Support My Blog

Monday, August 28, 2023

PISANG GORENG CHEESE - VIRAL

PISANG GORENG CHEESE
atau pun lebih popular dengan gelaran Pisang Goreng Keju kini merupakan sejenis makanan berasaskan pisang yang digoreng bersama keju yang sudah viral dikalangan rakyat Malaysia. Pisang Keju kini semakin diminati ramai berbanding dengan pisang goreng tradisional yang hanya menggunakan tepung rangup sahaja. Apabila seseorang meminati makan pisang goreng panas dan ia dtambah pula dengan jala keju serta ada yang ditambah coklat akan menambah rasa lemak kepada pisang tersebut. Penulis blog memang salah seorang peminat pisang goreng keju yang ada dijual di beberapa buah kompleks belibelah, RnR PLUS, Restoren, Pasar Malam dan sebagainya. Buah Pisang (Musa spp) merupakan sejenis buah tropika tidak bermusim yang ditanam di negara kita secara komersil untuk tujuan makan segar atau pun di proses untuk dijadikan kuih muih dan juga pelbagai jenis makanan ringan seperti kerepek pisang dan sebagainya. Terdapat berpuloh jenis pisang yang ditanam di Malaysia yang mana anda boleh mengenali jenis pisang ini dalam penulisan saya sebelum ini (Sila klik disini), (Sila klik disini), (Sila klik disini) dan berpuloh artikel lagi mengenai pisang dalam blog ini. Hanya beberapa jenis pisang yang sedap untuk di goreng seperti Pisang Abu, Pisang Kapok, Pisang Tanduk, Pisang Nangka, Pisang Awak dan ada beberapa lagi. Biasanya ia juga bergantung kepada teknik menggoreng dan pasaran dimana pisang goreng dihidangkan dalam banyak keadaan dariada semasa mesyuarat, jamuan umum, minum petang bersama keluarga dan sebagainya. Kini pembaca boleh mendapatkan pisang cheese melalui kaedah pembelian secara on-line sahaja dimana kemudian para penghantar makanan seperti Grab Food atau Panda Food akan menghantar terus kerumah.  Pisang merukapan jenis makanan yang murah tetapi dengan adanya produk piang goreng keju ini telah meningkatkan lagi nilai pasaran bagi pisang. Artikel subuh ini dalam blog "Anim Agro Technology" saya akan paparkan mengenai makanan viral iaitu pisang goreng cheese atau pisang goreng coklat untuk dijadikan bahan bacaan semua.


Pada masa ini resepi pisang goreng cheese cukup popular sekitar beberapa tahun dulu dan kini sudah viral. Produk ini sudah pun mendapat permintaan ramai hingga ada yang merebut peluang keterujaan orang ramai untuk menjadikan ianya sebagai pendapatan sampingan melalui jualan secara terus atau on-linbe sahaja. Ada laporan dimana ramai peminat makanan ini yang menceritakan dan mengambarkan betapa enak dan lazatnya bila dapat menikmati pisang goreng cheese dan juga pisang goreng coklat. Memang bagi penulis blog makanan ini akan bertambah enak lagi bila di makan ketika masih hangat. Apa pun Pisang Goreng Cheese di katakan dessert yang cukup popular di negara jiran Indonesia. Ianya di jual dibanyak lokasi sama ada di tepi jalan dimana ia  sangat di gemari warga setempat maupun para pelancung asing juga. Ada beberapa youtubers yang membuat konten mengenai pisang goreg cheese ini dan diviralkan juga dan juga dalam tiktok. Memang s
ebenarnya untuk buat pisang goreng cheese ini tidaklah susah dimana semua pembaca blog pun boleh mencuba. Apa pun bahan utama yang diperlukan pastilah pisang. Pisang pada penulis blog cuba dapatkan apa-apa jenis pisang untuk goreng yang sesuai untuk di goreng seperti pisang nipah, pisang tanduk, pisang nangka atau pisang lain yang sesuai di goreng. Pisang tersebut sebaiknya tidak terlalu masak atau pun belum masak lagi kerana ia akan akhirnya menjejaskan kualiti. Pisang janganlah terlalu keras dan jangan juga yang terlalu masak atau pada tahap masak sedang sahaja. Pernah penulis blog gunakan pisang agak muda sangat dimana hasilnya menjadi keras dan tawar yang rasanya kurang sedap. Kalau pisang masak sangat nanti hasilnya jadi lembik, banyakk minyak dan rasa yang terlalu manis serta tidak tahan lama. Berlainan dengan cara masaknya di negeri jiran Indonesia yang biasanya pisang ini akan di goreng terus dalam minyak panas tanpa di celup tepung dimana kesannya tidak celup tepung maka ia akan menyerap minyak yang banyak dan rasanya pun tidak berapa enak. Cara memasak dengan tidak di goreng sebaliknya di bakar juga memberikan kelainan.


