Support My Blog

Friday, November 22, 2019

CUKA DALAM ISLAM

CUKA DALAM iSLAM merupakan salah satu bahan dalam masakan bagi mendapatkan rasa yang lebih sedap dari jenis yang halal. Sebenarnya cuka telah pun ujud didunia dan digunakan semenjak berkurun-kurun dulu. Ada yang setuju dimana bau cuka memang tidak menyenangkan akan tetapi ia mampu mencegah dan merawat beberapa  jenis penyakit. Antaranya adalah seperti masaalah gangguan pencernaan, mwmwcahkan lemak dan ia sekali gus membantu dalam menguruskan dan kurangkan berat badan. Diriwayatkan olej Jabir bin Abdullah bermaksud ''Bahawa Nabi saw bertanyakan ahli keluarganya tentang hidangan lauk, lalu mereka menjawab 'Kita tidak mempunyai apa-apa pun melainkan cuka. Baginda meminta cuka dibawa, memekannya sambil bersabda 'Sebaik-baik hidangan ialah cuka.". Diriwayatkan daripada Aishah bermaksud '' Bahawa Nabi saw bersabda, "Lauk-pauk (campuran roti) yang terbaik adalah cuka.".  Diriwayatkan oleh Ummu Hani binti Abu Talib dimana maksudnya (Riwayat Al Tirmizi)  "Rusullulah telah menemui saya lalu bersabda 'Adakah ada sesuatu (yang boleh dimakan) pada kamu?. Saya menjawab 'Tiada melainkan roeti kering dan cuka, Maka Nabi bersabda 'Dekatkanlah ia kepadaku, Suatu rumah yang mempunyai cuka tidak akan kehabisan laukpauk.". Ini menunjukkan bahawa cuka merupakan bahan penting didalam permakanan Islam semenjak zaman dahulu lagi. Cuka adalah satu bahan perasa yang dibuat daripada pelbagai bahan yang mannis dan berkanji melalui proses fermentasi alkohol dan fermentasi asetik. Cuka asli dibuat daripada buah-buahan yang sangat tinggi karbohiderat seperti buah anggur, epal, delima dan nira kelapa. Artikel malam ini dalam blog iaitu "Anim Agro Technology'' saya menulis menganai kepentingan dan fakta tentang cuka makan dapam Islam untuk bahan rujukkan anda semua.


Di Malaysia berdasarkan kepada Peraturan Makanan 1985 (2011) dinyatakan Cuka hendaklah hasil cecair yang dihasilkan daripada penapaian beralkohol dan diikuti dengan penapaian asetus mana-mana makanan yang sesuai. Cuka hendaklah mengandungi tidak kurang daripada 4% Asid Asetik dan tidak boleh mengandungi apa-apa asid mineral. Cuka boleh mengandungi bahan pengawet yang dibenarkan seperti karamel sebagai bahan pewarna dan rempah sebagai bahan perisa yang dibenarkan. Di Malaysia Cuka Buatan cap JALEN diantara produk cuka bumiputra yan djiual dipasaran (Sila lihat foto disebelah) Setiap jenis cuka akan melalui proses pembentukkan ethanol sebagai produk pertengahan dimana setersunya dengan abntuan oksijen maka bahan ethanol akan bertukar kepada asid asetik, Orises ini hanya boleh berlaku dengan adanya Oksijen daripada udara dimana kualiti rasa bergantung kepada bahan mentah digunakan. Biasanya agak sukar membuat piawaian cuka makan ini kerana setiap jenis bahan mentah, teknik fermentasi dan sebagainya mempengaruhi perbezaan kemasaman dan aroma cuka.  Bagaimana pun bagi mereka yan tidak tahu mengenai cuka dilaporkan dimana kebanyakan cuka dipasaran adalah Cuka Tiruan. Adakah anda salah seorang pengguna cuka Tiruan?.


