Support My Blog

Wednesday, March 25, 2015

BETIK - KULTIVAR DIDUNIA 3

BETIK atau PAPAYA (Carica papaya) merupakan diantara buah yang popular didunia dan ditanam dibanyak negera. Pengeluaran betik dunia adalah sebanyak 14 juta metrik tan setahun dengan keluasan penanaman melebihi 2.43 juta hektar. Antara Negara yang banyak menanam betik adalah seperti Malaysia, Indonesia, Thailand, Brazil, Negara-negara Amerika Selatan. Buah betik segar merupakan antara bentuk pasaran untuk betik dan hanya sebahagian kecil sahaja digunakan sebagai produk proses. Terdapat banyak variety betik yang ditanam diseluruh dunia dimana program biak baka terus aktif semenjak dulu. Penghasilan betik hybrid merupakan kaedah untuk mendapatkan variety betik yang mamou menghasilkan hasil tinggi dan buah berkualiti. Artikel sempena cuti tahun baru cina ini saya menulis dalam “Anim Agro Technology” mengenai sebanyak 25 kultivar betik yang popular diseluruh dunia untuk rujukkan dan bacaan umum anda semua dalam Part 3. 


17.  Varieti 'Rainbow

Varieti betik Rainbow didaftarkan di USA yang mana ia berasaskan kepada kajian untuk mendapatkan baka yang tahan kepada serangan Penyakit Ringspot Virus Betik (PRSV). Kulitnya berwarna hijau kuning dan bertukar kepada warna kuning apabila ia matang. Apa yang paling istimewa varieti ini adalah isinya yang mempunyai warna kuning emas dibahagian tepi kulitnya tetapi isinya adalah berwarna kemerahan kuning sedikit.


18.  Varieti 'Ranchi' 

Mendengar namanya, varieti 'Ranchi' memang berasal dari India. Ia popular ditanam di India terutama dikawasan Selatan India seperti di kawasan Bihar dan mempunyai warna kulit yang hijau dan apabila masak akan menjadi kekuningan. Bentuk buahnya adalah Oblong dengan isi yang berwarna kuning pekat dan sangat manis. Ia mempunyai rasa manis dan amat sesuai dimakan segar dan dikomsersilkan banyak di India.


19. Varieti 'Solo' 
Saya baru tahu yang varieti "Solo" adalah berasal dari negara Barbados. Ia telah pun diistiharkan pada tahun 1911 dan dipopularkan semula pada tahun 1919 dengan nama yang sama. Buah ini berbentuk agak bulat dengan kulit yang licin permukaannya. Isinya berwarna oren kemerahan dengan isi pejal dan paling istimewa isinya sangat manis. Ia walau pun agak sama dengan 'Hawaian Solo' yang popular tetapi mempunyai saiz dan bentuk yang sedikit berbeza. Betik keluarga Solo ini juga merupakan induk kepada betik popular di Malaysia iaitu Betik Eksotika.


20. Varieti 'Sunrise' 

Seterusnya ke 20 adalah varieti 'Sunrise' yang juga pernah dipanggil sebagai jenis 'Sunup' yang berasal daripada Hawaii,  USA. Buah betik jenis ini mempunyai kulit hijau kekuningan dan bertukar menjadi kuning. ia dibangunkan untuk mengatasi masaalah penyakit PRSV dari betik yang mempunyai isi warna merah yang juga dipanggil sebagai “Betik Strawberry”. isinya adalah sangat berair (juicy) dengan warna oren kemerahan.


21.  Varieti 'Sunset' 
Betik varieti Sunset juga dikenali dengan nama Sunset Solo yang berasal dari kajisn di Universiti Hawai, USA. Varieti ini mempunyai kulit warna merah-oran dengan banyak mengikut ciri betik jenis solo. Saiz buah adalah dari saiz kecil kepada sederhana besar. Bentuk buah adalah pyriform dengan isi buah yang sama warna dengan warna kulit. Janis ini mempunyai rasa amat manis dan memberikan hasil tinggi setiap pokok. 


