Support My Blog

Monday, May 29, 2017

PERTANIAN ORGANIK - FAKTA ASAS

PERTANIAN ORGANIK (Organic Farming) adalah sistem mengusahakan bidang pertanianyang mengunakan bahan-bahan semulajadi dan tanpa menggunakan bahan kimia sintetis. Pertanian cara ini juga didefinisikan sebagai sistem pengurusan pengeluaran makanan holistik yang mana ia menggalakkan dan meningkatkan kesihatan ekosistem. Pada penulis blog anim agro technology yang banyak melawat ladang pertanian organik mendapati ianya adalah satu dari amalan agronomi yang boleh dinilai dan dipersijilkan melalui Skim MyOrganik. Melalui kaedah holistik yang diamalkan secara semula jadi, pertanian organik akan menyatukan kepelbagaian bio-semulajadi, kepelbagaian bio-pertanian dan juga aspek pemuliharaan tanah. Ia merupakan teknologi pertanian untuk membuka satu langkah ke hadapan yang dirancang untuk menghapuskan prnggunaan baja kimia, racun makhluk perosak dan organisma ubahsuai genetik (GMO). Ini kerana perkara ini bukan hanya memperbaiki kesihatan manusia tetapi juga flora dan fauna dan alam sekitarnya dan termasuk kepelbagaian bio, pusingan biologikal dan aktiviti biologikal tanah. Antara beberapa kebaikan pertanian organik kepada masyarakat ialah dapat meningkatkan dan mengekalkan kesuburan tanah untuk jangkamasa lama. Ini disebabkan dimana pertanian organik menggunakan sistem pertanian yang sistematik dan mengaplikasikan pelbagai kaedah pertanian. Sebagai contoh dimana amalan tanaman giliran yang dilakukaniaitu satu proses penanaman lebih dari satu jenis tanaman pada kawasan yang sama tetapi masa yang berlainan. Amalan ini dilakukan kerana pada penanaman pertama ia boleh mempengaruhi kesuburan tanaman kedua. Amalan ini juga akan menjaga kesuburan tanah agar dapat dikekalkan bahkan akan lebih subur daripada sebelumnya. Artikel subuh ini dalam kedinginan pagi saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai beberapa fakta asas mengenai pertanian organik untuk dijadikan bahan perbincangan dan rujukkan.

Pertanian organik juga dirangka agar dapat mengeluarkan produk pertanian berbentuk makanan yang sihat dan selamat dimakan kepada orang ramai dan masyarakat. Konsep pertanian organik adalah untuk menghasilkan bahan makanan yang bebas daripada bahan-bahan kimia serta selamat dimakan.Ini disebabkan tanaman bukan organik atau ditanam secara konvesnional sering menggunakan berjenis bahan kimia seperti baja dan racun kimia bagi mempastikan tiada berlaku serangan perosak dan penyakit serta unsur permakanan yang mencukupi untuk pokok tumbuh subur. Teknologi Pertanian Organik tidak menggunakan racun kimia perosak tetapi menggunakan kaedah kawalan biologi untuk mengawal haiwan perosak. Sebagai contohnya kaedah kawalah haiwan perosak adalah dengan pemeliharaan jenis burung hantu dimana ia mengawal haiwan perosak seperti tikus sepanjang masa secara semulajadi (Sila lihat foto disebelah). Ini kerana tikus merupakan manan untuk burung hantu (Tyto alba) yang akan dapat dikawal. Jadi tanaman yang sering dimusnahkan oleh tikus akan dapat dikawal serangannya atau akan selamat daripada gangguan haiwan perosak tersebut. Daripada keterangan ini maka makanan daripada ladang pertanian organik adalah selamat untuk dimakan. Di samping itu teknologi tanaman organik juga akan membantu mengitar semula sisa pertanian, sisa dapur, sisa laman dan najis haiwan ternakan secara biologikal. Proses pengitaran ini melibatkan prosesdimana organisma mikrob yang bertindak tidak memberikan impak negatif kepada tanaman mahupun masyarakat. Lazimnya bahan organik seperti najis lembu ternakan boleh dijadikan baja kompos kepada tanaman. Najis lembu tadi tidaklah dibuang begitu sahaja tetapi ia dijadikan baja kompos dimana baja ini tidak mengandungi sebarang unsur-unsur kimia yang boleh memudaratkan kesihatan penguna. Proses untuk pengitaran semula ini akan menjadikan tanaman organik berkualiti dan dapat mengelak berlakunya pembaziran. 


