Support My Blog

Monday, October 28, 2013

LEBAH TUKANG

LEBAH TUKANG (Xylocopa spp) merupakan sejenis lebah dari keluarga Xylocopidae yang terdapat diseluruh dunia dengan mempunyai lebih daripada 500 spesis. Apa yang mnenarik tentang lebah ini atau lebih dikenali sebagai 'Carpenter bees' adalah kerana sifatnya yang suka mengorek lubang sama ada batang kayu, buloh, papan, beruti, pokok kering, tunggul kayu sehingga merosakan kekuatan struktur. Daripada pengalaman penulis sendiri, saya dapati Lebah boleh dibahagikan kepada 5 keluarga iaitu Keluarga Adrenidae (Lebah liar yang suka tinggal dalam tenah), Megachiledae (Lebah yang suka memotong daun), Bombidae (Bumblebees), Apidae (Lebah Madu) dan akhir sekali adalah dari Keluarga Xylocopidae (Lebah Tukang Kayu). Lebah mempunyai beberapa cara berkomunikasi iaitu melalui bau, getaran dan juga interaksi secara fizikal. Terdalat jenis lebah yang suka bersosial atau berkoloni sementara ada juga yang tidak bersosial. Bagaimana pun kebanyak serangga lebah adalah mengunjungi bunga untuk mendapatkan makanan dan secara tidak langsung merupakan agen pendebungaan kebanyakan tumbuhan. Lebah lazimnya hanya mengunjungi bunga-bunga yang bersih dan segar dimana terdapat nektar yang digunakan sebagai sumber makanan untuk membekalkan tenaga. Lebah madu pula mengumpulkan nektar atau gula untuk dibawa balik kesarangnya yang kemudia diproses menjadi madu lebah. Bagaimana pun lebah tukang atau dikampong saya lebih mudah dipanggil sebagai 'kumbang hitam pengorek kayu' ini mempunyai perangai mengorek kayu kering sebagai sarangnya. Artikel malam ini jam 12.50 pagi saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai lebah tukang yang boleh dijadikan bahan rujukan dan bacaan.


Lebah Tukang mempunyai banyak spesis yang mempunyai banyak saiz, warna yang bergantung kepada habitatnya. Serangga ini lazimnya bersaiz besar daripada lebah madu dengan bahagian abdomen yang sering berwarna hitam pekat dan berbentuk bulat bujur. Di negara kita terdapat beberapa spesis lebah tukang ini iaitu yang berwarna hitam gelap seluruh badan dan hitam dengan warna kuning dibahagian belakang. Lebah tukang mempunyai 3 bahagian badan iaitu Kepala, Badan dan Abdomen. Ia mempunyai sepasang mata besar, anttenae dan gigi (mandible) yang terletak pada bahagian kepala. Kekuatan gigi lebah tukang digunakan untuk mengorek kayu kering yang akan digunakan sebagai sarangnya. Kepaknya agak kecil berbanding dengan keseluruhan saiz badan tetapi ia bergerak pantas untuk membolehkan terbang laju dalam pelbagai arah. Kakinya berbulu hitam tebal dimana ia juga kuat mencengkam untuk bergerak dan berjalan didalam lubang sarang dalam kayu kering. Jarang sekali lebah ini membuat sarang pada pokok masih hidup lembab atau basah.


Lebah Tukang Jantan lazimnya tidak menyengat (stingless) berbanding dengan yang betina mampu untuk menyengat walau pun bisa sengatan tidak seperti lebah madu atau lebah lain. Lebah Tukang jantan lazimnya akan lebih agressif terbang 'acah' musuhnya yang datang menghampiri tempat tinggalnya sebelum terbang pergi menjadikan musuhnya akan panik sekejap. Bagaimana pun yang betina kurang agresif mengacau musuhnya yang hampir sebelum ia nekat untuk menyengat jika terancam. Saya beberapa kali kena sengatan kumbang ini ketika menangkapnya dari lubang kayu dikawasan rumah dulu. Semasa kecil dahulu saya dan rakan-rakan akan ambil botol kicap dan diletakkan dimuka lubang sarang lebah tukang. Kemudian akan mengetuk dengan kayu sehingga lebah keluar dan terus masuk botol. Kemudian dengan benang kami akan ikat kaki kumbang dan dilepaskan untu dibiarkan terbang dimana ini menyeronokkan.


Seperti kebanyak jenis serangga lebah, Lebah Tukang juga sering mengunjungi bunga yang terdapat dikawasan keliling habitatnya (Sila lihat foto sebelah). Ia akan terbang mengunjungi bunga yang ada nektar dan debunga akan melekat pada bahagian kaki berbulu dan juga badannya. Nektar digunakan sebagai bahan makanan yang membekalkan tenaga untuk ia bergerak. Bagaimana pun ia suka mengunjungi bunga bersaiz sederhana besar dan besar tidak seperti lebah madu yang boleh masuk kedalam kelopak bunga. Tidak banyak penulis dan saintis di Malaysia yang membuat kajian mengenai serangga ini terhadap faedah dan kehebatannya. Ia sering dikaitkan dengan serangga perosak yang menebuk lubang-lubang dalam kayu pada tiang rumah, kuda-kuda rumah, dinding rumah yang akan menjejaskan kekuatan struktur rumah kita. Tidak banyak laporan rumah tradisional dikampong yang runtuk akibat serangan lebah tukang kerana lebah ini jumlahnya sedikit sahaja. Kawalan lazimnya dengan menggunakan racun serangga (Aerosol spray) terus disembur dalam lubang disarangnya. Kaedah lain dengan menggunakan racun serannga jenis sistemik yang disembur terus pada kayu dimana lebah tukang bersarang. Oleh kerana ia suka kayu yang tiada cat, kaedah mengecat kayu atau bubuh minyak kayu (Shellex atau minyak tanah atau minyak lain) akan menyebabkan kumbang tidak suka bersarang pada kayu terawat tersebut. 


Sebenarnya lebah tukang tidak makan kayu tetapi ia hanya membuat sarang untuk bertelur dan membesarkan larvanya dalam lubang tersebut. Menggunakan sepasang gigi (mandible) yang kuat ia akan mengigit dan mengeluarkan reja kayu melalui lubang yang ditebuk seberapa jauh yang boleh (Sila lihat foto sebelah). Selepas mengawan, lebah tukang betina akan bertelur didalam ruang dan menjaganya sehingga menetas dan dewasa. Lazimnya selepas dewasa ia akan bersarang dilokasi yang sama selagi kayu tersebut masih ada. Belum ada maklumat keopentingan ekonomi lebah tukang selain merosakkan struktur kayu pada rumah kediaman atau tunggul kayu kering atau sedang mereput. Bagaimana pun saya dapati terdapat satu laporan tidak rasmi (Kajian lanjut diperlukan) yang mengatakan lebah tukang adalah agen pendebunga yang baik untuk tanaman buah durian belanda yang menghadapi masaalah kecekapan pendebungaan. Semuga akan ada saintis dan agronomist yang akan membuat kajian berkaitan perkara tersebut. Wasallam!


Lebah tukang masuk lubang.
'CARPENTER BEE'...LEBAH TUKANG...
BERWARNA HITAM... KOREK BATANG...
TANDA KUNING...ADA DIBELAKANG...
AGEN PENDEBUNGA... HASIL KAJIAN...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 632, Hotel Impiana,
Jalan Raja Nazrin, Ipoh,
Perak, Malaysia.
(23 Zulhijjah 1434H)   

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...