Dalam pada itu terdapat beberapa prinsip  asas untuk usahawan atau kilang menghasilkan cuka. Proses fermentasi akan berlaku dimana buah (eg Buah Epal) akan diperap dimana pemerapan alkohol secara semulajadi berlaku bila ada tindakbalas daripada udara. Ia juga boleh dibuat daripada pelbagai jus buah-buahan terpilih sehingga jadi cuka berkualiti.  Cuka yang dimakan oleh Rasulullah adalah jenis cuka daripada buah-buahan (semulajadi) dan dari jenis cuka tiruan. Arab panggil cuka sebagai 'Khal'. Khal adalah cuka buah-buahan daripada epal, anggur atau buah tin yang disimpan atau diperam. Yis akan tukarkan kepada asei asetik dan akhirnnya sebagai cuka (Khal).  Cuka terbaik adalah jenis cuka yang apabila dimakan dicampur dengan minyak zaitun.. Cuka-cuka ini digunakan untuk tujuan kesihatan. Terdapat 3 jenis cuka iaiti CUKA SULING, CUKA SEBATIAN dan juga CUKA BUATAN / CUKA TIRUAN. Cuka Suling adalah cuka yang dibuat dengan menyuling cuka yang dhasilkan daripada penapaian alkohol dan penapaian asetus. Cuka Sebatian adalah jenis cuka suling dengan mengandungi tidak kurang daripada 50% cuka dan 4% Asid Asetik serta tidak boleh mengandungi cuka tiruan. Cuka Tiruan campuran antara asid asetik gred makanan dengan air. Cuka buatan mestikan mengandungi tidak kurang daripada 4% asid asetik dan 12.5% bahan berat dimana ia sering digunakan tujuan kesihatan dan juga didalam masakkan.


CUKA EPAL dibuat daripada buah epal yang diperam dimana bakteria kan menukar gula kepada asid asetik. Bau atau aroma cuka epal bergantung kepada jenis buh epal yang digunakan dimana semakin sedapad atau tingggi kualiti buah epal maka semakin beraroma cuka epal. Cuka epal boleh memecahkan molekul lemak dimana secara tidak langsung menurunkan berat badan. Cuka ini menyembuhkan penyakit seperti selesema, jerawat, jangkitan sinus, kolesterol tinggi, sakit ulu hati, keletihan yang kronik, dermatitis, anthritis (bengkak sendi), gout dan tekanan darah tinggi. Cuka epal juga mampu mengekatrak Kalsium daripada buah-buahan, sayur-sayuran dan juga daging untuk kuatkan tulang.  Cuka epal membantu didalam proses detiksifikasi harian untuk kecantikan kulit, elak kerapuhan kuku dan juga menegangkan kulit. CUKA KURMA pula dibuat daripada buah kurma yang diperam dan kaya dengan vitamin C, E, B1, B6, Betakarotin dan juga Bioflavoid serta Kalium. Sebelum mengambil cuka kurma digalakkan serselawat dan baca bismillah disusuli dengan m=inum air masak selepas itu. Cuka kurma mampu mencegah pembengkakan badan, baiki pencernaan, atasi gastik, masaalah hempedu, baiki fungsi limpa, rawat pada masaalah rahim, lancarkan pengeluaran susu ibu, rawat kahak dan batuk berpanjangan dan beberapa lagi.


CUKA ANGGUR pula merupakan cuka yang dibuat daripada buah anggur bukan sahaja baik untuk mesihata malahan juga baik untuk mengubati penyakit.  Ramai pengamal perubatan menggunakan cuka anggur yang kaya dengan antioksidan menrawat penyakit yang berkait dengan usia. Cuka anggur mampu kuangkan kolesterol dalam badan dan mencegah risiko serangan penyakit jantung dan stroke.  Ia mampu mengawal paras gula dalam darah dan sangat baik untuk pesakit diabetis, mengalakkan penyerapan kalsium dan menentang bakteria yang merbahaya. Membanu dalam siste penghadaman serta mampu melangsingkan badan. Cuka anggur juga mampu menjaga kulit serta mudah untuk tidur serta meredakan sakit kepala. CUKA DELIMA adalah antara jenis cuka paling mahal harganya kerana buah delima segar itu sendiri mahal. Cuka ini mampu dalam mengawal kolesterol dalam badan dan melancarkan peredaran darah.  Cuka delima mengandubgi bahan Flavanoid dan Polifenol yang mampu mengatasi penyakit jantung dan juga kanser.  Cuka deima membaiki persedaran darah dan menguatkan sistem pertahanan dalam badan. Memang banyak lagi khasiat dan kegunaan cuka delima didalam menjaga kesihatan pengguna. Semuga anda semua pembaca anim agro technology  mendapat info berguna mengenai cuka dan beberapa jenis cuka seperti Cuka Epal, Cuka Anggur, Cuka Kurma dan juga Cuka Delima kali ini. Wasallam!!..
 CUKA MASAK...ASID ASETIK RUPANYA...
CUKA EPAl KURMA...ANGGUR DAN DELIMA...
CARI YANG HALAL.. ADA PERATURANNYA...
BANYAK KHASIAT... PENYAKIT DISEMBUHNYA...

By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Jalan P11/D, Precint 11,
Putrajaya, Wilayah Persekutuam,
Malaysia.
(22 Safar 1441H).
Posted from:
Terminal 2, Ninoy Aquino International Airport,
Pasay City,  Metro Manila,
Philipines.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...