Support My Blog

Thursday, July 27, 2023

TANAMAN PAGAR - ADA INFO MENARIK (PART 3)

TANAMAN PAGAR (Hedgerows) merupakan tanaman yang ditanam dalam barisan dengan pokok renek secara dekat, dilatih dan diselenggara membentuk pagaran atau tanda sempadan untuk sesuatu kawasan. Tanaman pagar digunakan bagi membahagikan antara jalan raya dengan kawasan kaki lima ditepinya dimana ia juga satu bentuk landskap ringkas seni menggubah pokok renek. Pada penulis blog mendapati dimana tanaman pagar selalunya terdiri dari jenis tumbuhan yang ditanam ditepi-tepi sempadan bertujuan bagi banyak jenis kegunaan tetapi secara umumnya ia ditanam pada bahagian tengah sebagai pembatas antara bangunan, ladang, infrastruktur seperti jalanraya atau pun sebagai tanda atau pembatas antara petak premis dengan pihak lain. Bagaimana pun kini tanaman pokok pagar sudah ada banyak kegunaan lain terutama bertujuan mendapatkan keindahan. Tanaman yang ditanam dapat berupa tanaman yang boleh juga ianya dituai termasuk tanaman seperti jenis sayuran dimana tanaman herba (Pokok Salam di depan rumah penulis blog) yang sesuai diambil daunnya untuk dijadikan bahan masakkan dan kegunaan lain. Pada penulis blog menyatakan dimana isu tanaman pagar mempunyai fungsi sebagai kompoun dan sebagai pokok pelindung dari serangan binatang, bencana alam ataupun disebebkan oleh manusia. Tanaman-tanaman pagar ini selain dipakai untuk mempercantikan kawasan keliling rumah ada yang sengaja menanamnya untuk sumber penghasilan herba sebagai ubatan.  pagar tanaman dan dipakai pula untuk pengobatan. Seperti katuk atau daun katuk yang mana tanaman ini ditanam di tepi-tepi rumah sebagai tanaman pagar untuk sayuran dan obat-obatan. Adapun ada tanaman yang khusus ditanam sebagai tanaman pagar yang dipakai sebagai tanaman hiasan yang mana ia menjadi penghias makanan seperti bunga terulak (Calonytion aculeatum). Biasa ditanam di tidak jauh pot atau melilit sebagai tanaman pagar yang memenuhi kawasan pagar rumah. Bunga Telang (Clitoria ternatea) pada penulis blog yang menanmnya di rumah sesuai menjadi tanaman pagar yang merambat dimana ia adalah sejenis herba sesuai digunakan akarnya untuk mengeluarkan dahak dari bronkitis dan bunganya untuk pewarna seperti nasi kerabu. Perlu diawasi pokok telang kerana dilaporkan akarnya adalah merbahaya dan ada racun yang boleh menyebabkan perut kembung dan jikalau termakan berlebihan pula akan ia menyebabkan hilang pertimbangan. Tanaman pagar pada penulis blog memang ia mempunyai faedah untuk menjadikan ekosistem lebih baik dan boleh menjadi sumber makanan dan habitat untuk tupai dan burung. Tanaman pagar juga boleh ianya menjadi sumber makanan untuk para serangga pendebunga sehingga membantu dalam keanekaragaman alam sekitar dalam dunia pertanian. Artikel subuh ini dalam blog "Anim Agro Technology" saya paparkan beberapa info menarik mengenai tanaman pagar untuk dijadikan bahan rujukkan semua.


Pada penulis blog memilih tanaman Pagar Pucuk Merah adalah salah satu pilihan terbaik. Ini kerana pokok Pucuk Merah merupakan tanaman yang paling umum digunakan sebagai pilihan dalm cara mendekorasi taman. Pucuk daun berwarna oren kemerahan ini boleh ia berubah menjadi warna seperti kuning, hijau pucat dan hijau tua semasa pokok sudah dewasa. Pokok Pucuk Merah dapat ditanam berdekatan atau ditanam rapat-rapat dan apabila ia dipangkas mampu untuk menyerupai pagar yang kemas. Tanaman ini juga mudah untuk dipangkas menjadi bentuk unik mengikut kreaativiti pembaca blog sehingga menjadi pokok kesayangan yang suka semua orang memerhatikannya. Tanaman ini boleh tumbuh dengan cepat meskipun telah dipangkas dan sering dibuang daunnya. Pokok Pucuk Merah sering dijadikan sebagai pagar tanaman tidak hanya di Malaysia tetapi dibeberaoa negara ASEAN dan juga kawasan lainnya. Pagar dari tanaman ini akan membuat halaman rumah akan menjadi sangat menarik dan merimbun serta menyejukkan persekitaran juga. 


