Support My Blog

Wednesday, September 25, 2019

ORKID DI TAMAN PERTANIAN SABAH

KOLEKSI ORKID DI TAMAN PERTANIAN SABAH di Tenom merupakan antara yang terbaik didunia dengan koleksi janaplasma dan repositori yang sistematik. Penulis blog berkesempatan untuk membuat tinjauan teknologi  di sektor Pusat Konservasi Orkid yang mempunyai beratus-ratus koleksi tanaman orkid untuk dilihat para pengunjung dan peminat orkhid khususnya. Taklimat diberikan oleh Sheera dan Edna serta diiringi oleh Pegawai Pertanian Daerah Tenom En Hafiz dan ahlis-ahlis rombongan daripada Putrajaya. Memasukki Taman Pertanian Tenom ini diberikan penerangan mengenai pusat ini yang terletak dipendalaman Sabah sekitar 10km daripada Bandar Tenom. Memang pada awal pagi seawal jam 7.30 pagi kami tiba ke pintu masuk ditaman dan terus diberikan taklimat dengan jelas. Taman Pertanian Sabah atau juga lebih di kenali sebagai Taman Pertanian Lagud Seberang ini terletak di Daerah Tenom kira-kira 10 km dari Pekan Tenom. Di taman ini terdapat pelbagai jenis spesis tumbuhan, serangga, burung dan haiwan liar yang boleh menjamu pandangan pengunjung. Menariknya taman dengan keluasan 200 hektar ini berlatar belakangkan banjaran crocker iaitu banjaran terpanjang di Malaysia. Pengunjung boleh melihat dengan jelas terutama sekali kalau mereka rajin mendaki anak tangga di ‘Observation Tower’ yang ada di sediakan di dalam taman ini. Perjalanan dari Kota Kinabalu menuju ke Taman Pertanian yang terletak di Daerah Tenom ini mengambil masa lebih kurang 3-4 jam perjalanan. Apabila sampai di Pekan Tenom hanya perlu menaiki van sewa untuk sampai ke taman. Ada banyak van sewa yang menawarkan perkhidmatan hantar ambil untuk pengunjung. Penulis blog yang menjadi tetamu khas Jabatan Pertanian Sabah mendapat kemudahan tersendiri berkunjung ke Taman ini khususnya di Taman Orkid yang memang istimewa. Artikel dalam blog ''Anim Agro Technology'' kali ini mempaparkan hasil kunjungan penulis kel lokasi tersebut untuk bahan rujukkan.


Taman TPS Tenom ini juga merupakan ‘taman ilmu’ yang menawarkan ilmu dan aspek pendidikan. Pada saya ucapkan tahniah kepada Jabatan Pertanian Sabah yang menguruskan taman ini yang bertaraf terbaik dengan ada pegawai dalam bidang hortikultur yang banyak pengetahuan. Memang tidak hairan lah jika setiap tahun ada saja rombongan peminat tumbuhan dan saintis serta kalangan pelajar sekolah yang membuat kunjungan ke taman ini. Penulis blog ke Taman Pertanian Sabah ini sebanyak 4 kali tetapi hanya kali ini menghabiskan masa hampir 4 jam membuat lawatan dimana agak lama di kawasan taman konservasi orkid eksotik di Sabah. Ini bukan pertama kali menjejakkan kaki ke taman ini kerana sebelum ini ada beberapa kali membuat lawatan mesyuarat berkaitan tanaman kopi, buah nadir dan pembangunan stesyen dengan pegawai penyelidik disini iaitu Encik Andrian.  Disini rupanya terdapat tumbuhan atau tanaman yang bukan berasal dari Malaysia sebaliknya dibawa masuk dari luar negara seperti Cannon Ball, Canister, Phil Nut (Philipine Nut), Giant Water Lily atau Amazonian Lotus dan berpuluh jenis tumbuhan lagi. Bagi koleksi orkid atau anggerik liar daripada hutan Sabah atau hutan Borneo khususnya ia diberikan perhatian serius kerana ianya juga dilaporkan semakin pupus. Di Tapak Konservasi ini diwujudkan satu persekitaran khusus untuk membolehkan tumbuhan orkid hidup dengan baik.  


