Support My Blog

Saturday, January 27, 2024

POKOK CYCAS - TANAMAN HIASAN

POKOK CYCAS (Cycas spp) merupakan sejenis tanaman hiasan yang sering dijadikan pilihan ramai mereka yang meminati tumbuhanini di Malaysia. Penulis blog suka melihat tumbuhan pokok seperti ini yang banyak di tanam di Taman Saujana Hijau, Putrajaya sejak lebih 20 tahu lalu dimana kini masih dijaga dengan baik malahan ada beberapa jenis baru yang ditanam. Cycadophyta adalah divisi tumbuhan benih yang mana ia bercirikan batang tebal dan berkayu dengan susunan dedaun pinat, keras malar hijau serta ekajantina. Apa pun tumbuhan ini dilaporkan ia merangkumi banyak keluarga iaitu Keluarga Cycadaceae, Stangeriaceae dan juga bagi keluarga Zamiaceae dalam ordo Cycadales. Pokok-pokok dalam kelompok ini (yang turut disebut dengan nama Cycas atau sikad, cycad) selalunya ia boleh tumbuh dengan baik menyerupai pokok-pokok palma atau paku pakis dimana sebenarnya dari segi hubungan kedua-dua jenis tumbuhan ini langsung tiada perkaitan rapat. Dalam pada itu pokok-pokok ini sebenarnya boleh didapati di seluruh dunia dan kini ia sudah semakin berkurangan taburannya dimana ada empat spesies diancam kepupusan sementara tujuh spesies lain hanya ada kurang dari 100 pokok sahaja tumbuhan cycad ini yang dilaporkan berada atau masih tinggal hidup meliar di beberpa negara tertentu. Dari segi taburan dilaporkan dimana selalunya pokok cucas ini boleh dijumpai di banyak bahagian negara beriklim subtropika dan tropika di dunia. Kepelbagaian spesies terbesar berlaku di benua-benua Amerika Selatan dan Tengah dimana ada sebanyak 65 spesies di laporkan ia juga berada bertaburan di Mexico, Antillen, Tenggara Amerika Syarikat, Australia, Melanesia, Mikronesia, Jepun, China, Asia Tenggara, India, Sri Lanka, Madagascar serta selatan dan tropika Afrika. Sebahagian daripada spesies-spesies tersebut masih dapat bertahan hidup di gurun tandus atau iklim separa gurun atau berada didalam keadaan hutan hujan atau juga kedua-duanya tanpa di ganggu manusia. Penulis blog kurang pasti dengan kenyataan dari Indonesia yang menyatakan dimana negara Indonesia memiliki lebih 90% daripada jumlah keseluruhan pokok saikas (cycas) di seluruh dunia iaitu ini meliputi kira-kira 3 juta hektar tanah. Kandungan dalam pokok ini adalah bahan kanji sagu yang akan diproses kepada bebola kecil yang digelar ‘pearl’. Bebola ini biasa digunakan dalam resipi ‘kuih sago’, ‘mango sago’ ataupun ‘sago kelapa.  Artikel pada subuh ini dalam blog "Anim Agro Technology" saya menulis mengenai pokok Cycas yang unik sesuai untuk dijadikan tanaman hiasan sebagai bahan rujukkan semua.


