Support My Blog

Monday, July 22, 2019

JUS CERMAI - SATU PRODUK BARU

JUS CERMAI merupakan satu produk yang baru dipasaran yang diusahakan oleh usahawan bumiputra dari Khasiat Alam Enterpprise di Balai Informasi Linggi, Port Dickson, negeri Sembilan yang penulis blog membuat tinjauan. Pokok dan Buah Cermai (Phyllanthus accidus Skeels) adalah sejenis tumbuhan dari keluarga PHYLLANTHACEAE yang sesuai tumbuh di Malaysia. Penulis blog melawat projek ini dalam satu tinjauan teknologi kebeberapa projek pertanian di Daerah Port Dickson di Negeri Sembilan yang diaturkan oleh pejabat pertanian daerah. Turut hadir didalam tinjauan ini adalah Pengarah Pertanian Negeri Sembilan En Hisham, Pegawai Pertanian Port Dickson En Norol dan Pengarah Makmal Kuala lumpur serta beberapa pegawai lain. Projek lain yang dbuat tinjuaan adalah tanman melon, tanaman rosel, projek IAT Kolej Uniti, Projek Tanaman Durian dan beberapa lagi. Menurut pemilik perusahaan Khasiat Alam Enterprise dikenai dengan nama Azman Janggut beliau telah beroperasi menghaslkan pembagai jus dan proseuk lain smenjak 4 tahun lalu. Jabatan Pertanian Port Dickson menawarkan syarikat beliau untuk menggunakan bangunan kompleks ESC Linggi yang terbiar untuk digunakan sebagai pusat operasi. Bangunan ini telah diperbaiki lantau dan strukturnya untuk memproses pelbagai produk IATnya. Bangunan ini yang mana kedudukkan terletak dijalan utama Linggi-Melaka amat strategik kerana mudah dikunjungi dan ditanam dengan banyak pokok cermai disekeliling kawasan lapang. Artikel subuh ini dalam blog "Anim Agro Technology" saya menulis mengenai usahawan bumiputera yang tabah memajukan produk jue sbuah cermai jus buah kedodong dan pelbagai produk IAT yang lain.


Pokok Cermai adalah jenis pokok saka yang tumbuh menegak dengan ketinggian mampu mencapai 3-8 meter iaitu seakan-akan sama dengan pokok belimbing buluh. Bentuk batang dan dahan pokok cermai berwarna coklat kehitaman dengan susunan kanopi seimbang. Daun cermai berwarna hijau muda dan berukuran 3-5 cm panjang dan 1-2 cm lebar dengan susunan bersilang tersusun rapi (sila lihat foto disebelah). Bunga yang bersaiz kecil lazimnya keluar dari bahagian dahan dan batang pokok cermai berwarna putih kemerahan dan dalam jambak yang bersusun. Proses pendebungaan berlaku dengan sendiri dimana ada bunga Jantan, Bunga Betina dan ada yang Hemaprodite dan juga ada bantuan daripada serangga terutamanya semut dan juga angin. Buah cermai berbentuk seperti apel kecil yang mempunyai 6-8 keluk atau ketak berwarna hijau muda keputihan. Buah yang masak akan bertukar kepada hijau kekuningan. Saiz buah lingkungan 1 - 1.5 cm garispusat dan mempunyai rasa sangat masam. Di bahagian tengan cermai ada beberapa bijibenih yang berwarna kekuningan dan keras sebanyak 4-6 biji. Terdapat serangan Ulat Makan Daun yang makan daun terutama dalam musim kering dan boleh dikawal dengan semburan racun serangga. Buah yang matang berisi padat akan di kutip menggunakan tangan dan di basuh sebelum di proses. Satu pokok cermai dewasa mampu menghasilkan kira-kira 10 - 15 kilogram buah cermai setahun. Pengeluaran musim puncak di Malaysia adalah pada bulan April, Meidan Jun setiap tahun. Buah cermai jeruk yang di jual di pasar malam dan di supermarket dengan harga RM 2.50 - RM 3.00 setiap 100 gram. Pulau Pinang yang terkenal dengan produk jeruk buah-buahan tidak ketinggalan menjual 'Buah Cermai Jeruk' dengan harga ladang sekitar RM 4.50 - RM 6.00 sekilogram.


