Support My Blog

Tuesday, May 28, 2013

MADU KELULUT - KHASIATNYA (Part 2)

KELULUT (Trigona spp) merupakan sejenis serangga dari keluaarga APIDAE yang terdapat di negera kita dan dibanyak kawasan didunia dikenali sebagai sejenis lebah yang mampu mengasilkan manisan madu dan dan ia tidak menyengat. Serangga kelulut ini bersaiz kecil iaitu lebih kecil daripada lalat. Pokok Kelulut (Urena lobata) pula anda jangan keliru kerana ia merupakan sejenis tumbuhan jenis herba yang mudah didapati dikawasan tanah terbiar dimana antara khasiat buah kelulut untuk perubatan sakit gigi, rabuan ubat periok dan juga untuk permainan (Baca artikel - Klik disini). Serangga Kelulut juga di panggil sebagai 'Stingless Bee' dimana ia mempunyai 33 spesis di Malaysia dimana sebanyak 21 spesis terdapat di Semenanjung Malaysia dan bakinya hanya ada di Sabah dan Sarawak. Tidak ramai usahawan di negara kita yang mempunyai teknologi untuk menternak kelulut kerana ianya masih dianggap sebagai serangga liar yang hidup dalam habitat semulajadi. Artikel subuh Sabtu ini saya menulis dalam "Anim Agro Technology" mengenai khasiat yang ada pada Madu Kelulut yang merupakan antara jenis madu yang ada dipasaran berdasarkan pengalaman, kajian persendirian dan juga rujukkan daripada beberapa lamanweb.


Lebah Kelulut juga menghasilkan apa yang di panggil sebagi PROPOLIS LEBAH KELULUT (Lihat foto sebelah). Saya ada membaca satu iklan dari dilamanweb menyatakan propilis kelulut dijual dengan harga RM25.00 bagi10 ml. Propolis adalah terbentuk dari bahan resin yang diambil oleh kelulut atau lebah dari pohon yang mengandungi getah. Lebah kelulut membawa pulang kesarang dan kemudian memprosesnya sehingga pekat dan membentuk propolis. Propolis yang saya nampak adalah satu bahan yang berwarna hitam, kuning atau coklat tua yang terletak di sarang lebah kelulut. Dari beberapa laporan saya dapati yang bahan propolis mampu merawat ulser dan mencuci buah pinggang serta berkesan untuk mencegah pembiakan sel kanser. Propolis juga berfungsi sebagai antibakteria 1.5 – 2.0 kali ganda lebih berbanding propolis lebah keran. Dalam propolis mempunyai berberapa bahan aktif seperti flavonoid, fenolik hidroquinon, tannin, triterpenoid dan gula.  Propolis lebah kelulut dengan kepekatan 8.2% mampu menghalau pertumbuhan 4 jenis bakteria. Bakteria tersebut adalah seperti Staphylococcus aureus, Bacillus subtilis, Escherichia coli dan juga Pseudomonas aeruginosa. Propolis lebah kelulut boleh dibuat ubat untuk berkumur dan diberikan kepada beberqapa pesakit yang menderita radang gusi. Kajian tersebut mendapati seramai 87% pesakit telah sembuh. Propolis juga boleh berfungsi sebagai antikulat, antifungus, antibakteria dan antiradang yang biasanya digunakan sebagai bahan aktif dalam kosmetik, krim dan tablet. 


Ternakan Kelulut juga menghasilkan sejenis produk yang dipanggil sebagai BEE BREAD atau dalam Bahasa malaysia dipanggil sebagai ROTI LEBAH KELULUT. Kajian menunjukkan harga pasarannya adalah sekitar RM38.00 sebotol dimana isipadu sebotol sekitar 300 gram. Ia adalah merupakan makanan simpanan kelulut selain daripada madu. Bee Bread merupakan campuran debunga (pollen) dengan madu yang diolah menggunakan air liur kelulut. Ianya kemudian melalui proses pencernaan dan fermentasi. Daripada beberapa sumber, saya dapati yang antara khasiat daripada bee bread ini amatlah banyak berbanding pollen kerana ianya mempunyai banyak asid amino essential. Kajian dari USM Kubang Kerian telah membuktikan bahawa pengambilan bee bread ini akan memperkuatkan fungsi hati, hempedu, otot, mata, serta dapat meningkatkan daya kreativiti dan imaginasi seseorang pengamalnya. Kalau anda ingin mendapatkan bee bread kelulut ini perlu cari dari pembekal berwibawa.


Serangga Kelulut seperti lebah madu juga berfungsi sebagai serangga iaitu AGEN PENDEBUNGAAN. Dalam lawatan saya ke Projek TKPM Besit Terengganu, ramai peserta perojek telah menggunakan lebah kelulut yang diletakkan didalam SPH (Struktur Pelindung Hujan). Tanaman melon didebungakan oleh kelulut dengan sangat signifikan keberkesanannya (Lihat foto sebelah yang saya ambil). Ada beberapa pengusaha yang memberikan perkhidmatan untuk menjual koloni kelulut bagi tujuan pendebungaan dengan harga RM50.00 satu koloni. Dalam kawasan terbuka, satu ekar kawasan tanaman makanan boleh diletakkan sebanyak 3 koloni kelulut (atau RM 150.00 seekar atau RM 350.00 sehektar). apa yang saya perhatikan, kelulut memainkan peranan sebagai agen pendebungaan yang penting, terutama pokok sayur-sayuran,  pokok buah-buahan, pokok hutan dan sebagainya (ornamental tree). Saiz kelulut yang kecil membolehkannya melakukan proses pendebungaan berkesan kepada bunga-bunga kecil yang tidak dapat dilakukan oleh lebah tualang dan lebah keran. Pemerhatian saya mendapati kesan ternakan burung walit, pencemaran udara akibat asap kilang dan jerebu menyebabkan kadar pendebungaan oleh agen semulajadi terjejas. Masalah ini saya dapati mula berlaku dalam proses  pendebungaan dimana berlaku penurunan populasi agen pendebungaan. Ini sekaligus memberi kesan kepada pengeluaran hasil tanaman dan di sinilah fungsi lebah kelulut sebagai agen pendebungaan mainkan peranan. Kepada mereka yang ingin mulakan projek ternakan kelulut boleh berhubung dengan Pegawai Pertaniian Daerah yang berdekatan untuk memohon kursus ternakan kelulut. Semuga berjaya! Wasallam!



TERNAK KELULUT...DAPAT PROPOLIS...
BANYAK KHASIAT... TEKSTERNYA HALUS...
ROTI KELULUT...BUNGA CAMPUR PROPOLIS..
PERANAN KELULUT...DEBUNGA DI PROSES...

By,
M Anem
Pulau Gadong Agriculture Station
Melaka Tengah, Melaka,
Malaysia
(5 JamadilAkhir 1434H)






No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.

THANK YOU

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...