Support My Blog

Friday, April 5, 2019

NAIKTARAF VARIETI POKOK DURIAN

POKOK DURIAN (Durio zibethinus) merupakan sejenis tumbuhan yang boleh dinaiktaraf kepada vareiti yang lebih komersil melalui beberapa pendekatan seperti CANTUMAN DEWASA (Matured budding). Pokok Durian Kampong (pelbagai varieti) lazimnya ditanam dan kemudian dijadikan pokok induk kepada aktiviti cantuman dewasa durian. Ini kerana daripada banyak kajian dilakukan didakwa dimana pokok durian kampong mempunyai daya tahan lebih baik dari segi ketahanan kepada beberapa penyakit akar durian seperti kanker yang disebabkan oleh Phythopthora spp. Kini apabila pengguna lebih menerima dan sangggup berbelanja kepada durian varieti premium maka pemilik dusun durian digalakkan untuk menukar pokok durian mereka daripada varieti biasa dinaiktaraf kepada varieti durian premium. Antara beberapa varieti durian premium adalah Durian Musang King atau nama asalnya varieti Durian Raja Kunyit (D197), Durian varieti Bukit Merah (D24), Durian Ochee (D200), Durian Hajah Hasmah (D168) dan beberapa lagi. Apa pun telah terbukti dimana durian Musang King mendapat permintaan paling baik dan harga tertinggi dimana purata harga ladang adalah melebihi RM30 sekilogram. Apa pun varieti durian lain adalah sekitar RM10 sekilogram dan varieti durian kampong kurang dari RM10 sekilogram. Foto diatas menunjukkan bagaimana pokok durian biasa telah berjaya dilakukan proses naiktaraf kepada durian Musang King melalui kaedah Cantuman Dewasa. Pemilik kebun duian di PB Bukit Jana, Taiping, Perak berjaya melakukann proses naiktaraf hampir 80% pokok drian melalui aktiviti cantuman dewasa. Artikel pada malam ini didalam blog ''Anim Agro Technology'' saya ongsi info bagaimana pokok durian varieti biasa boleh dinaiktaraf kepada varieti durin premium.


Foto diatas merupakan sebuah pokok durian yang asalnya adalah dari varieti D24 akan tetapi kini telab menjadi pokok Musang King (D197). Pokok ini berumur 7 tahun dan sedang berbuah dimana pemiliknya Encik Ong Han Kee telah menebang setingg 2 meter dari paras tanah dengan dia meninggalkan satu dahan yang sihat untuk hidup. Kemudian tunas-tunas keluar bersebelahan dan diambil satu tunas yang kemudian dicntumkan dengan mata tunas pokok durian Musang King sehingga membesar keduanya serentak. En Ong kemudian menggandingkan kedua-dua dahan tersebut diatasnya dengan mengekalkan tunas atau pucuk D197 untuk terus naik keatas dan membuang tunas dan dahan D24 (Sila lihat foto disebelah). En Ong (yang berbaju oren) menjelaskan kaedah ini adalah kaedah paling praktikal untuk beliau mengelakkan daripada dahan cantuman merekah atau patah ditiup angin. Kalau kaedah biasa dengan hanya sebelah dahan yang dicantum didakwa banyak dahan tersebut akan merekah dan patah bila ditiup angin. Dakwa Og sebelum pokok ini di tukar varieti ia hanya menghasilkan sekitar 10-15 biji buah sahaja setahun akan tetapi walau pun pokok ini baru berummur 3.5 tahun selepas dibuat cantuman dewasa pada musim lepas mampu menghasilkan buah sehingga 25 biji yang berkualiti. Harga durian ini diladang adalah RM30 sekilogram berbanding dengan hanta sekitar RM10 sekilogram untuk jenis durian sebelum ini. Teknik cantuman dewasa bagi pokok durian ini perlu dijadikan contoh terbaik kepada petani-petani lain untuk menaiktaraf varieti durian mereka kepada durian premium.


