Support My Blog

Tuesday, October 29, 2013

DURIAN BELANDA - BENTUK BUAH

DURIAN BELANDA (Annona muricata) merupakan sejenis buah-buahan dari keluarga Annonaceae sama seperti buah Nona Seri Kaya, Nona Kapri, Atemoya, Cherimoya dan beberapa lagi. Tanaman ini dipercayai natif dari kawasan di Amerika Tengah dimana tidak banyak yang ditanam secara komersil di Malaysia seperti buah-buahan lain (Sila klik disini - untuk artikel berkaitan durian belanda). Durian belanda memerlukan kawasan tanah yang subur dengan kecerunan di antara 0-15 darjah, mempunyai saliran baik (kerana ia tidak tahan air banyak) dengan pH antara pH5.0 - pH5.5 dan kedalaman tanah melebihi 1 meter. Dari segi hujan pula, saya dapati tahap keperluannya adalah SEDERHANA sepanjang tahun dan hujan berlebihan didapati menganggu dalam proses pendebungaan. Pokok durian belanda juga akan terjejas hasilnya jika kurang air atau kemarau yang agak panjang. Di Malaysia terdapat 3 varieti durian belanda yang telah didaftarkan iaitu DB1, DB2 dan DB3. Kesemua varieti ini akan mengeluarkan hasil selepas 3 tahun penanaman yang dijaga dengan baik dikebun. Antara isu penting dalam tanaman durian belanda adalah masaalah pendebungaan yang sering menjadi masaalah kepada ramai petani tempatan (Anda boleh baca artikel berkaitan - Sila Klik Disini dan Sila Klik Disini). Artikel malam ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai isu yang berkaitan bentuk buah durian belanda berasaskan kepada beberapa penelitian yang dibuat dikebun durian belanda untuk bahan bacaan dan rujukkan.


Adakah anda perasan bahawa buah durian belanda yang kita petik dikebun atau yang dijual mempunyai bentuk buah yang tidak seragam?. Foto disebelah yang saya ambil di Pasar Tani juga mendapati apa yang saya katakan itu benar tentang ketidakseragaman bentuk buah. Belum banyak saintis pertanian di Malaysia mahu pun petani atau peminat buah durian belanda ini memperkatakan perkara ini. Walau pun pokok durian belanda dikebun diberikan pengurusan agronomi sempurna dan seragam, hasil buahnya tetap tidak banyak yang seragam. Selain daripada beberapa faktur yang menyebabkan bentuk buah ini tidak seragam, penulis telah pun membuat penelitian sendiri dengan membuat pembacaan dan temubual dengan beberapa agronomist lain. Diantara kemungkinan yang mungkin berlaku adalah disebabkan oleh Proses Pendebungaan Tidak Sempurna semasa berlaku proses pollination tersebut. Saya cuba mengupas beberapa perkara mengenai perkara ini untuk dijadikan perbincangan sekadar idea penulis.


Sebenarnya daripada beberapa penyebab buah tidak seragam adalah akibat debunga (Pollen) yang tidak seragam taburannya pada stigma (Female flowers). Buah yang bengkok (Lihat foto sebelah) mungkin disebabkan bahagian yang bengkok tidak menerima debunga yang menyebabkan bahagian tersebut tidak menjadi daging isi buah. Bentuk tersebut tidak cantik atau kurang menarik untuk dipasarkan walau pun dari segi rasa buah mungkin tidak berapa signifikan. Ketika buah bengkok tersebut dipotong untuk dihidangkan juga tidak sekata dan kurang menarik ketika disusun diatas pinggan hidangan. Buah yang bengkok atau seperti botol berpinggang ini agak sukar untuk dibalut dengan pembalut standard bagi tujuan pasaran. Buah durian belanda yang sempurna lazimnya mempunyai bentuk seperti BENTUK JANTUNG (Heart) dengan bentuk yang seragam dan berisi (Lihat foto dibawah)


Bagi mendapatkan buah yang berbentuk jantung kita kena pastikan semasa proses pendebungaan adalah berlaku dengan lengkap. Buah yang berkualiti mempunyai bentuk sekata dan taburan 'duri' dan warna kulit yang seimbang (Lihat foto sebelah). Buah yang cantik bentuknya ini mudajh dikutip dan digredkan serta dibalut untuk dimasukkan kedalam kotak bagi tujuan pemasaran. Pengaruh kesuburan pokok, amalan agronomi dan Amalan Pertanian Baik (ABP) yang dilaksanakan mampu menghasilkan buah durian belanda yang cantik untuk dijual dengan harga lebih baik. Pendebungaan berbantu (assisted pollination) dikatakan mampu untuk mendapatkan buah yang elok (Sila bada artikel berkaitan - Sila klik disini). Agaknya berapa harga sekilogram buah durian belanda di premis yang berhampiran dengan anda?. Khasiat antii-kanser yang ujud pada buah durian belanda menyebabkan potensi tanaman ini amat tinggi berbanding beberapa jenis buah tempatan yang lain di negara kita untuk makanan kesihatan. Wasallam!
Buah yang segar dan berkhasiat.
BUAH BENGKOK... UNIK BENTUKNYA...
BERPINGANG ADA... BOTOL PUN ADA...
YANG SEMPURNA....JANTUNG AGAKNYA...
MASIH BERKHASIAT.... SAMA SAHAJA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 513, Hotel D Hotel,
Bandar Iskandar, Perak,
Malaysia.
(20 Zulhijjah 1434H)

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...