Pertanian organik juga mampu mengawal rumpai dan serangga perosak melalui kaedah biologi, fizikal mahupun cara amalan kultura. Melalui kaedah ini rumpai dan serangga perosak dapat dikawal dengan berkesan tanpa memberi kesan negatif kepada petani dan penggunanya berbanding dengan penggunaan racun serangga (Sila lihat foto disebelah). Jika melihat kepada beberapa kes, terdapat juga pokok penangkis perosak seperti pokok serai (Cymbopgon citratus) yang didakwa mampu menghalau serangga perosak serta tidak memberi kesan negatif kepada alam sekitar. Oleh itu beberapa jenis tanaman organik dapat membantu mengawal rumpai dan serangga perosak melalui kaedah biologi, fizikal, mahupun kultura. Secara umum penulis blog kuat berpendapat dimana pertanian organik memberi banyak manfaat kepada kita. Selain daripada kaedah ini mampu untuk meningkatkan kesuburan tanah, teknologi tanaman organik juga bebas daripada bahan kimia dan selamat untuk dimakan walaupun tanpa cucian. Pertanian organik juga membantu kita untuk membuang sisa-sisa daripada ke arah yang lebih berfaedah. Justeru itu, pertanian organik haruslah disokong dari segenap penjuru masyarakat terutama untuk penghasilan produk organik yang mendapat pengesahan dan persijilan MyOrganik daripada Jabatan Pertanian Malaysia. Skim persijioan MyOrganik dan MyGap dilaksanakan selaran dengan hasrat negara untuk menjadikan bekalan makanan sentiasa dalam keadaan terjamin dan selamat dimakan.


Mengulas lanjut mengenai pertanian secara Organik dimana ia adalah usaha untuk kita menghasilkan sumber makanan yang berkualiti tinggi tanpa menggunakan bahan kimia sebagai baja mahupun mengawal perosak dan penyakit. Pertanian organik mengembalikan keseimbangan alam sekitar dengan tidak memberi sebarang kesan yang mencemarkan alam sekitar. Maka penulis berpendapat memang tidak salah jika kita melabelkan pertanian organik adalah suatu amalan pertanian yang mesra alam. Antara beberapa kebaikan dalam mengusahakan pertanian organik ada 4 perkara asas. Pertama dimana ia mampu didalam meningkatkan dan mengekalkan kesuburan tanah. Ini kerana kesuburan tanah bukan sahaja akan kekal melalui pertanian organik malahan ia akan meningkatkan lagi akan kesuburan tanah. Perkara ini adalah kerana cara pertanian organik yang dilakukan melalui pelbagai cara contohnya tanaman giliran adalah asas dalam pertanian. Cara ini dilakukan dengan menanam lebih daripada satu tanaman di kawasan yang sama tetapi pada masa yang berlainan.  Kebaikan kedua adalah dimana ia mampu menghasilkan produk bahan makanan yang selamat untuk dimakan. Kebaikan tanaman organik juga untuk mengeluarkan makanan yang sihat. Tanaman organik semestinya akan menghasilkan makanan organik yang bebas daripada racun perosak dan baja kimia. Hal ini kerana tanaman organik diuruskan contohnya melalui kawalan biologi iaitu menggunakan haiwan untuk mengawal serangga perosak daripada menyerang tanaman. Justeru tanaman organik menghasilkan makanan yang selamat.


Kebaikan pertanian organik ke 3 yang penulis blog dapat fikir adalah dimana teknologi ini mampu untuk kita mengitar semula sisa pertanian, sisa dapur, sisa tumbuhan dari kawasan kebun dan najis haiwan ternakan yang boleh diproses secara biologikal untuk kitar semula menjadi baja kompos dan sebagainya. Teknologi tanaman organik akan membantu mengitar semula pertanian, sisa dapur, sisa laman, dan najis haiwan ternakan secara biological yang melibatkan proses organisma. Contohnya dengan cara kita menggunakan barang sisa dapur untuk mengawal serangga perosak akan menjadikan sisa tersebut tidak dibuang begitu sahaja. Pengitaran semula ini akan menjadikan tanaman organik berkualiti dan kita tidak perlu membazirnya dengan kaedah membuang begitu sahaja. Kebaikan pertanian organik ke 4 adalah dimana ia mampu mengawal rumpai dan perosak tanaman. Teknologi ini didakwa mampu mengawal perosak dan melalui kaedah biologi, fizikal, kultura dan kegunaan pokok penangkis perosak juga akan memberikan kesan baik kepada alam sekitar terutamanya dengan wujudnya cara pertanian organik. Pokok penangkis perosak seperti serai wang tidak akan memberi kesan yang tidak baik kepada alam sekitar malahan memberi manfaat iaitu boleh juga digunakan untuk memasak. Hakikatnya teknologi tanaman organik membantu mengawal rumpai dan perosak melalui kaedah biologi. Artikel mengenai pertanian organik ada saya tulis dalam beberapa rencana sebelum ini untuk dijadikan pautan dan bacaan (Sila klik disini), (Sila Klik Disini) dan banyak lagi. Semuga pembaca blog anim agro technology kali ini berpuashati dengan rencana ini. Wasallam!!!.
PERTANIAN ORGANIK... ADA BAIKNYA...
PERSIJILAN MYORGANIK.. ITU BUKTINYA...
HASIL KUALITI... MEYAKINKAN PENGGUNA...
PERLU DIGALAKKAN... KEPADA SEMUA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Ladang Organik Highland and Sprout,
Janda Baik, Bentong,
Pahang, Malaysia.
(8 Jamadilakhir 1438H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...