Dalam pada itu apa yang penulis bloh lihat, petani memasang kabel ligam yang diikat pada setiap dahan dengan batang utama untuk elakkan dahan sekah kerana buah yang terlalu banyak (Sila lihat foto disebelah). Benerapa lkabel ini akan diikat kepada batang utama pokok atau ada juga yang dipasang dengan tiang sokongan logam dibawah dahan bagi menyokong agar dahan tidah sekah atau patah. Memang untuk menanam dan mendapatkan buah durian berkualiti kemudahan ladang dan infra pada pokok perlu dipasang mengikut keperluan. Pada masa lawatan penulis kekebun En Ong seluas 14.2 hektar ini dia sudah mempunyai lebih daripada 370 pokok durian varieti Musang King dimana sebahagian besarnya adalah melalui aktiviti cantuman dewasa dan bakinya memang ditanam terus dari anakbenih Musang King. Menukar varieti durian ini dikawasan utama dusun durian telah mendapat galakkan daripada kerajaan melalui Jabatan Pertanian di bawah Program Pembangunan Kluster Durian iaitu salah satu komooditi diberikan insentif didalam Sumber Kekayaan Baru Negara (SKB). Antara kawasan tumpuan yang telah dan sedang dinaiktaraf kepada varieti durian premium adalah sperti kawasan durian utama di Batu Kurau (Perak), Raub (Pahang), Tangkak dan Segamat (Johor) dan juga beberapa kawasan durian terpilih yang lain. Peserta yang terpilih akan menerikan khidmat pengebangan teknikal disamping beberapa bantuan input serta infra dari program SKB tersebut. 


Didalam menentukan kualiti buah durian premium Malaysia semakin meningkat kualitinya maka ramai pekebun durian memperbaiki amalan agronomi dan kemudahan infrastruktur diladang. Selain daripada mengikat menggunakan kabel dahan yang banyak buah kini ada yang pasang kayu sokong (Sila lihat foto disebelah). Dalam pad itu setiap pokok akan dipasang jaring dibawah pokok semasa buah durian gugur. Jaring ini akan menbolehkan buah yang gugur tidak jatuh ketanah yang menyebabkan ianya pecah atau pun kena kekotoran tanah. Buah durian masak yang jatuh pada jaring ini bersih dan mudah dikumpulkan sebelum ianya digredkan. Memasang atau Meletakkan Jaring (Jaring atau pukat Ikan) dibawah pokok durian dewasa semasa musim buah durian gugur adalah praktikal. Jaring atau pukat yang terpakai atau jaring baru dipasang dengan merentang disekeliling pokok durian dengan ketinggian 0.5 - 1.0 meter diatas tanah. Jaring ini akan berfungsi sebagai penampan (cushion) jika buah durian jatuh kebawah. Buah durian ini akan jatuh diatas hamparan jaring yang menjadikan kulitnya tidak pecah atau isinya tidak cepat rosak. Buah yang jatuh juga bersih daripada kekotoran tanah, kotoran jenis sampah atau daun kayu. Buah ini juga mudah diambil kerana ia akan berkumpul untuk dipungut dan digredkan sebelum dipasarkan. Buah durian yang jatuh diatas jaring ini mengelakkan haiwan perosak untuk memakannya kerana ia tergantung dengan selamat. Teknik memasang pukat ini merupakan kaedah mengutip buah durian yang sangat signifikan dikawasan dusun durian yang ada batu keras dibawahnya atau kawasan cerun bukit yang curam. Kawasn pokok durian yang berbuag dikawasan cerun bukit curam agak sukar untuk memungut hasil jika jatuh kedalam gaung. Ia juga digalakkan jika pokok durian dahannya berada diatas jalanraya dan buahnya akan gugur diatas jalan. Sama ada buah durian yang jatuh diatas jalanraya rosak akibat hentakan keras atau ia mungkin akan dipungut oleh mereka yang lalu dijalan tersebut. Semuga tulisan mengenai naiktaraf penanaman durian ini dalam anim agro technology akan memberi info berguna kepada semua pembaca kali ini. Wasallam!!!..
TEKNOLOGI DURIAN... MAJU SEKALI...
CANTUMAN DEWASA... AMALAN KINI...
VARIETI BAIK... POKOK LAMA DIGANTI...
BUAH BERKUALITI... HARGANYA TINGGI...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 729, Novotel Taiping,
Taiping, Perak,
Malaysia.
(23 Rejab 1440H). 

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...