Support My Blog

Sunday, June 15, 2014

BULUH PERINDU

BULUH PERINDU atau BULUH MALAM (Bambusa magica) ialah sejenis buluh kecil yang mengeluarkan bunyi merdu apabila ditiup angin. Ramai dikalangan kita orang zaman sekarang yang kurang mengetahui akan jenis buluh ini tetapi ada diceritakan dalam hikahat-hikayat lama sejak zaman dahulu. Kenapa ia dipanggil sebagai buluh perindu oleh orang zaman dahulu. Mungkin ketika itu belum ada TV, Komputer, Radio, Internet dan buluh ini ia sering dijadikan seruling yang menghasilkan bunyi muzik yang amat enak dihalwa telinga. Alat muzik yang diperbuat daripada buluh perindu ini mungkin kemudian kekal sebagai nama seruling tersebut. Kehebatan pemuda yang pandai membuat dan meniup seruling akan menyebabkan ia menjadi alat muzik tradisional yang menjadi ingatan. Pendapat lain juga ada menyatakan buluh perindu juga mungkin boleh membawa maksud bunyi atau suara yang merdu dan bukannya buluh sebenar. Pendapat lain juga dikatakan yang perkataan buluh perindu adalah buluh kecil   yang biasanya berasal daripada hati rumpun bambu yang dihuni oleh  hantu atau sarang burung Lang Rajawali atau helang yang memiliki jenis kelamin jantan dan betina yang dipercayai berkait sebagai ubat pengasih dan pelaris. Apa juga pun dalam carian dilaman sesawang ada portal yang memberikan penjelasan akan apakah dia Buluh Perindu atau di kenali sebagai Magica Bamboo daripada keluarga Poaceae (Keluarga jenis Buluh). Dalam beberapa taman pertanian dan juga pusat-pusat rekreasi mungkin ia ditanam tanpa dikenali oleh pengunjung. Artikel kali ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai tumbuhan buluh perindu yang amat kurang diterbitkan dalam penulisan sesaja untuk dibuat bahan bacaan anda.


Daripada laman sesawang Plantforuse.com dinyatakan bahawan tumbuhan ini terdapat dihutan hujan tropika seperti di Malaysia terutama dikawasan lereng bukut dan gunung. Laporan oleh Burkhill menyatakan tumbuhan ini banyak didapati dikawasan banjaran di Semenanjung Malaysia (Main Range) walau pun agak sukar untuk menjumpainya. Buluh Perindu adalah berbatang kecil dengan daun berwarna hijau muda (Sila lihat foto disebelah) dan mampu tumbuh sehingga ketinggian 20 kaki. Ia selalu tumbuh dalam rumpun kecil dengan batang bersaiz kecil dan sering mempunyai warna kuning kehijauan. Kegunaan buluh ini banyak dikaitkan dengan alam mistik dunia melayu yang berkait dengan kehebatan buluh ini sebagai buluh untuk memikat sehingga menyebabkan 'kerinduan' kepada mereka yang mahu menggunakannya. Dalam bahasa tulisan asal saya sertakan kenyataan Burkhill seperti berikiut " Malaya, Main rabnge, Gregarious, mod. size, haulms to 20 ft. Credited with mystic props. Name means ‘Bamboo for passionate longing’. Much in request by love-lorn swains whose mistresses are cold and not responsive. Name applied also to other bamboos, whatever is hard to get in an area may be credited with wonder-working. Strolling theatrical troupes formerly slipped a thin sliver between their teeth, because its magic sent their voices to the hearts of their hearers. This gave them an influence over their audiences so they could extract all they wanted. In some parts of Malaya it was made punishable to possess a splinter of this Yearning Bamboo (Burkill 1966: Vol. 1 page 301). Species name not in GRIN (GRIN 2006)".


Kini saya fikir para saintis dan pihak universiti mungkin perlu meneruskan kajian mengenai keujudan tumbuhan buluh perindu (Bambusa magica). Kajian ini mungkin dikaitkan dengan marfologi, pembiakan, penanaman, amalan agronomi dan lain-lain kajian yang berkait dengan khasiat daripada tumbuhan ini. Sama seperti spesis bbuloh, kaedah pembiakan untuk tumbuhan ini adalah dengan bahan dari akar rizom dan pecahan rumpun. Anakbenih ini boleh ditanam diatas tanah yang banyak bahan humus dan juga ada kelembapan sesuai. Buluh biasa cepat membiak dan ia merupakan rumpai kepada kebanyakan petani. Adalah menjadi kesukaran untuk kita memusnahkan hutan buluh yang ada dikawasan kebun kerana kena buang semua perdu buluh menggunakan bahan kimia atau jentera sesuai. Bagaimana pun buluh perindu lazimnya mudah untuk ditanam dan disesuaikan penanamnnya dalam pasu atau taman bunga. Jika ada nurseri swasta atau pusat pertanian yang mempunyai stok anakbenih buluh perindu mungkin anda boleh cuba untuk mendapatkannya untuk ditanam sendiri dirumah. Beberapa temubual dengan orang tua-tua menyatakan buluh perindu (Sila lihat foto disebelah) digunakan untuk diproses bagi dijadikan minyak perindu. Minyak ini jika disapukan kepada sasaran akan menyebabkan orang tersebut teramat rindu kepada yang mengenakannya. Tetapi itu kaedah yang sesuai pada waktu tersebut dan mungkin masih relevan sehingga kini. Artikel ini ditulis untuk bahan bacaan sahaja dan tiada apa-apa tujuan lain. Wasallam!.
BULUH KECIL...BULUH PERINDU...
SUKAR DI CARI... WALAU TAHU...
IA DIGUNA... TUJUAN TERTENTU...
BACA ARTIKEL...MENJADI KELIRU...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 1207, Avillion Legacy Melaka,
Jalan Hang Tuah, Melaka,
Malaysia.
(17 Syaaban 1435H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...