Support My Blog

Friday, September 30, 2022

KEHEBATAN JERUK MADU PAK ALI

JERUK MADU PAK ALI memang antara produk jenuk berjenama yang dimnati ramai di Malaysia. Produk jeruk madu jenama ini sudah sinonim di negara kita kerana apabila sahaja menyebut pasal jeruk buah-buhan maka akan terlintas untuk menyebut ''Jeruk Madu Pak Ai''. Jeruk ini dikilangkan di Pulau Pinang secara moden dengan skala besar-besaran melibatkan lebih 100 orang pekerja. Perusahaan yang dimulakan semenjak lebih 20 tahun ini telah memulakan perniagaannnya dengan modal RM15 sahaja. Mereka kemudian membangunkan produk industri kecil dan sederhana (IKS) berasaskan makanan dengan membuat jeruk dimana teknologinya daripada MARDI. Itu adalah sejarah bagaimana perniagaan Jeruk Pak Ali yang hanya bermodalkan RM15 sahaja dan hanya dihasilkan di rumah. Apa yang lebih menarik dimana perusahaan yang mula bertapak sejak 1985 ini merupakan satu-satunya produk jeruk komersial keluaran syarikat bumiputera tempatan yang mana ia berjaya menembusi pasaran yang biasanya dikuasai oleh usahawan bukan bumiputera. Siapa menyangka produk yang diniagakan bertahun-tahun di pasar malam dan pesta sekitar Pulau Pinang yang kini semakin berkembang kukuh. Pada tahun 2010 syarikat ini telah pun melangkah setapak lagi dengan mempunyai premis sendiri di Bangunan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) Tasek, Simpang Ampat sebelum berpindah ke kilang pemprosesan terletak di Tapak Industri Kecil dan Sederhana (IKS) Perda. Akhirnya jenama Jeruk Pak Ali kini menjadi gergasi dalam industri jeruk tempatan apabila mampu meraih jualan mencecah RM10 juta setahun. Apa yang lebih bermakna dan membanggakan kini populariti jeruk di bawah label Pak Ali Food Industries Sdn. Bhd. mula menembusi pasaran antarabangsa apabila turut dijual di Ireland dan Brunei selain mula mendapat tempahan dari negara Asia Barat. Syarikat berkenaan kini terus mengorak langkah apabila berjaya mencatatkan pengeluaran sebanyak 1,247 tan jeruk dengan jualan sebanyak RM10 juta dua tahun lepas dan pada tahun lepas sasaran pengeluaran adalah sebanyak 1,600 tan. Artikel malam ini dalam ''Anim Agro Technology'' saya akan menulis megenai kehebatan Jeruk Madu Pak Ali yang menjadi ikon negeri Pulau Pinan ini.

