Support My Blog

Tuesday, January 23, 2024

SISTEM PENGANGKUTAN TUMBUHAN (Part 1)

SISTEM PENGANGKUTAN TUMBUHAN
wujud adalah untuk membantu membawa bahan-bahan ke seluruh bahagian tumbuhan. Ia nya terdiri daripada tiub-tiub nipis yang dipanggil berkas vaskular dan boleh ditemui dalam batang, daun dan akar. Penulis blog ada belajar secara mendalam akan organ ini semasa belajar di universiiti dan ada dirujuk dalam usaha membuat kerja-kerja penulisan dan pengembangan pertanian. Dilaporkan dimana struktur floem berada pada bahagian luar berkas vaskular. Floem berfungsi untuk mengangkut hasil fotosintesis (glukosa) dari daun ke seluruh bahagian lain pada tumbuhan. Dalam pada itu ada struktur Xilem pula tang mana ia boleh ditemui pada bahagian dalam berkas vaskular (Sila lihat rajah diatas). Xilem adalah bahagian yang berfungsi untuk mengangkut air dan mineral terlarut dari akar ke daun. Selain itu ia nya juga memberi sokongan kepada tumbuhan. Dilaporkan dimana did
alam tumbuhan pembuluh, xilem atau pembuluh kayu ialah sejenis tisu pengangkut yang berfungsi untuk menyalurkan air dan nutrien daripada bahagian akar (yang menyerap) kepada tumbuhan. 
Tisu ini juga memberi kekuatan kepada pokok untuk tegak dan terus hidup. Sel xilem banyak mengandung lignin dan merupakan pembentuk kepada bahagian utama dari apa yang kita kenali sebagai kayu. Mudahnya untuk memahami perkara asas dimana pasangan bagi xilem ialah floem. Menyentuh mengenai struktur ada terdapat tiga faktor yang menyebabkan air dan nutrien dapat naik dari akar ke daun iaitu disebabkan oleh faktur Tarikan Transpirasi, Tekanan Akar dan juga Tindakan Rerambut. Bagi jenis 'Xilem Primer' dimana ia terhasil semasa pertumbuhan pertama prokambium. Bagi jenis iaitu 'Xilem Sekunder' pula ia terbentuk semasa pertumbuhan kedua daripada kambium vaskular. Xilem jenis ini lazim diapati dalam dua kelompok spesies tumbuhan jenis konifer (Coniferae) atau pokok berkayu dan juga didapati pada pokok-pokok famili kayu lembut (softwood). Xilem terhasil dari pokok famili ini dijadikan kayu keras (hardwood). Secara umum boleh dinyatakan dimana Xilem dan Floem merupakan sistem pengangkutan tumbuhan dan memainkan peranan penting dalam kehidupan tanaman atau ia sama seperti kepentingan jantung dan sistem peredaran darah dalam kehidupan haiwan. Dalam beberapa cara, kedua-dua sistem ini memainkan peranan yang sama. Xylem dan floem adalah dua organ berbeza dalam tanaman, tetapi mereka biasanya terdapat bersama dalam sesuatu yang dipanggil bundel vaskular (vascular bundle). Bundel vaskular adalah seperti lebuh raya super cepat di mana penumpangnya adalah pelbagai bahan yang diperlukan untuk pertumbuhan tanaman. Ia mudah melihat bundel vaskular sebagai titik-titik kecil dalam batang sayur saderi. Xylem dan floem boleh diibaratkan sebagai tiub kosong, tidak berbeza dengan jerami minuman, yang melalui tanaman. Mereka lebih kompleks daripada ini, tetapi analogi tiub kosong adalah senang untuk digambarkan. Artikel pada malam Jumaat ini dalam blog "Anim Agro Technology" saya menulis mengenai sistem pengangkutan tumbuhan dan asas kepentingan memahami xilem dan filem untuk dijadikan bahan rujukkan pembaca semua.


