Support My Blog

Monday, February 25, 2019

HARUMANIS - PIAWAIAN DAN PASARAN

MANGGA HARUMANIS (MA128) merupakan sejenis mangga premium kebangaan Negeri Perlis. Apabila musim buah mangga harimanis sampai sekutar bulan Mei - Julai maka akab bermulalah media massa melaporkan akan beberapa perkara mengenai buah mangga premium ini. Dasripada soal garha sehingga kepada pasaran dan kualiti buah dan eksport ianya akan dibincangkan saban tahun. Pada petani mereka terus berusaha menjada tanaman mangga ini semaksima mungkin dengan kos agak tiggi berbanding dengan tanaman buah-buahan yang lain. Mereka akan meronda dengan keenderaan khas untuk memeriksa da menjalankan amalan agronomi setiap masa (Sila lihat foto disebelah). Lazimnya para peminat mempelam harumanis pastinya akan menarik nafas lega apabila pijak Jabatan Pertanian bersama pihak FAMA yelah memperkenalkan satu bentuk piawaian khas bagi memastikan buah yang dijual di pasaran benar-benar tulen dan berkualiti tinggi. Piawaian dikenali sebagai Harumanis Standard itu kini dipromosikan kepada pekebun di negeri ini pada musim pengeluaran sebagai garis panduan dan rujukan pelbagai pihak. Kini dilaporkan piawaian itu diterima dan dipersetujui semua pihak terlibat dalam rantaian pemasaran melibatkan petani, pemborong, peruncit dan agensi di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani. Menerusi pengenalan Harumanis Standard yang dilakukan secara terperinci dijangka sudah pasti ia akan dapat memberi kepercayaan kepada pengguna, peruncit dan pemborong harumanis. Ada juga sesekali media melaporkan dimana ujud dakwaan dimana pembeli harumanis dari dalam dan luar negeri ini pada musim lalu terhadap ketulenan buah itu khususnya mereka yang membuat pembelian melalui pos. Perkara itu sedikit sebanyak diakui telah menjejaskan nama baik harumanis dan kerajaan negeri. Itu tidak termasuk peniaga yang sewenang-wenangnya menggunakan nama harumanis seperti ‘harumanis tipu’ dan ‘harumanis Thailand’ atau ‘mempelam Perlis’ semata-mata untuk melariskan jualan mereka. Kini bagi memberi keyakinan kepada pengguna dan pada masa sama kerajaan akan mengga­lakkan pengusaha, peruncit dan pemborong menggunakan pelekat harumanis (HM) Perlis pada buah, sebagai satu jenama. Artikel malam ini dalam blog ''Anim Agro Technology'' saya mempaparkan rencana mengenai piawaian dan strategi pasaran harumanis.

Dalam pada itu kesemua pencapaian terhadap kualiti harumanis itu dianggap penting dan bakal menjadi perkara asas bagi memastikan buah dikeluarkan nanti dimana mencapai piawaian sebelum ia boleh menembusi pasaran luar negara yang sudah pasti kualitinya jauh lebih tinggi. Kini melalui FHarumanis Standard, buah harumanis akan digredkan kepada Gred Premium 1, 2 dan Subgred berdasarkan kesegaran, kebersihan, saiz dan kematangan seragam buah tersebut. Harga buah harumanis pula walau bagaimanapun masih bergantung kepada pasaran terbuka, sebagai contoh, apabila musim berbuah jatuh pada Ramadan yang turut mempengaruhi pembelian selain pengeluaran berkurangan akibat musim hujan. Lokasi juga menjadi penentu harga buah yang disebabkan faktor kos pengangkutan dan penyim­panan. Persoalannya kini terletak kepada keseriusan pekebun untuk mencapai tahap standard yang ditetapkan FAMA itu bagi memastikan harumanis terus kekal mempunyai peminatnya pada setiap musim. Peserta projek ini yakin 75 peratus dari kawasan penanaman harumanis seluas 745 hektar di negeri ini mampu mencapai piawaian ditetapkan agensi terbabit. Ini kerana kesemua pengusaha tanaman terlibat merupakan pekebun yang serius dalam penghasilan mempelam ini dan sudah lama menanam harumanis. Walau bagaimanapun Jabatan Pertanian dan FAA akan ‘turun dan bercakap’ kepada pekebun untuk mempromosikan Harumanis Standard agar mempelam yang kita hasilkan nanti bermutu tinggi.