Membuat sendiri resepi pisang ini mudah sahaja dibuat dirumah. Bahan diperlukan adalah satu sisir pisang (ia kemudian perlu dibuang kulit dan dipotong dua), 2 cawan tepung beras, 1 cawan tepung gandum, 1 sudu besar baking powder, 5 sudu besar santan, sedikit kunyit serbuk atau pewarna kuning, secubit garam, 1 sudu besar margerin dan juga 1 biji telur. Cara membuatnya dengan mencairkan bahan mentega dan ia dis
atukan bersama tepung gandum, tepung beras, garam, pewarna, baking powder, santan dan telur secara mengacau rata. Kemudian dituangkan bahan margerin cair dan dikacau sebati. Masukkan pisang dan dalam masa sama dipanaskan minyak dalam kuali. Bila cukup panas maka digoreng pisang hingga kuning keemasan dan kemdudian diangkat dan toskan minyaknya. Langkah seterusnya adalah menydiakan bahan Sos dan Topping dimana menggunakan bahan iaitu 1 sudu besar butter, 1 sudu besar susu pekat manis, Keju Cheedar dan kemudian di sagat halus serta Choc Rise atau parutan coklat masakan. Seterusnya didalam kuali yang bersih maka bolehah dicairkan butter. Tutup api bila butter dah cairdan kemudian ditambahkan susu pekat manis dan sedikit keju dan sentiasa dikacau rata. Seterusnya dimasukkan pisang yang telah siap di goreng tadi dan digaul rata. Angkat pisang dan letak di atas pinggan atau bekas yang sesuai. Kemudian ia ditaburkan dengan keju cheedar yang telah di sagat dan taburkan dengan choc rise atau parutan coklat masakan. Memang makanan ini memang cukup enak di makan ketika masih hangat.


Dalam portal berita hmetro.com ada dilaporkan bagaimana ada seorang pengusaha goreng pisang gunakan '
40kg pisang sehari' bagi sediakan pisang goreng cheese agak menarik dikongsikan. Kisah dari Gombak nyatakan dimana pisang goreng keju atau lebih dikenali sebagai pisang ‘cheese’ semakin menjadi sebutan dalam kalangan orang ramai yang menganggapnya sebagai juadah enak apabila pisang goreng dinikmati dengan keju parut. Bagi seorang peniaga, Ratna Dewi (46) dakwa perniagaan pisang cheese yang dilakukan sejak enam bulan lalu seperti meniup semangat baru kepada dirinya untuk terus berkecimpung dalam perniagaan. Dia sebelum ini melakukan pelbagai perniagaan termasuk menjahit, secara tiba-tiba menemui jalan buntu apabila kurang mendapat sambutan selain sukar memberi fokus. Dia dulu pernah terdesak dan mencari jalan bagaimana untuk melakukan perniagaan yang mampu menjana keuntungan dengan cepat. Disebabkan itu juga, saya berhenti seketika daripada perniagaan dan bekerja sebagai kerani di sebuah syarikat, tetapi bertahan selama seminggu. Resepi menyediakan pisang goreng cheese ini diperolehi daripada rakannya yang sudah lama berniaga dan kini semakin mendapat pelanggan tetap terutama sebelah petang. Semuga artikel ini memberi info berguna kepada semua para pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!..
PISANG GORENG.. ADA CHEESE PULA... 
PERASA COKLAT... ADA DIJUAL JUGA...
RESEPI DIPAPARKAN... KENA CUBA...
USAHAWAN BERJAYA... SUDAH ADA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Precint 11, Putrajaya,
WP Putrajaya,
Malaysia.
(20 Ramadan 1444H). 
Selamat Berpuasa Ramadan!.
Kemaskini Dan posting: 
11Safar 1445H.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...