Menarik satu artikel berkaitan 
Cycas atau lebih dikenali sebagai Cica atau Sagu Palm telah berada di bumi selama kira-kira tiga ratus juta tahun. Mereka sudah ada sebelum munculnya dinosaur, itulah sebabnya ia dianggap sebagai fosil hidup, dan salah satu yang paling tahan. Hari ini ia adalah spesies yang sangat dihargai di kebun disebabkan walaupun ia mempunyai kadar pertumbuhan yang sangat perlahan namun sebab aspek kecantikkannya dari usia yang sangat muda ia mahal dipasaran. Hebatnya ia boleh ditanam selama bertahun-tahun yang mana ia dikenali sebagai Cyca, Sagu sejati India, kelapa sawit palsu atau sagu yang mana ia juga mempunyai pertumbuhan lambat dimana dalam masa setahun tidak banyak menghabiskan banyak tenaga untuk tumbuh seperti pokok hiasan yang lain. Ada jenis yang berasal dari Jepun Selatan dimana walaupun hari ini banyak ditanam di banyak negara beriklim tropika sehingga negara subtropika ada menanamnya. Dengan penjagaan baik dilaporkan ia mampu mencapai ketinggian maksimum 7 meter akan tetapi dikawal ketinggian sekitar dari 2 meter kerana agar dapat dilihat dengan lebih cantik. Struktur pokok terbuat dari batang palsu (pseudostem) dimana selalu bentuknya adalah lurus. Ia akan berukuran sekitar 20cm tebal dimana selalu mempunyai 'mahkota' iaitu daun hijau gelap yang kaku dengan ukuran panjangnya hingga 2 meter. Tidak seperti banyak tanaman lain dimana pokok Cica ini mampu untuk menghasilkan banyak daun pada satu masa iaitu biasanya adalah sekali setiap tahun. Bagaimana pun setelah pokok ini dewasa ia akan mempunyai pseudostem yang terbentuk dengan baik kira-kira 40cm tinggi (tidak termasuk daun) dengan ia akan dilihat seakan terbuka atau seakan mekar. Lazimnya pokok ini berlainan fungsinya diantara pokok cycas betina dengan pokok cycas jantan. Bagi cycas betina ia akan mengeluarkan bunga yang berbentuk macam setengah bola sementara bagi pokok jantan ia akan mempunyai bunga berbentuk kerucut (Sila lihat saya di foto diatas sekali). Selalunya organ ovari masih berada di pokok betina untuk disenyawakan dimana kemudian tanaman akan menghasilkan benihnya. Benih ini selalu dilihat berwarna kemerahan dan panjangnya sekitar 2cm. Kajian medapati dimana ia adalah tanaman yang tahan lama sehingga ia mampu mencapai usia 200 tahun. Dalam beberapa tulisa dinyatakan ia beracun dimana pada semua bahagian terutama biji dilaporkan ia mengandung racun yang disebut cicasin iaitu bahan yang menyebabkan kerengsaan pada sistem pencernaan dimana jika terambil dalam dos yang tinggi menyebabkan kegagalan fungsi hati.


Menyentuh berkaitan amalan agronomi atau bagaimana cara penjagaan tanaman cycas ini akan dijelaskan. Pokok ini sebaiknya menerima sinaran cahaya matahari mencukupi sepanjang hari untuk pertumbuhan yang baik. Bagaimana pun penanaman diperingkat awal perlu dijaga baik kerana jika terdedas terus pada mterik matahari maka kesannya bahagian pucuk daun mudanya akan hangus terbakar (sun burn). Apa pun memilih kawasan dengan tanah subur pentng sebelum menanam. Pilih lokasi yang mempunyai saliran baik kerana pokok cycas mudah rosak jika terendam dalam air walau pun sekejap sahaja. Pastikan dibuat sistem saliran terbaik dimana sesuai juga ditanam didalam pasu bersaiz besar atau bekas yang sesuai. Pada lokasi penanaman perlu digali lubang tanaman berukuran 
sekurang-kurangnya 1m x 1m dimana kemudian campurkan tanah topsoil dari kebun serta dicampur dengan perlite atau batu tanah liat 50% dan organik. Jika menanam didalam pasu atau bekas besar sebaiknya media tanaman disesuaikan dimana bahan substrat sebaiknya ia mudah dikeringkan melalui lubang dibawahnya bertujuan mengelakkan daripada berlakunya air bertakung. Sebaiknya cara terbaik untuk sistem saliran adalah digalakkan agar dilletakkan beberapa batu di dalam pasu dengan ukuran sesuai (tidak boleh terlalu besar atau terlalu kecil). Pokok perlukan penyiraman terutama pada musim panas atau kemaarau tetapi sebaiknya sentiasa diperiksa kelembapan tanah atau media dalam pasu dulu jika airnya kering untuk dibuat penyiraman. Pastikan menggunakan air sesuao seperti air hujan. Pembajaan dengan baja organik dan baja kimia sebaiknya dilakukan mengikut umur pokok dan juga tahap kematangan pokok. Baja tahi kelawar (guano) atau baja tahi ayam proses digalakkan untuk digunakan. Bagaimana pun periksa dahulu pokok sebelum membaja.