22.  Varieti 'Taiwan-785'
Betik ini mengikut nama tempat asal ia didaftarkan iaitu negara Taiwan. Varieti Taiwan 785 mempunyai kulit warna hijau dengan sesuai untuk dimakan segar dan juga diproses. Bentuk buah adalah bulat lonjong dengan isi yang sangat tebal. isinya berwarna merah oren dan rasanya jyga manis. Kajian menunjukkan setiap pokok varieti ini mempu menghasilkan sebanyak 100 - 125 biji buah pada tahun pertama penanaman. Pokok ini mempunyai tahap ketahanan penyakit yang tinggi. 


23.  Varieti 'Taiwan-786' 
Seperti varieti Taiwan -785, varieti Taiwan-786 juga berasal dari negara Taiwan yang mempunyai kulit berwarna hijau. Buan ini sesuai untuk pasaran segar dan juga diproses. Buah berbentuk bulat lonjong dengan isi yang sangat enak dan manis rasanya. Keistimewaan varieti ini juga memounyai biji yang sedikit. Berat buah lingkungan antara 1 - 3 kg sebiji dan agak tahan lama disimpan. 


24.  Varieti 'Vista Solo' 
Betik varieti Vista solo juga berasal dari USA iaitu dari  Ralph Corwin di Vista, California.  Buah betik ini mempunyai bersaiz sederhana sehingga ada yang bersaiz besar dengan isi yang berwarna kuning oren. Isi buah agak keras sedikit dan padat. Betik ini ada dijual dan ditanam secara komersil dibanyak negara tetapi tidak ada di negara kita. Ia mempunyai rasa manis dan sesuai dimakan segar. Bentuk seperti buah 'pear' dan kulit nipis.


25.  Varieti 'Waimanalo'
Varieti betik ini dikenali juga sebagai 'Solo' Line 77 yang didaftarkan di USA. Varieti ini didapati melalui proses pemilihan baka mulai tahun  1960 di Hawaii Agricultural Experiment Station dan selesai pada tahun 1968. Buah ini hijau sepenohnya dan berbentuj bulat dengan tangkai yang pendek. Purata berat buah sekitar 16 - 39 aun dengan kulit yang licin dan berkilat. Ruang tengah buag adalah berbentuk bintang dan mempunyai isi yang tebal. Isi yang berwarna kuning oren ini mempunyai rasa yang enak dan kualiti buah sangat baik. Varieti betik ini tahan lama dalam simpanan.

Begitulah 25 kultivar atau varieti betik yang disenaraikan agak popular semenjak beberapa dekat lagi. Kebanyakan betik tersebut ditanam oleh negara-negera tertentu bagi pasaran tempatan dan juga ekspot. Di Malaysia pula kita mempunyai beberapa kultivar yang popular iaitu Betik Sekaki, Betik Eksotika, Betik Subang, Betik Btu Arang dan juga Betik Tempatan. Walau pun kultivar betik yang popular di negara kita tidak ada didalam senarai diatas, penanaman betik di Malaysia masih menghasilkan nilai ekspot jutaan ringgit setahun walau pun terdapat masaalah serangan penyekit betik seperti Penyakit Mati Rosot betik dan Penyakit PRSV. Industri betik negara akan diteruskan dengan pelbagai amalan teknologi untuk menghasilkan kualiti betik sesuai untuk pasaran domestik dan ekspot. 
Wasallam!.



NAMA BETIK...PAPAYA DIA JUGA...
DALAM DUNIA...25 KULTIVAR ADA...
ADA YANG BIASA...HIBRID BAKANYA...
INI TIDAK MASUK..VARITI LOKAL KITA...

By,
M Anem
Senior Agronomist
Taman Cendana, Jalan Istana,
Bandar Melaka, Melaka,
Malaysia.
(29 RabiulAwal 1434H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...