Support My Blog

Friday, June 22, 2012

VARIETI PADI DI MALAYSIA 3

PADI (Oryza sativa) merupakan tanaman penting di banyak negara Asia sebagai tanaman strategik yang mendapat banyak bantuan subsidi. Di Malaysia terdapat sebanyak 35 varietii padi yang telah diistiharkan dan kini telah didaftarkan didalam National Varieti Listing oleh Jabatan Pertanian. Mungkin ada diantara kita dari kumpulan generasi baru (Generasi Y) yang tidak pernah dengar atau tidak tahu langsung mengenai varieti padi yang generasi saya (Generasi Baby Boomer's) tahu.  Malam ini sambil membaca dan menonton TV ASTRO rancangan 'Kilauan Emas 2' saya menyambung menyenaraikan 10 lagi varieti padi yang telah diistiharkan.  Mmemang sesuai sekali saya kaitkan antara penyanyi dalam program tersebut yang sebaya dengan nama-nama varieti padi yang telah diistiharkan. Agaknya suara mereka sedap pun kerana makan banyak varieti lama yang popular seperti Varieti Kadaria, MR 84 dan Malinja serta Padi Ria.


Nama varieti seterusnya adalah 26. Varieti 127 yang diidtiharkan pada tahun 1991 mempunyai tempoh masa matang 120 -128 hari. Varieti seterusnya adalah 27. Varieti MR159 yang telah diistiharkan pada tahun 1995. Masa iatu saya bertugas di Sarawak selama 2 tahun lebih. Varietii ini walau pun rintang dengan Penyakit Karah dan Hawar Bakteria tetapi mempunyai potensi hasil yang rendah sahaja iaitu sekitar 3.0 - 5.4 mt/hektar sahaja. Padi 28. Varieti MR 167 yang distiharkan pada tahun 1995 juga saya kurang kenal kerana kurang popular di banyak tempat. Varieti seterusnya mempunyai potensi hasil yang tinggi sehingga 9.2 mt/ha adalah 29.Varieti MR 185 yang diistiharkan pada tahun 1997. Kerajaan seterusnya mengistiharkan varieti padu baru untuk menentukan bekalan makanan asasi beras dapat di kekalkan walau pun terpaksa memberikan subsidi yang amat tinggi setiap tahun. Pada tahun 1999 telah di istiharkan 30. Varieti MR 211 yang memang agak popular ditanam oleh pesawah padi. Kelebihan varieti ini adalah kerana ianya mempunyai tempoh matang cepat iaitu 90 - 100 hari sahaja dengan potensi hasil sebanyak 6.0 - 9.6 mt sehektar (antara varieti padi yang terbukti mempunyai potensi yang paling tinggi hasilnya di Malaysia!).


Dalam beberapa tahun kebelakangan ini beberapa varieti padi masih ditanam sehingga artikel ini ditulis. Pada tahun 1999 kerajaan buat pertama kalinya mengistihar varieti Beras Wangi iaitu 31. Varieti MRQ 50 yang matang dalam tempoh 105 - 111 hari dan potensi hasil 4.0 - 5.0 mt/hektar. Bagaimana pun dalam pemerhatian saya,  varieti ini agak kurang berjaya di perluaskan penanamannya. Padi 32. Varieti MR 219 merupakan varieti yang paling popular ditanam di Malaysia masa kini yang telah diistiharkan pada tahun 2001 (Itu dah kira-kira 12 tahun dulu!).  Kehebatan varieti ini kerana ianya kemampuannya mengeluarkan sehingga 10.7 metrik tan sehektar (Paling Tinggi sehingga kini!). Ketinggian pokok cuma 76 - 78 cm sahaja dengan tempoh kematangan hanya 105 - 111 hari sahaja.  Kejayaan seterusnya adalah dengan pengistiharan 33. Varieti MR220 yang diistiharkan pada tahun 2003 yang sangat popular ditanam pada masa kini. Artikel mengenai varieti ini sila baca (Klik disini). Kajian saya mendapati varieti padi seterusnya adalah 34.  Varieti MRQ 74 iaitu beras wangi yang diistiharkan pada tahun 2005 walau pun didapati kurang mendapat sambutan. Menerima kedudukan terakhir dalam National Listing adalah 35. Varieti MR 232 yang didaftarkan pada tahun 2006 oleh kerajaan.


Daripada tahun 2006 hingga kini belum ada varieti padi baru yang diistikarkan selain daripada Varieti MR220CL yang merupakan improvement dari varieti MR 220. Sudah hampir 6 tahun tidak diistiharkan varieti padi baru untuk di gunakan bagi menjamin produktiviti padi yang terus ditingkatkan. Bukan mudah untuk membuat R&D dalam menghasilkan varieti padi. Banyak kos, kepakaran teknikal, masa, LVT dan sebagainya bagi menghasilkan varieti baru. Bilangan Saintis BiakBaka dalam Agensi Kerajaan dan Pihak Swasta perlu lebih aktif dalam membuat penyelidikan biakbaka terutamanya untuk padi. Sistem penyediaan benih sah padi oleh kerajaan bagaimana pun berjaya membantu ketulinan varieti benih padi yang ditanam oleh petani.  Rakyat Malaysia makan sebanyak 79.6 kg seorang setahun beras (Penggunaan perkapita). Kita mengimpot sebanyak 30% beras untuk keperluan dalam negara. Semuga artikel mengenai varieti padi di Malaysia yang saya tulis dalam 3 sisi ini memberikan maklumat berguna kepada pembaca Anim Agro Technology!


ADA 35 VARIETI .... DIISTIHARKAN ....
KINI 3 VARIETI... BANYAK DI TANAM...
SUDAH ADAKAH ... VARIETI LAIN...
MENANTI SABAR .... ANNOUNCEMENT...


By,
M Anem
Presint 11, Putrajaya,
Malaysia.
(2 Syaaban 1433H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...