Buah Cermai yang diperolehi daripada beberapa lokasi termasuk dari pusat pertanian dan penanam tempatan. Buah cermai yang matang ini akan dibersihkan dari kekotoran sebelum ianya seterusnya akan di masukkan didalam mesin untuk memasak dan pemerah jus cermai. Beliau lazimnya akan menggunakan alat memasak yang menepati kehendak sistem GHP dan jus yang sia diproses akan dibotolkan mengikut saiz. Perlabelan dibuat dengan ada dinyatakan label dan sijil HALAL yang mempunyai semua keterangan yag disyaratkan dalam pembungkusan makanan. Syarikat kini didalam proses mendapatkan sijil MesTI daripada kementerian kesihatan. Apa yang penulis bloh diberi ujirasa akan jus cermai memag menepati citarasa pengguna dimana memang mempunyai rasa cermai yang terserlah. Ada rasa manis, rasa cermai dan sebagainyasebagai jus yang berkhasiat. Buah cermai yang mengandungi bahan antioksidan ini sangat baik untuk mereka yang ada masaalah kesihatan. Minuman jus cermai pada penulis blog merupakan sejenis minuman yang memang didakwa berkhasiat dan memang agak sukar mendapatkannya tersedia dipasaran. 


Buah Kedondong (Spondias cytherea) adalah sejenis buah-buahan tropika dari keluarga Anacardiaceae yang ditanam di negara kita kebanyakannya untuk ianya dimakan segar atau di proses buat jeruk. Buah kedondong dipercayai natif di kawasan Asia Tenggara dan juga Asia Selatan dan ditanam menggunakan bahan tanaman daripada biji. Pokok Kendondong pokok saka yang berbatang besar (90 cm ukurlilit) dan mampu mencecah ketinggian sehingga 45 meter dalam keadaan tidak dikawal dengan bahan tanaman dari biji benih. Pokok dari benih keratan atau tut biasa rendah dan lazimnya di cantas agar ketinggian sekitar 3-4 meter untuk mudah mengutip hasil. Daun kedondong adalah jenis majmuk dengan sebanyak 4-10 helai daun satu tangkai. Warna daun adalah hijau tua yang berkilat dengan panjang tangkaii sekitar 9-12 cm. Bunganya keluar dalam jambak dengan warna putih atau kuning dimana keluar daripada hujung ranting sepanjang 35 cm. Biasanya buah Kendondong berbentuk bulat seperti bola atau bulat lonjong panjang dengan 4-10 cm pnjang dan 3-8 cm lebar dengan warna hijau ketika muda dan kekuningan atau oren apabila masak. Isi buah kedondong adalah masam atau ada varieti yang agak manis dengan biji yang keras serta berduri dan berserabut.



Penggunaan buah kendondong oleh Khasiat alam Enterprise menbolehkan produk jus kedondong ini menjadi produk yang penting. Penulis blog ada menulis artikel mengenai buah kedodong dalam penulisan sebelumini untuk rujukkan anda (Sila klik disini). Buah kedondong mengandungi 60 - 85% air, 0.5 - 0.8% protin, 0.3-1.2% Lemak, 8 -10% Sukros dan juga sebanyak 1-3.8%sSerabut serta kaya dengan vitamin C dan zat besi. Walau pun buah kedondong tidak selalu dimakan segar terus  kerana ia masam tidak seperti buah-buahan lain akan tetapi ramai rakan kita yang makan begitu sahaja walau pun matanya terpejam akibat rasa kemasaman. Biasanya pokok kedondong tahan pada keadaan kemarau dimana banyak daun akan gugur tetapi pada waktu ini lazimnya kita akan lihat banyak bunga akan keluar banyak berbanding dengan musim hujan. Pemerhatian saya mendapati pokok buah kedondong tidak tahan dengan tanah lembab atau selalu ditenggelami air. Tanaman ini tidak mempunyai masaalah serangan musuh serangga dan penyakit. Bagaimana pun kadang-kadang ada serangan oleh Ulat Makan Daun, Lalat Buah dan Jelaga Hitam pada buah. Pengusaha jus buah kendondong mendapatkan buah kedondong daripada beberapa petani yang seterusnya akan menanamnya sebagai tanaman selingan. Jus kedondong keluaran syrikat ini didaka berkhasiat untuk makanan kesihtan. Semuga En Azman sekeluarga terus mengembangkan produknya sehingga boleh memberikan pendapatan terbaik. Semuga anda semua mendapat info terbaik dari anim agro ehnology kai ini. Wasalla!!!...
MEMBUAT JUS... CERMAI BUAHNYA...
RASA MANIS... SEJUK MINUMANNYA...
BUAH KEDONDONG.. PUN ADA JUGA...
DAPAT GALAKKAN...USAHAWAN MUDA...  

By,
M Anim,
Senior Agronomist,
Room 816, Mayor Suite,
The Imperial Heritage,
Jlan Bandar Hilir,
Melaka.
(12 Julai 2019).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...