Support My Blog

Thursday, June 14, 2012

KHASIAT DOKONG ANAK

Dokong Anak (Phyllanthus Niruri atau P. amarus) adalah sejenis tumbuhan herba yang kita mudah jumpa dikawasan belukar, kawasan kebun atau di serata hutan di Malaysia iaitu kawasan beriklim hujan basah di Asia dan Amerika Selatan. Maklumat daripada beberapa rujukkan mendapati yang tumbuhan Dukung Anak ini merupakan salah satu daripada penawar herba paling berguna dan serba mujarab untuk melegakan sakit. Ianya didakwa membantu tubuh melawan demam sejuk dan selsema dan menghapuskan batu karang (batu buah pinggang dan batu hempedu) serta mempercepat penyembuhan daripada hepatitis dan sakit kuning. Herba ini kini digunakan untuk mengatasi beberapa masalah yang sukar dirawati dengan kaedah perubatan moden. Dukung Anak boleh tumbuh hingga mencapai 40 sm tinggi dan mudah dikenali daripada lenggainya yang kecil dan meninggi sepanjang sisi bawah daunnya. Ramai petani dan pekebun kecil di Malaysia yang kenal tumbuhan ini sebagai rumpai. Ini kerana ia mudah tumbuh dan ia dapati muncul dicelah-celah pokok berpasu sebagai tetamu tidak diundang di sekitar
halaman rumah mereka. Artikel petang khamis ini saya terpanggil menulis mengenai khasiat Dokong Anak untuk pengetahuan dan bacaan ringan.



Diantara khasiat Dokong Anak adalah kesannya terhadap masaalah hati dan ada yang kata ianya sebagai 'Agen Perlindung Hati'. Herba in lazimnya digunakan untuk merawat sakit kuning dan hepatitis. Di China dan India, kajian untuk menilai kesan pelindungnya terhadap hati dibuat dengan mengenakan haiwan makmal kepada toksin hati (bahan yang meracuni hati) seperti alkohol dan parasetamol. Kesan pelindung telah terbukti. Keputusan ini menyerupai kesan pelindung hati yang terhasil oleh sejenis herba tempatan lain, iaitu Hempedu Bumi (Andrographis paniculata). Kajian mengenai kesan kepada masaalah Anti-Hepatitis B dijalankan sekitar tahun 1980-an. Para penyelidik dan pengamal perubatan herba amat gembira dengan hasil kajian dimana ujian yang berjaya terhadap herba ini dalam menentang virus Hepatitis B. Kajian juga mendapati virus ini menyebabkan sejenis jangkitan beransur-ansur yang dikaitkan dengan barah hati dan dianggarkan dihidapi oleh sekitar 300 hingga 500 juta orang di seluruh dunia.


Para Saintis masih sedang mencari-cari suatu rawatan yang mampu melumpuhkan virus ini dan mencegahnya daripada merebak. Ada beberapa kajian terhadap tumbuhan Dokong Anak oleh saintis yang telah menunjukkan kesan antivirus  memberangsangkan dalam menentang Hepatitis B. Kajian selanjutnya menghasilkan keputusan yang agak bertentangan tanpa sebarang perubahan dilihat. Perbezaan-perbezaan ini mungkin di sebabkan oleh kelainan aras kandungan bahan aktif dalam contoh-contoh yang digunakan. Dalam semua ujian ini, para penyelidik juga tidak mendapati sebarang kesan sampingan atau tindak balas negatif dan merumuskan bahawa herba ini selamat dan tidak toksik. Ia boleh digunakan atau bersama dengan herba lain dengan selamat. Dokong Anak sekurang-kurangnya menawarkan satu rawatan alternatif yang berpotensi untuk merawat Hepatitis B dari kajian yang telah dibuat.


Kajian khasiat Dokong Anak terhadap masaallah Batu Karang (Batu Buah Pinggang dan Batu Hempedu) telaah dijalankan beberapa lama. Dukung Anak merupakan penawar yang digunakan dengan paling meluas untuk merawat masalah batu karang sama ada masaalah batu buah pinggang atau batu hempedu. Ada sesetengah masyarakat tempatan dibeberapa negara mengggelarkan tumbuhan ini sebagai “Penghancur Batu”. Pati atau larutan dari Phyllanthus Niruri telah menunjukkan kesan perencat tidak berkait kepekatan yang kuat dan berkesan terhadap pembentukan hablur Calcium Oxalate (ketulan bahan bina yang menghasilkan kebanyakan batu buah pinggang). Ini boleh menjelaskan penggunaannya dalam kaedah perubatan tradisional untuk mencegah 2 pembentukan batu buah pinggang. Herba ini dipercayai memiliki sifat-sifat unik sebagai 'bahan antikejang' dan 'pengendur otot' khusus bagi saluran kencing dan saluran hempedu dimana mengikut jangkaan para penyelidik ianya memudahkan penyingkiran batu buah pinggang dan batu pundi-pundi kencing dan batu hempedu.


Keistimewaan khasiat lain seperti tindakannya sebagai agen Antivirus yang berkesan. Penyelidikan terbaru terhadap dokong anak menunjukkan bahawa aktiviti antivirusnya merangkumi ‘virus kurang imun manusia’ (human immuno- deficiency virus) atau HIV. Adalah diketahui umum yang virus HIV menyebabkan penyakit AIDS. Kini banyak produk yang digunakan oleh para pengamal perubatan herba dan kesihatan alamiah di serata dunia dalam pelbagai rumusan untuk masalah-masalah tersebut di atas. Herba ini digunakan secara paling meluas untuk menjaga kesihatan yang boleh didapati didalam pelbagai bentuk sama ada dalam bentuk pil, serbuk, larutan dan sebagainya. Kepada mereka yang belum kenal akan tumbuhan Dokong Anak boleh membuka laman website yang menulis banyak mengenai ciri-ciri marfologi, kaedah penanaman dan penuaian hasil serta cara memproses untuk menghasilkan produk yang berguna. Penanaman pokok dokong anak di negara kita masih diperingkat awal dimana belum ramai yang berani mencuba kerana takut akan masaalah pemasaran yang belum pasti terjamin. Selamat menanam Dokong Anak untuk kegunaan sendiri di rumah!

KHASIAT DOKONG ANAK... AGAK PASTI....
MUDAH DITANAM... MACAM POKOK SAKTI...
BENIH DI KUTIP... BAHAGIAN POKOK INI...
SELEPAS DI PROSES ... PRODUK BERKUALITI...



By,
M Anem
Ulu Yam, Selangor,
Malaysia.
Musim Durian dan Manggis...Fresh!
(24 Rejab 1433)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...