Support My Blog

google.com, pub-9539594402816441, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Monday, April 12, 2021

DAGING RUSA - APA DIA?


RUSA
(Deer) merupakan sejenis haiwan 
dalam keluarga artiodactyl yang mempunyai lebih daripada 40 spesies diseluruh dunia. Jangkauan tempat tinggal mereka adalah pelbagai zon iklim iaitu daripada kawasan padang rumput kering sehingga kawasan sejuk di tundra Artik. Kawasan pembiakan rusa semulajadi dipercayai berada sekitar EurAsia dan Amerika sebelum manusia membawa rusa ke kawasan benua Australia dan New Zealand. Sejak dahulu dipercayai dimana daging rusa pernah digunakan untuk dijadikan industri daging rusa terutama daripada spesia rusa sika, rusa merah dan rusa roe. Antara kulineri yang sangat dihargai adalah daripada jenis daging rusa masihmuda yang diburu pada musim gugur dikawasan negara temperate. Dalam pada itu dilaporkan dimanan kandungan kalori daging rusa adalah 154 kcal per 100 gram daging. Daging Rusa atau dalam bahasa Inggeris disebut sebagai 'Venison' adalah sumber protein bermutu tinggi yang juga tepu atau tinggi dengan mineral (besi, kalium, fosforus, natrium, kalsium, magnesium) serta ia juga kaya dengan vitamin (PP, E, A, B1, B2), lipid dan bahan ekstraktif yang lain. Kajian menunjukkan dimana diantra beberapa ciri berguna daging rusa (venison) dimana ia adalah jenis daging untuk dijadikan makanan yang sangat baik oleh manusia dimana ia lebih berharga dan berkualiti dari daging bebiri, daging lembu, daging babi dan juga daging ayam. Ini disebabkan semasa hayatnya haiwan rusa ini tidak diserang oleh parasit dimana kesannya daging rusa boleh dimakan mentah. Memakan daging rusa dilaporkan mampu untuk mencegah kes anemia, hipertension, penyakit vaskular sklerotik, diabetes mellitus dan penyakit kardiologi (kalori). Daging rusa yang didakwa lebih mesra alam juga didakwa mampu untuk melindungi manusia dari karsinogen. Artikel subuh Ahad ini dalam blog "Anim Agro Technology" saya paparkan mengenai beberapa fakta mengenai daging rusa sebagai bahan bacaan dan rujukkan [embaca semua.

Menyentuh mengenai potensi dan kulineri daging r
usa dalam masakan memang boleh dipelbagaikan kerana lazimya daging rusa atau venison mempunyai rasa manis dan warna kecoklatan tertentu. Dagingnya padat dan keras dan sebaiknya sebelum ia memasak adalah disarankan untuk diperap dengan beberapa jenis herba dan perasa yang sesuai dengn menu masakan. Pada penulis blog untuk memangang daging rusa (roested) sebaiknya diperap dengan repah yang sesuai sehingga ianya sebati sebelum memanggangnya menjadi ;steak daging rusa' yang enak dan lazat serta berkhasiat. Di Malaysia memang ada beberapa restoren yang menawarkan hidangan steak daging rusa ini dengan harga berpatutan untuk ujirasa (Sila lihat foto disebelah). Penulis blog memang beberapa kali dapat makan steak ini dalam beberapa majlis rasmi dan juga pernah pergi kerestoren yang ada menghidangkannya. Sebenarnya daging rusa boleh digunakan untuk memasak pelbagai hidangan dimana kalangan masyarakat tempatan mereka masak kari, rendang, panggang. masak kicap dan sebagainya. Diperingkat antarbangsa pula daging rusa ada yang diproses menjadi sosej atau pun menjadi bebola daging (calorizator). Ia juga memang boleh dibakar, direbus, di goreng atau di panggang. Lazimnya dging rusa akan dimakan dengan nasi, kentang, mee, roti, sayur-sayuran, dan bijirin dan lain-lain. Daging rendang rusa merupakan diantara masakan terbaik yang penulis blog pernah nikmati diikuti dengan daging rusa panggang yang dimakan dengan nasi semasa berkunjung kerumah rakan yang ada menternak rusa di Jorak, Muar, Johor beberapa tahun lalu. Beliau menternah sekitar 25 ekor rusa dikawasan halaman rumahnya dan menjadikan aktiviti peenternakan rusa sebagai hobi yang membawa keuntungan juga.