Ramai pembaca blog ini ada yang pernah dengar mengenai 'Xilem' 
sebagai struktur yang bertanggungjawab untuk mengangkut air dari akar ke seluruh bahagian tanaman. Air dan mineral terlarut melalui membran luar akar dan kemudian mengalir ke pusat akar. Dari sana kemudian air memasuki xylem dan memulakan perjalanan naik ke atas tanaman (Sila lihat rajah di sebelah). Proses yang berlaku adalah apabila air hilang dalam daun maka ia seterusnya mencipta penurunan tekanan di dalam xylem yang menyebabkan lebih banyak air bergerak naik melalui tiub. Sistem ini hanya menyokong lalulintas satu hala. Air yang disembur (foliar spray) pada daun dapat diserap sedikit oleh daun tetapi air ini tidak dipindahkan ke seluruh bahagian tanaman. Apabila tanaman memerlukan air lazimnua ia mesti diserap oleh akar yang berada dalam tanah atau media tanaman lain. Penyiraman air kepada tanaman akan membolehkan air di bekalkan dan akan dierap oleh tumbuhan melalui akar dan di hantar kebahagian lain tumbuhan melalui xilem. Sistem pengangkutan tumbuhan ada yang di namakan sebagai 'Floem' iaitu struktur tiub pengangkut untuk bahan Mineral dan lain-lain dalam tumbuhan. Floem berfungsi mengangkut karbohidrat, mineral, asid amino, hormon dan bahan lain yang dihasilkan oleh tanaman ke kawasan lain. Lalulintas dua hala ini selalunya berlaku dalam floem dimana molekul di mana-mana bahagian tanaman boleh mengalir ke mana-mana bahagian lain iaitu dengan menggunakan tiub floem. Sistem ini agak kompleks dan tanaman mengawal pergerakan molekul. Ada jenis molekul yang lebih mudah dipindahkan daripada yang lain. Contohnya adalah bahan kalsium dianggap “tidak bergerak”(immobile) dan tidak mudah bergerak di seluruh tanaman. Molekul lain seperti gula adalah “bergerak”(mobile) dan mudah dipindahkan ke mana-mana bahagian tanaman. Apa yang penulis blog tahu dimana sistem pengangkutan xilem dan floem adalah komponen penting dalam biologi tanaman bertujuan memastikan sumber daya dan bahan kimia penting dapat bergerak ke seluruh tanaman dengan efisien. Seperti manusia yang mana ia memerlukan sistem peredaran darah untuk mengalirkan nutrien dan oksigen dimana bagi tanaman memerlukan sistem ini untuk kehidupan dan pertumbuhan mereka. Penulis blog percaya dengan memahami fungsi ini maka semua pembaca akan dapat memahami dengan lebih baik kehidupan tanaman di sekeliling kita.


Beberapa portal ada menulis artikl seperti dalam kompas.com dimana artikel bertajuk '
Fungsi Xilem dan Penjelasannya, Fahami Juga Pengertian serta Anatominya' sesuai di jadikan bahan rujukan dan ditulis semula. Dilaporkan dimana fungsi xilem bagi tanaman adalah penting untuk proses penyaluran nutrisi ke seluruh bagian tanaman. Xilem adalah jenis jaringan yang ditemui pada tanaman vaskular yang memainkan peran penting dalam pengangkutan air dan nutrisi ke seluruh tanaman. Xilem adalah jaringan sel yang kompleks yang memanjang dari akar ke daun dan batang dimana ia bertanggung jawab atas pergerakan air ke atas dan mineral terlarut dari akar ke bagian atas tanaman. Fungsi xilem yang utama adalah untuk mengangkut air dan mineral terlarut dari akar ke bahagian atas tanaman, termasuk batang, daun dan bunga. Proses ini dikenal sebagai transpirasi dimana ia terjadi melalui serangkaian mekanisme fizikal dan kimiawi yang akan bekerja sama untuk menciptakan aliran air dan nutrisi yang terus menerus ke seluruh tanaman. Mekanisme fizikal ini adalah proses transpirasi akibat dari sifat air yang memiliki kecenderungan untuk berpindah dari satu lokasi dengan kadar kepekatan cecair tinggi ke kawasan lokasi yang kepekatannya rendah. Ketika air memasuki akar tanaman selalua ia dengan segera mengalami gradien konsentrasi dimana konsentrasi air yang lebih tinggi di dalam akar daripada di luar. Selain itu dilaporkan peranannya dalam mengangkut air dan nutrisi dimana fungsi xilem juga adalah penting untuk beberapa perkara dalam tumbuhan yang lain. Xilem adalah jaringan khusus yang berada pada tanaman bervaskular yang mana ia bertanggung jawab untuk pengangkutan air dan mineral terlarut dari akar ke bahagian atas tanaman, termasuk batang, daun dan bunga (Sila lihat foto disebelah). Ini terdiri dari dua jenis sel, trakeid dan elemen pembuluh yang selalu akan membentuk jaringan kompleks tabung yang selalu ia saling berhubungan yang membentang di seluruh tanaman. Dinding sel-sel ini sangat lignifikasi, memberikan kekuatan dan dukungan pada jaringan xilem. Xilem (xylem) sangat penting untuk pertumbuhan, perkembangan, dan kelangsungan hidup tanaman, karena memungkinkan pengambilan dan distribusi air dan nutrisi yang diperlukan untuk fotosintesis dan proses metabolisme lainnya. Menyentuh mengenai anatomi Xilem yang mana ia adalah jaringan kompleks dengan anatomi spesifik yang memungkinkannya mengangkut air dan mineral terlarut ke seluruh tumbuhan. Ini terdiri dari dua jenis sel: trakeid dan elemen pembuluh. Trakeid adalah sel-sel panjang dan sempit yang membentuk serangkaian tabung yang saling berhubungan di seluruh tanaman. Mereka dicirikan oleh ujung yang meruncing dan dinding sel sekunder yang tebal, yang sangat lignifikasi untuk memberi kekuatan dan dukungan pada tanaman. Trakeid memiliki lubang, yang merupakan area kecil berdinding tipis di sisinya yang memungkinkan air berpindah dari satu sel ke sel lainnya. 