Selalunya jenis pokok cycas ini boleh dibiakkan
dengan menggunakan bijinya. Biji cycas sesuai diletak secara langsung di tempat pembenihan yang sesuai didalam polibeg di tapak semaian. Bagaimana pun digalakkan agar bijibenih cycas ini direndam selama dua puluh empat jam dahulu untuk menggalakan proses percambahan. Apabila anakbenih sudah cukup ukurannya maka ia sudah sesuai untuk dijual atau pun ditanam sendiri dilokasi yang dikehendakki. Proses penting didalam menjaga pokok cycas ini adalah Aktiviti Pemangkasan (Pruning). Cara membuat pemangkasan pokok cycas atau cica ini hanya dengan memotong daun kuning atau kering iaitu setepah pemeriksaan dibuat apabila perlu. Terdapat amalan atau petua lain yang dibuat seperti aktiviti memotong semua daun untuk tujuan ia berpura-pura tumbuh lebih cepat akan tetapi sebenarnya ia tidak berlaku dan salah. Ini kerana apabila daun sudah dibuang maka sebenarnya  ini melambatkan lagi proses fotosintesis dan kesannya akan melambatkan lagi jangkamasa tumbesaran pokok. Kepercayaan ini dilaporkan akan menyebabkan pokok ini akan mengeluarkan mahkota yang lain dengan cepat yang mana pokok cycas tersebut sebenarnya berbuat demikian sebagai tindakbalas atau naluri kelangsungan hidup. Dalam kes lain jika dibuat pemangkasan pada musim bunga atau musim panas tidak digalakkan kerana perkara ini akan membolehkan serangan serangga perosak dan penyakit kepada bahagian tumbuhan yang terluka. Antaranya adalah serangga Red Palm Weevil yang akan masuk kedalam kawasan luka dan seterusnya merosakkan pokok cycas ini. RPW ini merupakan serangga yang sangat tertarik dengan bau sagu dalam pokok cycas yang terdedah sebaik sahaja dipangkas sama dengan serangannya pada pokok kelapa yang berlaku. Selain dari kumbang merah iaitu ia boleh dikawal dengan tidak memangkas dan dengan rawatan pencegahan dengan Chlorpyrifos. Cara lain mengawalnya adalah dengan parafin atau dengan racun serangga anti-cochineal. Pemindahan anaakbenih di kebun sebaiknya dilakukan pada musim sesuai dimana musim bunga di negara subtropika adalah disyorkan. Bagaimana pun di Malaysia penanaman pokok cycas boleh dilakukan sepanjang tahun dimana ia akan tumbuh dengan kadar sama sepanjang bulan dalam setahun kerana iklim yang baik. Semuga artikel ini memberi info berguna kepada semua para pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!....

POKOK CYCAS... CANTIK BENTUKNYA...
HARGANYA MAHAL... RAMAI YANG SUKA....
POKOK BETINA... JANTAN IA BERBEZA....
BANYAK DI TANAM... TAMAN PUTRAJAYA...


B
y,
M Anem,
Senior Agronomist,
Precint 11, Putrajaya,
WP Putrajaya,
Malaysia.
(7 RabiulAkhir 1445H).
posted from
Desaru, Johor.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...