Support My Blog

Sunday, October 27, 2019

CINNAMON PASTRY, KLUANG - KUIH BULAN

CINNAMON PASTRY HOUSE (CPH) merupakan sebuah kedai bakeri yang sangat popular di Bandar Kluang Johor yang penulis blog membuat tinjauan teknologi. Lawatan ke premis yang mana  oleh usahawan muda En Syahir ini bersama Pengarah Pertanian Negeri Johor dan Pegawai Pertanian daerah Kluang kerana ia merupakan salah seorang usahawan bimbingan Jabatan Pertanian. Syahir Cinnamon Enterprise adalah perniagaan berasaskan produk bakeri atas nama CINNAMON PASTRY HOUSE. En Syahir berdiri dibelakang penulis blog (Sila lihat foto diatas - bertopi oren). Premis perniagaan yang dipilih terletak di lokasi yang strategik iaitu di kawasan perumahan, pejabat dan jabatan kerajaan serta sekolah rendah dan menengah di Kluang, Johor. Sejarah ringkas sebelum tertubuhnya syarikat ini dimana pemilik telah menimba ilmu pengetahuan dan melengkapkan diri dengan kemahiran berkaitan pengurusan, penyediaan, pembuatan dan hiasan kek serta roti yang sewajarnya daripada pengalaman berkursus dan bekerja di kedai bakeri ibu saya sendiri di SUZIL House of Bakery Kluang, Johor sebagai langkah mempersiapkan diri saya untuk menjadi seorang pengurus syarikat yang bijak dan berinovasi. Kini hasrat untuk menyediakan produk dan perkhidmatan berasaskan bakeri yang halal untuk pelanggan beragama islam juga telah menjadi pendorong kepada saya untuk menceburi bidang perniagaan yang kebanyakannya dipelori oleh kaum bukan Bumiputera. Seterusnya usahawan muda ini juga dapat menyumbang kearah peningkatan bilangan kalangan bumiputera yang menceburi bidang perniagaan yang mana ia  meman mencabar ini disamping dapat mewujudkan peluang pekerjaan kepada bumiputera yang lain. Artikel malam ini dalam blog ''Anim Agro Technology'' saya paparkan kejayaan cinamon pastry house untuk diwar-warkan kepada semua.


Diberitahu pemilik En Syahir CPH dimana sebenarnya CPH adalah bakeri warisan keluarga yang menyajikan roti, kek, biskut dan pastri enak untuk komuniti tempatan dan para pelancong juga. Mereka telah menyediakan ruang serdahana untuk keluarga yang santai dari kesibukan Bandar Kluang. mereka berbbangga kerana menggunakan bahan-bahan terbaik dalam operasi dan sentiasa mendapat memberikan pelanggan kami produk yang hebat. Dakwanya memang ada sebab kedai Kek ini dikenali dimana setiap hari akan ada pasukan chef pastri yang berpengalaman dalam menyediakan pelbagai hidangan lazat yang terdiri daripada pastri gebu dan rangup yang sempurna, sandwic yang lazat dan coklat yang mengiurkan. Cinnamon Pastry House adalah tempat yang ideal untuk menikmati gigitan yang tenang atau tinggal lebih lama dan menikmati minuman khusus mereka. Dengan hidangan yang disediakan di rak pameran serta ada lawatan ke Cinnamon Pastry House adalah suatu lagi asas pengalaman tentang makanan yang ada. Sebagai pilihan lazimnya pengunjung boleh membawa pastri pulang untuk menikmati keselesaan di kediaman sendiri atau bahkan memesan kek yang direka khas untuk majlis khas. Keinginan semua pelanggan CPH akan ditunaikan, begitulah diantara perkhidmatan yang ada dari CPH ini beralamat di No. 4 Jalan Idaman 1, Taman Idaman, 86000, Kluang, Johor dengan nombor talipon +601 8942 4946.


CPH menyediakan berbagai perkhidmatan daripada sarapan pagi atau minum petang sehinggalah kepada perkhidmatan tempahan dan sebagainya. bagi hidangan untuk sarapan pagi atau minum petang biasanya akan ada menu secawan kopi atau teh kami penuh nikmat bersama sekeping sandwich, kek atau pastri CPH yang hebat. Nikmati juga makan tengahari bersama lasagna terhandal CPH yang tiada tandingnya. Bagi tempahan untuk Majli Hari Lahir CPH mengatakan “parti tanpa kek hanya pertemuan” dan tidak boleh membantu tetapi bersetuju dengan kenyataan, terutamanya ketika datang ke hari lahir dan majlis-majlis keraian. Tetapi jika membuat kek bukanlah kehebatan semua dan jangan bimbang kerana di Cinnamon Pastry House ada tersedia bagi melakukan untuk pelanggan dapat menikmati kegembiraan yang indah dan menikmati hidangan lazat. Dalam paa itu agaknya bilakah kali terakhir anda benar-benar duduk dan menumpukan perhatian penuh  untuk merasai rasa kopi di hadapan anda. Di CPH ada bau aroma dari secawan kopi panas. Apabila dapat menikmati rasa yang kaya maka diminum kopi dihidangkan dengan sungguh-sungguh. Ini akan membantu pelanggan menikmati kasegaran kopi sebenar disamping memusatkan diri dan mencari kebahagiaan dalam keseronokan mudah untuk kehidupan.


Penulis blog paling seronok apabila kekaparan En Syahir membuat kuih bulan melalui satu demo dibahagian dapur. Dia yang memang terlatih membuat 'kuih bulan' atau 'moon cake' yang selalunya dibuat oleh orang Cina kini berbangga dengan kebolehannya. Terdapat banyak jenis kuih bulan boleh dibuat dengan berlainan rasa inti, corak bunganya, saiznya dan juga citarasanya. Demo membuat kuih bulan gunakan tepung telah diadun sebelumnya dan menggunakan inti yang mahal iaitu daru Tepung Biji Lotus (RM48.00/500 gram). Tepung yang siap jadi doh dileperkan dan diisikan dengan inti berhati-hati sehingga sedia untuk dicetak. Apabila siap dicetak ia akan dibakar didalam oven dengan suhu terkawal dan dikeluarkan bila telah masak. Sebiji kuih bulan halan dijual dengan harga sekitar RM12.00 sebiji bergantung kepada jenis inti dan saiz. Paling suka penulis blog makan kuih bulan berintikan Kopi Mocha yang ada aroma dan rasa kpi (Sila lihat foto sebelah). Permintaan untuk kuih bulan ari CPH adalah salah satu yang baik diterima pelanggan selain daripada pelbagai pastry, kek dan makanan bakeri lain. Semuga CPH akan terus berjaya didalam perniagaan ini. Diharap artikel ini memberi info berguna kepada semua pembaca blog anim agro technology. Wasallam!!...
 
PERGI KE KLUANG... MAKAN KUIH BULAN...
CINNAMON PASTRY HOUSE...LAWATAN...
CARA MEMBUAT... ADA DITUNJUKKAN...
PRODUK KUALITI...HASIL KEJAYAAN...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Cinnamon pastry House,
Taman Idaman, Kluang,
Johor, Malaysia.
(2 Safar 1441H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...