Dalam 
pada itu ada elemen pembuluh yang lebih lebar dan lebih pendek dari trakeid dan memiliki dinding ujung berlubang yang disebut pelat saringan yang memungkinkan aliran air lebih besar. Unsur-unsur ini juga sangat lignifikasi dan memiliki lubang di sisinya, tetapi tidak memiliki ujung trakeid yang meruncing. Perforasi di dinding ujung elemen pembuluh memungkinkan pergerakan air dan mineral terlarut secara efisien melalui jaringan xilem. Apa pun jaringan xilem dikelilingi oleh lapisan sel parenkim, yang merupakan sel hidup yang memberikan dukungan dan penyimpanan bagi tanaman. Lapisan ini disebut floem, dan berfungsi sebagai lapisan pelindung jaringan xilem. Jaringan xilem dibagi menjadi dua wilayah utama: xilem primer dan xilem sekunder. Xilem primer terbentuk selama tahap awal pertumbuhan tanaman dan terdiri dari sel-sel berdinding tipis yang lebih kecil. Xilem sekunder terbentuk kemudian dalam kehidupan tumbuhan dan memiliki dinding yang lebih tebal dan lebih banyak mengalami lignifikasi. Ini bertanggung jawab atas sebagian besar transportasi air dan mineral pada tanaman yang lebih tua. Sebenarnya menyentuh mengenai anatomi xilem meliputi trakeid dan elemen pembuluh, yang saling berhubungan membentuk jaringan tabung yang mengangkut air dan mineral terlarut ke seluruh tumbuhan. Jaringan ini dikelilingi oleh lapisan sel parenkim dan terbagi menjadi daerah xilem primer dan sekunder, dengan yang terakhir bertanggung jawab atas sebagian besar transportasi air dan mineral tanaman. Dalam pada itu dilaporkan dimana fungsi Xilem yang utama adalah untuk mengangkut air dan mineral terlarut dari akar ke bagian atas tanaman, termasuk batang, daun, dan bunga. Proses ini dikenal sebagai transpirasi, dan terjadi melalui serangkaian mekanisme fisik dan kimiawi yang bekerja sama untuk menciptakan aliran air dan nutrisi yang terus menerus ke seluruh tanaman. Proses mekanisme fizikan seperti proses transpirasi berdasarkan pada sifat air yang dilihat ia memiliki kecenderungan untuk berpindah dari bahagian dalam tumbuhan dengan kadar konsentrasi tinggi ke bahagian lain tumbuhan dengan konsentrasi rendah. Ketika air memasuki akar tanaman, ia segera mengalami gradien konsentrasi, dengan konsentrasi air yang lebih tinggi di dalam akar daripada di luar. Hal ini menyebabkan air berpindah dari akar ke jaringan xilem, yang kemudian diangkut ke atas melalui tanaman. Mekanisme kimia transpirasi melibatkan proses penguapan, yang terjadi ketika air terkena udara. Semasa air bergerak melalui jaringan xilem, ia terpapar ke ruang udara di daun dan batang yang mana ini menyebabkan beberapa molekul air meruap. Penguapan ini menciptakan tekanan negatif di dalam sistem pengangkutan xilem dima ia akan menarik lebih banyak air dan melarutkan mineral dari akar. Selain peranannya dalam mengangkut air dan nutrien dimana xilem juga berperanan sebagai penyokong bagi struktur tumbuhan. Dinding sel xilem yang sangat kuat dengan lignifikasi akan memberikan kekuatan dan stabiliti kepada tanaman dan mamu menahan kekuatan angin dan tekanan graviti. Secara keseluruhan dilihat dimana fungsi xilem memainkan peranan penting dalam pertumbuhan, perkembangan dan kelangsungan hidup tanaman vaskular dengan mengangkut air dan mineral terlarut ke seluruh tanaman dan memberikan dukungan struktur. Artikel ini ditulis dalam dua (2) segmen iaitu Part 1 dan Part 2 yang sesuai dibaca kesemuanya. Semuga artikel ini memberi info berguna kepada semua prmbaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!...
SISTEM PENGANGKUTAN TUMBUHAN...APA....
ADA XILEM DAN FILEM... APA BEZANYA PULA...
MENGANGKUT AIR, NUTRIEN... EDAR SEMULA...
MEMBACA ARTIKEL...AGAK SUKAR FAHAMNYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Taman Cendana, Bandar Melaka,
Melaka,
Malaysia.
*24 Jamadilakhir 1445H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...