Support My Blog

Saturday, September 16, 2017

MAJLIS RAMAH MESRA KELOMPOK NANAS 2017

MAJLIS RAMAH MESRA YB Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia dengan Kelompok Pengusaha Nanas Negeri Johor telah diadakan di Kelompok Nanas Parit Ghani, Kluang, Johor pada 14 September 2017. Majlis yang ceria ini dianjurkan oleh Lembaga Perindustrian Nanas Malaysia (LPNM) ini turut dihadiri oleh YB Exco Pertanian Negeri Johor, YB Pengerusi LPNM, Ketua Pengarah LPNM, ADUN Machap, Wakil DO Kluang, Ketua-ketua Jabatan dan lebih daripada 500 penanam nanas dari seluruh Negeri Johor. Ini merupakan salah satu daripada program 'feel good factor' dibawah MoA yang dianjurkan oleh LPNM dalam usaha untuk membangunkan industri nanas negara terutama untuk pengeluaran nanas untuk pasaran domestik dan eksport. Kini industri nanas negara ditumpukan kepada nanas premium iaitu varieti MD2 yang mempunyai kualiti terbaik dan diterima ramai. Pada masa ini terdapat sebanyak 19 buah kelompok nanas di seluruh negeri Johor dengan keahlian kelompok seramai 700 orang. Mereka mengushakan seluas 2,204 hektar (5,000 ekar) tanaman nanas dari pelbagai varieti seperti Nanas Moris, Nanas Josapine, Nanas N36, Nanas Gandul, Nanas Maspine, Nanas Sarawak dan terkini adalah nanas MD2. Kelompok Nanas Parit Ghani, Kluang ini merupakan sebuah kelompok yang paling aktif di Negeri Johor dengan mempunyai 48 orang ahli dan kawasan tanaman nanas seluas 86 hektar dengan kebanyakannya adalah menanam nanas Josapine. Kelompok ini berjaya mendapat pengiktirafan dengan mendudukki tempat kedua dalam Pertandingan Kumpulan Tani Komersil Jaya Peringkat Kebangsaan Negeri Johor 2016, Konsep Berkelompok yang dilakukan adalah bertujuan untuk mengumpulkan penanam nanas yang berselerak dalam satu sistem pengurusan yang lebih tersusun. Pengurusan Kelompok ini mampu mengatasi isu lambakkan buah yang mungkin berlaku dengan mengatur jadual penanaman dan pengeluaran buah. Ia juga bertujuan untuk memudahkan usaha penyaluran dan pembelian input serta penerimaan teknologi daripada pelbagai pihak. Artikel subuh ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai satu program yang amat berjaya dilaksanakan bersama kelompok nanas oleh YB Menteri.

Program yang dimulakan mulai jam 7.30 pagi melalui ketibaan rombongan YB Menteri oleh barisan mootorsikal oleh pemuda kampong berarak sejauh 2 km ketempat minum pagi. Hidangan minum pagi adah Ubi Rebus dengan Sambal Hijau, Nasi Lemak Bungkus dan pastinya hidangan buah nanas serta minuman panas dan jus nanas. Kemudian YBM melaksanakan aktiviti menuai buah nanas Josapine menggunakan parang dan bakul kutipan hasil (Sila lihat foto disebelah). Sebanyak 14 biji buah berjaya di tuai oleh YB Menteri sebelum memuatnaik buah tersebut didalam trak kecil 'Cikitank'. Turut sama memetik nanas adalah YB Exco Pertanian dan pemilik kebun Wak Sariman. Nanas Josapine yang berumur 120 hari sudah sesuai untuk dituai bagi pasaran domestik. Bakul Tuaian hasil yang mana diperbuat daripada rotan kukuh ini mempunyai dua tali pengendong yang kukuh mampu membawa seberat 15 kg buah. Bagi memetik buah nanas ia perlu memotong tangkai buah nanas dengan parang panjang dan mencampakkannya kedalam bakul sebelum dikumpulkan dalam cikitank dan kemudian dibawa kepusat pengumpulan hasil untuk dibuat grading.

Buah nanas segar yang dipetik ini dari kebun ini dikumpulkan dalam pusat pengumpulan untuk penggredan (Sila lihat foto disebelah). Di Pusat ini buah nanas ini akan ditimbang, diasingkan dan kemudian dinaikan kedalam lori yang bersedia untuk ia dibawa seterusnya ke Johor Bahru, Melaka dan Lembah Kelang. Pada masa ini harga ladang nanas Josapine dijual pada harga ladang RM1.80 sekilogram berbanding dengan nanas MD2 yang lazimnya dijual pada harga RM2.50 sekilogram pada harga ladang. Nanas jenis Josapine ini sesuai untuk makan segar dan juga dijadikan bahan proses lain berasaskan nanas. YB Pengerusi LPNM dalam memberi ucapannya menyatakan bahawa industri nanas negara telah melalui transformasi daripada nanas kaleng (nanas untuk ditinkan) dahulu kepada nanas untuk makan segar. Oleh itu kini banyak program dan promosi seperti makan daging makan nanas, makan sate makan nanas, makan steak makan nanas kerana khasiat permakanan nanas membantu dalam proses pencernaan didalam perut. Kandungan bahan Bromelain dalam nanas kini didakwa mampu mengatasi masaalah serangan kanser. Anda boleh membaca mengenai apakab dia kehebatan bromelain dalam penuolisan saya sebelum ini (Sila klik disini) dan (Sila klik disini). Laporan RTM yang membuat liputan dikelompok ini menyatakan dimana penghasilan nanas daripada kelompok ini mencecah RM2.5 juta pada tahun 2016.

