mobile ads

KLIK SAYA SOKONG BLOG

Sunday, July 15, 2018

IKAN SEGAR DI PASAR TAWAU

PASAR TANJUNG TAWAU (Tanjung Market, Tawau) pada penulis blog merupakan salah satu pasar di Sabah yang menjual banyak ikan laut segar dan pelbagai hasilan laut. Pasar Tanjung Tawau memang menarik, meriah, unik dan ciri tersendiri. Pasar ini adalah destinasi pelancongan paling utama di tawau. Jika datang ke Tawau dan tidak singgah pasar ini maka dikira tidak sah. Memandangkan Bandar Tawau bersempadan dengan Indonesia (Sungai Nyamuk, Nunukan, Tarakan) maka memang banyak barangan dari Indonesia yang ada diperdagangkan di pasar ini. Antaranya seperti makanan pelbagai jenis kuih, sayur-sayuran, barang hasilan laut kering dan basah, pakaian harian dan banyak lagi. Pasar ini kini merupakan satu pusat periagaan yang setiap hari amat sibut dikunjungi pelanggan sehinggakan amat sukar untuk endaptak tempat letak kereta. Walau pun ada disediakan tempat letak kereta tertutup tetapi jumlahnya masih tidak mencukupi. Terdapat lebih daripada 40 penjual ikan segar dann produk hasilan laut lain di pasar ini yang masa pasar ini bersambung dengan jeti pemunggahan barangan produk tangkapan laut dan juga nelayan sungai. Rak-rak jualan dipenohi dengan pelbagai jenis hasilan segar laut yang dipamerkan dan para pengunjung akan membuat tinjauan seterusnya membeli. Penjual terdiri banyak kaum dengan ada dipasangkan tanda harga dipamerkan mengikut akta KPDNKK berkaitan dengan tanda harga. Memang saya suka membuat tinjauan dan perbandingan harga hasilan ikan, kerang-kerangan, ketam, sotong dan sebagainya. Ini adalah satu keseronokkan melihat ikan tuna yang amat besar sekali dan jarang penulis blog lihat dan juga beberapa spesis ikan yang jarang dijumpai di bandar-bandar utama di Semenanjung Malaysia. Selain daripada ikan kelihatan segar apa yang seronok apabila melihat harga yang diletakkan ianya jauh murah dari harga di Semenanjung. Artikel subuh ini saya menulis dalam ''Anim Agro Technology'' mengenai kunjungan penulis blog ke Pasar Ikan Tawau untuk dikongsi dengan semua pembaca.


Udang dipasar ini mempamerkan pelbagai jenis daripada jenis Udang Kara (Manthis Prawn), Udang Putih, Udang Pengantin, Udang Kertas, Udang Harimau dan sebagainya. Udang bergred tinggi seperti udang pengantin dijual dengan harga diantara RM35 - RM45 sekilogram bergantung kepada saiznya. Apa yang menarik mengenai jualan udang adalah bagi udang bersaiz kecil dijual dengan harga RM7.00 sekilogram (Sila lihat foto disebelah). Harga ini dikira murah berbanding dengan harga di Semenanjung dengan kualiti yang lebih segar. Udang ini amat sesuai dimasak sambal mahu pun digoreng dengan disalut tepong dan dimakan dengan nasi putih. Bagi udang besar sudah tentu enak digoreng dengan rasa manis kerana ia adalah udang segar dari laut. Udang segar mengandungi banyak kolesterol dimana penulis blog pernah memakan terlalu banyak udang segar ini sehingga berlaku gangguan pada saraf mata yang menyebabkan sedikit rabun. Apa yang penting bagaimana pun jika kita makan udang segar ini dengan kadar berpatutan maka ianya tidak menjadi masaalah. Udang segar ini boleh dibeli dan ada disediakan perkhidmatan membungkus (packing) untuk dibawa balik dengan kapalterbang (hand carry) balik ke Semenanjung.


Ada pula banyak jenis ikan pelagik yang dijual dipasar ini atau ia dikelaskan sebagai ''Ikan Rakyat''. Terdapat ikan selar, ikan cencaru, ikan sardin, ikan kembong dan ikan kerisi yang dijual dipasar ini dengan harga yang berpatutan. Ikan-ikan ini dipamerkan dengan banyak pilihan kepada pengguna untuk membelinya. Apa yang menarik penulis blog adalah ikan yang dijadikan ikan bili bersaiz sederhana kecil dijual dengan harga RM3.50 sekilogram (Sila lihat foto disebelah). Walau pun penulis blog tidak berapa kenal dengan akan beberpaa jenis ini tetapi akan kenal apabila ikan ini dikeringkan menjadi sejenis Ikan Bilis sahaja. Ikan ini pada anggapan penulis sesuai digoreng dengan tepong dan dimakan dengan nasi putih semasa suam panas lagi. Harga ikan disini masih dianggap tinggi oleh penduduk tempatan pada masa ini berbanding dengan 15 tahun dahulu dari segi nilainya. Mamang dahulu harga ikan disini amat murah kerana belum ramai pelancong yang datamg ke Tawau.

