Support My Blog

Thursday, June 19, 2014

HERBA - Part 2



HERBA (Herbs) merupakan tumbuh-tumbuhan dimana ia mempunyai nilai dari segi perubatan, khasiat kesihatan serta aroma untuk digunakan bagi kesihatan. Di Malaysia, perkataan 'Herba' memang dikaitkan dengan kaedah perubatan secara tradisional semenjak lama dahulu oleh masyarakat tempatan. Saya dapati kini telah banyak jenis herba yang telah pun dapat di komersilkan oleh beberapa usahawan tempatan. Herba juga banyak digunakan oleh Masyarakat Melayu, Orang Asli, Orang India dan Cina sebagai ubat terutama sebagai bahan produk penguat tenaga batin. Kalau kita lihat penjual ubat herba dikaki lima mereka akan megaitkan ubat produk herba dengan kehebatan tenaga batin sebagai strategi pasaran mereka. Kini produk herba boleh didapati dipasaran dalam pelbagai bentuk sama ada dalam bentuk cecair, pil, tablets, serbuk, teh, 3 in-one packet dan sebagainya. Bagaimana pun cara mengambil bahan herba yang paling asas adalah sebagai ULAM iaitu dimakan mentah (raw) bersama nasi. Tumbuhan jenis herba kebanyakannya adalah mempunyai batang lembut dan banyak mengandungi air. Sebahagian tumbuhan herba mudah ditanam tetapi kebanyakannya memang agak sukar juga untuk ditanam secara komersil. Nilai kimia yang ada dalam herba mungkin perluka kajian klinikal untuk mempastikan kualiti herba yang dihasilkan dikebun. Artikel tengahari ini saya menulis satu artikel mengenai tumbuhan herba dalam "Anim Agro Technology" untuk rujukkan dan bacaan anda.


Kunyit (Cucuma domestica) adalah sejenis herba dari kumpulan umbisi iaitu dari keluarga Zingiberaceae. Baca artikel mengenai kunyit dalam tulisan saya (Klik disini). Dalam dunia perubatan moden dan tradisional, kunyit memang digunakan sebagai bahan yang diguna sebagai antioksidan, antibakteria, antiradang dan antikanser. Kunyit juga berupaya untuk menyembuhkan luka-luka  didalam badan, membersih dan menghalang pembekuan darah, melancarkan perjalanan darah, membantu proses pencernaan serta juga  mampu menghilangkan selsema. Ia juga dikatakan dapat menyembuhkan luka, seliuh anggota dan kudis. Kunyit banyak digunakan dalam masakkan dan juga merupakan bahan perwarna dan perasa yang menyedapkan makanan. Kini saya dapati telah banyak produk kunyit untuk kesihatan dan kecantikan yang dijual dipasaran Malaysia. Ia dijual dalam bentuk serbuk, pil, tablets dan juga mungkin cecair. 


Kesum (Polyganum minus) merupakan tumbuhan renek dari keluarga Polygonaceae yang mudah ditanam dikawasan keliling rumah. Sila baca artikel saya mengenai tumbuhan kesum untuk penjelasan lanjut (Klik disini). Tumbuhan ini memang banyak digunakan untuk menyedapkan rasa makanan terutama Asam Pedas, Laksa Penang dan juga Nasi Kerabu. Secara tradisionalnya, air rebusan daun Kesum digunakan untuk mengubati masalah penghadaman dan menghilangkan kelemumur di kepala. Daripada segi khasiat pemakanan, kesum kaya dengan Beta karotena, Vitamin A, Vitamin C dan juga bahan galian seperti kalsium , kalium dan fosforus. Limau Purut  (Citrus hystrix) merupakan tumbuhan jenis herba yang sangat bernilai kerana aromanya. Terdapat banyak  bahagian limau purut yang diambil seperti bahagian buahnya, daunnya malahan batangnya untuk kegunaan perubatan dan penyedap rasa makanan. Antara masakan yang mesti ada daun limau purut adalah seperti di dalam masakan seperti Tom Yam telah banyak dimonopoli oleh orang Pattani di Malaysia.  Artikel mengenai tumbuhan limau purut ada saya tulis sebelum ini (Klik disini). Ia juga digunakan sebagai ramuan ubatan dan juga bahan untuk mandi wap. Selain berkesan sebagai penggalak antitumor atau pencegah kanser, Limau Purut juga berupaya merawat, luka, lebam dan gigitan serangga berbisa serta merangsang perjalanan darah. Menanam limau purut agak sukar sedikit kerana kos benih agak mahal, sukar diperolehi dan mudah diserang pelbagai serangga perosak.