Permintaanjeruk madu Pak Ali masa kini adalah melebihi pengeluaran dimana bagi tujuan itu maka pembukaan kilang baharu merupakan langkah penting bagi memastikan dapat menampung akan permintaan dakwa Encik Alias pengurus syarikat (Sila lihat kilang tersebut di sebelah)Syarikat tersebut kini menukar namanya kepada nama Pak Ali Food Industries Sdn. Bhd. yang sesuai dengan pemgembangan operasi memandangkan ia turut menghasilkan produk hiliran yang juga mendapat sambutan baik. Selain jeruk mangga, kedondong, betik, sengkuang, salak dan jambu batu yang merupakan produk terlaris, syarikat mula menumpukan pengeluaran produk baharu seperti jus buah pala, sabun buah pala, kuah rojak, jeruk kering selain kuih-muih tradisional. Selain mempunyai cawangan jualan di beberapa tempat seperti Bangi, Johor, Kuala Terengganu, Sungai Petani, Sarawak dan Kota Bharu, syarikat berkenaan juga tidak melupakan Pulau Pinang yang merupakan tempat kelahiran jeruk berkenaan. Menurut Alias lagi kini syarikat bertuah kerana mendapat sokongan padu pelbagai pihak sehingga menjadikan jeruk berkenaan sebagai produk pelancongan bagi pelancong yang berkunjung ke negeri ke Pulau Pinang. Dari segi pasaran dinyatakan sebanyak 60 peratus masih bertumpu untuk kawasan utara seperti Pulau Pinang, utara Perak dan selatan Kedah. Pelanggan suka berkunjung ke kilangnya di Simpang Ampat kerana terdapat sebuah pusat jualan dan mereka turut berpeluang menyaksikan sendiri proses penghasilan jeruk. Dalam pada itu dinyatakan pada masa depan ada rancangan untuk membuka muzium jeruk akan dilaksanakan dengan sambutan yang cukup menggalakkan. Jeruk Pak Ali menyasarkan jualan sebanyak RM15 juta pada tahun 2109 bagi segmen pasaran tempatan. Unjuran berkenaan yakin dapat dicapai kerana kapasiti pengeluaran tahun ini telah meningkat sebanyak 28 peratusPada tahun lalu jumlah jualan yang dicatatkan ialah sebanyak RM10 juta, sekali gus menjadikan pemiliknya tersenyum puas kerana usaha tiga dekad itu kini menampakkan hasil.

Sebenarnya Jeruk Madu Pak Ali terus kukuhkan jenama didalam negara dan luar negara. Foto disebelah ada menunjukkan dimana pekerja-pekerja memotong buah mangga untuk menghasilkan jeruk di kilang Jeruk Madu Pak Ali di Nibong Tebal, Pulau Pinang Kini Jeruk Madu Pak Ali yang begitu sinonim bagi kalangan masyarakat Pulau Pinang meniti pelbagai cabaran sebelum mengukuhkan jenamanya dalam pasaran tempatan. Kini walaupun perniagaan ini telah diusahakan melebihi 20 tahun namun ia hanya dikomersialkan pada 2007 di bawah syarikat Kunci Kreatif dengan modal permulaan sebanyak RM15,000. Kini, modal pusingannya mencecah RM300,000. Mula bertapak sejak 1985, Jeruk Madu Pak Ali merupakan satu-satunya produk jeruk komersial keluaran syarikat bumiputera di negara ini yang berjaya menembusi pasaran yang dulunya dikuasai oleh usahawan bukan bumiputera. Siapa sangka setelah bertahun-tahun hanya berniaga di pasar malam dan pesta sekitar Pulau Pinang, akhirnya perniagaan ini semakin berkembang kukuh pada 2010 apabila mempunyai premis sendiri di Bangunan Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) Tasek, Simpang Ampat sebelum berpindah ke kilang pemprosesan terletak di Tapak Industri Kecil dan Sederhana (IKS) PERDA. Pengarah Urusannya, Alias Ali berkata, perkembangan produk Jeruk Madu Pak Ali banyak dibantu hasil bimbingan Lembaga Kemajuan Wilayah Pulau Pinang (PERDA), Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani serta Jabatan Pertanian, Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) dan Majlis Amanah Rakyat (MARA). Sokongan dan bantuan yang diberikan oleh Agrobank banyak membantu perkembangan perniagaan ini khususnya melalui bantuan pembiayaan produk MUS1M, pembelian Tanah dan 3F. Sebenarnya dengan pembiayaan tersebut, ia bukan sahaja dapat meningkatkan pengeluaran, malah menambah 30 jenis jeruk basah dan 50 jenis jeruk kering termasuk produk yang dijadikan bahan membuat acar buah. Sejajar dengan peningkatan pengeluaran dan jenis produk, syarikat ini turut membuka peluang kerja kepada penduduk tempatan kerana bilangan pekerjanya telah meningkat daripada hanya enam orang kepada 65 orang apabila kilang barunya beroperasi pada mula Mac 2013. Memandangkan terdapat permintaan dari kalangan pelanggan untuk melihat aktiviti pemprosesan jeruk dengan lebih dekat lagi, ruang perniagaan di Tapak IKS PERDA kini dikenali sebagai Agrobazaar K-Shoppe Jeruk Madu Ali. Kini dengan konsep ini, pelanggan bukan sahaja boleh membeli Jeruk Madu Pak Ali malah, berpeluang mendapatkan pelbagai produk keluaran FAMA dan usahawan bumiputera yang lain. 

