nngka J22 dikia sekitar 7 - 9 cm dengan ukuran garispusat tangkai buah: 3.2 cm. Berat buah nagka tekam yellow mengikut piawaian adlah sekitar 16 - 20 kg. Menuurut Zakuan dan rakan-rakannya merek mendapat saiz buah yang menghampiri dengan piawaian keculi jika ada apa-apa masaalah kekurangan air buahnya agak kecil sedikit. Dilihat pada rupa bahagian kulit buah nangka J33 biasanya adalah berwarna Hijau Kuning dan berduri tetapi duri tersebut tidak tajam. Kepadatan duri: nangka ini adalah jenis sederhana dimana diukur biasanya terdapat sebanyak 25 duri pada keluasan 5 x 5 cm persegi. Biasanya jumlah berat ulas tanpa biji sekitar 23.7 gm dengan ukuran panjang ulas buah adalah sekitar 7.2 cm. Sementara itu bisnya J33 mempunyai lebar ulas sekitar 4 cm dengan ukuran tebal ulas yang agak nipis iaitu sekitar 0.4 - 0.5 cm. Melihat ciri lanjut dimana tekstur ulas adalah lembut dengan warna isi adalah Kuning dimana bua masak akan mencapai tahak kemanisan sebagai buah yang sangat manis (27 - 30% brix). Pada petani di TKPM ini mereka mendapai purata berat ulas buah sekitar 7 - 9 gm. Jika diukur dilaporkan panjang biji sekitar 3.65 cm dengan ukuran lebar biji: 2.26 cm. Peneranan yang diberikan kepada semua peserta TKPMM ini diterima baik mereka didalam 'technology' transfer' yang dijalankan kali ini. Semuga anda semua pembaca blog anim agro technology mendapat info berguna kli ini. Wasallam!!...
NANGKA J33...  DI TKPM KOTA PERDANA...
DISERANG GAJAH... PERLU KAWALNYA...
DIBAWAH POKOK...TEKNOLOGI DI TERIMA...
TECHNOLOGY TRANSFER... ITU CARANYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 208, Villian Tong Hotel,
Bandar Muadzam Shah,
Rompin, Pahang,
Malaysia.
(9 Zulhijjah 1440H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...