Support My Blog

Thursday, January 5, 2023

CIRI-CIRI NANAS JAMBUL MAS A18 (Part 2)

VARIETI NANAS NANAS JAMBUL MAS (AC15) telah pun berjaya didaftarkan dengan Jabatan Pertanian Malaysia pada September 2022 dan kini sudah berada didalam Senarai Pendaftaran Varieti Umum Tanaman Malaysia. Pendaftar varieti nanas ini adalah Syarikat Jambul Mas Sdn Bhd yang mempunyai beberapa kebun di Negeri Sembilan dan Melaka. Bagaimana pun varieti nanas ini masih belum dilancarkan secara rasmi seperti beberapa varieti nanas lain isitu Nanas Crystal Honey dan Nanas Cobek dilancarkan semasa MAHA 2022 dan ianya dijangka akan dilancarkan pada tahun 2023. Penulis blog yang telah ujirasa dan menjumpai varieti nanas tersebut sebagai 'Nanas Premium' yang mana asalnya hanya ada di tanam di Negeri Sembilan. Kemudian amat teruja untuk berusaha mendaftarkannya setelah melihat sendiri pokok nanas tersebut dan membuat ujirasa beberapa kali buah nanas Jambul Mas A18 yang telah masak. Belum banyak varieti nanas ini yang ditanam secara komersil kerana ia baharu sahaja ditemui dan berjaya didaftarkan dan syarikat ini sahaja yang ada pokok induk yang disahkan oleh Jabatan Pertanian. Pada pendapat penulis blog memang ia amat kemungkinan besar varieti nanas ini menjadi sebagai salah satu daripada Nanas Premium setanding dengan beberapa varieti nanas premium lain untuk dimakan segar mahupun untuk produk diproses. Kali pertama membuat ujirasa nanas ini penulis blog kagum dengan keunikan dan keenakannya kerana ia agak lebih baik daripada nanas MD2 dan Nanas Yankee (Selangor Sweet). Penulis blog mendapati dimana pokoknya juga lebih lasak dilapangan berbanding dengan nanas popular iaitu MD2. Waktu memetik buahnya juga sekitar 12 bulan membolehkan tanaman nanas varieti ini dipercayai akan menarik minat ramai pengusaha nanas komersil di Malaysia. Apa pun yang paling penting kini sudah ada sebanyak 15 varieti nanas yang didaftarkan di Malaysia untuk dijadikan pilihan kepada ramai penanam nanas di Malaysia. Penulis blog juga mengucapkan terimakasih kepada rakan-rakan yang berada di Jabatan Pertanian Malaysia terutama dari Bahagian Kawalan Kualiti Putrajaya yang datang membuat pemeriksaan varieti ini untuk proses pendaftaran varieti umum tanaman. Penulis blog yang beberapa kali ada bersama mereka mendapati beberapa ciri-ciri yang terdapat pada varieti nanas ini amat menarik untuk ia dikongsikan. Artikel pada subuh Ahad ini didalam blog "Anim Agro Technology" buat kali pertamanya ditulis pencirian varieti nanas Jambul Mas untuk dijadikan bahan rujukkan pembaca blog semua. Kepada pembaca dan petani boleh mendapatkan sulur benih Nanas Jambul Mas A18 daripada syarikat tersebut dengan menghubungi Encik Amir pada hp 018-2880299.


4.  CIRI JAMBUL NANAS 

Jambul yang terdapat pada nanas ini adalah antara ciri yang unuk untuk dibincangkan. Semasa buah nanas ini belum masak (buah muda) dilihat ia mempunyai jambul yang sama dengan beberapa varieti lain (Sila lihat foto disebelah). Dilihat dimana kedudukan jambul adalah Separa Menegak dengan mempunyai saiz jambuk yang sederhana. Pada masa ini dilihat warna pada daun jambul adalah sama dengan warna daun dipokok. Setelah diperiksa dimana jumlah bilangan jambul setiap buah hanya satu sahaja. Apabila diukur jambul nanas ini semasa belum matang ianya mempunyai purata tinggi jambul yang berukuran 11.74 cm (diantara ukuran minima 10cm sehingga ukuran terbesar 13 cm). Bagaimana pun pada penulis blog pelik apabila buah ini matang dimana jambulnya menjadi kecil (atau kontot) dan akhirnya jambuknya 'menghilang' atai membengkak diatasnya seakan bentuk kon (Sila lihat foto paling atas sekali). Ciri ini yang membuatkan penulis blog menamakan nanas ini sebagai 'Jambul Mas' kerana ia adalah salah satu ciri paling unik bagi nanas ini.


