Support My Blog

Tuesday, December 30, 2014

KOPI - ROTI KOPI ENAKNYA

ROTI BUN KOPI merupakan satu produk baru yang sangat popular dipasaran di negara kita sejak beberapa tahun dahulu. Roti ini juga dipanggil sebagai 'Mexican Bun' yang menarik minat ramai golongan daripada kanak-kanak sehingga kepada orang dewasa. Biasanya bau atau aroma kopi yang kuat dari roti bun kopi yang kuat selepas sahaja ia dikeluarkan dari ketuhar dikompleks membeli belah sering menarik minat pembelinya. Bun panas berbentuk separa bulat ini memang enak dimakan semasa panas-panas lagi dan kurang enak sedikit bila sejuk (Sila lihat foto diatas). Kopi bun roti yang berukuran 10 -12 cm garispusat ini selalunya dijual sekitar RM 1.50 - RM2.50 sebiji bergantung kepada kualiti dan lokasi jualannya. Di Pasaraya Econsave Muar ia dijual sengan harga RM 1.80 sebiji semantara di Kompleks Membeli Belah Sungai Wang Plasa saya beli dengan harga RM2.50 sebiji. Roti bun kopi ini sering diisikan dengan ini kaya dimana ia selalunya ada 'topping' yang lazimnya kehitaman sedikit berbanding dengan roti biasa yang lain. Produk berasaskan kopi ini mudah disediakan asalkan kita mempunyai resepi dan ketuhar serta beberapa alatan mengadun yang sesuai. Ia sesuai dimakan pada waktu sarapan pagi atau minum petang atau dihidangkan semasa kita lapar ketika berbelanja di Hypermarket. Artikel malam ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai satu produk dari kopi yang dinamakan roti bun kopi atau mexico bun untuk dijadikan satu daripada 30 artikel saya mengenai kopi sepanjang disember ini.


Dalam saya mencari info mengenai resepi membuat roti bun kopi ini saya mendapat beberapa resepi yang sesuai. Bagi resepi pertama untuk menyediakan sebanyak 17 biji roti bun kopi kita akan memerlukan bahan seperti berikut. Bahan untuk 'filling' adalah 100gm butter, 30gm gula perang (jenis gula perang biasa) dan 1 titik esen vanilla. Bagi bahan untuk buat 'topping' pula menggunakan bahan seperti 100gm mentega, 80gm gula ising, 2 biji telur gred B, 100gm tepung gandum (ayak halus), 1 sudu kopi emelco/ perisa mocca/ nescafe, 1/2 sudu air suam kalau guna nescafe. Bagi pembuatan doh atau adunan roti menggunakan 500gm tepung roti (di ayak), 1 sudu bread improver, 1sudu bread softener, 75 gm gula castor, 5gm dry yist instant, 1/2 sudu garam, 1biji telur (di pukul sikit), 200ml susu segar dan juga bahan 60gm mentega (suhu bilik). Cara-cara membuat untuk inti adalah dengan memukul mentega sampai lembut (selama 3 minit) dan kemudian dimasukan gula dan esen vanilla serta kacau hingga sebati. Bahagikan kepada 17 doh atau kepal sebelum ia disimpan dalam peti seju. Sebaiknya guna sudu untuk cara bahagikan adunan tersebut dan susun dalam dulang. Bagi membuat 'topping' perlu dipukul mentega sampai lembut (10 minit) dan kemudian dimasukan gula, telur tepung pukul hingga sebati. Masukan kopi emelco/ moca/ nescafe dan masukkan kedalam piping beg simpan dalam peti ais. Bagi membuat doh pula satukan susu segar, gula ,yist, garam dan telur serta kacau perlahan sampai gula hancur. Ia kemudian diketepikan dalam mangkuk besar (atau guna dulang) dan satukan dengan tepung, bread improver, bread softener dan mentega. Kemudian dimasukan adunan susu kedalam adunan tepung serta uli sebati. Teruskan menguli selama 15 minit sampai doh msnjadi lembut dan elastik. Bahagian doh kepada 17 bahagian (dibulat-bulatkan) kalau perlu ditimbang angaran berat adalah 50 gram setiap satu. Tutup biar dalam keadaan suhu bilik selama 10 minit dengan menutup guna kain bersih.



Kemudian leper-leperkan doh tadi dan ia perlu diletak inti yang disediakan tadi ditengah-tengahnya. Kemudia doh ditutup semula apabila pengisian inti selesai. Cara menutup inti diperiksa dengan teliti agar ia tidak bocor atau kedudukannya dilihat dari keliling atau atasnya. Ini bagi mengelakkan inti tidak meleleh semasa dibakar. Doh berinti ini kemudian perlu diletak dalam dulang yang dah di sapu dengan bahan mentega. Ada bolej juga meletakkan kertas alas dibawahnya dan ditutup perap lagi selama 50 minit. Seterusnya adalah membuat topping dengan memicit bahan topping diatas doh dengan cara lingkaran atau mengikut kraetiviti masing-masing. Setelah cukup diperap maka doh boleh dibakar didalam oven untuk dibakar selama 15 minit . Sebaiknya kita pastikan mengawal suhu ketuhar lingkungan 170 Celcius bergantung kepada jenis dan model ketuhar.  Ketuhar yang bersaiz besar dikawasan kompleks membeli belah mampu membakar antara 20 - 30 biji sekali gus dalam masa 10 - 15 minit sahaja. Keluarkan roti bun yang masak dan apabula suam panas sesuai dihidangkan atau dijual kepada pelanggan. Makan apabika ia masih suam panas lagi. Enaknya bun roti kopi. Wasallam!.


BUN ROTI KOPI...ADUH ENAKNYA...
HARGA MURAH... KENYANGNYA...
MASIH PANAS...HIDANGKANNYA...
BAU ENAK... MANIS RASANYA...

By,
M Anem,
Pasaraya Econsave Sdn Bhd,
Jalan Sg Abong, Muar,
Johor, Malaysia.
(2 Muharam 1436H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...