Support My Blog

Monday, November 27, 2023

JERING DAN FAKTA MENARIK - APA DIA?

JERING
(Archidendron jiringa) atau Jengkol (Indonesia) adalah sejenis ulaman yang mudah dijumai di Malaysia dan beberapa negara Asia Tenggara seperti diIndonesia, Filippina,Thailand adalah sejenis tumbuhan dari keluarga Leguminocae. Di Indonesia ia dikenali dengan nama Djengkol (Jawa) dan dimakan sebagai Ulam dengan nasi dan sambal. Nama lain jering adalah seperti tangyin ; tanyeng-pen (Myanmar), niang ; niang-nok ; chaniang (Thailand) dan juga jingkol ; jringkol ; jengkol (Indonesia). Pengarang blog mempunyai pengalaman dalam menanam, menjaga, memetik hasil dan memakan buah jering semenjak kecil lagi kerana di sekeliling rumah penulis blog di Muar, Johor ada sebanyak lebih 8 pokok jering yang sentiasa berbuah bila tiba musim. Jering dipercayai adalah natif atau berasal dari Malaysia dan Indonesia serta ditanam di Thailand, Bangladesh dan juga Myanmar sebagai makanan. Tidak ada laporan rasmi yang penulis blog dapat disemak daripada Jabatan Pertanian mengenai keluasan tanaman jering di Malaysia tetapi pengarang menganggarkan sekitar 60 hektar CHE sahaja. Ia tidak atau jarang ditanam secara monokrop tetapi apa yang dilihat kebanyakannya adalah sebagai tanaman campuran didalam dudun buah-buahan atau tanaman sekitar rumah. Sebahagian pokok jering juga tumbuh didalam hutan yang mana hasilnya akan dikutip oleh pihat tertentu mengikut musim. Teknologi tanaman ulaman atau kategori rempah ratus iaitu jering sebagai tanaman ulaman yang popular di Malaysia dan Indonesia berdasarkan kepada kepakaran, pembacaan, pengalaman selama lebih 35 tahun dalam sektor pertanian dan kajian oleh penulis sendiri. Artikel pada malam Ahad ini saya dapat ilham untuk terus menulis dalam blog  ''Anim Agro Technology'' mengenai beberapa fakta menarik mengenai jering atau jengkol untuk dijadikan bahan rujukkan dan bacaan pembaca semua.


Pada penulis dimana 
Jering atau jengkol atau nama latinnya ada beberapa iaitu sebagai Archidendron pauciflorum, sinonim Archidendron jiringa . atau Pithecellobium jiringa, dan P. lobatum adalah tumbuhan khas di kawasan tropika di Asia Tenggara. Bijinya digemari di Malaysia, Thailand, dan Indonesia sebagai bahan ulaman yang akan dapat menyedapkan makanan. Jering termasuk kumpulan keluarga kekacang (Fabaceae). Buahnya berupa lengai dan bentuknya leper dengan tangkai yang berbelit membentuk spiral serta apabila matang dilihat berwarna lembayung tua. Biji buahnya berkulit ari tipis dengan warna coklat berkilat. Jering dapat menimbulkan bau tidak sedap pada kencing atau urin setelah di makan sama ad jering segar atau pun jering di proses dimana selepas di cerna dan bau kuat lagi apabila dimakan segar sebagai ulaman. Jering dari analisa makmal dilaporkan mengandungi bahan serat yang tinggi, asid jengkolat, vitamin (meskipun belum jelas jenisnya) dan juga mineral. Beberapa laporan nyatakan khasiat jering termasuk membantu untuk melancarkan buang air besar atau mencuci perut sebab ia mengandungi serat yang tinggi. Jering juga dikatakan bagus kepada pesakit diabetes sebab bahan asid dan mineralnya dan juga didakwa mencegah penyakit jantung koronari. Fakta selanjutnya dimana pokok jering kemampuan menyerap air tanah yang tinggi sehingga berguna untuk konservasi air di suatu tempat. Fakta yang jarang di kongsikan atau EFEK NEGATIF makan jering dimana dilaporkan ad pemakan jering yang agak sukar kencing dan terasa sakit sekali sewaktu keluarnya. Beberapa penjelasan dinyatakan ia berlaku disebabkan bahan kandungan asidiknya akan tetapi bukan semua orang yang makan jering akan mengalami perkara ini. Bagi mengelakan perkara ini dinasihatkan dimana pemakan jering boleh banyak minum air putih atau air minuman soda sahaja. Isu lain dimana air kencing selepas makan jering berbau busuk atau hancing dan seluruh ahli keluarga akan 'tidk suka' dengan bau busuk tersebut untuk beberapa jam atau hari. Juga semasa bercakap atau bernafas akan berbau busuk mulutnya.