Kini jualan Jeruk Madu Pak Ali dilaporkan medi tempatan akan sasar jualan sebanyak RM15 juya. Foto disebelah menunjukkan Alias Ali Penurus Syarikat menunjukan beberapa produk makanan yang dihasilkan oleh syarikatnya ketika ditemui di Simpang Ampat Tasek Nibong Tebal, Pulau Pinang. Pak Ali Food Industries Sdn. Bhd. iaitu pengeluar pelbagai produk jeruk buah-buahan jenama Jeruk Madu Pak Ali menyasarkan jualan sebanyak RM15 juta pada tahun ini bagi segmen pasaran tempatan. Pengarah Urusannya, Alias Ali berkata, unjuran berkenaan yakin dapat dicapai kerana kapasiti pengeluaran tahun ini telah meningkat sebanyak 28 peratus. Dalam pada itu pada tahun lalu, jualan yang dicatatkan ialah sebanyak RM10 juta membabitkan pengeluaran sebanyak 1,247 tan walaupun permintaan sebenarnya melebihi pengeluaran kami. Alias berkata, pada tahun ini, sebanyak 1,600 tan jeruk buah-buahan akan dikeluarkan dan berdasarkan rekod, mangga, salak, kedondong, betik, sengkuang dan jambu batu merupakan produk paling laris. Kini prestasi jualan sehingga bulan Ogos lalu berjaya mencapai apa yang telah ditetapkan dan selain itu tumpuan juga mula diberikan kepada pengeluaran produk hiliran seperti kuih tradisional dan jus buah pala. Kapasiti pengeluaran dijangka meningkat sekali ganda tahun hadapan selepas kilang baharu di kawasan Simpang Ampat di sini dijangka siap dalam tempoh enam bulan. Mereka juga akan menjangkakan jualan akan turut meningkat sekali ganda pada tahun hadapan apatah lagi terdapat permintaan dari negara Asia Barat. Mengenai operasi di kilang sedia ada, Alias berkata, untuk tujuan melancarkan lagi pengeluaran maka pihaknya baru-baru ini turut membuat pelaburan sebanyak RM500,000 untuk pembelian mesin-mesin baharu. Mereka menafikan khabar angin yang mengatakan pemilikan syarikat berkenaan kini telah berubah kepada bukan bumiputera selepas kematian ayahnya, Ali Omar yang juga pengasas syarikat berkenaan pada Mei lalu. Operasi pengurusan diteruskan oleh saya dan setakat ini kami masih pemilik kepada Pak Ali Food Industries Sdn. Bhd. Oleh itu, saya menasihatkan pelanggan dan rakan niaga kami supaya tidak bimbang kerana proses penghasilan jeruk dan produk lain masih seperti dahulu. Aspek kualiti, kebersihan dan status halal tetap menjadi keutamaan kami dan inilah yang dapat membezakan dengan produk jeruk keluaran syarikat lain. Semuga artikel ini memberi info berguna kepada pembaca anim agro technology semua. Wasallam!!..
NAMA JERUK... POPULAR JENAMA...
JERUK MADU PAK ALI... MADU ADA...
ADA GULA... CUKA EPAL DIGUNA....
ENAK DIMAKAN... HEBAT RESEPINYA...


By,
M Anem,
Senior Agronomist,
Room 411, StarCity Hotel,
Jalan Pintu Sepuloh,
Alor Setar, Kedah,
Malaysia.
(23 Jamadilakhir 1440H).
Kemaskini pada 1 RabiulAwal 1444H.

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...