5.  CIRI PEDUNKEL

Diperiska mengenai ciri pedunkel atau tangkai buah nanas dimana dilihat warna permukaan atas daun braktea ventral adalah sebagai berwarna Merah. Jika diteliti lanjut dimana terdapat atau ada kehadiran trikom sebelum buah masak. Apabila diukur dimana purata panjang pedunkel adalah 24.82 cm yang diketagorikan sebagai pedulkel yang panjang. Diteliiti seterusnya dimana saiz garispusat pedunkel (di ambil ukuran pada bahagian tengah) adalah sekitar 31.35 cm. Dalam pada itu lazimnya ia berkait dengan keadaan mengenai purata bilangan sulur bawah tanah yang jumlahnya adalah sebanyak 3 sulur. Dilihat lebih lanjut terdapat beberapa pokok yang sulur udaranya melebihi daripada 5 sulur.


6.  CIRI BUAH MASAK

Perkara ini merupakan penting didalam membuat pencirian buah nanas. Pada awalnya penulis blog menerima buah nanas yang mana buah nanas Jambul Mas dilihat yang matang adalah berbentuk Kon kebentuk Selinder (Sila lihat foto disebelah). Dilihat dibahagian kuar dimana ada warna dominan buah masak iaitu ianya adalah berwarna Kuning Jingga. Diperiksa lanjut dimana ada keseragaman warna kulit buah masak. Bagi pemeriksaan dikebun juga dilihat dimana buah nanas ini mempunyai leher buah adalah tinggi. Ciri unik lain adalah dimana dilihat profail mata buah adalah kelihatan 'Timbol'. Apabila diukur dimana saiz purata tinggi buah masak (tidak masuk leher) adalah 13.86 cm. Dalam pada itu ukuran purata saiz diameter buah (pada bahagian bawah) adalah 11.86 cm, ukuran purata saiz diameter buah (pada bahagian tengah buah) adalah 12.23 cm dan purata saiz diameter buah (pada bawah buah) adalah sekitar 11.01 cm. Beberapa biji buah nanas Jambul Mas yang dipetik kemudian ditimbang dimana purata berat buah masak (tanpa jambul) adalah 1.36 kilogram. Dalam pada itu pemeriksaan dilaukan mendapati dimana purata bilangan mata buah masak adalah sebanyak 99 mata (Jumlah mata terendah yang dikira adalah 77 mata dan paling tinggi adalah berjumlah 117 mata).


7.  CIRI ISI BUAH MASAK

Pencirian ini merupakan penting didalam menentukan kehebatan sesuaitu varieti nanas. Dilihat dimana warna isi buah masak adalah Sederhana Kuning (Sila lihat fotoo disebelah). Diteliti lanjut dimana kelihatan jelas dimana warna isi adalah seragam iaitu daripada bawah ke atas buah. Bagaimana pun dilihat iaitu kedalaman mata adalah dalam kategori sebagai Cetek. Ciri mengenai kepadatan buah adalah sederhana dengan ia mempunyai citarasa kerangupan buah yang juda kategori sederhana. Di teliti lanjut dimana tekstur isi buah matang adalah berserat (fibrous). Dalam pada itu didapati dimana aroma atau bau buah masak juga adalah bertahap sederhana. Pengkelasan mengenai kandungan jus buah masak adalah ianya 'Berjus'. Dilihat juga mengenai tahap ukuran saiz diameter empulur buah adalah 31.5 cm. Apabila diuji didapati dimana kadar keasidan isi buah masak berada sekitar pH4.31 iaitu tahap yang enak dan selamat dimakan. Paling hebat bagi ciri nanas jambul mas ini dimana dengan alat Refractometer yang digunakan ia memberikan bacaan kadar kandungan gula buah masak pada purata 16.02% Brix (ujian mendapati ukuran didapati paling rendah pada kadar 14.8% Brixs sehingga setinggi 17.8% Brixs). Memang manis dan enak sekali nanas ini sehingga ramai yang telah kali pertama memakannya akan mencari lagi. Varieti nanas Jambul Mas ini dijangka akan menjadi salah satu nanas premium dengan harga setanding atau lebih tinggi daripada nanas MD2 dipasaran kelak. 
Semuga artikel ini menjadi bahan rujukkan kepada semua para pembaca blog anim agro technology. Terimakasih kepada semua pasukan pemeriksa varieti nanas Jabatan Pertanian Malaysia yang buat pemeriksaan dilokasi. Kepada semua pembaca dapatkan benih tulen daripada Syatikat Jambul Mas Trading sebelum menanamnya pada tahun 2023. Wasallam!!!...
NANAS JAMBUL MAS... DIDAFTARKAN...
BUAHNYA MANIS...MUDAH PENJAGAAN...
BENIH TULEN... SYARIKAT BEKALKAN...
NANAS PREMIUM... SEGERA DAPATKAN..

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Taman Cendana, Persimpangan Bukit Beruang,
Bandar Melaka, Melaka,
Malaysia.
(2 RabiulAkhir 1444H).
Kemaskini di Hotel Impiana, Senai, JB.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...