Menarik dipasar Tanjung Market ini ada dijual RUMPAI LAUT SEGAR (Frseh Seaweed) yang berwarna hijau (Sila lihat foto disebelah). Rumpai laut atau Seaweed segar ini dijual dengan harga murah disini iaitu sekitar RM2.00 untuk satu jumlah longgok sahaja. Kawasan laut di Tawau dan Semporna dalam perairan Sabah kini juga mempunyai lokasi menanam rumpai laut yang terbesar di Malaysia. Terdapat sekitar 1,250 pengusaha rumpai laut di Sabah dengan jumlah pengeuaran sebanyak 280 - 350 metrik tan setahun. Jumlah ini akan ditingkat kepada lebih 750 metrik tan setahun melalui projek ladang seaweed yang dicetuskan oleh Kementerian Pertanian da Indstri Asas Tani Malaysia melalui projek EPP 3 iaitu 'Seaweed Mini Estate NKEA'. Penulis blog tidak berapa pasti kepada mereka yang membeli rumpai laut bewarna hijau ini. Bagaimana pun daripada beberapa pameran AgroFood yang penulis hadir didakwa rumpai laut mempunyai banyak khasiat dengan pelbagai cara penyediaannya.


Penulis blog berjalan lagi kebelakang dan menjumpai IKAN BUNTAL yang bersaiz besar banyak dijual disini (Sila lihat foto disebelah). Ikan buntal dengan kulitnya berwarna coklat gelap dengan titik-titik cerah dijual dengan harga RM6.00 seekor dengan berat sekitar 1.3 kg seekor. Penjual ikan buntal ini dikenali dengan nama Husin menyatakan dimana ikan ini adalah beracun dimana orang tempatan di Tawau tahu bagaimana untuk membuang racun pada ikan buntal. Racun ikan buntal terletak pada bahagian kulit ikan dimana spesies ikan ini mengandungi racun jenis Tetrodotoxin iaitu sejenis toksik yang amat berbahaya dimana hanya sejumlah kecil racun 25 miligram mampu membunuh manusia. Lebih menakutkan dimana dilaporkan memang tiada antidot atau penawar bagi toksik ikan buntal dan dianggap lebih bahaya daripada sianida. Walau bagaimanapun ini tidak bermakna ikan buntal langsung tidak boleh dimakan kecuali jika dibuat proses pengasingan bahagian yang beracun dibuat dengan kemahiran yang tinggi. Bahagian lain yang beracun adalah seperti hati, mata, telur, darah dan kulit. Ikan buntal atau dikenali sebagai fugu di Jepun turut dijadikan hidangan makanan laut, namun ia dijual di pasar dan restoran yang dikawal dengan ketat. Rasa isi ikan buntal kononnya seperti rasa daging ayam dimana isinya pejal dan sangat sesuai jika digoreng kerana tidak mudah hancur.

Ketam merupakan satu lagi hasilan laut yang popular dipasar ini dengan harga antara RM7.00 - RM18.00 sekilogram bergantung kepada jenis, saiz dan juga kesegarannya (Sila lihat foto disebelah). Ketam merupakan makanan sefood yang mesti dimakan di Tawau kerana harganya yang murah berbanding dengan beberapa ditempat lain di Semenanjung Malaysia. Penulis blog mengunjungi Restoren Makanan Laut Titingan dan merasa hidangan ketam masak sambal dan ketam masak cornflake yang memang enak dimakan dengan nasi putih. Daging ketam merupakan sumber protin tanpa lemak dan ianya sangat kaya dengan vitamin dan mineral yang sangat berguna untuk badan kita. Ia banyak vitamin B12 bersama-sama dengan vitamin B yang lain berfungsi untuk menukarkan mekanan menjadi tenaga dan membantu fugsi sel saraf. Vitamin dalam ketam juga menyediakan Posforus yang baik untuk kesihatan tulang dan bahan anti-oksida yang membantu fungsi Tiroid dan Immuniti manusia.

Ikan Tuna yang dijual dipasar ini bukan jenis ikan biasa sebaliknya saiznya amat besar sehingga melebihi 25 kg seekor. Bagaimana pun ikan tuna ini akan dipotong-potong isi daginnya dan dijual dengan harga RM12.00 - RM18.00 sekilogram (Sila anda lihat foto disebelah). Bertanya kepada penjual dia nyatakan ikan tuna ini adalah dari jenis Yellow Fin Tuna yang memang enak dagingnya. Ikan tuna memang memiliki banyak khasiat mulai dari lemak, daging sehingga kandungan minyaknya. Manfaat minyak ikan tuna didaka dapat membantu menjaga kesihatan dan nutrisi yang diperlukan oleh badan kita. Apalagi khasiat dari daging ikan tuna itu sendiri yang cukup banyak tetapi ia juga perlu diperhatikan ikan tuna didaka juga mengandungi bahan Raksa (Mercury) akibat dari perairan laut tercemar. Seperti yang telah diketahui bahwa ikan tuna merupakan jenis ikan air masin dari keluarga Scombridae dan Genus Thunnus, dan termasuk salah satu ikan paling popular di Jepun dan dunia Eropah. Ikan tuna segar jauh lebih berkhasiat disebabkan ianya amat kaya denga bahan omega-3. Semuga tulisan dalam anim agro technology kali ini memberi info berguna kepada pembaca semua. Wasallam!!!...

KEPASAR TAWAU ... MEMANTAU HARGA...
IKAN SEGAR... KECIL DAN BESAR ADA...
MAKANAN SEAFOOD...PILIH SAHAJA...
MEMANG SERONOK.. ARTIKEL DISEDIA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist Expert,
Room 1313, Hotel Promenade,
Tawau, Sabah,
Malaysia.
(15 Rejab 1439H).

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...