Mungkin tidak ramai yang mengenali tanaman Pagar Jenis Pittosporum di Malaysia. Tanaman Pittosporum merupakan sejenis tumbuhan herba yang se;alu dilihat sebagai jenis semak hijau yang lebat, padat dimana ia sesuai tumbuh meninggi. Pokok jenis semak ini mempunysi kemampuan untuk beradaptasi dengan baik serta ia memang tahan terhadap cuaca panas, kering. Bagaimana pun kelebihannya dimana ia boleh dibuat pemangkasan berulang kali. Selalunya ia berdaun berwarna hijau yang bergerombolan yang mana ia membuat tanaman ini menjadi salah satu tanaman pagar yang popular dikalangan pemilik rumah yang luas. Tumbuhan Pittosporum mempunyai susunan daun yang padat sehingga mudah untuk kerja-kerja memangkas dan memang ia mudah dibentuk sesuai dengan kreativiti dan juga kehendak. Ciri seperti ini jyba yang telah menjadikan Pokok Pagar Pittosporum sangat sesuai untuk dipilih sebagai sejenis pagar taman dan sesuai dijadikan sebagaai tanaman teduhan dikawasan halaman rumah.


Walau pun Tanaman Pagar Buloh
untuk dijadikan pagar rumah akan tetapi tidak ramai di Malaysia mereka melakukannya. Apa pun pada penulis blog dimana pokok buluh ada yang sesuai untuk dijadikan tanaman pagar dan menarik hasilnya.  Pokok buloh dapat memberikan sentuhan konvesional dan moden di kawasan keliling rumah dan lebih menarik jika disusun sebagai pagar rumah. Selalunya bagi menjaga ketinggan pokok bulih perlu dicari spesis yang renek dan mudah di pangkas. Ketinggian pokok bulih bagaimana pun memang ia mampu mengujudkan situasi privasi daripada bahagian luar sebelum masuk ke dalam rumah. Sebagai tanaman liar memang pokok buloh agak sukar di jaga berbanding dengan tanaman pagar lain kerana selalu ia ambil masa agak lama untuk established. Antara yang tidak sesuai ataau kurang disyorkan seperti jenis Buloh Fargesia yang memiliki akar menggumpal dan tumbuh lebih lambat. Dilaporkan jenis ini mempunyai batang buloh yang kuat dengan daun yang selalu hijau meskipun di cuaca agak sejuk sedikit. Daun buluh yang kering peru dibersihkan bagi mendapatkan pertumbuhan baik dan cantik.


Terakhir adalah jenis 
Tanaman Pagar American Holly dimana tumbuhan ini merupakan salah satu jenis pokok yang menyerupai pokok cemara yang mempunyai bentuk piramid yang dilihat memang menarik. Daunnya yang lebat berwarna hijau cerah sepanjang tahun dengan bentuk 'holly traditional' dengan selaluya dibahagian tepi adalah berduri. Pokok ini juga mempunyai bunga kecil berwarna putih dan buah yang berwarna merah cerah. Pokok Pagar jenis ini juga sering dijadikan sebagai tanaman pagar terutama dikawasan yang rumahnya uas dan luas. Tanaman ini mampu tumbuh dengan baik sehingga 20 meter ketinggiannya namun ia juga perlu dipangkas secara teratur dan berjadual. Dilaporkan dimana ia sering digunakan untuk menambah daya tarik visual sebuah taman. Pokok American Holly sering digunakan untuk hiasan sempena Hari Krismas sama ada diletakkan diluar rumah atau pun didalam rumah. Sebenarnya setiap tanaman pagar memerlukan kaedah rawatan penyelengaraan yang berlainan antar ajenis tanaman pagar. Pilih jenis tanaman yang sesuai dengan luas, keadaan tanah dan sesuaikan dengan konsep rumah sedia ada. Setiap tanaman pagar ini memang ia memerlukan penjagaan yang membolehkan ia tumbuh dengan baik. Aktiviti Pemangkasan tanaman perlu dilakukan secara rutin untuk menjaga keindahan tanaman pagar. Lakukan penyiraman serta pebajaan sesuai dengan keperluan tanaman. Semburan racun serangga dan penyakit perlu dilakukan jika perlu. Tanaman pagar menawarkan ciri perlindungan, tempat bersarang untuk burung dan ada yang mampu menghasilkan nektar untuk dikutip oleh serangga dan membantu pendebungaan. Tanaman pagar dari jenis yang berbunga terang dan bernektar dikunjungi oleh kupu-kupu dan serangga lain. Artikel ini ditulis dalam 3 segmen iaitu Part 1, Part 2 dan Part 3 dan yang sesuai dibaca kesemuanya.  Semuga artikel ini memberi info berguna kepada semua para pembaca blog anim agro technology kali ini. Wasallam!!!...
TANAMAN PAGAR... BANYAK JENISNYA...
DI PILIH TERBAIK... MESTI DIJAGA JUGA...
PELBAGAI WARNA... CANTIKKAN RUPA...
MEMBACA ARTIKEL... DAPAT ILMUNYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Precint 11, Putrajaya,
WP Putrajaya,
Malaysia.
(3 Zulhijjah 1444H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...