Support My Blog

Thursday, June 28, 2012

Projek VCO di Labuan

Virgin Coconut Oil (VCO) merupakan satu produk yang berkhasiat dari produk kelapa (Cocos nucifera)  yang kini menjadi salah satu daripada industri IAT yang berpotensi. Penulis telah melawat satu projek memproses membuat VCO dari bahan tanaman kelapa di Kg Bukit Kuda, Labuan bersama 20 orang ahli rombongan. Projek ini telah dijalankan oleh Puan Mimie Duasah yang di bimbing oleh Jabatan Pertanian Labuan yang dimulakan semanjak 2006. Teknologi membuat minyak VCO ini menggunakan Teknologi MEP atau 'Micro Expelling Process' yang menggunakan mesin pemerah daripada Australia. Projek ini merupakan salah satu daripada projek IAT yang berjaya di Labuan. Artikel petang ini dalam 'Anim Agro Technology' saya menulis teknologi pembuatan VCO oleh pengusaha ini.

Teknologi MEP ini bermula dengan memilih kelapa tua yang berkualiti dan isinya di parut untuk dijadikan kelapa parut. Kelapa parut ini akan di panaskan diatas takung selama 40 minit - 2 jam bergantung kepada kuantiti kelapa parut yang hendak di proses. Apabila sesuai kepala parut ini akan dimasukkan kedalam mesin pemerah MEP untuk mengeluarkan minyak VCO yang ditapis dibahagian bawah mesin tersebut. saya dimaklumkan keseluruhan proses membuat minyak VCO selama 4-5 jam untuk siap. Menurut pegawai IAT Labuan En Ahmad Ismail, kapasiti penghasilan VCO dari projek ini adalah sebanyak 7 -  10 liter sehari melibatkan 5 orang pekerja dan dipasarkan untuk pasaran domestik dan juga ada yang dibeli oleh pelancong luar negara.

Mengikut keterangan rekod Jabatan Pertanian Labuan, Projek ini diberikan bimbingan berterusan secara serius semanjak 2006. Kini sebanyak 2,000 liter minyak VCO dihasilkan dengana anggaran nilai pengeluaran bernilai RM 180,000 setahun. Produk VCI ini mendapat pengiktirafan sebagai produk terbaik sempena HPPNK 2008 dan MAHA 2010. Kini produk tersbut telah sampai ke luar negara seperti di New Zealand, Australia serta negara ASEAN yang lain. Syarikat ini boleh dihubungi pada npmbor 019-8301751. 

Projek ini menghasilkan beberapa produk iaitu Minyak Kelapa Dara (VCO) dalam botol 300 ml, 100 ml dan 60 ml bergantung kepada kehendak pengguna. Produk ini di botolkan dalam beberapa bentuk botol menarik termasuk botol bebbentuk 'Chimney' yang merupakan satu ikon bagi Labuan. Produk lain yang dihasilkan adalah seperti Sabun VCO, Minyak Rambut VCO, Key Chain Tempurong Kelapa, Pembungkus Minyak VCO Biodegradable dan juga Minyak Wangi serta bahan komestik.  Produk terkini adalah bahan bau-bauan atau arome terapi untuk kegunaan SPA dan kraftangan yang lain. 

Menurut Puan Mimie minyak VCO Kelapa Dara mengandungi Asid Laurik yang merupakan sejenis bahan seperti susu ibu mengandungi kolestrum yang meningkatan tahap kesihatan badan. Katanya setiap hari perlu diminum 2 sudu pada waktu pagi dan 2 susu pada waktu malam hari setiap hari. Khasiatnya baik untuk mereka yang menghadapi masaalah Darah Tinggi, Kolesterol dan telah terbukti menurunkan tahap kolesterol dalam darah.  Asid Laurik merupakan sejenis bahan dari tumbuhan yang sangat baik dimana minyak VCO tahan sehingga 10 tahun jika disimpan dengan baik. VCO ini menggunakan jenama 'WANIS' untuk pasaran domestik dan menggunakan beberapa jenama lain seperti 'CHIMNEY' dan jenama 'KRYSTEY' untuk pasaran lain. Penulis ucapkan tahniah kepada pengusaha projek ini yang terus maju dalam aktiviti menghasilkan minyak VCO di Labuan.   

MINYAK VCO... KHASIAT BANYAKNYA...
MUDAH DIPROSES... MUDAH TEKNOLOGINYA...
NAIKAN HARGA... KELAPA TUA ASALNYA...
MINUM SELALU ... SIHAT JADINYA...

By,
M Anem
Room 225, 
Grand Dorsett Labuan Hotel,
Labuan, Malaysia
(8 Syaaban 1433)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...