Mengkudu (Morinda citrifolia) merupakan tanaman herba yang 'havoc' satu masa dulu kerana promosi berlebihan oleh sesetengah pihak (Penjual Benih dan usahawan jus noni). Saya ada menulis mengenai teknologi tanaman mengkudu dalam artikel sebelum ini (Sila Klik disini). Mengukudu adalah tumbuhan yang boleh ditanam secara komersil dan sangat cepat membesar dengan hasil yang banyak. Pokok Mengkudu saya dapati memang mempunyai pelbagai kegunaan. Satu kajian yang dijalankan di Amerika Syarikat melaporkan sebanyak 22 jenis masalah kesihatan dapat dibantu dengan pengambilan ekstrak dari mengkudu. Antaranya ialah masaalah kanser, kencing manis, darah tinggi, tulang, jantung, kemurungan, pernafasan, penghadaman dan buah pinggang. Biasanya ia dibuat jus yang juga dikenali sebagai Jus Noni. Rosel (Hibiscus sabdariffa) merupakan tanaman yang saya amat kenal dari keluarga Malvaceae. Tumbuhan ini mempunyai kelopak buah Rosel yang berwarna merah kaya dengan vitamin A dan Vitamin C serta zat mineral. Saya ada menulis mengenai teknologi teknologi tanaman ini dalam artikel sebelum ini (Klik disini) Dengan menjadikannya sebagai teh ubatan, herba ini dapat membantu mempercepatkan peredaran darah serta mampu mengurangkan tekanan darah tinggi di samping memberi kesan awet muda. Selain itu, kelopaknya juga boleh diproses menjadi jem, halwa, jeli, jeruk dan juga pewarna makanan. Tanaman rosel mudah dijaga dan sesuai ditanam dikawasan yang mendapat cahaya matahari banyak serta kawasan tanah subur.

Pegaga (Centella asiatica) merupakan herba amat popular dari keluarga Makinlyaceae dan dimakan sebagai ulam atau dalam bentuk jus atau kapsul. Pada masan ini bukan sahaja dijadikan ulam dicecah dengan samabal belacan tetapi menjadi rebutan saintis perubatan dan kosmetik antarabangsa. Tumbuhan hijau yang tumbuh melata ini dikatakan mengandungi sejenis enzim yang bernilai tinggi “tetripenoids” yang menjadi antara bahan asas dalam pembuatan kosmetik kecantikan kulit dan ramuan penting untuk dicampur dengan herba tertentu bagi mengubati penyakit barah. Ia juga diproses untuk dijadikan minuman kesihatan atau tonik untuk menyegarkan badan selain peransang kepada pemulihan. Dengan keistimewaannya, pucuk pegaga kini dilihat sebagai tumbuhan komersil . kajian secara saintifik menunjukkan pucuk pegaga mempunyai enzim tetripenoid untuk dijadikan ubat anti kanser.  Selain itu terdapat empat jenis pegaga yang terdapat dinegara kita, iaitu pegaga biasa yang mudah diperolehi dikampung-kampung, pegaga salad yang mana daunnya menyerupai daun salad sebenar (versi daun lebar) pegaga nyonya dan pegaga hitam. 


Tongkat Ali (Eurycoma longifolia jack) merupakan tumbuhan yang masyur dan juga mujarab. Dalam ketegori perubatan tradisional, ia digolongkan dalam jenis perubatan atasan kerana ia dapat meningkatkan daya imuniti semulajadi badan, menguatkan daya tahan melawan penyakit dan sebagai ubat peransang eraksi. Oleh kerana keberkesanannya, ia sesuai merawat pelbagai jenis penyakit. Di antara keberkesananya ialah menambah tenaga (termasuk tenaga batin) serta menambah selera makan dan menguatkan sistem penghadaman. Memperbaiki sistem imuniti badan melawan penyakit. Khasiat tongkat ali juga memperbaiki keadaan fizikal dan mental badan serta mampu mengurangkan masaalah keletihan dan meningkatkan fungsi kulit dan otot.  Alfalfa (Medicago sativa) juga merupakan tumbuhan yang mempunyai reputasi tinggi didalam perubatan herba. Alfafa juga sering digunakan untuk membersihkan perjalanan darah serta untuk membuang toksik didalam badan. Ini kerana setiap hari kita mengambil makanan makanan yang mengandungi toksik seperti hidupan laut yang telah tercemar. Alfalfa turut digunakan didalam merawat dan mengesan jangkitan kuman pada pundi kencing, masalah penghadaman penyakit kulit serta ulser.  Beberapa usahawan rumput alfafa telah menanam tumbuhan ini secara komersil.
Bersambung pada artikel berikutnya - HERBA (Part 3).



TANAMAN HERBA... BANYAK JENISNYA...
DIJADIKAN ULAM... MAKAN NASI SAMA...
KHASIAT BERNILAI... ADA BUKTINYA...
DITANAM LUAS...KOMERSIL PRODUKNYA...

By,
M Anem
Bilik Melaka Delight
Seri Negeri, Air Keroh,
Bandar Melaka, 
Melaka,
Malaysia
(30 RabiulAwal 1434H)  

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...