Support My Blog

Tuesday, November 16, 2010

DAFTAR VARIETI BUAH2AN



VARIETI buah-buahan di Malaysia telah di daftarkan dengan Jabatan Pertanian Semenanjung Malaysia, Jabatan Pertanian Sarawak dan Jabatan Pertanian Sabah. Varieti merupakan klasfikasi paling rendah dalam menamakan tumbuh-tumbuhan tetapi orang di Malaysia lebih suka dengan panggilan 'KLON' dan nombor Daftar Varieti. Bagi varieti buah-buahan di Semenanjung Malaysia proses pendaftaran dijalankan semenjak dulu dan telah diterbitkan pada tahun 1995 melibatkan sebanyak 27 jenis buah-buahan tropika dengan sebanyak 454 jenis klon. Penulis ingin berkongsi maklumat mengenai klon buah-buahan yang telah didaftarkan oleh Jabatan Pertanian berdasarkan pembacaan dan pengalaman bertugas disektor pertanian.

Antara buah-buahan yang paling banyak di daftarkan di Semenanjung Malaysia adalah Durian (Durio ziberthinus) sebanyak 121 varieti/klon daikuti dengan Buah Rambutan (Nephellium lappaceum) sebanyak 111 varieti/klon dan juga Nangka (Artocarpus heterophyllus) sebanyak 64 varieti/klon. Buah-buahan lain kurang daripada 20 klon. Usaha mendaftarkan klon buah-buahan merupakan satu kaedah untuk mengetahui asal usul tanaman tersebut di dapati , nama pemilik yang mendaftarkan, tarikh didaftarkan, nama panggilan biasa dan beberapa ciri asas mengenai klon buah-buahan tersebut. Rekod ini akan memudahkan petani, usahawan nurseri, pegawai pertanian dan semua yang berkaitan mengenail dan membuat rujukkan.

Kepada mereka yang berminat hendak mendaftarkan klon buah-buahan tempatan di Semenanjung Malaysia pada masa ini boleh menghubungi dengan Jabatan Pertanian. Terdapat Akta Baru Pendaftaran Perlindungan Tanaman (PVP - Plants Variety Protection) yang menjaga hak pemilik asal pendaftaran klon baru yang mengikut perundangan antarabangsa. Mereka perlu mendaftar mengikut prosedur khusus dan pemeriksaan akan dijalankan oleh pakar2 Jabatan Pertanian untuk mengesahkan ciri-ciri DUS pada pokok tersebut. Borang untuk mendaftar varieti tumbuh-tumbuhan adalah Borang DK-1 yang boleh dimuat turun dar laman web Jabatan Pertanian atau mendapatkannya dari Pejabat Pertanian Berhampiran. Borang ini adalah percuma.


Kebaikan pendaftaran ini adalah untuk mempastikan Malaysia mempunyai senarai DAFTAR NASIONAL Varieti tanaman bagi dijadikan bahan rujukkan oleh pengguna. Proses pendaftaran ini adalah percuma dan semua permohonan akan di proses dan di daftarkan oleh Urusetia, Pendaftaran Varieti Tanaman, Bahagian Kualiti Tanaman, Aras 7, Jabatan Pertanian, Wisma Tani, Putrajaya. Nombor pendaftaran dan nama varieti akan boleh dirujuk untuk pelbagai tujuan dan kegunaan. 

SELAMAT MENDAFTAR KLON BUAH2AN ANDA!


RELATED ARTIKEL:
1. Klon Buah Popular di Malaysia (Klik disini)
2. Klon Avocado (Klik disini)
3. Klon Belimbing (Klik disini)
4. Klon Rambutan di Malaysia (Klik disini)
5. Klon Ciku di Malaysia (Klik disini)


By
M Anem
Muar, Johor,
Malaysia
(2 Safar 1432H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...