Kawasan tanaman nanas di kelompok ini adalah dari jenis tanah gambut. Kadar kepadatan tanaman sekitar 17,000 pokok seekar dengan menggunakan benih sulur tanah yang sihat. Antara jenis pengangkutan utama di kelompok ini adalah Jentera 'Cikitank' iaitu sejenis gerabak yang menggunakan enjin vespa dengan 4 tayar dibelakangnya sesuai untuk kawasan tanag gambut mampu membawa sehingga 2 tan buah nanas. YB Menteri mendapati jentera ini amat praktikal digunakan dalam ladang nanas ditanah gambut dalam (Sila lihat foto disebelah). Dalam ucapan perasmian, YBM menyatakan pujian terhadap kelompok disini yang terdiri daripada orang Jawa yang tidak membenarkan seeinci pun tanahnya kosong malahan dipenohi dengan tanaman nanas. Kalau semangat seperti ini ada pada petani diseluruh negara maka lebih daripada 152,000 hektar tanah terbiar akan dapat dimajukan. Menurut YBM lagi kini kerajaan Malaysia sudah membuat penembusan pasaran nanas segar ke China dengan kapasiti pengeksportan nanas MD2 sebanyak 12,000 metrik tan sebulan. KAtanya sasaran keluasan penanaman nanas MD2 adalah seluas 5,500 hektar pada tahun 2020 iaitu kadar pertumbuhan sebanyak 22%. Pada masa ini keluasan tanaman nanas MD2 diseluruh negara baru mencapai 1,600 hektar sahaja. Selaras dengan pembukaan pasaran baru ini ke negara China maka nilai eksport nanas negara akan dijangka meningkat daripada sebantak RM151 juta pada tahun 2016 kepada RM320 juta menjelang tahun 2020.

Dalam Majlis ini YB Menteri telah berjaya melancarkan Skim Tanaman Nanas MD2 bagi pekebun kecil nanas. Skim baru ini bertujuan untuk memberi peluang kepada pekebun kecil nanas yang lama menanam nanas pelbagai varieti kepada nanas premium MD2 untuk kawasan seluas 1.2 hektar kebawah bagi meraih pendapatan lebih tinggi. Ketua Pengarah LPNM (Sila lihat foto disebelah) menjelaskan dimana skim ini adalah bagi melancarkan permintaan nanas MD2 bagi pasaran luar negara masa kini. Kerajaan telah memperuntukkan sebanyak RM 5 juta untuk penanaman nanas MD2 pada tahun 2017/2018 yang dijangka akan memberikan manafaat kepada 250 orang penanam nanas sedia ada dengan sasaran keluasan sekitar 300 hektar (bersamaa 750 ekar) terutama dari kawasan tanaman nanas di Johor. Pada masa ini Negeri Johor merupakan pengeluar utama nanas nenaga dengan 68% daripada penanaman dan pengeluaran dari negeri ini. Setiap pemohon yang berjaya akan menerima bantuan benin nanas MD2 (Benih nanas MD2 pada masa ini adalah termahal berbanding dengan nanas varieti lain) yang menjadi bahan input terpenting untuk memulakan penanaman nanas premium ini. Pengenalan skim penanaman nanas MD2 kepada pekebun kecil ini dijangka mempercepatkan lagi pengeluaran nanas MD2 dimana mereka yang mempunyai sijil MyGAP sedia ada akan diberikan keutamaan untuk bantuan skim ini. Lawatan YB Menteri ke Kelompok Nanas Parit Ghani memberikan keceriaan kepada industri nanas negara seperti dilaporan oleh beberapa akhabr tempatan (Sila lihat foto dibawah). Semug tulisan ini memberikan info berguna kepada pembaca blog anim agro technology kali ini. Kepada mereka penanam nanas sedia ada yang berminat untuk mendapatkan keterangan lanjut sila berhubung dengan Pejabat LPNM Negeri berhampiran anda diseluruh negara. Wasallam!!!.








LAWATAN YBM MENTERI... SUDAH BERJAYA...
NANAS MD2 PEKEBUN KECIL..SKIM DAH ADA...
KELOMPOK PARIT GHANI... AMAT CERIANYA....
MAJUKAN NANAS...SUMBANG KDNK NEGARA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Kempmpok Nanas Parit Gjani,
Kluang, Johor,
Malaysia.
(28 Zulhijjah 1438H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...