Pada penulis blog amat 'exited' apabila dapa melihat sendiri sejenis orkid iaitu Orkid Telinga Gajah (Phalaenopsis gigantea) yang sedang berkembang dengan baik (Sila lihat foto paling bawah dan sebelah). Orkid iini sering berbunga selepas musim kemarau dan setahun sekali sahaja. Orkid Telinga Gajah telah mula berkembang pada bulan ini dan kemungkinan akan kembang sepenuhnya sebelum bulan disember tahun akan datang. Tumbuhan ini yang digantung pada kayu pokok Pakupakis amat sesuai dengan suasana sekelilingnya yang membap dan dingin. Pemerhatian dan penjagaan dilakukan terhadap beberapa spesin orkid liar di taman ini sebagai tumbuhan yang ditanam semula ditempatkan di sini untuk tujuan penyelidikan dan pendidikan. Menurut Sheera ada nyatakan diman atumbuhan dan tanaman orkid ini adalah merupakan tumbuhan yang endemik di Borneo dan ia juga didakwa dan dikatakan hanya akan berbunga 2 tahun sekali. Selain bunganya yang menarik dinyatakan dimana daunnya juga merupakan antara tarikan bagi orkid ini. Lebar daunnya boleh mencapai sehingga 1 kaki dan panjang daunnya juga mempunyai ukuran sehingga 2 kaki. Saiz daun inilah yang menyebabkan orkid ini mendapat nama, Orkid Telinga Gajah dimana ada usaha membawa keluar orkid ini dan diseludup kerana ia mempunyai nilai pasaran sehingga RM10,000 keatas bagi setiap pokok. Di Sabah spesis orkid ini sangat jarang dan sukar untuk ditemui dan hanya boleh ditemui di dua tempat sahaja yang dijaga dengan baik. Anda boleh lihat sendiri orkid unik iini dengan beramai-ramai menyaksikan sendiri Orkid yang unik ini di taman ini.


Dalam pada itu penulis blog dapat tumbuhan dinamakan sebagai Pokok Lekir, Pokok Ubi lekir, Loki atau Ubi Kekek dengan nama botaninya sebagai Titan Arum atau Amorphophallus titanum. Tumbuhan jenis orkid ini juga merupakan yang hasilkan bunga raksasa dimana dikatakan juga dikallangan masyarajkat tempatan juga dipanggil sebagai Bunga Bangkai atau Suweg raksasa. Jenis ini hanya endemik tumbuh di kawasan hutan di Borneo dan beberapa hutan lain di Sumatera.Jika berbunga lazimnya hasilkan bunga besar berwarna krim dengan tumbuh menegak bagi spesis Titan arum ini. Sekali pandang bentukk bunganya adalah seakan Bunga Terompet yang besar (pokok masih belum berbuga sewaktu lawatan). Didakwa apabila berbunga dimana Amorphophallus titanium ini boleh membesar sehingga 4 m dengan diameter sekitar 1.5 meter besarnya. Tumbuhan ini ada 2 fasa pertumbuhan iaitu fasa vegetatif f=dan fasa repproduktif dimana pada fasa  vegetatif biasanya batang tumbuh di atas umbi akan muncul batang tunggal dan daun yang sekilas mirip dengan pokok betik (Sila lihat foto disebelah). Ketinggian pokoknya boleh mencecah sehingga mencapai 6 meter. Setelah beberapa tahun maka organ generatifnya akan layu kecuali umbsinya yang mana ia akan mengeluarkan bunga yang besar. 
Bunga ini akan keluar bila umbsiinya memiliki berat minima sekitar 4 kg. Bila jumlah makanan dalam umbisi sudah kurang atau belum mencapai berat 4 kg sebaiknya pokok tersebut dibuang dan digantikan dengan pokok baru. Semasa bunga mekar akhirnya didebunga dan menjadi buah berbiji. Biji-biji ini boleh dijadikan benih untuk ditanam dengan mudah tunbuh fasa vegetatif. 

Penulis blog paling 'happy' apabila dilihat beberapa Kad QR Code ada digantung pada jelas beberapa spesis orkid terpilih (Sila lihat foto disebelah). Kad berwarna putih hitam ini mudah diakses dengan HP OPPO sayadan dalam beberapa saat kemudian ada link mempaparkan akan kenyataan spesis bunga tersebut dapam HP dan saya teus buat 'print screen'. Ini memudahkan saya dan pengunjung untuk mendapatkan maklumat terus daripada kecanggihan QR Code dan HP dengan cepat dan tepat. Dakwa Sheera setakat ini hampir 60% daripada spesis orkid di taman ini telah dipasang dengan tag QR Code dan usahasama membuatna dibuat bersama beberapa pihak berkepentingan didalan bidang akademik dan industri orkid di Sabah. Memang teknologi seperti ini sudah popular digunakan seperti pengalaman penulis blog di China dimana ia amat memudahkan orang biasa untuk mengakses maklumat. Dalam pada itu beberapa tumbuhan laon seperti herba, buah-buahan, tanaman akuatik, bunga-bungaan dan ornamental serta koleksi pokok dari luar negara juga boleh dipasang dengan tag QR Code untuk memudahkan para pelancong dan pengunjung mendapatkan akses maklumat yang tepat dan pantas. Walau pun signal untuk HP agak kurang kuat akan tetapi ia masih berfungsi dengan baik semasa saya membuat akses. Kepada anda pembaca blog anim agro technology kena datang berkunjung ke Taman Pertanian Sabah di Tenom ini untuk mendapatkan pelbagai info yang berbaloi mengunjunginya. Wasallam!!!...
TAMAN ORKID...KOLEKSI JANAPLASMA...
ORKID GERGASI... BERBAGAI LAINNYA...
PENERANGAN DIBERI... JELAS ISINYA...
DIJEMPUT SEMUA DATANG... ILMU DIJANA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 106, Orkid Hotel,
Tenom, Sabah,
Malaysia.
*15 Muharam 1441H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...