Dalam beberapa laporan di dakwa dimana kesan negatif lain adalah jika diambil secara berlebihan selain menyebabkan bau akan juga ia akan 
menyebabkan terjadinya penumpukan kristal di saluran urin atau didalam bahasa perubatan sebagai masaalah 'Djengkolism'. Perkara ini boleh terjadi sebab jering memang mengandungi bahan Asid Jengkolat yang tinggi dan ia sukar larut di air pada pH yang masam. Pengambilan jering secara berlebihan akan menyebabkan terbentuknya kristal dan ia akan mengganggu semasa kencing. Risiko terkena masaalah 'djengkolism' ini memang berlainan diantara individu yang berunca dari pengaruh oleh genetik dan oleh persekitaran. Apa pun sudah diketahui petua bagaimana cara untuk mengatasi masaalah bau jering apabila hendak makannya. Ramai percaya dan amalkan untuk mengatasinya dengan cara memakan buah timun, mengunyah beras mentah, minum kopi hitam atau mengunyah pucuk daun cengkeh. Bagaimana pun dilaporkan kaedah ini kadang-kadang tidak berjaya dan mulut terysa berbau. Sebenarnya cara terbauk di syorkan menghilangkan bau mulut selepas makan jering adalah dengan ulangkali berkumur-kumur dengan bahan ubat kumur yang dijua dipasaran. Dalam pada itu amalan biasa untuk denga Merendam dan Merebus jering juga dilaporkan mampu mengurangkan bau jering. Selalunya bau semasa waktu kencing dapat dikurangkan apabila pembilasan dilakukan sebelum dan sesudah kencing dengan amalan meminum sejumlah air yang cukup. Dalam merujuk beberapa tulisan ada juga dibincangkan hukum makan jering dalam Islam. Dilaporkan diana sebahagian besar ulama nytakan makan jering adalah Makruh (tidak berdosa tetapi kurang disukai) kerana ia menimbulkan bau tidak sedap. Ada kenyataan hadis dimana jika memakan bawang putih atau bawang merah dalam jumlah banyak dan menimbulkan bau mulut hendaknya jangan melakukan ibadah di mana ada ramai jemaah lain seperti di masjid atau surau.  Akan tetapi kalau makan sedikit dan tidak menimbulkan bau masih ia diperbolehkan asalkan ia tidak menggangu orang lain. Dalam dunia perubatan disentuk fajta mengenai makan jering sama ada jenis segar atau jering diproses. Jering segar adalah rangup dan enak dimakan walau pun selepas makan semacam ada rasa kelat di mulut. Penulis blog ada membeli kerepek jering semasa berkunjung ke negara jiran Indonesia.


Dalam dedia hmetro.com dengan tajuk laporan 
'Lagi lama jering direbus, lagi sedap' sebagai fakta yang menarik. Kisah dari Kampong Bukit Besar, Kuala Terengganu ini menarik dimana ada dilaporkan semakin lama jering direbus lagi sedap dimakan. Biasanya jering ini akan direbus antara tiga hingga lima hari sebelum dijual dakwa pengusaha jering rebus dikenali sebagai Ali Ismail (61 tahun) memberitahu bagaimana sebelum dia berniaga jering rebus dia merupakan seorang mekanik kenderaan namun sejak lima tahun lalu dia beralih kepada perniagaan jering rebus di bangsal yang terletak di pekarangan rumahnya. Ada dua jenis jering digunakan iaitu Jering Padi dan Jering Papan yang mana bekalannya diperoleh daripada Terengganu, Perak, Kedah dan Thailand. Proses dilakukan dengan mana selepas dikupas jering akan direbus di dalam periuk besar menggunakan kayu api antara tiga hingga lima hari sehingga empuk dan getah pada jering sudah tiada. Dakwanya lagi lama direbus lagi sedap rasanya dan pernah jering ini saya rebus selama lima hari lima malam sebelum dijual. Setiap periuk boleh memuatkan lebih 8,000 keping jering dan dia menggunakan empat periuk dalam satu-satu masa bergantung kepada permintaan pelanggan. Jering adalah jenis buah bermusim namun sekiranya tiada bekalan jering tempatan maka dia akan menempah jering dari negara jiran Thailand bagi mengelak terputus bekalan. Kini 'Jering rebus' merupakan makanan tradisional yang dimakan bersama kelapa parut dan kudapan itu mempunyai peminatnya yang tersendiri. Kombinasi antara jering dan kelapa akan ianya menghasilkan rasa lemak, manis dan masin, manakala rasa pahit jering juga sudah tidak dirasai berikutan ia sudah direbus. Jering mentah diperoleh dengan harga RM60 - RM80 sebakul yang mengandungi kira-kira 1,000 biji. Jering yang direbus dengan resepi tersendiri itu dijual dengan harga RM5 secawan bersama kelapa parut. Memberitahu dimana jering rebus merupakan makanan orang dulu-dulu kerana buah jering mudah diperoleh berbanding sekarang namun dia tidak menyangka permainannya masih tinggi. Salah seorang dari pembelinya iaitu Nadia Husin dakwa jering rebus dan sentiasa singgah di gerai berkenaan untuk membeli jering rebus. Rasa jering rebus tidak seperti jering yang dimakan sebagai ulam itu membuatkan saya menggemarinya. Kalangan peminat dakw kini memang sukar untuk mendapatkan jering rebus kerana ia merupakan buah bermusim namun di gerai Pak Ali di Kyala Terengganu ini penggna boleh diperoleh sepanjang tahun.  Semuga artikel ini memberi info berguna kepada semua pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!..
NAMANYA JERING... BERMUSIM DIA...
IA ULAM... BERBAU KENCINGNYA...
JIKA DIREBUS... LEBIH ENAK RASA...
BERBAU MUKUT... BERKUMUR SAJA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Taman Cendana, Bandar Melaka,
Melaka,
Malaysia.
(13 JamadilAwal 1445H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...