Penggemar harumanis sanggup membayar dengan harga tinggi asalkan kualiti buah mereka peroleh adalah yang terbaik dan segar. Jabatan Pertanian Negeri Perlis melalui Bahagian Hortikultur memperkenalkan roda harumanis untuk memudahkan penanam menjalankan aktiviti berkenaan sekali gus memantau perkembangan buah premium itu. Kini ada inovasi dan idea penghasilan roda harumanis ini tercetus apabila melihat roda kehamilan (Ovulation and Pregnancy Calender Wheel) yang digunakan di klinik ibu dan anak. Kini telah ramai petani faham akan pentingya penggunaan kalendar penanaman harumanis secara carta biasa agak membosankan dan susah difahami peladang. Daripada kalendar berkenaan ia ditukarkan kepada roda harumanis yang lebih mudah untuk difahami dimana serig digunakan dan menarik. Terdapat aktiviti utama dan tarikh perlu diikuti penanam bagi menjamin kualiti buah yang terbaik pada kalendar ini. Roda ini juga menyediakan panduan kepada penanam untuk melakukan aktiviti membaja, membalut buah dan memungut buah pada waktu yang betul serta tepat bagi menghasilkan buah berkualiti. Roda Harumanis ini akan diedarkan kepada penanam harumanis di Perlis terutama kepada peserta FFS (Farmer Field School) untuk digunakan sebagai panduan. memang diharap dengan penghasilan roda harumanis ini sebagai panduan kepada penanam, kes penjualan buah kurang matang dapat diatasi sekali gus menghasilkan buah yang berkualiti premium di pasaran. Kini Iabatan Pertanian juga sudah mengwar-warkan ciri-ciri dan kaedah mengenal pasti mangga harumanis yang sebenar. Mereka sudah pin memperkenalkan kod maklum balas pantas (QR kod) pada buah harumanis bagi mengelak pengguna ditipu pihak yang tidak bertanggungjawab. Kini pada peringkat permulaan seramai 30 daripada 90 petani akan menerima QR kod tahun ini untuk ditampal pada setiap biji buah harumanis daripada Jabatan Pertanian. Menurutnya, cara untuk menentukan gred harumanis adalah berdasarkan berat buah berkenaan, peratus kekotoran pada kulit dan bentuk harumanis. "Secara umumnya, harumanis mempunyai berat antara 350 hingga 600 gram, peratus kekotoran pada kulit kurang daripada 15 peratus dan tiada cacat bentuk ia dikategorikan sebagai buah gred A. Apa yang membezakan penentuan gred harumanis ialah fizikalnya saja. Rasa harumanis masih kekal sama walaupun grednya berbeza. Terkini pada 2 Ogos 2011 dilaporkan dimana Jabatan Pertanian Negeri Perlis sudah mendaftarkan mempelam harumanis Perlis sebagai harta intelek.

Dalam majlis berlainan dlaporkan dengan tajuk ''Harumanis dicadang menu wajib majlis kerajaan''. sesuai dikupas beritanya. YB Menteri Pertanian Dato Salahuddin Ayub melancarkan Roda Harumanis (inovasi) Industri pada majlis perasmian Hari Bertemu Pelanggan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani peringkat Negeri Perlis di Kompleks Pertanian Bukit Temiang, Beseri, Kangar. Beliau berkata beliau akan mencadangkan kepada Kabinet agar mempelam harumanis dijadikan menu wajib majlis-majlis anjuran kementerian dan agensi kerajaan. Cadangan itu adalah untuk membantu perkembangan industri harumanis negara, terutama di Perlis. FAMA telah menubuhkan satu unit khas bagi memasarkan produk ikon Perlis itu ke pasaran antarabangsa. Kementerian Pertanian akan bekerjasama dengan Tourism Malaysia untuk mempromosikan musim buah-buahan Malaysia sebagai antara produk pelancongan negara. Beliau berkata demikian pada sesi dialog sempena Hari Bertemu Pelanggan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani peringkat negeri Perlis di Kompleks Pertanian Bukit Temiang. Semasa berucap merasmikan majlis itu YB Menteri juga berkata usaha perlu dipergiat untuk mencari tanaman alternatif yang boleh dikomersialkan untuk tempoh jangka panjang bagi menggantikan getah dan kelapa sawit. Ini juga akibat ketidakstabilan harga kedua-dua komoditi itu telah menjejaskan kehidupan para pengusaha serta memaksa kerajaan memberi subsidi agar kedua-dua industri terus hidup dan memberi pulangan setimpal. Kini negara sedang cabaran dan persaingan negara pengeluar kacang soya yang berusaha merosakkan industri kelapa sawit dengan memburukkan minyak sawit dan penerokaan hutan. Justeru kin untuk jangka panjang adalah bahaya jika kita berterusan bergantung kepada hasil kelapa sawit dan getah. kini tanaman baharu yang mempunyai nilai pasaran yang tinggi hendaklah ditanam dengan lebih meluas, namun, kajian mendalam perlulah dilaksanakan terlebih dahulu. Kini beliau turut mencadangkan agar petani yang memiliki tanah yang kecil-kecil supaya bergabung di bawah satu pengurusan untuk mengusahakan tanaman secara besar-besaran bagi memaksimumkan hasil dan pendapatan. Pada majlis itu YB Menteri turut menyampaikan replika cek RM1 juta kepada Pengurusan Kluster Harumanis Perlis manakala RM57,000 sebagai insentif kepada Agropreneur Muda MADA (Lembaga Kemajuan Pertanian Muda). Semuga tilisan atrikrl ini mmberi info bergun kepada pembaca blog anim agro technology kali ii. Wasallam!!!...
MENANAM MANGGA... HARUMANIS JENISNYA...
NEGERI PERI... PALING LUAS TANAMANNYA...
RODA HARUMANIS... TENTUKAN CRANYA...
BUAH BERKUALITI.. RM35/KG HARGANYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Precint 11, Putrajaya,
WP, Malaysia.
(22 JamadilAkhir 1440H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...