Kepada mereka yang handal menikmati makanan berasaskan daging memang akan berkata dimana d
aging rusa adalah daging yang sangat lazat dan luar biasa untuk dinikmati. Daging Rusa sebenarnya memang mempunyai struktur yang agak kaku dimana untuk mendapatkan satu  hidangan yang enak maka sebaiknya ia perlu mengikuti beberapa peraturan untuk memasak dan memerap daging dalam perapan khas. Bahan untuk perapan ini pelbagai kombinasi daripada jenis rempah biasa sehingga kepada bahan yang mesra alam beberapa jenis daun pokok renek. Daun dari tumbuhan ini mampu merangsang proses pengeluaran Asid linoleat dalam tubuh individu yang didakwa mempunyai kemampuan untuk melindungi manusia dari kesan berbahaya bahan karsinogenik dan toksik. Semasa daging rusa dimasak atau menjalani rawatan panas biasanya ia dapat mengekalkan citarasa aslinya yang tidak terdapat pada daging lembu atau daging babi. Di negara Rusia daging rusa atau venison merupakan sejenis tisu otot dari rusa liar yang mana ia merangkumi beberapa haiwan yang dagingnya digunakan sebagai produk makanan termasuk rusa, rusa roe, rusa fallow dan juga Elk. Daging daging rusa memang sangat padat dimana ia tidak mengandungi lapisan lemak dan ia dilaporkan mempunyai rasa manis dan bau yang khas. Lazimnya daging rusa yang diperoleh dari binatang masih muda hasil berburu pada separuh pertama musim gugur memang sangat bernilai dimana di hemispiar utara haiwan seperti ini ada juga yang dijadikan perusahaan industri ternakan komersil. Daging rusa mempunyai komposisi makanan seperti vitamin dan zat mineral tinggi termasuk uunsur K, P, S, Na, Zn, Se dan Ca. Di antara unsur mineral ini dilaporkan dimana unsur zat besi (Fe) adalah mempunyai jumlah yang banyak. Kandungan asid lemak dalam daging rusa juga menambah nilai kualiti daging rusa dipasaran. Daging rusa yang mana kandungan kalorinya rendah amat baik kepada mereka yang berlebihan berat badan serta da masaalah pada ginjal dan hati. Daging rusa segar diperlukan untuk atlet yang berusaha membina otot dengan mendedahkan badan kepada beban yang berat. Ada laporan lain menyatakan dimana menggunakan daging rusa dengan cara betul dalam makanan membantu mengurangkan risiko terkena penyakit sistem kardiovaskular. Ia juga didakwa membantu mengurangkan kolesterol darah sehingga dapat melindungi terhadap terjadinya aterosklerosis.

Venison adalah sejenis daging dilaporkan mengandungi unsur protein yang sangat baik terutama pada rusa muda. Laporan dari beberepa negara didapati baiwan rusa yang menjadi penghuni hutan yang belum mencapai usia enam bulan mempunyai daging yang lebih lembut dan mudah diproses sedangkan daging rusa yang diperoleh dari haiwan lebih dewasa mempunyai tekstur yang lebih keras atau kaku dengan warna dagingnya lebih merah. Dilaporkan dimana rusa liar mengambil m
akanan utama iaitu lichen (sejenis lumut) yang mempunyai kemampuan untuk menghilangkan parasit dari tubuh manusia (Sila lihat foto disebelah). Ini menunjukkan bahawa haiwan rusa ini hampir tidak mempunyai cacing dan parasit lain didalam tubuhnya dimana oleh itu perlu diketahui dimana semasa menyediakan hidangan atau memasak dagingnya tidak perlu melakukan rawatan panas yang menyeluruh. Daging rusa sesuai dimakan dengan selamat untuk dimakan mentah seperti sushi dan sudah djadikan amalan kepada menu makanan athlet yang ingin mengurangkan berat badan berlebihan. Daging rusa atau venison mempunyai keupayaan untuk membuang sebatian karsinogenik seperti garam logam berat dan bahan toksik dari badan. Penggunaan daging rusa secara berkala dalam diet menguatkan kekebalan dan imunisasi serta dapat membantu melawan virus, jangkitan dan kulat. Telah juga terbukti secara ilmiah dimana daging rusa dapat melindungi seseorang dari ancaman penyakit kanser (barah). Adalah tidak mustahil untuk menyingkirkan tumor sepenuhnya akan tetapi adalah berkemungkinan ia berpotensi untuk mencegah peningkatan metastasis. Kandungan antioksidan dalam daging rusa akan melambatkan proses penuaan semula jadi. Daging rusa membantu dalam sintesis enzim disebabkan ia lebih mudah dicerna. Hidangan dari daging rusa memang digalakan untuk diberikan kepada mereka yang pernah menjalani pembedahan atau penyakit berjangkit. Venison mampu melindungi tubuh dari kesan negatif alkohol dan produk tembakau serta dari kesan rawatan dengan ubat kuat. Ada dakwaan dimana daging rusa digunakan untuk tujuan dijadikan serbuk yang banyak digunakan dalam bidang kosmetologi. Berdasarkan kajian ini mereka menghasilkan krim anti-penuaan dan produk pelindung sinar matahari yang menyuburkan kulit dan melindunginya dari kesan berbahaya sinar ultraviolet. Semuga artikel ini memberi info berguna kepada semua pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!..
TERNAK RUSA... GUNA DAGINGNYA...
HARGANYA MAHAL... HEBAT RASANYA...
DIPANGGANG ENAK... RENDANG JUGA...
PELBAGAI KHASIAT... ARTIKEL DIBACA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 627, Suite Room,
Hotel Sabah, Sandakan,
Jalan Utama, Sabah,
Malaysia.
(28 Syaaban 1442H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...